Het is de hoogste tijd voor maatregelen.
Dankzij onze florerende economie is er een enorme vraag naar chauffeurs. Alvorens ze de weg op mogen, moet er natuurlijk eerst een rijbewijs gehaald worden. Hier gaat het echter mis, doordat er naast een hoop werkenden ook gigantisch veel jongeren zijn die graag het asfalt willen proeven. Na 2017, een piekjaar voor wat betreft het aantal examens, verwacht het CBR dat er dit jaar nog eens 34.000 extra examens afgenomen zullen worden. Tijd voor paniek? Absoluut.
De grote drukte zorgt ervoor dat de wachttijden de eigenlijke maximum overschrijden. Momenteel wordt bij ruim de helft van examenplaatsen de ‘uiterlijke’ wachttijd van zeven weken niet gehaald. Dit geldt overigens niet alleen voor auto’s, maar ook voor vrachtwagens, bussen, taxi’s en trekkers.
Om het enorme aantal verwachte examens tot op zekere hoogte in goede banen te kunnen leiden, neemt het CBR maatregelen om schijnbaar onvermijdelijke problematiek te voorkomen. De examinatoren zullen de komende tijd op zaterdag en in de avonduren moeten blijven werken, om de aantallen te verteren. Niet alleen dat, want het CBR gaat daarnaast proberen inmiddels gepensioneerde examinatoren terug te halen. Tenslotte wil het bureau tenminste 120 nieuwe medewerkers werven, en zal het de opleidingseis van MBO 4 verlagen naar MBO 3.
Desondanks is het niet volledig te wijten aan onderbezetting, een bloeiende economie en gretige pubers. Volgens het CBR zijn er namelijk buitengewoon veel rijscholen die hun leerlingen te vroeg en ongeprepareerd naar het examen bonjouren. In totaal zijn er zo’n 1.500 rijscholen in Nederland met een slagingspercentage van om en nabij de 30 procent. Dit resulteert vervolgens weer in examinatoren die tijdens de beslissende rit voor hun leven moeten vrezen.
marklevinson zegt
Examen duurt hier ook veel te lang, gewoon inkorten. Even vooruit, achteruit. Aanwijzen wat een deur is en waar de ruitenwissers zitten. Prima en geslaagd. Net zoals in de 189 overige ontwikkelde landen in de wereld.
Wij maken het onszelf veel te moeilijk, ‘bijzondere verrichtingen’. Totaal onnodig.
anneke_koopmans zegt
@marklevinson: Kijk jij wel eens het programma “Idioten op de weg”? In ons drukke landje hebben wij het hier dan toch aardig geregeld hoor.
mashell zegt
@anneke_koopmans: die zijn allemaal ook door dat onnodig strenge examen gekomen. Heeft dus geen enkele zin, zo’n streng examen.
anneke_koopmans zegt
@mashell: eeehh kijk jij dan wel goed? De “idioten op de weg” filmpjes komen vrijwel allemaal vanuit het buitenland, of zoals marklevinson het noemt: “Net zoals in de 189 overige ontwikkelde landen in de wereld”.
Edge zegt
@marklevinson: Vergeet het gebruik van de knipperlichten niet. Alhoewel, voor BMW bestuurders valt dat al snel onder de bijzondere verrichtingen
Pallas zegt
@Edge: Ik rijd afwisselend BMW en Citroën. Wat mij opvalt is dat in de Citroën kleine foutjes van mijn kant altijd vergeven word en ik het op kan lossen met een verontschuldigend knikje, in de 3-serie word ik in dat soort situaties meteen getrakteerd op claxons en middelvingers!
ikleesookoverautos zegt
@pallas: Omdat er in Citroëns meestal bejaarden zitten.
garp zegt
@Edge: logisch, dat uitsteeksel aan het stuur is niet met leer bekleed, en wordt dus niet aangeraakt. ;-)
raoufff zegt
@Edge: je vergeet Audi en Volvo V40 bestuurdere
rhellema zegt
@Edge: + de overige 95% van de bestuurders die blijkbaar een te lamme klauw hebben om dat linker hendeltje naar boven of beneden te bewegen…en het lijkt nog steeds erger te worden!!
intimrasiert zegt
@edge: meestal dames die denken zich dat te kunnen permitteren, valt me op. Hangt verder niet zo van het merk auto af.
E34M5Touring zegt
Het verlagen van de opleidingseis vind ik altijd zoiets raars. Je bepaalt een minimumstandaard voor je personeel. Dan kom je er wat tekort en dan mag ineens jan en alleman instromen. Dat werkte bij de rijscholen ook zo goed een aantal jaar geleden… (hallo altijd geslaagd.nl).
anneke_koopmans zegt
@e34m5touring: Het probleem zit in het feit dat het CBR geen mensen meer heeft die de capaciteiten hebben om goede mensen aan te nemen. Ze gebruiken hiervoor e-assessments(een test via de computer dus) waarbij ca 80% afvalt zonder ook maar enig menselijk contact. Waar gaat het heen met de groeiende digitale wereld die onze tekortkomingen moet compenseren……?
Gulli zegt
@E34M5Touring: mijn zwager werkt op een middelbare school en vroegah werd er op basis van je Cito score bepaald of je MAVO/HAVO/VWO kreeg. Die ondergrens lijkt steeds verder te zakken per opleiding want “het is te moeilijk” voor sommige leerlingen. MISSCHIEN ZITTEN ZE DAN NIET OP DE JUISTE PLEK!
EdGaR zegt
@E34M5Touring: wel heel praktisch..
joost1234 zegt
@E34M5Touring: Nouja, misschien raar, maar hier geldt toch ‘iets is beter dan niets’, want de problematiek is echt heel groot.
m-tfsi zegt
@joost1234: ja leuk totdat jij van je sjokken wordt gereden omdat iemand heeft afgereden met een totaal niet capabele examinator
E34M5Touring zegt
@joost1234: Ja een aantal jaar geleden waren er te weinig rijscholen. Regels versoepeld en ineens kon elke jandoedel met een auto en een vrije slaapkamer instructeur worden. Toen kreeg je van die cowboys als die idioot van Altijdgeslaagd.nl. Daar wordt het rijniveau van NL echt niet beter van. Als jouw familielid ooit geschept wordt door zo’n halve die amper les heeft gehad en alleen het examenrondje heeft geoefend interesseert je de drukte bij het CBR niet meer.
wimbraber zegt
Toen ik in 2016 rond April mn examen wilde doen moest ik 9(!) weken wachten voordat ik op kon, uiteraard wel in 1x geslaagd
draadloos zegt
@wimbraber: 9 weken zijn toch zo voorbij?
atrak zegt
Iedereen laten slagen scheelt een hoop werk. Als je weleens hoort waar mensen vroeger voor zakte.
bmwkevin zegt
@atrak: iedereen is misschien wat overdreven, maar snap wat je wil zeggen. Belangrijkste is dat je kunt laten zien dat je het ‘verkeer’ snapt en hierop kunt anticiperen, dat je kunt laten zien dat je het voertuig onder controle hebt en dat je kennis hebt van de regels. Heb je dit niet? Dan is een herexamen op zijn plaats. Maar maak je een foutje bij bijvoorbeeld file parkeren of vergeet je richting aan te geven bij het wegrijden, tja.. moet je dan iemand laten zakken?
robert110 zegt
Misschien maar eens beginnen met het beboeten van rijscholen waarbij er te vaak leerlingen zakken? Dan zal je van dat soort rijscholen al wat minder leerlingen krijgen. Het is toch al niet normaal dat je als rijschool een slagingspercentage van minder dan 50% hebt, laat ze daar de consequenties maar eens van inzien.
bmwe46m3balling zegt
De CBR heeft toch een soort patent op het examineren? Niemand anders mag dat doen behalve zij. Monopolie op examens. Waarom mag er niemand anders een kantoor openen zodat mensen niet afhankelijk zijn van CBR en mensen niet 3/4 maanden hoeven te wachten?
anneke_koopmans zegt
@bmwe46m3balling: En dan hetzelfde krijgen als wat er nu met de rijscholen aan de hand is? (belabberde kwaliteit en aanbiedingspakketten)
bmwe46m3balling zegt
@anneke_koopmans: uiteraard moet het controleerbaar zijn en vanzelfsprekend van goede kwaliteit. Ik denk dat er bepaalde richtlijnen zijn om zoiets te mogen doen, als die regels worden nageleefd en zij moeten hetzelfde te werk gaan als CBR zie ik geen problemen toch?
anneke_koopmans zegt
@bmwe46m3balling: Ja maar dan heb je weer mensen nodig die gaan controleren. Ook die mensen zullen capaciteiten moeten hebben om goede controles uit te voeren (CBR?) Oftewel, terug bij af…
lekbak zegt
Begin eerst maar eens met het ophouden de willekeur van slagen of zakken. Soms rijden ze bijna perfect en dan zakken ze, en een andere keer maken ze allemaal fouten en dan slagen ze.
ikleesookoverautos zegt
@lekbak: de ene keer is het een kansenparel en de andere een lief mooi blond meisje….
sanderm3 zegt
@ikleesookoverautos:…die betaald in natura zeker? Denk dat er nog heel veel (nog niét veroordeelde) zedendelinquenten/pedo’s rondlopen/rijden bij rijscholen en het CBR. Is al bewezen door o.a. a. stegeman
F1Tim zegt
Kan men zomaar eisen dat men langer werkt? Is daar geen toestemming van de werknemer voor nodig?
anneke_koopmans zegt
@f1tim: Het zou mij niks verbazen dat ze de werknemers gevraagd hebben om op andere tijden te werken. Niet méér werken maar verschoven werktijd. Eisen van je werknemers dat ze meer uren werken dan hun contract kan namelijk niet. Daarnaast is er ook nog de ARBO tijdenwet.
Wel een mooie truc, verschoven werktijden, lijkt het voor de buitenwereld net of je er wat aan doet.
boksbeugel zegt
De rijschool verdient het meest aan examens dus vrij logisch dat ze mensen snel doorsturen