![CBR: gevaarlijke cursisten moeten langer wachten](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/q2-lesauto-1.jpg)
Het CBR gaat maatregelen treffen om te voorkomen dat cursisten die er een zooitje van maken te snel een herexamen afleggen.
De maatregelen zijn volgens het CBR noodzakelijk, omdat cursisten de tijd moeten krijgen om te leren van de fouten. Het komt geregeld voor dat een cursist een praktijkexamen gaat afleggen en dat de CBR-examinator binnen no time moet ingrijpen. Concludeert de examinator dat er sprake was van gevaarlijk rijgedrag, dan mag de cursus ten minste zes weken geen nieuw praktijkexamen afleggen.
Die weken moeten volgens het CBR benut worden door de rijschool om leerlingen beter te leren autorijden. Er is sprake van een serieus probleem. Tot en met september van dit jaar heeft het CBR al bij 1.679 praktijkexamens ingegrepen, waarbij de examenkandidaat een gevaar vormde voor zichzelf en andere verkeersdeelnemers. Onder verkeersgevaarlijk rijgedrag verstaat het CBR (zeer) langzaam invoegen op een snelweg, het afsnijden van andere automobilisten en het aan de lars lappen van voorrangsregels.
Wie zakt voor een praktijkexamen moet minimaal twee weken wachten om herexamen te doen. Kandidaten die door een ingreep van de examinator zijn gestopt wegens gevaarlijk rijgedrag moeten per 29 oktober minimaal zes weken wachten. Het is nog maar de vraag of dit in de randstad een groot verschil gaat maken. Bij CBR examencentrums in de (grote) steden zijn er enorm veel aanvragen voor praktijk(her)examens. Tussen de aanvraag en het daadwerkelijke examen zitten soms wel acht weken.
Foto: Audi Q2 als lesauto via @fastforward op Autojunk
Misschien een IQ test toevoegen aan het examen. Dan zijn we zo van de files af.
@healey: net als een IQ-test voor het nemen/krijgen van kinderen en huisdieren ?
@henk_he: @healey: vergeet het stemmen niet
Dit is natuurlijk gewoon een manier om de druk op het aantal aanmeldingen in de grote steden te verlichten. Ik vind het een goed idee, zo geef je mensen die het voor de eerste keer doen een voordeel boven de zakkers.
@dare2think: maar is dat terecht? Als je een overbelast systeem hebt wel nieuwe kandidaten toelaten en mensen die al in de molen zitten extra lang laten wachten? Ik denk dat zulk klantenbindend gedrag alleen te verantwoorden is op basis van een kwaliteitsargument, zoals het CBR nu ook doet. In alle andere gevallen is het bepaald niet netjes om mensen die al bezig zijn langer te laten wachten dan nieuwe mensen. Het is een beetje dat nare systeem dat energie en telecombedrijven hanteren, als je klant wil worden kunnen er allerlei cadeautjes en kortingen maar voor bestaande klanten die klant blijven kan alleen wat als ze dreigen op te stappen. Dat is gewoon niet netjes zaken doen.
@mashell: Ja dat is volkomen terecht.
Dit gaat over mensen waarbij er iemand aan de noodrem moest trekken.
Niet over mensen die niet helemaal recht stonden bij het inparkeren en niet wisten dat de ruitenwisservloeistof voor de winter blauw is.
Zoals ik hieronder al zei, de echte oplossing is van die goedkope schraap rijscholen die kandidaten beloven dat ze na X (weinig) lessen sowieso gegarandeerd morgen afrijden.
Min volk, en veel wat zich daardoor laat ‘opleiden’ helaas ook.
@kurtb: Correctie ik bedoel dus dat ze dat soort rijscholen moeten aanpakken.
Die zijn tevens ook de oorzaak dat het systeem overbelast is voor een groot deel.
Teveel kandidaten rijden af terwijl ze het het nog niet in de kneep hebben omdat ze te weinig lessen hebben gehad en toch voor het examen gaan omdat de rijschool niet voor kwaliteit gaat en zichzelf niet afrekent op hun slagingspercentage.
Alles voor een dubbeltje.
@kurtb: hoezo hoe meer lessen hoe meer geld toch?
@63biturbo: En minder klanten, na 10 lessen afrijden voor een paar tientjes je rijbewijs lokt klanten.
Ik ben geen rijschoolhouder maar kan me toch goed voorstellen dat er veel van de arme mensen met dat soort slechte rijscholen in zee gaan omdat ze simpelweg weinig geld hebben.
@dare2think: Nou nee hoor, dat zal maar marginaal zakken. De aanmeldingen zullen namelijk nog steeds gedaan worden. Maar dit gaat natuurlijk ook gewoon over de veiligheid in het verkeer, en een relatief veilige werkomgeving voor de examinatoren. Je zal maar naast zo’n kandidaat gezet worden, als je nog geen hartpatiënt bent, dan wordt je dat wel…
@dare2think: Ze moeten rijscholen die te vaak verkeersgevaarlijke kandidaten laten rijden voor examen gewoon aanpakken.
Sommige verdienden een flinke boete.
Van die schraap rijscholen alles om een dubbeltje om te draaien, na 10 lessen gegarandeerd afrijden dat soort bullshit.
Als je het niet kan betalen jammer dan, veiligheid gaat voor.
@kurtb: lijkt mij neer een kwestie van de rijinstructeur zijn licentie afnemen. Rijschool aanpakken is nutteloos. Dag erna heeft tinus tussengas weer een nieuw kvk nummer.
@daveb: Ja het is maar net wat je onder aanpakken verstaat, wat mij betreft mogen er bij sommige flinke tikken uitgedeeld worden, en veel zijn toch eenmanszaakjes
Licenties aanpakken, boetes mag allemaal van mij.
Tegelijkertijd zou je ook nog wat anders kunnen doen wat volgens mij een goede maatregel is die de goede rijscholen beloond en tegelijkertijd misschien er voor zorgt dat rijscholen zichzelf gaan afrekenen op hun slagingspercentage en voor kwaliteit gaan, namelijk rijscholen met hogere slagingspercentages voorrang geven bij examens en de slechte extra lang laten wachten.
Het moet afgelopen zijn met rijscholen die voor de eerste rijles al een examendatum beloven en met een miniem aantal lesjes waarbij velen het eigenlijk nog niet kunnen al naar het examen gaan.
Gaan ze dan beter rijden ?
Wat ik begreep is dat ze ná 6 weken weer mogen aanvragen. Dan begint de wachttijd richting examen pas.
Hm. Beetje een vreemd verhaal dit. Als een gevaarlijke kandidaat de 2e keer geen ingreep krijgt is ie gewoon geslaagd. Het punt is dat een rijexamen nu eenmaal een momentopname is waar en hoop stress bij komt kijken. Om nu de drempel te verhogen voor kandidaten zie ik inderdaad meer als een manier om de druk op het CBR te verlagen dan om de veiligheid op de weg te verhogen.
@pomoek: valt mee, de 6 weken regel geldt alleen als het examen wordt afgebroken door zeer slecht rijden, die 1700 keer dat dat is gebeurd lijkt veel, maar er waren volgens mij in totaal meer dan 250.000 examens. Dus dan valt het wel mee
@jasbelle: Ok. In Utracht waar ik 2000 jaar geleden ben afgereden lag de parkeerplaats van het CBR achter een fietspad dat was verborgen achter een met klimop begroeid hek. Het gebeurde regelmatig dat kandidaten de auto iets het fietspad op reden om achter de heg te kunnen kijken of er fietsers aankwamen. Of nog erger, gewoon zonder te kijken over het fietspad de weg opreden. Die konden dan meteen rechtsaf de parkeerplaats weer oprijden. Gezakt.
@pomoek: Bij het CBR in Rotterdam was ook zo’n situatie. Dus ben ik tijdens het lessen een keer of vijf van het parkeerterrein afgereden om te voorkomen dat het mis ging. Zo doet een goede rijschool dat.
1679x, van de hoeveelheid examens? Lijkt mij niet geheel onbelangrijk.
Ik heb het idee dat er tegenwoordig erg veel cowboys onder de rij instructeurs zitten, met als logisch gevolg een veel lagere kwaliteit van lesgeven.
@tazmania: En waar is dat gevoel op gebaseerd?
@potver7: Als ik 1 snelle google doe kan ik gelijk al rijscholen vinden waarbij de klanten de volgende belofte krijgen: Voordat de cursus begint vragen wij van te voren gelijk al een praktijkexamen aan bij het CBR.
Alles onder het motto goedkoop en snel afrijden, of de cursist tegen die tijd er ook klaar voor is zal ze een worst wezen.
Dat soort partijen moeten gelijk verboden worden en een boete krijgen.
Ze moeten rijscholen die te vaak verkeersgevaarlijke kandidaten laten rijden voor examen gewoon aanpakken.
Sommige verdienden een flinke boete.
Van die schraap rijscholen alles om een dubbeltje om te draaien, na 10 lessen gegarandeerd afrijden dat soort bullshit.
Als je het niet kan betalen jammer dan, veiligheid gaat voor.
@kurtb: dit gaat wel diep bij je of wat? Hoop reacties in ieder geval
@hassani: Ik lever tenminste een bijdrage hassan.
Ik geef een verklaring voor een groot deel van het ‘waarom’
50% van de kandidaten zakt, zowel in het artikeltje als in de comments vermeldde niemand dit en een groot deel van de reden waarom dat zo is.
Zo is het een beetje een half verhaal, het is toch leuk om te weten waar het probleem zit zou je zeggen.
Als jij 6 reacties zo enorm veel vind, inmiddels 7 dankzij jou nutteloze reply then so be it.
Overigens waarvan 1 een dubbelpost is, 1 een correct op een incompleet comment, en 2 replys naar mensen die op mij reageren :)
Nu ga ik er weer verder over piekeren bedankt voor het verspillen van ons beide tijd.
Dit heeft alleen maar tot gevolg dat zakkers 4 weken langer moeten wachten voordat ze opnieuw en examen mogen aanvragen. Er wordt niets gezegd over eventuele extra rijlessen in de tussentijd. Zonder die extra lessen wordt er natuurlijk niets geleerd en is het alleen maar extra wachten.
Vind het wel een goede keuze. Maar sneller mogen afrijden bij een rijschool die goede resultaten boekt zou ook een oplossing kunnen zijn. Hoe lager het gemiddelde percentage slagenden in de eerste beurt bij een rijschool, hoe langer het duurt voordat je kan afrijden.
Ik zou graag meer willen weten omtrent deze incidenten, aangezien ik niet weet hoe ernstig ze zijn. Een ingreep wordt sowieso gegaan als het niet veilig is of als iemand iets verkeerds doet, bijv, geen voorrang verlenen of iemand in een spiegel over het hoofd zien, dus ik zie het verschil niet zo.
Zijn het dan 1600 gevallen waarbij iemand ging spookrijden? Het spoor op reed? Het water in reed?
@granlusso: door rood rijden?
@granlusso: er staat in het artikel wat het CBR verstaat onder verkeersgevaarlijk rijgedrag..
@unknown234: Dat had ik gelezen. Maar niet voorrang verlenen en afsnijden is voor zover ik weet een regelmatig voorkomende reden om in te grijpen en dus geen extreme.
@granlusso: Door rood rijden, invoegen zonder te kijken, afsnijden etc.
@techniekmeneer: Dat staat in het artikel inderdaad, maar dat soort dingen zijn toch per definitie dingen waar op wordt ingegrepen? Dit vind ik geen extreme voorbeelden.
Goed bezig is momenteel veel te druk. Moeten ze maar langer lessen ik ben ook gewoon in 1x geslaagd zo moeilijk is het niet
Ik zou de lesschool aanpakken, deze geven toch aan of de kandidaat er klaar voor is?
Mijn instructeur zei destijds, mensen met een vmbo diploma slagen sneller dan mensen met een hbo/wo diploma….