Strengere eisen voor rijscholen moet het aantal turbo rijopleidingen tegengaan, daarvoor pleit het CBR.
Je hebt kwalitatieve rijscholen, maar je hebt er ook een hoop rotzooi tussenzitten. Dit laatste is mogelijk door de huidige regelgeving. Rijscholen die zogenaamde ’turbo rijopleidingen’ aanbieden of rijlessen waar nauwelijks valt te spreken van kwaliteit.
Alexander Pechtold, tegenwoordig de eindbaas bij het CBR, is van mening dat er strengere eisen moeten komen voor rijscholen. Op dit moment ligt het slagingspercentage op 48 procent. Veel te laag, aldus Pechtold tegenover het AD. Kandidaten krijgen bijvoorbeeld een turbo rijopleiding. Veel lessen in een korte tijd en vervolgens worden ze op examen gestuurd, in de hoop dat ze slagen. Dit soort rijscholen letten niet op de kwaliteit van het rijden, maar willen de kandidaat zo snel mogelijk aan een roze pasje helpen. Of de aspirant bestuurder nu goed kan rijden of niet. Pechtold zegt in het interview dat er momenteel te veel ‘cowboys’ actief zijn.
Door strengere eisen aan rijscholen te stellen wil Pechtold het slagingspercentage flink opschroeven. Wat de CBR-baas betreft gaat het slagingspercentage naar 75 procent. Om dit te behalen is nog een lange weg te gaan. Het is niet bekend aan wat voor strengere eisen de voormalige politicus zit te denken.
outlook zegt
In mijn tijd mocht je pas examen aanvragen als de instructeur van mening was dat je kon slagen. 26 lessen in 6 maanden. Natuurlijk wel in 1x geslaagd.
rickknows zegt
In mijn tijd deed je examen als je bewezen had dat je autorijden kon, 6 lessen, direct geslaagd, 39 jaar schadevrij. Motorrijbewijs in 3 dgn, 27 jaar schadevrij. Wel veel bekeuringen voor te hard rijden, rijinstructeur zij altijd ‘gas geven’.
racerx zegt
@rickknows: echt rijden leer je per slot van rekening pa na verloop van tijd. Op de motor eveneens, ik had ook in 2 dagen m’n A rijbewijs, maar een rijopleiding per Honda CB500 bereidt je niet of nauwelijks voor op een potentieel kanon daarna hahaha!
giulia64 zegt
Je kan ook turbo taalonderwijs krijgen. Bijvoorbeeld ‘bij de nonnen in Vught’. En van die instellingen kun je niet zeggen dat ze geen kwaliteit leveren. Zwemles kan ook in stoomcursus. Dus waarom rijles niet? Probleem lijkt me meer dat er slechte rijscholen zijn die zonder problemen actief blijven.
elemento zegt
Ik ben van mening dat je ook 4 a6 weken kan doen. 1 x per 2 weken les lijkt me niet verstandig. Beste manier is om 2 uur les te nemen. Er moet ook cbr geust persoon langs rijscholen en lessen laten nemen. Zijn beoordeling kan dan een cijfer geven
Robert zegt
@elemento: 2 uur les achtereen is veel te veel, zeker voor een beginner. Beter één uur les en dat dan twee of drie keer per week. De kracht van herhaling.
Ik heb trouwens wel eens gehoord dat die slagingspercentages behoorlijk ‘gestuurd’ worden, wat er soms toe leidt dat er mensen slagen die je absoluut niet zelfstandig achter het stuur wilt hebben (zie ook de vele seizoenen Slechtste Chauffeur van Nederland). Dit ook om o.a. de achterstanden weg te werken. Kan iemand dat bevestigen dan wel ontkennen?
keeper1 zegt
@RRRobert: ik ontken het. Heb er verder niets mee te maken, maar kleine moeite om ff te ontkennen.
karhengst zegt
Het voordeel van twee uur les achtereen is dat, zeker wanneer je niet in je directe lesomgeving woont, je dus de reistijd naar die locatie bespaart. Zeker in de landelijke gebieden is het enorm onpraktisch een uurtje les te nemen wanneer je daarvan een half uur kwijt bent aan het naar de stad toe rijden.
Als je met die twee uur concentratie al moeite hebt vrees ik dat het misschien beter is überhaupt niet aan rijlessen te beginnen en gewoon bij het OV te blijven.
drsnuggle zegt
@karhengst: bij mij kwam de leswagen voor rijden, ik wisselde dan van de huidige bestuurder en ik bracht diegene dan naar huis, en hetzelfde voor mij aan het eind van mijn uur. Zo rij je ook niet elke keer hetzelfde rondje, kom je toch telkens in een nieuwe situatie en je went al met passagiers in je auto. Maar ik had les bij een instructeur met een Hyundai Getz. Wel in één keer geslaagd.
mgmgb zegt
Ik ben het daar echt mee oneens. Door 2 uur achter elkaar te lessen, vanaf dag 1, kon ik steeds goed in de ‘flow’ komen. De eerste spanning overwinnen en gewoon goed bepaalde onderdelen een aantal keer achter elkaar herhalen tot het werkte. En de volgende les weer even herhalen, voor we naar het volgende onderdeel gingen. Maar goed, ik moet wel bekennen, voor mijn eigen gevoel was ik pas een goede bestuurder toen ik een paar jaar mijn rijbewijs en zo’n 100k km ervaring had.
grasvreter zegt
Ik zat bij een rijschool met slagingspercentage boven de 90%. Wel erg veel lessen gehad, misschien te veel, maarja, wel in 1x geslaagd. Opzich duur maar niet verkeerd, want ging wel meer ervaren de weg op.
Dutchdriftking zegt
Tja, het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Met twee uurtjes lessen in de week kom je er nooit, je moet er een beetje binding mee houden. Twee a drie keer in de week twee uur lessen is mooi. Lesblokken van vier uur zijn weer overdreven, dan neem je steeds het laatste uur niets meer op omdat je moe bent. Maar ook dat zal per persoon verschillend zijn. Het probleem is natuurlijk ook dat rijscholen hun eigen vlees keuren. Ze willen graag adverteren met hoge slagingspercentages. Die haal je door leerlingen structureel meer lessen te laten nemen dan nodig, en hier verdienen ze weer dik geld aan.
Overigens wel leuk dat het CBR commentaar op anderen heeft terwijl het bij hun zelf een nog veel groter zooitje is. Enorme achterstanden met aanvragen van rijbewijzen. Keihard tegen adviezen van keuringsartsen in gaan, deals met rijscholen zodat je als particulier bijna geen examen kan aanvragen, niet te doen. De partijen houden elkaar lekker aan het werk.
Gelukkig heb ik inmiddels alle rijbewijzen op zak die ik graag wou hebben, en met rijscholen en examinatoren het redelijk getroffen.
okdoei zegt
Mijn rij-instructeur legde me in 2014 al uit dat er een wildgroei was aan rijscholen.
Simpelweg omdat het UWV mensen zonder baan vertelde om misschien een rijschiol te gaan beginnen.
Schijnbaar heb je hiervoor amper een cursus voor nodig.
Robert zegt
D’r zijn erg veel ‘cowboys’ onder de rijscholen, vooral de zzp’ers maken het soms erg bont. Er woont er een bij mij in de straat en een vriend van hem, ook rijschoolhouder, om de hoek. Als ik zie hoe die gasten zelf rijden en hoe ze hun leerlingen aansturen dan denk ik al ‘laat maar’, voor als mijn kinderen straks 18 zijn.
Ik woon in een wijk met alleen maar gelijkwaardige kruisingen in een 30 km-zone én op slechts anderhalve km afstand tot het CBR kantoor, dus zie erg veel rijlessen in onze wijk worden afgenomen. Het kwaliteitsverschil is voor mij dan ook goed waarneembaar.
pomoek zegt
een van de weinige voordelen aan een ouwe l*l zijn is dat ik inmiddels ook flink wat uurtjes achter het stuur heb gezeten. En, volgens mij, is rijervaring, met enorme stip, het belangrijkste ingrediënt om veilig te kunnen autorijden. Ik zou zeggen: begin het lessen met een paar weken elke dag een uur, en dan verplicht een jaar lang 50 uur les (Wel de tarieven aanpassen natuurlijk), en dan examen doen. gedurende die periode mag je net als in andere landen onder begeleiding ook auto rijden.
ik zou het rijexamen wat minder moeilijk maken. Ik ken mensen die in een keer hun rijbewijs hebben gehaald maar bij wie ik niet in de auto durf te zitten. En andersom ook. Het rijexamen is teveel een momentopname.
Pordon zegt
Ervaring zegt ook niet alles. Het is vooral inzicht en bewust bezig zijn met het verkeer om je heen. Ik zie genoeg mensen met 30+ jaren ervaring bij wie ik echt niet in de auto durf te stappen.
Er zijn vaak al grote verschillen bij jongeren die net beginnen met lessen. Aan de ééne kant heb je iemand die zich totaal niet interesseert in auto’s, ziet het puur als een vervoersmiddel en als kind nooit werd betrokken met het verkeer door de ouders. Aan de andere kant heb je iemand die al van jongs af aan met auto’s bezig is, als kind op schoot al stukjes reed en later op een parkeerplaats zelf stukjes mocht sturen.
Ik val zelf in de laatste en werd ook bij elke lange rit betrokken bij het autorijden en als er iets ‘geks’ gebeurde op de weg bracht m’n vader me al bij wat er precies gebeurde en hoe je daar op kan reageren. Uiteindelijk was ik met 5 lesjes klaar en in één keer geslaagd.
Conclusie; kwaliteit van de rijschoolhouders/instructeurs is belangrijk om per persoon de juiste inschatting te kunnen maken of hij/zij klaar is om een examen af te leggen.
Geen idee of er een soort ‘boete’ tegenover staat als een rijschoolhouder iemand examen laat doen die vervolgens het examen niet haalt?
pomoek zegt
Klopt, zegt niet alles, maar wel veel. Ik stap liever in bij iemand die veel ervaring heeft dan bij iemand die weinig ervaring heeft. als regel.
realhustler zegt
Hoeveel lessen is niet relevant, het gaat erom dat je de auto beheerst en veilig door verkeer kan.
Ervaring doe je niet op met lessen, dat moet je zelf doen.
Klinkt raar maar ik zou zeggen examen net als nu, indien geslaagd moet je alleen en zelfstandig op en neer naar Warschau in 48 uur. als je levend en zonder schade terugkomt krijg je het echte rijbewijs.
allesmetturbo zegt
Heb mijn rijbewijs in een weekcursus gedaan. Met 2 leerlingen in de auto, om de beurt een uurtje lessen. Leer je ook nog veel van de fouten van een ander. Prima te doen en met complimenten vd examinator geslaagd.
Key is kijken.
borrelnoot zegt
@allesmetturbo: Eens. Een van de weinige dingen waar die examinatoren op geilen, is overdreven veel kijken. Om je heen, in de spiegels, voor, achter. Zodra ze dat zien ben je al voor 70% geslaagd. De rest is een beetje gevoel met de auto en wat vaardigheden.
allesmetturbo zegt
@borrelnoot: idd.
De instructeur zei tegen mij, denk eraan wat je gaat bestellen in de kroeg. ‘Een’ ‘glas’ ‘bier’ ipv ‘spiegel’ ‘spiegel’ ‘schouder’, dat vergeet je nooit meer:p haha
ktm690sm zegt
3 weken en 18 lessen had ik mijn pasje. T blijft allemaal heel afhankelijk van de bestuurder. Iedereen leert anders.
gekkehenk zegt
Op zich is met “turbo lessen” niets mis, ik heb ook zo’n “spoedcursus” gedaan toentertijd. Een week of 2 zo’n 10 uurtjes per week en direct geslaagd. Vond het ideaal want je reed zo’n 3-4 uur waardoor je tijd zat had om ver te rijden en veel verschillende wegen/omgevingen mee te pakken.
Wat natuurlijk wel debet is en geweerd moet worden zijn de nonchalante rij-instructeurs die idd ondermaatse kwaliteit leveren
cappie zegt
19 jaar geleden B rijbewijs gehaald in twee weken.
slaatje1987 zegt
Destijds bij de ANWB een dergelijke turbo cursus gedaan. Geen idee of het kwalitatief beter/slechter was dan bij andere rijscholen maar de ANWB staat nou niet bepaald bekend om cowboy gedrag. Het concept werkte bij mij goed. Je een 20 tal lesuren en daarnaast zit je bij een mede student ook 20 uur in de auto.
Ik zou het zo weer doen.
E achter B heb ik later in 1 dag gehaald: Ochtend les en middag examen. Dit is ook goed bevallen
RiKe zegt
Misschien is de reden wel dat er zoveel zakken dat ze gewoon niet goed genoeg kunnen rijden? Dan is het juist beter dat ze niet slagen zodat we een (iets) kleinere kans hebben om een gevaarlijke bestuurder tegen te komen op de weg.
potver7 zegt
Als het CBR nou ’s de slagingspercentages per rijschool publiceert? Daar gaan de rijschoolhouders niet blij van worden, logisch, maar zorgt wel voor meer transparantie.
awesome zegt
Ik zou me eerst eens focussen op de huidige problematiek hij het cbr.
f31bmw320d zegt
Zie het nou hier thuis, denk dat de oudste junior ook zo klaar is. Eerst brommer, toen trekker rijbewijs gehaald en nu de eerste les in de auto gehad. Rij instructeur heeft direct het examen aangevraagd, als alles volgens planning gaat 12 lessen voor het examen. Ik denk dat het reëel is omdat hij net al uren in de trekker met de instructeur heeft door gebracht. Ofwel, de situatie verschilt per persoon.
borrelnoot zegt
In 2000 afgereden. 12 lessen van een uur gehad, in 1x geslaagd, theorie idem. Had al het nodige met mijn vader gereden op zondagochtenden. Instructeur vroeg destijds na 3 lessen het examen al aan. “Komt wel goed” was de boodschap.
mgmgb zegt
Ik had altijd het gevoel dat je bij een eerste poging (als je eerlijk bent over het feit dat het je eerste poging is) per definitie zakt. Gewoon omdat het CBR koffers te vullen heeft. Maar ik zal mijn voormalige baas Ali P het voordeel van de twijfel geven. Het was ooit een prima kerel, laten we hopen dat hij dat bij het CBR nog altijd is.
theghost zegt
Ik heb juist baat gehad bij die “turbo” lessen. 2 uur per dag en dat 2 weken lang, ipv uitgemolken te worden door een rijschool waarbij ik maar 1 uurtje per week kon lessen…