Lekker aansluiten in de file.
Het zal geen verrassing zijn dat het aantal voertuigen blijft toenemen. Ook voor het afgelopen jaar heeft Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) weer een toename moeten constateren. Dat laat het onderzoeksorgaan vandaag weten met kersverse cijfers.
Aan het einde van 2017 constateerde het CBS dat er 12,5 miljoen voertuigen in Nederland geregistreerd staan. Dat is een stijging van twee procent. Zoomen we in op de cijfers, dan zijn het de bestelauto’s die flink zijn toegenomen. Deze categorie voertuigen zijn met 3,5 procent gegroeid. Vorig jaar werden met 74.000 exemplaren vijf procent meer bedrijfswagens verkocht.
In de categorie zware vrachtvoertuigen werd een toename van bijna 2,5 procent waargenomen. Als het gaat om bromfietsen en motoren is er een toename van 2,12 procent, aanhangwagens en opleggers doen +1,88 procent, personenauto’s +1,83 procent, bussen +0,94 procent en speciale voertuigen -0,95 procent.
Voor het tweede jaar op rij zijn het aantal bussen weer toegenomen. Dit is met mede dank aan de opmars van elektrische bussen. Op 1 januari 2018 stonden er 321 elektrische bussen geregistreerd. Een stijging van maar liefst 68 procent in vergelijking met een jaar eerder. In vergelijking met de diesels overigens nog steeds een mager aantal. De elektrische bussen vertegenwoordigen 3,3 procent van het totale aantal.
Foto: nieuwe Insignia Sports Tourer in de file via @jaapie op Autojunk.
st220 zegt
‘Kopiëren’ jullie Autoweeks artikelen altijd nadat het op hun website staat?
schuiftrompet zegt
@st220: boeiend, denk je dat als nu.nl een artikel schrijft dat telegraaf er niets meer over schrijft? Ik ben blij dat autoblog dit ook schrijft want ik lees de autoweek site niet. (al vind ik dit artikel niet boeiend)
RubenPriest zegt
@st220: dan heeft Autoweek ons nu gekopieerd met het Tesla-artikel? Met andere woorden: nee. De ene keer staat het ergens anders eerder en vice versa. Dit heeft niks met AW te maken. Dit is een bericht van het CBS. Autoblog, AW, Telegraaf, NOS, Volkskrant, NRC, AD: op alle sites staat het. Of is dat ook kopiëren? Volgens mij snap je niet zo goed hoe nieuws werkt…
lekbak zegt
@rubenpriest: Nieuws is tegenwoordig het kopiëren van een persbericht. Gelukkig maakt autoblog ook nog zelf artikelen. Maar bij anderen is het echt ernstig. Als er een fout staat in een persbericht zie je exact diezelfde fout overal terug.
pomoek zegt
Saaiste foto ever boven een Autoblog bericht.
In topic: blij met de elektrische bussen! Ik kan niet wachten tot het percentage 100% is.
Verder even een Autoblog wijsheid aanhalen: als je in de file staat ben je onderdeel van het probleem.
geelbarrel zegt
@pomoek: rondom Schiphol al veel elektrische bussen. Zien er netjes uit die geledebussen van VDL. Maar na 1 week al kraken als een krot van 20 jaar oud. Ze rijden wel vlot. De chauffeurs vinden het ook wel wat denk ik, die douwen de lollie altijd volledig in. Een keer had ik per ongeluk de navi op mn telefoon nog aan staan in die bus. Die bleef maar piepen dat ik te hard ging!
timberleek zegt
@geelbarrel:
Dat vind ik bij de andere bussen niet anders eigenlijk.
Snap dat het ergens een kutconstructie is om stijf te maken. Maar die bussen kraken en rammelen altijd als de ziekte.
gove zegt
vroeger had je toch die spitsmijden app o.i.d. waarbij je geld kreeg als je buiten de spits reed, ik meen te herinneren dat dit een succes was, waarom voeren we dit niet landelijk in? of een boete als je wel in de spits rijd(t), dat moet toch aardig wat problemen oplossen lijkt me?
timberleek zegt
@gove:
Daar werd ook massaal fraude mee gepleegd. Mensen die uberhaupt niet de spits in zouden hoeven die nu aangeven de spits te mijden. Of mensen die alsnog gewoon in de file stonden, maar deden alsof ze buiten de spits reden.
Dan moet je al een manier van controle hebben, en dan een die je niet zomaar thuis laat liggen. En als je zover gaat, kun je beter gaan kijken naar landelijke (of beter nog, europa-brede) kilometerheffing. Kun je direct belasten naar gelang locatie, tijdstip, vervuiling etc
2wheeler zegt
@gove: mijn vriendin deed ook mee, ging vaak buiten de spits weg omdat het kon voor d’r werk en ze kreeg een leuke vergoeding. We gingen ook last minute op vakantie in die periode en kregen bij terugkomst geloof ik rond de €200 bijgeschreven. Daar is gelijk je antwoord waarom het niet werkt, absoluut geen waterdicht systeem en heel fraudegevoelig, al dan niet onbedoeld.
koekwaus zegt
@2wheeler: ik had iets van 300 euro bij elkaar gefietst toen
2wheeler zegt
@koekwaus: lekker toch! Wel de moeite waard met zulke bedragen.
baklava zegt
Ik moet wat bekennen. Ik heb nog nooit in mijn leven in de file gestaan in Nederland.
Elektrische Bussen zie ik inderdaad behoorlijk veel hier in Groningen, inclusief bussen die op waterstof rijden. Goede ontwikkeling. Ik dacht eerst dat ze te stil waren en dat gevaarlijke situaties zou kunnen opleveren, maar dat valt mee in de praktijk.
ardonjr zegt
@baklava: Nee als je fietst heb je weinig file inderdaad.
baklava zegt
@ardonjr: Ik rijd 10k per jaar(nee dat is niet veel), inclusief randstad. Misschien heb ik geluk.
chimaera zegt
@baklava: Je hebt nog nooit Nederlandse snelweg gereden dan?
lekbak zegt
@chimaera: Ik sta ook alleen in de file in de randstad in de spits. Het grootste deel van mijn familie komt enkele keren per jaar buiten Friesland, en dan meestal in het weekend. Ik ken mensen die al 20 jaar rijden, nog nooit een file van dichtbij hebben gezien en die toch 40k per jaar klokken.
gove zegt
@baklava: duh in groningen woont ook niemand dus heb je geen verkeer
rutger97 zegt
Stichting open deur trapt m weer in. Gewoon kijken wat je op de weg ziet laat hetzelfde beeld zien…
widodh zegt
Vooral die vrachtwagens zijn een ramp. Ik rijd veel in Brabant en Limburg, totale hel de A58 en A67. Rijen met vrachtwagens. En als ze al niet inhalen en daarmee kilometers stroperig verkeer overoorzaken is er wel een of andere angsthaas die met 100km/h op de linker baan blijft plakken en zo alsnog die opstopping veroorzaakt.
Denk je daar bijna voorbij te kunnen ramt zo’n trucker weer zijn truck naar de linkerbaan en zit je er weer eindeloos lang achter.
In de spits rijden doe ik niet, maar zelfs daar buiten is door Brabant en Limburg rijden met al die 2×2 snelwegen een gigantische frustratie.
Tijd dat we iets slims verzinnen om het aantal vrachtwagens met 10% te verminderen, zou een hele hoop files schelen!
rikus zegt
@widodh: precies dit.
VeniVidiVici zegt
@widodh: Gewoon zo snel mogelijk van alle 2 baans snelwegen 3 baans maken. Vrachtverkeer op de rechter baan loopt vol en de linker wordt vervolgens een 1 baans weg met een sliert van sukkelende auto’s. En inhalen is daarmee om zeep geholpen. Bij een 3 baans weg kan een vrachtwagen een andere inhalen en kun je als automobilist gewoon hun alsnog op geheel links er voorbij.
widodh zegt
@venividivici: Helaas kost dat in Nederland al snel 7 tot 10 jaar, vreselijk lang. In de tussentijd moeten we iets doen.
Het probleem is dus ook dat er vaak geen file staat (Wat is de definitie eigenlijk?), maar dat je continue met een gangetje van 80 a 90km/h moet sukkelen. Als je dan even de 120 kan aantikken ben je zo blij als een kind.
Minder vrachtwagens zou erg helpen om dit probleem te verhelpen. Maar dat is lastig met een groeiende economie.
jack_abarth zegt
@widodh:
Bedrijven zouden misschien meer moeten aansturen op:
-’s Nachts bevoorraden van de winkels.
– Flexibele werktijden.
– Vollere wagens rijden, dan maar een dag later iets in huis hebben.
jaso013 zegt
@jack_abarth: vollere wagens rijden… jij werkt duidelijk niet in de logistiek.
jack_abarth zegt
@jaso013:
Bij transportbedrijven zal dat inderdaad niet gauw het geval zijn, die kunnen namelijk ritten combineren en zowel laden als lossen op één adres. Maar het feit blijft wel dat een wagen die gelost heeft bij bijvoorbeeld een AH-filiaal leeg of in elk geval leger naar huis gaat dan dat hij aankwam. Dus daar heb je al een waste die je op moet zien te lossen.
jaso013 zegt
@jack_abarth: dat klopt tot zekere hoogte idd. Dan nog ligt het niet aan het aantal vrachtauto’s. 90% van de auto’s worden ook maar door 1 persoon gebruikt. Dat zet qua meters snelwegvulling meer aan dan een paar vrachtauto’s meer. De oplossing is gewoon minder verkeer in het algemeen. Dat is het enige wat zal werken.
jack_abarth zegt
@jaso013:
Minder is sowieso beter, als is het maar minder tijdens een bepaald tijdstip en dus verspreiden van de drukte. Eén ding is wel zeker, er is geen oplossing die passend is voor iedereen. Dus de ene gaat de ritten efficiënter maken, de andere verschuift zijn tijden. Gevoelsmatig denk ik wel dat bedrijven tot nu toe er te weinig aan doen en geen flauw idee hebben welke kosten het eigenlijk met zich meebrengt.
jaso013 zegt
@jack_abarth: idd. Ik ken veel mensen die flexibel mogen beginnen/stoppen met werken (vaak kantoor banen) maar dan nog liggen die tijden altijd tussen 07.00/09.00 daar schieten we niet heel veel mee op. Ik zelf werk in drie ploegen dus ik rijdt (als ik auto zou rijden) altijd buiten de spits.
dutchneon zegt
@jaso013: precies, voor half 7 hoef ik niet weg te gaan dan kan ik er beter de avond er voor al naartoe gaan… deur gaat toch niet voor 8 uur open en om nu te gaan wachten om om half 7 de auto in te gaan na de file… kan ik ook beter blijven slapen…. enige oplossing is rond kwart over 9 van huis en kwart over 3 weer in de auto. maar als 15% datzelfde doet staan we ook!
karhengst zegt
@venividivici: Om vervolgens achter Truus Truttenschudder te hangen die zonder zich aan te passen met 100 op de teller de vrachtwagens in meent te moeten halen…
Maar verder heb je wel gelijk. Waarschijnlijk lezen we in 2030 op deze site dat men achteraf gezien gelijk had dat een verbreding erg effectief was.
VeniVidiVici zegt
@karhengst: Tja, die trutrenschudders zijn verschrikkelijk, maar wel een prima test voor het geduld. En als die slaapkop gewoon een linksrijder blijkt dan even checken of de blauwe pet met snor aanwezig is en zo nee dan hup… peut gas en gewoon rechts er voorbij. En ja, 2030 zou goed kunnen met al die trage bureaucratie hier in NL! Aan de VVD ligt het in elk geval niet qua meer asfalt.
intimrasiert zegt
@venividivici: klopt. Standaardsituatie op de NL snelwegen: links een eenbaansweg voor niet-vrachtwagens, rechts de stoet LKW’s. Kortom: links aanhouden en rechts inhalen. Leve de rechter buitenspiegel. Misschien moet ik een auto uit UK halen.
dutchneon zegt
@widodh: helemaal mee eens. En wat vrachtwagen ergernis betreft… dat zinloze inhalen is belachelijk. Dat had in de vorige eeuw al opgelost moeten zijn met een active cruise control die gewoon aanhaakt met het ’treintje’, actief veilige afstand bewaard en inhalen in spitstijden onmogelijk maakt, bepaalde trajecten voor inhalen totaal verbied!
TimoBac zegt
Logisch: ben net afgestudeerd en ga komende maanden 50 km reizen naar werk. Met de trein kost dit 30€ per dag, met de auto 15€.. En het scheelt ruim 20 minuten reistijd!
rikus zegt
No shit..
joostie zegt
Toch handig: wonen waar je werkt. Zouden meer mensen moeten doen…
dutchneon zegt
@joostie: ja super handig, help jij me nog met de financiering van een huis in de buurt van Den Haag, en Tilburg? Utrecht zit ik al dichtbij, Rotterdam hoef ik gelukkig niet heel vaak naartoe (k** A15) en Amsterdam kan ik wel wat combineren met een collega die met mij wel van huis kan ruilen……
Kortzichtig hoor Joost
jaso013 zegt
Er is maar 1 oplossing voor het file probleem: minder auto’s op de weg. Alle andere oplossingen zijn maar van tijdelijke aard.
intimrasiert zegt
@jaso013: misschien zou het werken om de wegenbelasting anders te beprijzen: laagste tarief omhoog, naar 100 euro/maand, en vervolgens maar een minimale opslag bij hoger gewicht. Barrier to entry verhoogd, weg met de Alto’s
dutchneon zegt
@intimrasiert: het zou absoluut beter zijn om het anders te beprijzen, nu rijdt ik met een onzuinige grote auto naar kantorenpanden in de randsteden, en omdat de wegenbelasting zo hoog is haal ik het niet in mn hoofd om die auto te laten staan! Als dat wel zo zou zijn had ik fijn een kleine electrische auto voor die ritten en kan ik de grote auto pakken voor de keren dat 1 van de aanhangers wel mee moet.
slickrick zegt
@dutchneon: wat denk je dat er gebeurt als de MRB wordt verlaagd ? Nog meer auto’s.
De economie draait op volle toeren en Nederland is in bepaalde gebieden te overbevolkt, zoals randstad. Gemeentes zijn bezig om auto bezit in de randstad te ontmoedigen met minder parkeerplekken en de MRB stijgt elk jaar. Na ongeveer 2020 zal de bevolkingsgroei afnemen en binnen paar jaar krimpen. Dus het lost vanzelf wel op. En een recessie die eerder of later komt zal ook bijdragen aan minder auto’s.