De erg mooie Cayman S is met een rare missie op pad gestuurd. De Boxster S is bijna 10.000 euro goedkoper, maar is natuurlijk wel een cabriolet. De Boxster S heeft weliswaar 15 pk minder, maar is even zwaar. Alle verstevigingen –nodig voor een open auto– zijn bij de Cayman gewoon blijven zitten, volgens Porsche om een stijvere carrosserie te verkrijgen. Autovisie schrijft daarover dat er niets mis is met de stijfheid van de Boxster, dus voegt niets toe.
Porsche zelf beschouwt de Cayman (S) als een op zichzelf staand model ergens tussen de Boxster en de 911. Een 911 is een icoon en is dan nog maar 20.000 euro duurder en presteert dan meer. Jalopnik en Autobild zien wel dat de Cayman verkopen gaat weg snoepen van de 911, maar dat heeft Porsche eerder geprobeerd met de 928 en 944. Mijn voorspelling, voor wat dat waard is natuurlijk, de Cayman S zal in het begin aardig verkopen, maar dat zakt straks als een pudding in.
JJ zegt
Bij Porsche zijn ze zeer goed bezig, dus ik ben het oneens met de voorspelling, mijn voorspelling is dat deze het nog wel eens beter kan gaan doen dat de Boxster!!
ikke zegt
mee eens
Carrerake zegt
Ik vind een carrera nog altijd de mooiste en ik denk ook de beste van deze drie, hij is de enige waar 4WD verkrijgbaar is, hij is in coupé en in cabrio verkrijgbaar dus… Zijn motoren zijn ook iets pittiger!!
Michel zegt
Niet mee eens. Ik zou 10 x liever een Cayman kopen dan een Boxter.
Sacha zegt
Ik zie het ook niet zo gebeuren met die Cayman.
Maar even doorsparen voor die sedan die er aan zit te komen…
Erikje zegt
mijn verwachting is dat Porsche straks ook heel snelle Tourans en Transporters gaat bouwem, namelijk 20 procent van de totale productie.
autoliefhebber zegt
In de jaren tachtig had Porsche ook zo’n periode dat ze 50.000 auto’s per jaar verkochten. Tot de Amerikaanse markt in elkaar donderde…Het heeft ze jaren gekost om daar weer bovenop te komen. De 911 heeft ze door de jaren heen gered. Andere modellen, zoals de 924, 944 en 928 begonnen goed, maar zakten later in. Ze kunnen zich beter door Volkswagen laten overnemen zoals Ferrari zich door Fiat heeft laten overnemen om het voortbestaan te verzekeren. Wat betreft de Cayman, denk ik dat Wouter gelijk heeft met zijn voorspelling.
Jort zegt
Uhh, wat hebben de 944 en de 928 ermee te maken? Die zijn ook beide geflopt? De 924/944/968 reeks heeft Porsche zelfs van de ondergang gered toen het hard minder ging in de 80’er jaren. Gigantisch veel van verkocht.
dekster zegt
who cares over die 10.000 euro de cayman heeft mijn hart gestolen door zijn looks ik weet nie oe dat da komt want ik ben geen echte porsche fan. Dit is gwn een wanehave voor mij.
rudolf zegt
Ben zelf geen diehard Porsche fan, maar we gaan in 2006 op zeker een mooie Boxter occasion kopen.
De Cayman. tsja hij is wel erg geslaagd kwa design vind ik.
en een middenmotor is altijd een beter uitgangspunt:-) hoewel ik daarmee tegen de 911 kerk schop..
denk dat de Cayman in het begin zeker goed zal verkopen, maar het zal geen stayer zijn. Dat is de Boxter zeker wel.
Wel vind ik alle nieuwe Porsche modellen nu ongelovelijk mooi en in balans. Chapeau Porsche!
A.r zegt
Meneer de autoliefhebber,
als je je feitjes kende, wist je dat Porsche nog onlangs 20% van de aandelen in Volkswagen heeft gekocht om een vijandige overname van Volkswagen te voorkomen door een buitenlandse partij. Waarom? Omdat de Volkswagen Gruppe zo’n beetje hofleverancier van onderdelen is bij Porsche en Porsche geen zin had om met “nieuwe” eigenaren nieuwe leverantieovereenkomsten te onderhandelen. Ergo, Porsche zou eerder VW overnemen dan VW Porsche. Porsche is weliswaar kleiner dan VW, maar is de meest winstgevende autoproductiebedrijf ter wereld. VW daarintegen zit vrij diep in de financiele problemen.
w0o0dy zegt
Ik denk dat de winstmarge op de Cayman S wel eens helemaal goed kan zijn omdat alle componenten gedeeld worden. Porsche moet een keer een succesvol model naast de 911 weten te vinden en ik denk dat ze op de goede weg zijn. Persoonlijk zou ik denk ik voor de Boxster gaan (als ik een Porsche zou kopen) maar da’s omdat ik cabrio’s fijn vind. De prijs van de Cayman ten opzichte van de Boxster lijkt me voor de potentieleklanten niet echt een probleem. Iedereen die zo’n auto zoekt zal het plaatje rond weten te krijgen (met opties etc) of de Boxster is eigenlijk al buiten het bereik. Het is een kwestie van smaak en imago… en natuurlijk van de rijeigenschappen van de Cayman , want daarover zijn de journalisten vrijwel unaniem behoorlijk positief!
heidekonijn zegt
Porsche is het meest winstgevende autobedrijf ter wereld, met een winstmarge van 8 procent op de omzet. Toyota heeft als target gesteld dit te proberen evenaren.
Als Toyota je als voorbeeld neemt, weet dan dat je niet verkeerd bezig bent.
Of je de autos dus geslaagd vind of niet is subjectief, maar je kan niet zeggen dat ze het managementgewijs slecht doen.
Om maar een voorbeeld te stellen; waar blijft het inspelen op de nieuwe marktontwikkelingen (met name MPV en 4X4) van de zelfuitgeroepen Porsche concurrenten als Aston Martin en Maserati? Nog niets in zicht terwijl Porsche al aan de tweede oplage van de Cayenne werkt.
Persoonlijk zou ik nog liever een nier wegschenken dan gezien te worden in zo’n ding, maar het is een doorslaand succes.
Lex zegt
Onlangs een 1 1/2 durende proefrit gemaakt in een Cayman S. Ongekende ervaring. Fantastische wegligging en comfortabele stoelen. Trekkracht is fenomenaal. uiterlijk vind ik ook erg fraai. Jammer dat deze bolide in Nederland nauwelijks voluit gebruikt kan worden (files,blinde sukkels, dominees- ‘je mag niet harder dan 100 dus ga ik voor je hangen’- en flitspalen), echt een auto voor het buitenland Moeilijk te zeggen of het wat gaat worden, de prijs is niet misselijk, maar wat een wagen!
Bas zegt
Ik ben juist blij met die Cayman. Die auto combineert de eigenschappen van een boxster met die van een dichte auto (de 911). Jammer alleen dat Porsche zich hiermee misschien in de vingers snijdt… hij staat niet heel ver af van die 911 maar heeft wel een middenmotor, dus een beter weggedrag.
boy8500be zegt
Ik heb een porsche nooit graag gezien tot ik voor het eerst een 993 zag voorbij rijden wist ik dat ik later een porsche zou hebben. Met de komst van de boxster zei ik ” als ze die ooit uitbrengen in coupe versie dan koop ik er eentje”.:-)
GT2-FAN zegt
De Cayman is egt mooi en is zkkrz beter dan de boxter! als ik moet kiezen tussen die 2 dan geef mij maar de cayman!en de sedan uitvoering is alleen maar een proto typer en wordt dus niet in productie genomen!
kef zegt
cayman s is vinniger in de bochten dan de 911 met zen brute kracht onderin
persoonlijk zou ik ook de cayman kopen als ik mocht kiezen
Alwood zegt
ik moet zeggen… ik heb er nog nooit een in het wild gezien nu ik er over nadenk!!!
terwijl ik heel vaak 911’s zie, oud en nieuw. woon ook niet in een heel verkeerde omgeving voor zulke auto’s.