De reden? Bijtelling.
Waar de Nederlandse regering nog steeds met droge ogen beweert dat we de eis van 200.000 (semi-)elektrische auto’s in 2020 gewoon gaan halen, lijkt het fiscale beleid precies het omgekeerde te bewerkstelligen. Bijtellingsvoordeeltjes voor leaserts van een hybride of EV worden zoetjesaan teruggeschroefd en dat heeft uiteraard z’n weerslag op de autoverkopen.
Zo is het de afgelopen jaren steeds in de maand december topdrukte bij de dealers geweest, omdat de subsidiekraan stelselmatig per 1 januari van het daaropvolgende jaar een stukje verder dicht ging. En dan wil je natuurlijk nog even gauw die gunstige bijteller scoren, want dan zit je er de komende vijf jaar in elk geval warmpjes bij.
Afgelopen december gebeurde precies dat en dus is het nu aan de Nederlandse auto- en motorbranche om te rekenen op een forse terugval van de omzet. Cijfers van het CBS staven deze aanname. Bovendien lijken dealers het koppie te laten hangen, daar het ondernemersvertrouwen volgens de statistiek-cowboys afneemt. Dat heeft weer te maken met niet al te rooskleurige omzetverwachtingen, wat logisch is gezien de dramatische verkopen in de maand januari van dit jaar.
De rekenmeesters van Autoblog verwachten eind dit jaar overigens een run op gunstige bijtellers. Daarbij zou de verkoop in januari 2017 in elkaar kunnen storten, wat weer negatieve consequenties heeft voor het ondernemersvertrouwen van autodealers. Maar pin ons er niet op vast.
Foto: setje Audi’s in de showroom, via Autojunk.
whoppie zegt
De automobilist is de melkkoe van Nederland
pomoek zegt
@whoppie: verklaar u nader?
g40freak zegt
@whoppie: de nederlander is de melkkoe van nederland
dieselaer zegt
Om de schatkist te vullen is de Nederlandse automarkt gesloopt. Eerst met torenhoge belastingen als BPM en bijtelling, vervolgens door schokken te veroorzaken door alsmaar veranderende bijtellings-%.
Ik denk dat zolang de belastingen zo hoog zijn de automarkt zich nauwelijks gaat herstellen en daarin zijn we bij mijn weten het enige land in de EU…
roppp zegt
@dieselaer: ik snap het probleem niet. Tot ergens 1993 was een leaseauto volledig gratis. Vanaf het moment dat de bijtelling werd ingevoerd, werd deze meteen hoger dan 20%. De autoverkopen zijn daarna niet echt gezakt. Pas sinds de crisis is de verkoop gedaald. Om de verkopen te stimuleren, heeft de overheid dat belachelijke en ingewikkelde nieuwe bijtellingssysteem geïntroduceerd die aanzienlijk vriendelijker is dan de oorspronkelijke. Dat mensen nu zo aan het huilen zijn, snap ik dan ook niet echt. De autoprijzen zijn nauwelijks gestegen, de bijtelling is nog steeds lager dan pak ‘m beet 20 jaar geleden. Dus niet meer zeuren leasers. Koop anders privé een vergelijkbare auto. Dan mag je klagen!
schuimbekje3 zegt
@roppp: ik snap het probleem niet.
Dat is jammer, want daardoor mis je de clue.
>>Tot ergens 1993 was een leaseauto volledig gratis. Vanaf het moment dat de bijtelling werd ingevoerd, werd deze meteen hoger dan 20%. De autoverkopen zijn daarna niet echt gezakt.
Dat komt omdat ALS je eenmaal een auto hebt, je die zo lang mogelijk wil blijven rijden, dat is psychologisch zo bepaald… Baby’s gaan ook huilen als je hun lollie af pakt, terwijl ze nog 80 jaar lang lollies kunnen eten als ze willen. Toch huilen ze. Iets kwijt raken is altijd erger dan iets niet hebben. Mensen gaan liever iets anders minder doen (vakantie, nieuw bankstel) dan iets weg doen wat ze hebben.
>>Pas sinds de crisis is de verkoop gedaald.
My point exactly… Dankzij de crisis konden mensen zich eenvoudig niet meer veroorloven net te doen of ze auto konden blijven betalen… dat konden ze gewoon ECHT niet meer.
>>Om de verkopen te stimuleren, heeft de overheid dat belachelijke en ingewikkelde nieuwe bijtellingssysteem geïntroduceerd die aanzienlijk vriendelijker is dan de oorspronkelijke.
Omdat het oorspronkelijke dus zo erg was… Anders gaat de overheid echt niet minder centjes binnenhalen hoor.
>>Dat mensen nu zo aan het huilen zijn, snap ik dan ook niet echt.
Dan heb jij OF geen auto, OF heel veel geld, OF een prive-auto.
>>De autoprijzen zijn nauwelijks gestegen,
Incorrect, de auto die ik in 1996 kocht kostte toen 55.555 gulden. (en ja, dat bedrag weet ik nog steeds. Diezelfde auto kost nu 92.000 euro… Dat is een stijging van 25000 naar 92000… dat is een FACTOR 4 stijging…
>>de bijtelling is nog steeds lager dan pak ‘m beet 20 jaar geleden.
Nee, want in bijvoorbeeld 2000 was de bijtelling op basis van woon-werk verkeer, en bijvoorbeeld 20%… nu is de bijtelling 25%… en ook nog eens over een auto die 4x zoveel kost… en de bijtelling gaat ook nog eens over de BTW en BPM, bijtelling over bedragen die je bijvoorbeeld als grijs kenteken rijder niet betaalt maar wel bijtelling over moet betalen dus. helemaal vreemd had ik dus bijna 20 jaar geleden een bijtelling van 6250 euro, nu is het voor dezelfde auto inmiddels 23.000 euro…
Dus niet meer zeuren leasers.
>> ik heb geen leaseauto, ik heb de auto met mijn eigen geld gekocht en toch betaal ik bijtelling, en dat jij jaloers bent op leasegebakjes rijders is alleen maar triest.
>>Koop anders privé een vergelijkbare auto. Dan mag je klagen!
Als alle leaserijders dat zouden doen zou jij geen garage meer hebben waar jij prive auto zou kunnen kopen.. Minstens 1/3 van alle nieuwe auto’s in Nederland worden verkocht via de lease. Wanneer 1/3 minder auto’s verkocht worden (en daarna deze auto’s als 2de handsje) gaat de totale verkoop instorten met 50-75%… hoeveel Dealers denk jij dat dit gaan overleven? Hint… NU al zijn er 45% minder merkdealers dan 10 jaar geleden.
Dus voordat je gaat roepen ‘mij interesseert het niet omdat ik er geen last van heb’ moet je eerst effe een NIMBY sticker op je voorhoofd plakken.
garp zegt
@schuimbekje3: mijn ex e39 540i kostte in 1999 202.000 gulden. Oftewel 92.000 euro. Exclusief 17 jaar inflatie correctie.
Een midden aanbod Golf 1.6 stond in 1995 voor zo’n 14-18k euro bij de dealer. Een Golf 1.4 TFSI nu, 20 jaar later, tussen de 24 en 30k. Ook zonder 20 jaar inflatie correctie.
Ik zie dus helemaal niet dat auto’s zo veel duurder zijn geworden. Daarnaast heeft een huidige auto standaard al wat extra (verplichte) veiligheidssystemen. Kost ook geld.
ghost zegt
Daarom is er nu private lease, al die merken bieden dat nu aan, je huurt in feite zelf de auto, alleen de peut moet er nog in. Dat houdt de drempel laag.
dikdraak zegt
@ghost: Private lease is interessant als je minder dan 10k per jaar rijdt, maar als je meer rijdt wordt de prijs al snel zo hoog dat het niet meer leuk is.
volvokaj zegt
@dikdraak: Daar naast kan je meestal alleen de kleinere modellen leasen.
phaeton zegt
@volvokaj: Zag van de week de folder van een A6. Obv 36 maanden/10dkm per jaar, vanaf 899 eurootjes. Dus een A6 rijden hoe hij bedoeld is gaat vast naar de 1200-1400 euro toe? Niet echt voordelig.
hplh zegt
@dikdraak: lees: private lease is interessant als je dom bent
PunicaOase zegt
@hplh: motivering?
thomasthomas zegt
@hplh: Helemaal mee eens! Koop een auto van je eigen geld of desnoods leen het geld als het echt moet maar koop dan een 2ehandse met een goede (bovag/fabrieks) garantie. Want kosten wil je zeker niet maken.
schuimbekje3 zegt
@thomasthomas: misschien moet je niet denken dat je een Amerikaan bent, en een auto kopen als je die kunt betalen en dan de auto die je kunt blijven rijden. kun je geen auto betalen, dan liever met het OV gaan…
awesome zegt
@ghost: vrijwel alleen benzine als brandstof, en een max van 33K kilometers per jaar.
Alles dat je er boven rijd kost je handen vol geld en dat maakt het voor mij volstrekt onaantrekkelijk.
Ik rij 36K woon-werk per jaar, daar komt privé nog bij. Had eens gekeken naar een C4 Cactus, want er gaat immers niets boven ‘nieuw’ rijden.
Het kan niet uit, ondanks de berg woon-werk vergoeding die ik krijg.
thefmanl zegt
Achja is al jaren hetzelfde auto-industrie is gewoon de melkkoe.
DennisS65B40 zegt
Lekker!! Die bijtellingsvoordelen om elektriek te promoten is toch maar 1 grote zwarte gat wat feitelijk milieutechnisch oplost!!! En ja NL heeft de hele vrije auto koop markt verpest met belastingen. Daarom kopen (bijna) alle particulieren geen nieuwe auto’s maar occasions.
DennisS65B40 zegt
@audir8v10: *niets* oplost
Dutchdriftking zegt
Ach ja, hoe verrassend is het…..
bartsmit zegt
Gewoon alle auto’s 15% bijtelling en de BPM afschaffen.
bartteeuwen zegt
@bartsmit: Dat dus, laat de mensen zelf de keuze maken wat voor auto ze willen. Als de techniek goedkoper wordt dan kiest een groot deel van de mensen uiteindelijk zelf wel een elektrische auto. Vervolgens zou de motorrijtuigenbelasting verekend moeten worden in de benzineprijs. Betalen naar gebruik dus, zonder dat er kastjes in je auto komen te hangen. Dan zijn elektrische auto’s vanzelf MRB-vrij.
Echter is de benzine al veel te duur (Relatief in Nederland, dus niet de huidige lage prijs) en moet MRB daarom los opgelegd worden.
mashell zegt
@bartsmit: en om het verschil in belastinginkomsten op te brengen de inkomstenbelasting naar 60% en de BTW naar 25%? Misschien toch niet zo’n goed idee.
Ringwuppie zegt
@bartsmit Op een EV zit geen BPM en op een PHEV nauwelijks.
pomoek zegt
Mij is altijd geleerd dat een overheid een bestendig en regelmatig belastingklimaat moet regelen. Zeker wat de bijtellingsregels betreft zijn ze de afgelopen 15 jaar alle kanten uitgeschoten. Dat is niet in orde. Dat de overheid met fiscale maatregels de automarkt beïnvloeden is evident en natuurlijk ook gewoon de bedoeling.
wjeurs zegt
Waarom zijn ze zo gefocust op elektrisch rijden. Ik vind dat zo hypocriet. Elektrisch rijden is helemaal niet goed voor het milieu op de lange duur!
Probeer op containerschepen en olietankers eens 5% minder uitstoot te pakken ipv 40% op auto’s (of hoever ze ook gaan) http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1229857/How-16-ships-create-pollution-cars-world.html
mashell zegt
@wouterjeuring: electrisch rijden doen we om 2 redenen: 1] Minder uitstoot in de steden waar mensen wonen. 2] Minder afhankelijk van de mannen in de jurken in het midden oosten.
sjeppie156 zegt
Nou dames en heren ik doe nu toch de opleiding bestuurskunde en overheidsmanagement. Ik lees elke dag over die grijze duiven…. IK zeg ik ga de politiek in en mijn standpunt 5 liter motorinhoud minimaal… anders maakt het niet genoeg kabaal.
wildewesten zegt
@sjeppie156: Komt vast goed met jou carriere in de politiek…
cupsport zegt
Maarre rekenmeesters van Autoblog: wat betreft de vroege registraties van de PHEV modellen in 2016 hebben jullie gelijk. Maar wat gebeurd er met alle lease auto’s die nu 25% bijtelling hebben en volgend jaar 22%? Precies… die worden allemaal pas in januari 2017 geregistreerd… Het effect en resultaat zal dus per merk verschillen.