Het ontmoedigingsbeleid in de grote steden lijkt vruchten af te werpen, aangezien oudere dieselauto’s met bosjes worden gedumpt. Of dat voor benzineauto’s ook geldt?
Ja, zij het in iets mindere mate. Sinds 2010 nam het aantal oude dieselauto’s met een datum eerste toelating van voor 1 januari 2001 (niet geheel toevallig ook de grens voor auto’s die wel of niet de milieuzones van Utrecht en Rotterdam mogen betreden) in Nederland af met maar liefst 67%. De daling was in genoemde steden het sterkst, wat niet alleen aan de milieuzones toe te schrijven valt. Beide gemeenten hanteerden immers ook de zogeheten sloopregeling, waarbij inwoners hun oude auto konden laten slopen in ruil voor subsidie.
Aan het begin van dit kalenderjaar bestond iets meer dan 1% van het Nederlandse personenwagenpark uit oude diesels. Voor bestelauto’s gold een percentage van 11%. Bovendien nam het totale aantal oude diesels af van 570.000 stuks in 2010 tot 189.000 auto’s in 2016. Het aantal oudere benzineauto’s daalde met 50% wat minder snel, maar nog steeds stevig.
De grote steden
Zoals vermeld troffen diverse grote steden maatregelen om het aantal oudere dieselauto’s te laten afnemen. Utrecht ging als een speer met een percentage van 79%. De gemeente Rotterdam zag het aantal zelfontbranders op leeftijd met 75% afnemen. Den Haag staat op een “derde plaats” met ongeveer 67% en in Amsterdam, waar geen maatregelen werden getroffen om oudere diesels te weren, nam het aantal diesels met een DET voor 1-1-2001 af met 64%.
Je kunt je dus afvragen in hoeverre milieuzones en sloopregelingen ertoe hebben bijgedragen dat oudere diesels steeds meer worden afgedankt, aangezien de hoofdstad van het land eveneens een flinke daling noteerde. Aan de andere kant: alle beetjes helpen. (Cijfers: CBS)
Foto: @prachtplaatje via Autojunk
rodger zegt
Ja, en nu rijden ze ergens anders rond op deze aardbol. Probleem is niet opgelost, wel vakkundig verplaatst.
viezefreddyw zegt
@rodger: Naja, niet helemaal natuurlijk. Als je de tekst goed had gelezen hebben de meeste mensen hun oude diesel naar de sloop gebracht vanwege de subsidie. En een sloopauto rijdt niet meer..
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: -Edit-: Als je de tekst goed had gelezen zag je dat de meeste mensen hun oude diesel naar de sloop hebben gebracht vanwege de subsidie… De eerdere zin klopt niet..
lincoln zegt
@viezefreddyw:
Tuurlijk ..
er staat duidelijk “subsidie” ..
Dingen gaan dus via Antwerpen de boot op ..
bergmm zegt
@lincoln:
Ja, de handelswaarde naar zandbak landen is altijd nog hoger voor dergelijke bedrijven dan het slopen ervan. Er zijn daarom best veel wegen om de betere exemplaren via de boot, weer op de weg te krijgen.
De optisch slechte, maar technisch perfecte en onverwoestbare 323 uit 1991 van mijn opa leverde altijd nog 900 euro op. En dat aan een opkoper die deze weer goed kon doorverkopen aan mensen uit Libië.
ko4n zegt
@viezefreddyw: of het nou zo goed is voor het milieu om een auto die nog prima rijd en in een redelijke staat verkeert naar de sloop te brengen is discutabel natuurlijk
xiran zegt
@ko4n: klopt ik denk dat een citroen ds van 45 jaar beter is voor het milieu dan een 4 nieuwe auto’s weggooien.
michaelb zegt
@viezefreddyw: Jij leest ook nog sprookjes voor het slapen gaan?
xiran zegt
@viezefreddyw: sloop auto’s gaan vaak compleet naar Afrika of het Oostblok. Om te rijden of voor onderdelen. Wat we hier versleten vinden is daar een gebruikte youngtimer.
twincamdude zegt
@rodger: maar dat is niet de zorg van Nederland *kuche kuche*
mrrallycross zegt
Zonde.
desjonnies zegt
De Staat Der Nederlanden is zich destijds rot geschrokken van de MRB vrije regeling voor auto’s van 25 jaar en ouder.
Dat scheelde goud-geld aan inkomsten.
Omdat één of andere leutemeteut vergeten was het zinnetje “uitgezonderd Diesel auto’s “in deze vrijstelling op te nemen. En dan moet de HELE groep bloeden, vooral de bezitters van de zgn Amerikaan, die vaak op het milieu vriendelijke afval product LPG rijden.
En moet de hele MKB sector ronde de klassieker de nek omgedraaid worden.
Milieu is slechts een excuus.
Waarvan men dankbaar gebruik maakt.
Want als u de zgn cradle to cradle filosofie toepast, is het gewoon het beste vor het milieu om 30 jaar met een auto te rijden.
Geen staal uit de hoogovens, geen aluminium produceren wat energie vreet, geen kunststoffen, geen 30000 liter water verspillen wat wordt gebruikt voor de productie van 1 voertuig, noem maar op.
lekbak zegt
@desjonnies: het kwarttarief is het beste wat de klassieker liefhebbers ooit is overkomen. Ze hadden het alleen òòk voor diesels in moeten voeren, en vanaf dat ze 25 jaar oud worden.
dawwg zegt
@desjonnies: Daarnaast spugen oude auto’s bijna geen fijnstof uit omdat deze geen directe (benzine) injectie hebben; de meest schadelijke vorm van uitstoot waar je NOOIT iemand over hoort; alleen het relatief onschuldige – en insignificante hoeveelheid – CO2 geneuzel … Minder biefstuk eten is beter voor het milieu dan wat minder dieselen, maar dat wil al helemaal niemand horen (inclusief mezelf).
maikelschennink zegt
Wist niet dat mijn auto een ‘oude’ diesel is door het bouwjaar van 11-2000 ..
madmarky zegt
Zie de laatste jaren inderdaad steeds minder marginalen rondrijden in oude stinkmercedessen. Ik neem aan dat de ‘echte liefhebbers’ van die auto’s (zijn die er?) ze toch niet weg doen dus ik zie het probleem niet.
jack_abarth zegt
Heb een klein half jaartje geleden expres een mooie 190E gekocht van de nog de eerste eigenaar. Staat vooral lekker in de garage en met goed weer (vandaag dus) mag hij mee op pad. Heerlijke auto, kostte niks in aanschaf en hopen dat het ooit wat meer waard word. En zo niet, goedkoper als een W201 kun je haast niet rijden. Laatst 4 remschijven en blokken vervangen, was in aanschaf van de onderdelen nog geen € 120,- kwijt bij een fysieke winkel. Laat staan wat het had gekost als ik het via internet had gekocht.
Nee, laat iedereen maar z’n “oldtimer” dumpen ik blijf nog ff doortuffen in “het vliegend tapijt”.
kortvdl zegt
@jack_abarth: Heb een 190 met pierburg carb. Gehad. Motorisch drama(door die carb.) maar rijdt verder als een koning! Nooit weg moeten doen.
lekbak zegt
@kortvdl: slechts één keer door een specialist na laten kijken en je rijdt vele jaren zonder problemen. De carburateur kan gewoon feilloos werken.
desjonnies zegt
@jack_abarth:
Mercedes’ mooiste ooit.
Dutchdriftking zegt
Nog altijd blijf ik het een kansloze actie vinden. Weer dan gewoon iedere auto en zorg voor een fatsoenlijk metro stelsel zoals in elke stad buiten NL. Dan haal je de uitstoot in je stad pas echt naar beneden, en is het ook niet zo vervelend.
jippie zegt
Het is wachten tot spuit 11, de gemeente Amsterdam, dan nog met een milieuzone aan komt zetten.
TheVeenmeister zegt
Milieuzones helpen te weinig om schone lucht te creëren. In Amsterdam komt er vaak genoeg een cruiseschip aan dat een partij walmt, dat is niet normaal meer. En de aanvliegroute voor Schiphol ligt zo nu en dan over de stad. Daarnaast is de kolencentrale aan de Hemweg voor 30% veroorzaker van vuile lucht.
TNO over milieuzones:
https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2016/5/effect-milieuzone-utrecht-minder-fijnstofuitstoot-maar-bijdrage-aan-verbeterde-luchtkwaliteit-vooralsnog-niet-aangetoond/