We betalen allemaal meer en de autobranche heeft door de prijsstijgingen een hogere omzet behaald.
Iedereen baalde van de coronacrisis. Beetje heel de dag thuiszitten en niet meer in de kroeg een biertje kunnen drinken met je maten. Maar ook de autobranche had er onder te lijden. Nieuwe auto´s werden veel minder verkocht. Complete fabrieken lagen stil en autodealers konden klanten niet in de showroom verwelkomen. Tel hierbij op dat er ook nog een chiptekort was en de chaos was compleet. Echter, de branche lijkt nu hersteld te zijn.
Autobranche omzet hoger door prijsstijgingen
Een bonk kaas? Daar betaal je tegenwoordig zomaar tien euro voor. Alles, maar dan alles is veel duurder geworden. Auto’s helaas dus ook. Door de hogere prijzen draait de auto- en motorbranche wel een veel betere omzet. In vergelijking met 2021 steeg de omzet in 2022 met 17,6 % en lag het 24,5 % hoger dan in 2019. Drie jaar na de pandemie lijkt de branche weer hersteld te zijn.
Goed nieuws natuurlijk. Maar niet als je een auto koopt. De betere omzet komt namelijk door de prijsstijgingen. Nieuwe auto’s, occasions maar ook onderdelen stegen hard, dit blijkt uit cijfers van het CBS. Alle deelbranches lieten in 2022 groeicijfers zien.
Omzetgroei
De grootste omzetgroei zien we in de handel en reparatie van auto’s. Dit nam toe met 20,8%. Dit komt met name doordat het chiptekort minder werd en dat er meer elektrische auto’s werden verkocht. Deze zijn duurder en dit pusht de omzet lekker. Het CBS weet te melden, zoals wij ook op de weg zien, dat er steeds meer Chinese merken op de markt komen. Dit met name met elektrische auto’s zoals BYD of MG.
Het lijkt erop dat het ondernemersvertrouwen tevens in de lift zit. In het eerste kwartaal van dit jaar laat dit een plus zien. We hebben het hier over een verdubbeling vergeleken met het kwartaal ervoor. De autobranche is veel positiever dan andere bedrijfstakken. Logisch, als de omzet zo hoog is. Toch blijft de markt gespannen. Het personeelstekort speelt hier een rol, 35,7 % van de bedrijven geeft aan dat het een personeelstekort heeft. Dit zorgt ervoor dat je langer moet wachten als je je auto bijvoorbeeld naar de garage moet brengen. Tevens drijft dit ook weer de prijzen op.
Al met al betalen we meer en moeten we langer wachten, in 2023 lijkt deze ellende door te zetten en voorlopig zijn we niet van de hoge prijzen af. Als we er überhaupt ooit vanaf komen.
PunicaOase zegt
Niet leuk voor ons als liefhebbers, maar helaas wel logisch: auto’s worden steeds complexer, materialen schaatser en dan nog die torenhoge inflatie..
rollingstoned zegt
“auto’s worden steeds complexer”
Hoe bedoel je? Een EV is qua techniek en ouderhoud juist veel minder complex. Geen verbrandingsmotor, geen benzinetank, geen versnellingsbak, geen uitlaat, geen katalysator, veel minder bedrading, geen distributieriem, geen bougies, geen motorolie en geen filters….
faalhaas zegt
Maar wel 20 airbags, 300 sensoren, 67 opties, 134 systemen en een lege asbak.
rollingstoned zegt
Airbags, sensoren, etc, dat is toch allemaal niets nieuws, en daar zitten oude wagens ook al vol mee.
PunicaOase zegt
Voorbeeldje: vroeger had je gewoon een halogeenlampje, nu veel complexere led-verlichting met allerlei assistentsystemen, of denk aan steeds strenger wordende uitstooteisen en veiligheidseisen.. Zet een auto uit 1990.. 2000.. 2010.. 2020 naast elkaar en je ziet echt wel waarom een auto duurder wordt.. nog los van schaarste/inflatie..
melcon zegt
Denk je dat? Een EV heeft dan heeft wel geen verbrandingsmotor maar wel aanzienlijk meer en complexere electronica.
Een EV heeft:
– laag spanning circuit voor de reguilere zaken (entertainment, voeden van de diverse ECU’s, etc.) net als een ICE auto.
– hoog spanning circuit, voor het opladen, ontladen en bekrachtigen van de elektromotor(en).
– Inverter (met alleen gelijkstroom gaat je elektromotor niet draaien en bij afremmen moet de wisselstroom omgezet worden naar gelijkstroom om je accu op te laden)
– tractie batterij bestaande uit duizend individuele cellen (defect van 1 cel kan al tot break down leiden)
– diverse controllers voor opladen, thermisch management, veiligheid
– zeker geen minder bedrading, er mist inderdaad een kabelboom t.b.v. een ice motor, daarvoor de in de plaats heb je de bedrading voor elektromotor, tractie accu, laad aansluiting, kabelboom van alle controllers gerelateerd aan het EV systeem.
– voorziening voor verwarming het interieur (er is geen restwarmte beschikbaar).
Dus nee in een EV is zeker niet minder complex, eerder zelfs complexer. Je hebt echter wel gelijk als je stelt dat er onder – normale – omstandigheden sprake is van aanzienlijk minder onderhoud.
rollingstoned zegt
De electronica ‘an sich’ mag in een EV dan wel complexer zijn, als geheel – de complete auto dus – is een EV dat niet. Daardoor vergt een EV veel minder onderhoud dan een ICE.
Volgens Tesla heeft hun aandrijflijn slechts 17 bewegende onderdelen i.p.v. de 200+ onderdelen waarover de gemiddelde aandrijflijn van een ICE beschikt. Het verschil is nog groter als je de complexiteit van de motor in overweging neemt: een ICE motor heeft honderden bewegende delen, de gemiddelde electromotor heeft er doorgaans maar twee.
Overigens lijkt mij het meest complexe aan moderne auto’s de software, niet de aandrijflijn.
dare2think zegt
Zo kort na een grote schaarste is er nog geen prikkel om de prijzen weer omlaag te doen, er zijn nog voldoende leasemaatschappijen die hun portfolio nu nog aan het vernieuwen zijn. Tevens is er met minder auto’s nu eenzelfde winst gerealiseerd, waardoor marketeers hun strategie nu erop aangepast hebben. Een mens is immers hebberig en inhalig en aandeelhouders zijn het kwadraat daarvan. (Logisch, ze hebben hun geld geïnvesteerd met het doel erop te verdienen). Ik denk dus niet dat de prijzen nog omlaag gaan, behalve als er grote Chinese concurrentie gaat komen.
karhengst zegt
De tijd heeft niet stilgestaan, genoeg auto’s die dus aan het eind van hun contract zijn. Weliswaar met flink minder kilometers er op, maar tijd is tijd. En met de hoge tweedehandsprijzen kunnen ze hier natuurlijk dubbel winst pakken. Nieuwe auto’s slijten ze wel weer voor een hogere prijs. Rijden moet men toch.
r32t zegt
Haha al die prijsstijgingen onder het mom van ‘inflatie’. Menig beursgenoteerd bedrijf maakt ondanks deze inflatie meer winst dan voor al deze crisissen. Prijsstijgingen zijn momenteel niet evenredig aan de extra kosten die ze moeten maken.
PunicaOase zegt
Ik snap wel wat je bedoelt, maar besef ook dat die meer winst door de hoge inflatie minder waard is..
freewilly37 zegt
Tjonge , wat een onthulling 😅
scrmeagle zegt
Alles wordt toch duurder!