Wir haben es gewusst.
De verkoopstatistieken-bukkake is nog lang niet achter de rug, zo blijkt. Vandaag stort het Centraal Bureau voor de Statistiek weer een bak cijfers en grafieken over ons land uit, waaruit slechts één conclusie te trekken valt: de Nederlander koopt nog steeds het liefst een Duitse auto.
Het CBS trekt zelf parallellen met Dieselgate en vindt het opmerkelijk dat Duitse auto’s het nog zo goed doen op de NL markt, maar da’s wellicht een beetje kort door de bocht. De verkoop van Duitsers nam ten opzichte van 2014 met bijna 25% toe en ook Franse (+22%) en Japanse (+20%) merken deden het goed. De hoek waar de klappen vielen? Seat en Skoda. De verkoop van Spaanse en Tsjechische auto’s nam met meer dan 20% af. Kan niet anders dan dat het om die merken gaat.
Let wel: de cijfers van het CBS zijn niet alleen gebaseerd op het land waar de auto’s werden gemaakt of waar het merk van origine vandaan komt. Ook de plaats waar het desbetreffende merk een hoofdkantoor heeft is van belang. Zo krijgen de cijfers meteen een heel andere lading, maar wie toch het naadje van de kous wil weten komt hieronder aan z’n trekken. Overigens was 2015 een aardig jaar qua autoverkoop, niet in de laatste plaats dankzij de nieuwe bijtellingsregels voor 2016.
Foto via Autojunk
mzonneveld zegt
Duitsers kunnen als de besten auto’s bouwen dus logisch.
mzonneveld zegt
@mzonneveld: De dieselgate heeft trouwens niets te maken met de kwaliteit van de auto’s vind ik
vtechlover zegt
@mzonneveld: teminste iemand die het snapt..
pleiades zegt
@mzonneveld: Hm, de duitse ingenieurs bij VAG kunnen niet eens een echt zuinige diesel bouwen… Of een zuinige 1.8/2.0 turbomotor. Er zijn bij allerlei wagens door achterstallige techniek oplossingen bedacht die geen zuivere koffie zijn en nadelig voor de klant (defeat device en de olieschraapveren bijvoorbeeld). Je gaat mij echt niet wijsmaken dat ze dat niet met andere delen van de auto niet doen.
pleiades zegt
@pleiades: Je gaat mij echt niet wijsmaken dat ze dat met andere delen van de auto niet doen.* Goedemorgen, een nietje teveel :’)
slickrick zegt
@pleiades: Hebben jullie wel eens nagedacht over het feit dat er een verschil is tussen kunnen en doen. Je hebt vrij weinig (oogpunt producent) aan een auto die is over-engineerd en die pak weg > 50 jaar mee gaat…….
Je moet als bedrijf begeerlijke auto’s maken met een hoge marge die een zo groot mogelijk publiek aantrekken wereldwijd , en waarbij je dealers ook nog mee kunnen verdienen.
Ik denk dat ze heel veel kunnen in Duitsland, maar slim genoeg zijn om dingen niet zo perfect te maken als de Japanners.
Even wat nieuwe led lampjes op een oude olie-sleurpende TFSI met inferieure CVT bak en voor de hoofdprijs weer verkopen…..iedereen trapt erin :)
smoothoperator zegt
@mzonneveld: alsook olielekkage, en de hele lijst aan aandachtspunten bij aanschaf van een occassion…
rapazola zegt
@mzonneveld:
Ze kunnen wel als de beste auto’s bouwen, jammer dat ze het al 15 jaar aan de Japanners en Koreanen overlaten om dat ook echt te doen.
sergio72 zegt
@mzonneveld: Lees ook eens de aandachtspunten bij de aankoopadviezen! Ik snap nog steeds niet dat er Duitse auto’s nieuw en gebruikt gekocht worden. De Duitse degelijkheid is ver te zoeken. Doordat ze achterliepen in techniek is daar veel op bespaard en dat resulteert in vele dure reparaties. Wie zit daarop te wachten?
phevtreb zegt
@sergio72: als je dat niet snapt dan heb je nog nooit een Duitse auto gehad zeker? Ze zijn zeker niet perfect, maar een echt goed alternatief heb je ook niet toch?
Ik vind qua bouwkwaliteit en afwerking, rijgedrag ed een Duitse auto echt mijlenver boven een Franse of Japanse auto staan hoor. Is echt geen vergelijk.
sergio72 zegt
@phevtreb: Ik wil niet eens een Duitse auto! Neem als voorbeeld VAG groep. Alles wat kapot kan gaat, motoren, versnellingsbakken, turbo’s, egr kleppen en hoog olieverbruik bij de benzinemotoren. Dat zijn dure reparaties waar ik niet op zit te wachten.
850t5r zegt
@mzonneveld: ik kan als de beste scheten laten, maar dat betekend niet persé dat ze stinken…
Author zegt
@850t5r: deze quote heeft zoveel lagen…
850t5r zegt
@MauritsH: Als het om toiletpapier gaat minimaal 3…
Author zegt
@850t5r: Maak van je stoelgang geen martelgang!
850t5r zegt
@MauritsH: verder als die 3 lagen toiletpapier verteld ik het niet hoor! ;-)
v60polestar zegt
@mzonneveld: eehm nee..
sjeppie156 zegt
@mzonneveld: Japanners ook hoor
rnej zegt
@mzonneveld: dat is een reputatie uit de jaren ’80 en ’90 waar ze nu op teren, want ze staan allang niet meer vooraan als het gaat om betrouwbaarheid.
overigens rijd ik zelf ook liever Duits dan wat anders. maar de keiharde statistiek zegt wat anders…
trustmeiamanengineer zegt
Wat een saai volk zijn we toch.
tofas zegt
Surprise!
Erickson zegt
De conclusie uit dit onderzoek is eerder dat we meer Franse auto’s kopen en minder Aziatische merken. Daarnaast kopen we juist meer auto’s uit Tjechië toch?
bartteeuwen zegt
@erickson: De onderste tabel vergelijkt 2015 met 2007. In 2015 zijn er t.o.v. 2007 meer tsjechische (schrijf je dat zo?) auto’s verkocht, maar nog altijd minder dan in 2014.
krokant zegt
@bartteeuwen: *tsjegiese
Edge zegt
Niet echt een verrassing, Duitsland is het enige land dat hier in Nederland vertegenwoordigd is in echt alle segmenten, van een goedkope Opel Adam tot een S65 en alles wat daar tussenin past. De Fransen en Aziaten zijn niet actief genoeg in de duurdere segmenten, terwijl de Engelsen niet echt actief zijn in de goedkopere segmenten.
Dutchdriftking zegt
@Edge: Nee dat zie je verkeerd. Als je 50k kan stuk slaan op een auto wilt niemand meer een Japanner. Er zijn zat luxe Lexussen en Infiniti`s verkrijgbaar.
klaasjevaak zegt
@dutchdriftking: Want Lexus en Infinity komen uit Europa? Ik kan je even niet helemaal volgen.
Dutchdriftking zegt
@klaasjevaak: @edge geeft aan dat de Aziaten niet actief genoeg zijn in de hogere segmenten. Dat zijn de Aziaten juist wel, maar in de hogere segmenten prefereren we nou eenmaal Duitsers.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Erg veel keus is er ook niet in het hogere segment. Jaguar, Maserati en Lexus… dan heb je het wel gehad.
Dutchdriftking zegt
Ach ja, we willen nou eenmaal niet anders. En er is ook niets mis met Duitse auto`s. Maar op z`n tijd een Italiaan is ook leuk!
vorsprungdurchbetrug zegt
@dutchdriftking:
Blijkbaar is er van alles mis met auto’s van het VAG concern, zo lees ik toch regelmatig.
Iets met oliezuipen, DSG’s die nogal wat aandacht nodig hebben,
momenteel is er een dingetje met uitlaatgassen, kantelende zuigers, vretende zuigers, etc, etc.
Laat nou VAG een groot deel uitmaken van de Duitse autoproductie.
Dutchdriftking zegt
@vorsprungdurchbetrug: Er zijn 3 problemen met de VAG auto`s. Echter geld dit absoluut niet voor alle auto`s. De hele VAG groep maakt gebruik van de 2.0TSI / 2.0TFSI. De laatste is veel in de Audi A4 geleverd en levert daar soms problemen op met olie gebruik. Op het totaal verkochte auto`s valt dit wel mee, maar aangezien ze veel auto`s verkopen zijn er ook veel met deze olie problemen. Overigens is er een goede fix voor, alleen valt deze niet onder de garantie daar het aantal auto`s met dit probleem zo klein is TOV het totaal.
Dan is er het probleem met de kettingen. Dit was met name bij de 1.4 TSI met turbo en compressor het geval. Er zijn ook gevallen bekend waar het om de 1.2 en om de 2.0 ging, maar het was met name de 1.4 . Deze problemen zijn meestal onder garantie opgelost. Let wel, de 1.4 met alleen een turbo die het meeste is geleverd heeft er geen last van, en de later types 1.4 vanaf de golf 7 en de varianten met cilinder uitschakeling hebben er geen last van.
En dan is er op dit moment inderdaad een joekel van een diesel schandaal. Daar zal ik me niet over uitweiden, dat gebeurd al genoeg op AB.
Bovenstaand zijn geen heel gekke dingen, veel meer merken hebben terugroepacties. Maar omdat er onder de AB reagluurders een zogenaamde VAG-haat cultuur heerst vallen deze het meeste op. Ook omdat er eindeloos grapjes over worden gemaakt.
Zeg ik hier mee dat de problemen wel mee vallen? Nee integendeel, als je 30k stuk slaat op een auto dan dient deze gewoon goed te zijn, en heb je geen zin in reparaties. Zelfs niet als deze onder garantie vallen. Maar een feit is wel dat we wat realistischer moeten kijken naar het verhaal. KIA/Hyundai hebben nog niet zo lang geleden net zo`n uitstoot schandaal gehad, alleen is dat veel beter onder de pet gebleven. En Toyota heeft de laatste jaren ook heel veel terugroep acties gehad. Alleen horen we daar maar weinig over.
bartteeuwen zegt
@dutchdriftking: Grote bomen vangen nou eenmaal veel wind. Dat ten eerste.
En dan komt daar nog bij dat VAG altijd de indruk uitdraagt ver voor te lopen op de concurrentie, vooral m.b.t. emissies en verbruik (clean diesel enz.) En volgens mij krijgen ze juist daarom de klep nu extra hard op de neus.
vorsprungdurchbetrug zegt
@dutchdriftking:
Er is veel meer aan de hand dan de drie problemen die jij schetst.
Onlangs heeft Tros Radar in een tv programma aandacht gevraagd voor een item omdat de importeur de klanten liet barsten.
” Overigens is er een goede fix voor, alleen valt deze niet onder de garantie daar het aantal auto`s met dit probleem zo klein is TOV het totaal.”
Een fix van een paar duizend euro, wat je ook een constructie fout zou kunnen noemen. En omdat het aantal zo klein is,mag je in de stront zakken?
“Dan is er het probleem met de kettingen. Dit was met name bij de 1.4 TSI met turbo en compressor het geval. Er zijn ook gevallen bekend waar het om de 1.2 en om de 2.0 ging, maar het was met name de 1.4 . Deze problemen zijn meestal onder garantie opgelost.”
Deze zijn meestal onder garantie opgelost, dus een aantal mensen is zelf voor de kosten opgedraaid.
De meest idiote dingen gaan tegenwoordig vroegtijdig kapot aan mijn VW,
waterpomp met 100 000 km, kachelslangtule slecht/fout gemonteerd in kachel, gaat lekken,
tandempomp naar de kloten, scheuren in dashboard, etc.
Vroeger waren VW goed, nu zijn ze gewoon kut.
Is ook de laatste.
sergio72 zegt
@dutchdriftking: Kijk eens naar Radar. Iemand had binnen de garantietermijn problemen met de ketting. PON was niet thuis!
87sandyd zegt
@vorsprungdurchbetrug: je naam zegt genoeg, jij bent vooringenomen
vorsprungdurchbetrug zegt
@87sandyd:
Klopt; ik heb een VW product nieuw gekocht volgens de regels gebruikt en onderhouden (dealer), alles gaat kapot, echt niet normaal.
Is het dan raar dat je dan “vooringenomen bent”?
miezemiez zegt
Duitsers maken geen grappen als het om autoverkopen gaat.
baap zegt
@miezemiez: Haha.. lol! Wat een schijtreclame is dat
v60polestar zegt
Daarom is het verkeer hier zo saai!
sjeppie156 zegt
@v60polestar: iedereen aan de alfa’s
v60polestar zegt
@sjeppie156: haha precies!
robert110 zegt
Volvo heeft in verhouding nog best wat vooruitgang geboekt in 2015.
robert110 zegt
@robert110: Zal trouwens wel met de V40 en de XC90 te maken hebben. Die dingen zie je echt overal (gelukkig want ik zie ze liever dan een Golf of A4)
Rick-dos zegt
Wel grappig om te zien. Als je hier op AB rondhangt, zoals ik, dan kun je het idee krijgen dat Nederland klaar is met Duitse auto’s en dat Duitse auto’s uitgekotst worden, want Japanse, Koreaanse en Zweedse auto’s zijn zo fantastisch. Dit krijgt door middel van het kudo systeem veel bijval.
Als je echter naar de werkelijkheid kijkt ligt het toch anders. In de 8 jaar sinds 2007 is de enige stabiele factor in het aandeel van autoverkopen in Nederland de Duitse auto’s.
Conclusie: Iedereen die nu een spijkerbroek aanheeft is dom.
Zo. Daar. Mag je het mee doen vandaag.
Als jullie mij nu willen excuseren, ik ga ff een andere broek aantrekken.
ThomasBol zegt
@Rick-dos: de rest van NL kent geen autoliefhebberij. Dat is toch ook al enige tijd duidelijk?
Rick-dos zegt
@ThomasBol: De rest van Nederland heeft meer smaak dan de gemiddelde AB hangjongeren?
ThomasBol zegt
@Rick-dos: getuige de vele Golfjes en 308SW-en? Nee, false.
trustmeiamanengineer zegt
@Rick-dos: Ik rij een Italiaan hoor, dus aan mij ligt het niet. Bovendien heb ik ook geen spijkerbroek aan ;)
Rick-dos zegt
@trustmeiamanengineer: Zeker een overall aan? Voor het geval je met je Italiaan langs de kant van de weg komt te staan… ;p
trustmeiamanengineer zegt
@Rick-dos: Daar heeft de ANWB nou dat mooie nieuwe pak voor hé ;)
Rob zegt
@Rick-dos:
Je moet het Autoblog publiek natuurlijk niet gelijk stellen aan de Nederlandse samenleving. En Duitsland uitgekotst? Mwah, onder de video van de E39 5-serie kwam ik in een massale fappartij terecht! VAG zit momenteel even in het verdomhoekje hiero. Maar dat waait wel weer over als de marketingboys van VAG gaan promoten dat ze écht veranderd zijn….
En wat hier ook beweerd wordt, een Golfje is nog altijd een prima auto voor heel veel mensen, heus.
Rick-dos zegt
@Rob: Ook mijn punt, maar als je bijvoorbeeld hier op dit draadje kijkt en je kijkt naar het aantal kudo’s die comments krijgen die een negatieve inslag hebben op alles wat Duits is, dan krijg je toch een ander idee er van.
e1000bmw zegt
@Rick-dos: hey hey, reed jij niet ook Duits…? ?
Overigens heb ik nu een corduroybroek aan ipv een spijkerbroek. Nu de Saab nog. Of was het nou een Range Rover? ??
Rick-dos zegt
@e1000bmw523i: Ja, maar ik heb dan ook een goede smaak… :p
siebren zegt
Voor mij zijn Skoda en Seat ook gewoon Duitse auto’s.
smoothoperator zegt
@siebren: dat zijn ze ook :)
bmw7 zegt
@siebren: vergeet ford niet
desjonnies zegt
Straks…..
Is de Duitse auto industrie de enige nog bestaande in Europa, ons fijne ‘Verenigde Europa”
Omdat de Italianen en de Fransen niet in staat zijn om hun economieën te reorganiseren, zoals Dame Thatcher dat WEL deed in het Engeland van de zeventiger jaren.
En zie nu het resultaat, Engeland of het Verenigd Koninkrijk zal als enig land binnen de Verenigde Staten van Europa (kuch kots kuch) economisch te Duitsers weerstand kunnen bieden.
De rest , inclusief de voormalige Oostbloklanden en wij, wij als slaafs volk voorop, zullen slechts satelliet staten van Duitsland zijn !
berlinetta zegt
@desjonnies: Precies zoals ome Adolf het graag zag.
desjonnies zegt
@berlinetta:
Achtung !
super zegt
@desjonnies:
Ik werk met fransen dus ken de nadelen van hun bedrijfscultuur en arbeidsethos maar toch lijkt het me dat frankrijk nog altijd een grotere maakindustrie heeft dan het verenigd konigkrijk. Frankrijk heeft ook nog een eigen autoindustrie waar die in gb voor zover die nog bestaat “gered” moest worden door buitenlandse bedrijven. Echte innovatie komt ook niet meer van de britse automerken, het zijn vooral wat niche spelers in het luxe en sportieve segment die vaak teren op imago ipv echt iets nieuws te bedenken. Dat de fransen het niet zo goed meer doen in de autoindustrie als vroeger heeft volgens mij meer te maken met de beslissing om het luxesegment waarmee de duitsers veel verdienen in china en de vs te verlaten.
berlinetta zegt
Goede auto’s bouwen, kunnen de Duiters ook wel. Het probleem is eigenlijk dat er elders ook goede auto’s worden gebouwd tegen een veel lagere prijs. Maar wij laten ons graag foppen door de Duitsers.
norge zegt
Verkocht……Geef nou eens een lijstje met merken die door de mensen zelf gekocht zijn , denk dat daar niet de Duitse lease sletten overheersen….
trustmeiamanengineer zegt
@norge: Inderdaad. Bovendien heeft ome Pon toch ook de grootste leasemaatschappij van Nederland in handen? Dus die rijden sowieso alleen met VAG blik lijkt me.
e1000bmw zegt
@norge: idd. Volgens mij zijn ,wat betreft privé gekochte auto’s, juist de Franse en Japanse merken heersend.
Alfarobert zegt
Tegenwoordig zelfs in reclames vermeldt.Als beste getest in Duitsland,Meest verkocht in Duitsland,etc We hebben het dan over shampoo of een koffiezetapp.Als het Duits is, is het dus goed? In een Audi R8 ligt gewoon een Lamborghiniblok hoor.De A “klasse Mercedes wordt in Spanje gemaakt net als de Vito.Hetzelfde volk wat ook Seat’s in elkaar flanst.Ik blijf lekker Italiaans rijden.En iedereen vindt het een mooie auto.Wat wil je nog meer?
bmwm3gtr zegt
Volvo doet het nog aardig goed aangezien ze het eenigste merk zijn uit Zweden op het moment en Duitsland ik weet niet hoeveel merken telt komt dan ook door de v40 s/v60 en de xc90 natuurlijk
slickrick zegt
@bmwm3gtr: Vovlo is in 2010 gekocht door Geely uit China, anders waren ze nu ook failliet.
En ik heb in een Geely gereden (huur auto op Cuba), man man wat een troep is dat, daarbij lijkt Dacia wel een premium auto. Maar goed, als je maar genoeg Geely’s verkoopt kan je een Europees auto merk overnemen
piebepost zegt
@slickrick: Waar haal je die wijsheid nou weer vandaan?
Volvo is door Ford op de markt gezet in de tijd dat de Amerikaanse auto industrie finaal op zijn gat lag. Ze moesten dochterbedrijven van de hand doen. Volvo was toen gewoon goed renderend.
clarkson zegt
Waar behoort Ford onder? Duitse auto’s? Of zijn ze die vergeten?
ghost zegt
Dat weet de VS allang en daarom brengen zij nu VAG ten gronde.
imba zegt
Nederlanders hebben een dashboard-fetish. Vandaar.