Is de geschiedenis dan niets waard?
Een nieuwe dag, een nieuwe kans voor Fiat Chrysler Automobiles om een flinke zwiep aan de geruchtenmolen te geven. We schreven recentelijk nog waarom 1 juni een toonaangevende dag voor het concern kan betekenen. Naar verluidt zou Sergio Marchionne als een laatste heldendaad een aantal nieuwe modellen op de markt willen brengen, met name bij Alfa Romeo. Nu blijkt dat dit niet eens een fractie van het volledige verhaal is.
Verschillende bronnen die verbonden zijn aan het concern weten Bloomberg te vertellen dat Ome Sergio, die volgend jaar met pensioen gaat, snodere plannen heeft. Marchionne zou er in zijn laatste jaar op azen FCA op zijn dak te zetten, door de productie van de budgetauto’s volledig te stoppen of naar Polen te verhuizen. Een historische ommekeer, daar het merk al sinds jaar en dag is verbonden aan Italië.
Er hoeft echter niet gevreesd te worden dat dit het begin van het einde is voor FCA. Althans, zo lijkt het, als we de plannen van Marchionne mogen geloven. De bronnen weten namelijk eveneens te vertellen dat Sergio hiermee niet uit is op het sluiten van de fabrieken. In plaats van kleine, goedkope auto’s, moeten er in de toekomst luxe, premium auto’s geproduceerd gaan worden. Om dit plan uit te voeren moeten de fabrieken, die naar verluidt nieuwe Jeeps en Maserati’s zullen produceren, omgebouwd worden. Hetzelfde plan omvat eveneens het groter laten groeien van de wereldwijde verkoop van Jeeps, evenals het gamma transformeren van diesel naar hybride auto’s.
Nu we het toch over de auto’s hebben, er schijnt veel te gaan veranderen binnen het gamma van het concern. Zoals gezegd zal de productie van budgetauto’s uit Italië verdwijnen of zelfs stoppen. In het laatste geval spreken we, volgens de bronnen, o.a. over de Punto en MiTo. De Panda zal blijven bestaan, maar de productielijn verhuist naar Polen. Voor wat betreft Maserati en Jeep gaat het in beide gevallen om SUV’s. Daarnaast zal FCA de dieselmotor in kleine, goedkope auto’s langzaam maar zeker uitfaseren, ten faveure van hybride motoren.
We houden ook ditmaal, uiteraard, een slag om de arm. Aan de andere kant, de sterren lijken deze keer wel heel dicht op één lijn te staan. Wellicht dat de woorden van de FCA-topman op 1 juni meer zullen wegen dan in het verleden.
Met dank aan @hzw voor de tip!
mikje90 zegt
Bij de nieuwe landrover discovery hebben ze een productiefout gemaakt. De kentekenplaat aan de achterkant zit link i.p.v in het midden.
metalmike zegt
@mikje90: Die verdomde Italianen ook!
BmwMPower zegt
@mikje90: Ken je klassiekers!
mikje90 zegt
@BmwMPower: no way dat dat ding ooit een klassieker gaat worden.
Forza zegt
Fiat bouwde al jaren auto’s in polen (bv 127, cinquecento, seicento) dus wat is daar zo nieuw en dramatisch aan?
trustmeiamanengineer zegt
@forza: Precies. De 500 en Panda ook dacht ik. Net als de 1.3 MultiJet dieseltjes, waarvan ze er al een miljoen gemaakt hebben. Is al jaren de nieuwe strategie dus. Net als dat ze Alfa’s en Maserati’s juist alleen in Italië willen bouwen.
min2max zegt
@forza: De tweede serie Fiat Panda kwam ook al uit Polen. VW UP! en Toyota Aygo worden ook in lage loon landen gemaakt. Wat wel nieuw is dat FIAT in een markt die vraagt om SUV’s kiest om die nieuwe modellen uit te brengen onder het sterkste label. Fiat heeft met de Panda een historie met vierwielaandrijving en die komt nu van pas om deze techniek te gebruiken in een kleine Jeep SUV (onder de Renegade). De aanpassingen die hiervoor nodig zijn in de voormalige Alfasud fabriek zijn beperkt, omdat er nu al de Panda werd gemaakt. Ook nieuw is dat Alfa Romeo haar productie concentreert in Cassino, waar nu al de Giulietta, Giulia en Stelvio van de band rollen. Maserati zal voor de productie van de “Levantino” (kleinere versie van de Levante met Stelvio onderstel en (Ferrari) Ghibli motoren gebruik maken van de Mirafiori fabriek. De nieuwe coupé versie van de Giulia (tegenhanger Audi A5 en BMW 4 serie) zal ook in Cassino worden gebouwd. Staat alleen de vraag nog open waar Alfa haar nieuwe SUV’s gaat bouwen (model boven de Stelvio [Cassino of Mirafiori?] en model onder de Stelvio [Melfi naast huidige Renegade en 500X). Fiat is sterk in het segment van de 500 en Panda en zal deze twee productlijnen als submerken uitbouwen (500, 500c, 500x versus Panda, Panda XL). De Punto en op termijn Tipo krijgen géén opvolgers. Dat is ook in lijn wat Ford recent heeft aangekondigd, om in de VS géén Ford personenauto’s meer te bouwen (einde van de Fiesta, Focus, Taurus, Mondeo/Vision etc.). General Motors heeft het verliesleidende Opel al van de hand gedaan (Peugeot mag nu de verliezen dragen). Sergio Marchionne heeft in de afgelopen vijftien jaar Fiat gered van de ondergang (losgemaakt van GM) en gemaakt tot een mondiale speler (nummer 7 van de wereld).
HZW zegt
In een recentelijk gesprek met Marchionne, kwam de Panda ter sprake, en toen opperde hij dat het nog allerminst besloten was of de Panda wel een vervolg zou krijgen, de Panda is een te dure auto om te produceren en deelt zijn techniek met de 3-deur 500.
Als er een volgende Panda gaat komen, dan was het al 100% zeker dat die weer in Polen van de band zou rollen., waar ook de 500 nog steeds gebouwd wordt.
De Panda zou gestreept kunnen worden om plaats te maken voor een even grote 5-deur 500.
Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat de Braziliaanse FIAT Argo in Europese uitvoering zowel de Punto als Panda vervangt en dit onder het Panda label.
De Panda 141A is een icoon, de Panda 169 bracht het succes, en de Panda 312/319 is niet het succes geworden waar FIAT op gehoopt had, de auto is gewoon te groot en te duur geworden voor Panda begrippen.
De huidige Panda is ook verwant met de Braziliaanse UNO, door de Argo in Europa aan te bieden met een kleine restyle onder de Panda naam, zou niet eens zo’n gek idee kunnen zijn.
Een grotere auto voor Panda geld zou prima kunnen verkopen, de duurste Argo uitvoering kost omgerekend naar Euro’s ± 16.000,- dit kost een goed uitgeruste Panda bijna ook en de 4×4 en 4×4 Cross zijn beduidend duurder, zelf € 20.000,- +
En qua Budget niveau zitten de Argo en Panda wel op de zelfde lijn, een grotere auto voor het zelfde Panda geld kan nooit een verkeerde beslissing zijn IMHO.
Esprit_de_Flandre zegt
@hzw: Mja, zal het zoveel goedkoper zijn om een Brazilaanse Fiat naar hier te brengen? Die dingen voldoen zelden aan de Europese normen, dus wordt alweer aanpassingen. Dan moeten ze nog verscheept worden en verkocht raken. De VW Fox was nu ook niet bepaald een succes, want oubollig, plastiekerig en toch nog behoorlijk duur. Goedkope auto’s voor de Europese markt komen meestal van India of Maleisië. En in India hebben ze alleen de Punto (met facelift), in een stuk of vijf versies, en de Linea…
HZW zegt
@esprit_de_flandre: verschepen van Argo’s lijkt mijn niets, maar dat wordt met de Panda ook niet gedaan.
Ze kunnen een Argo gewoon geheel in Polen bouwen na dat hij aangepast is voor de Europese markt.
PunicaOase zegt
Zal wel… Dit concern roept veel maar presteert weinig… vooral verouderde meuk wat ze verkopen (die er vaak wel leuk uitziet)… elektra/hybride slag hebben ze zo wat helemaal gemist…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik zou maar even wachten… Als de beide economieën zo doorgaan is Italië straks een lage lonen land, en Polen niet meer…
pomoek zegt
Het verplaatsen van de productielijnen, dat snap ik nog wel. Maar stoppen met auto’s als de panda en de MiTo? Dat zijn toch populaire modellen. Iedere keer dat Fiat succes probeert te krijgen met grotere modellen en de aanval opent op the Germans loopt het, even heel kort door de bocht, op niks uit.
BrutaalAapje zegt
Altijd wel een zwak voor Fiat gehad. NIet dat ik alles mooi vind maar dat hoeft ook niet.
Fiat Punto blijft een strak modelletje in zijn klasse. Ik heb 4 jaar in een Barchetta rond gereden. 14 jaar oud. Geen problemen gehad. De Brava en Bravo waren fijne auto’s. En ik zou nog altijd wel een Coupe willen hebben die prima voor dagelijks gebruik geschikt is…
BrutaalAapje zegt
@brutaalaapje: Ook Alfa Romeo blijft een pareltje van een bedrijf. Het zullen nooit de best verkopende auto’s worden maar stiekem zou iedereen er 1 willen hebben.
– De 156 zou je zo opnieuw kunnen uitbrengen (wel een interieur-update)
– De 159 is de mooiste (bij far) stationwagon
– 8C is pure porno (4c as well)
– En met de Giulia hebben ze weer een headturner. Een alternatief voor al het andere.
Wel teleurgesteld in de harde plastic materialen wat ik zag in de Alfa Giulietta. Interieur zag voelt goedkoop….
BrutaalAapje zegt
@brutaalaapje: Als ik dat toch op de zeepbox sta: M-A-S-E-R-A-T-I … hoe lekker klinkt dat? Mooste autonaam die er is. Chique… Dat merk verdient een voller gamma vol met klasse auto’s. Een bijna ongebruikt merk…
Rob zegt
@brutaalaapje:
Maserati heeft een sedan, nog een sedan, een suv, een coupe en een cabriolet.
Volgens mij heeft Maserati nog nooit zoveel verschillende auto’s tegelijk verkocht.
stationcar zegt
@rob:
Vervang verkocht even door geproduceerd. Verkocht krijgen ze ze namelijk niet. Helaas.
Rob zegt
@stationcar:
Over 2017 zeker 45 duizend auto’s.
Zoveel auto’s hebben ze in de gehele historie van Maserati nog nooit in een jaar verkocht.
lincoln zegt
tijd geleden volgens mij dat er nog Fiats in Italie gemaakt werden ..
tijd geleden ook dat er nog echt voertuigen uit Italie kwamen ..
overpowered handtasjes die kinderachtig veel herrie maken doen ze nog wel best aardig ..
karhengst zegt
En dit is hetzelfde bedrijf wat koste wat kost een Fiat logo op de MX5 wilde hebben, want een Alfa mocht niet buiten Italië gebouwd worden….
Maar misschien dat deze beslissing wél een financieel voordeel gaat brengen.
HZW zegt
Er gingen zoveel geruchten wat FCA allemaal van plan was, er is bar weinig van over gebleven.
w0o0dy zegt
Het probleem van de fabrieken in Italië is de hoge organisatie graad van het personeel. Enorme percentages die lid zijn van de communistische vakbond. Iedere maatregel om de efficiency en d kosten te optimaliseren schiet dat zooitje af. Dus misschien is sluiting wel een goede stap. De fabrieken overkopen door Maserati/Ferrari en moderniseren. Daarna alleen de goede medewerkers terug aannemen en auto’s voor t hogere segment daar bouwen. De fabrieken in Polen waren veel beter tot er onder druk besloten werd om de Panda toch weer in Italië te gaan maken. De kosten (en dus het rendement) en de kwaliteit vielen tegen en sindsdien verdient FIA nauwelijks nog geld.
De Tipo bouwen ze vooral in Turkije en die levert geld op. Is alleen niet zo populair als men dacht dat die kon zijn. Jammer want erg goede aanbieding. Veel ruimte, fraaie auto en prima prijs.. Alleen is Opel in hetzelfde gat gedoken en als je moet kiezen tussen de Tipo en de Astra dan krijgt die Fiat het moeilijk.
De 500x is gewoon te duur. Maar dat is wel een leuk ding. Had verkooptechnisch veel meer in gezeten als de prijs wat scherper was geweest.
Tja.. Italië. Leuk land, leuke mensen, heerlijke eten en top wijnen maar metaalindustrie en producten met hoogwaardige electronica erin… Blijft lastig.
desjonnies zegt
@w0o0dy:
Thanks for snapping it, Italië kan om die reden en de sterke Euro niet concurreren, hetzelfde geldt voor Frankrijk, waar koste wat koste Air France KLM kapot gestaakt moet worden omdat de vakbonden vasthouden aan arbeidsvoorwaarden uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.
tstile zegt
@w0o0dy: Het lijkt tegenwoordig wel alsof goede arbeidsvoorwaarden iets is wat asociaal is om te eisen.
Productie verplaatsen is korte termijn denken. Dat zien we met China en zullen we met Polen ook zien.
Over 20 jaar nemen de Polen niet alleen de productie maar ook het ontwerp, design en de hele boel over. Die gaan dan gewoon eigen merken starten waardoor er niks meer te verdienen is voor Italianen.
De lonen in Polen gaan ook gewoon omhoog. De Polen in Nederland werken ook niet meer voor een habbekrats. Die wensen nu ook gewoon een redelijk salaris en redelijke werkdruk. Over een tijdje zijn Polen helemaal niet meer goedkoper. Maar dan is wel de technische kennis daarheen verdwenen en staan de productiehallen en assemblagelijnen daar. Dan gooien ze de prijzen omhoog en mogen wij dik betalen voor Poolse wagens, terwijl we hier zelf aardappels mogen telen oid.
w0o0dy zegt
@tstile: verdiep je eerst eens in de vaak bizarre regeltjes die in Italië gelden voor een autofabriek…
HZW zegt
De laatste Panda’s van type 169 waren prima auto-tjes met de onverwoestbare 1.2ltr 8v FIRE motor er in.
Tevens ook nog lekker licht, ik had er één die had een ledig gewicht van 835 Kg.
De huidige Panda is een 1000+ Kg auto geworden.