Als de Porsche 911 een mens zou zijn, dan zou hij nu ergens stilletjes in een hoekje zitten huilen.
Hoewel het uiterlijk van de eerste Porsche Cayman niet onbetwist is, werd wel meteen duidelijk wat het potentieel was van de auto. De 911 mocht in al die jaren dan zijn bijgeschaafd tot een vrijwel perfecte sportwagen, de Cayman was in de basis al goed. Dat zag ook Porsche en om de 911 de onbetwiste koning van het gamma te houden, kreeg de Cayman slechts de minst krachtige zespitters toebedeeld. Dat leek met de tweede -in mijn ogen visueel veel geslaagdere- tweede generatie ook te gebeuren, maar toen kwam de GT4 (rijtest).
Deze heetste Cayman tot nu toe kreeg diverse ondersteldelen van de 911 GT3 mee, terwijl de 3.8-liter boxer afkomstig was uit de 911 Carrera S. Klein verschil, in de Cayman is het blok goed voor 385 pk, terwijl de toenmalige Carrera S 400 pk leverde. De 911 GT3 peurt zelfs 475 pk uit de atmosferische 3.8, dus nog steeds kun je beargumenteren dat Porsche de Cayman bewust niet met de krachtigste motoren levert. Aan de andere kant is de Cayman GT4 volgens velen wel een van de beste auto’s die de afgelopen jaren in Zuffenhausen is gebouwd.
Op Instagram postte een Australische dealer een foto van de Cayman GT4, maar het was vooral de begeleidende tekst die interessant is: ‘Due to high demand, a GT4 RS is on it’s way – with more power and a 4.0L flat-six engine, this limited model will turn heads.’ Inmiddels heeft Porsche Centrum Brisbane de post weer van het net gehaald, maar dankzij de lokale petrolheads van CarAdvice verspreid het nieuws zich nu over de wereld.
Nieuws dat overigens door niemand anders bevestigd kan worden, dus hou vooral nog een slag om de arm. Wel heeft Porsche al eens aangegeven dat ze er open voor staan een GT4 RS te bouwen als de klanten daarom vragen. Voor mensen met een bovengemiddeld goed gevulde spaarrekening heb ik een aanvullend advies. Stop direct met wat je nu aan het doen ben, ga een goede kop koffie drinken met de dichtstbijzijnde Porsche-dealer en zorg dat je een aanbetaling mag doen op deze GT4 RS. Op het moment dat Porsche de auto aankondigt, zijn er vermoedelijk al zoveel mensen je voor geweest dat de auto al bij voorbaat is uitverkocht.
viezefreddyw zegt
Perfect! De Cayman verdient echt zoveel meer dan nu. De GT4 is een wereldauto maar een beetje PK extra kon geen kwaad. De GT4 is voor mij de ultieme Porsche, precies de Porsche zoals het zou moeten zijn. Een GT4 RS juich ik dan ook toe. 911 R of GT4? Verklaar mij maar voor gek maar ik kies de GT4. Anytime!
87sandyd zegt
@viezefreddyw: jij bent gek
kalslasie zegt
@87sandyd: nee
kennone zegt
@87sandyd: eens
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: dan ben ik ook gek! De GT4 is het ultieme speeltje! Lichtvoetiger dan de 911 en misschien wel leuker om te rijden.
mrB zegt
Zou erg gaaf zijn. Zou ik ook liever willen dan de 911 R.
kennone zegt
@mrb: ook gek
bmwm3gtr zegt
Weer zo’n collectors item….
w0ut zegt
@bmwm3gtr: Hier in Belgie heb ik er anders al min 4 verschillende zien rondrijden. Kom ze meer tegen dan de 911 xxxxx Turbo (s)
lincoln zegt
Wacht nog steeds op de GT8 platinum gold edition GTI premium limited RS ..
Met sportpakketjuuuuuuuhhh ..
Echt .. wat een onnozel zeikbedrijf is dat Porsche ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Die staat morgen op de Instagram van Porsche Bombay.
Arnoud zegt
@lincoln:
Alsof Amerikaanse ‘autobouwers’ nooit een special edition uitbrengen. Die jongens brengen elk jaar een nieuwe versie van hun sportwagens uit en soms zelfs twee keer per jaar. Alleen lees je er hier in Europa niet over omdat ze hier sowieso al niet heel courant zijn.
lincoln zegt
@original_arnoud:
Wat heeft dat met Porsche te maken dan ??
Arnoud zegt
@lincoln:
Verwijder eerst de balk in je eigen oog zodat je scherp genoeg kan zien om de splinter uit het oog van een ander te kunnen halen.
lincoln zegt
@original_arnoud:
Normen en waarden .. keihard aanpakken .. de onderste steen komt boven .. appels en peren ..
Luister suffe ..
jij bent NIET de ambassadeur van Porsche ..
En ik NIET van de Amerikaanse autoindustrie ..
Is dat duidelijk ??
rrvliet zegt
@lincoln: Wat hier in mijn ogen gezegd wordt is dat bijna alle moderne auto bouwers die auto’s bouwen die tot de verbeelding spreken (= anders dan puur praktisch) zich hier schuldig aan maken. Neemt niet weg dat ik er persoonlijk wel van kan genieten, maar dat is een kwestie van smaak / voorkeur.
lincoln zegt
@rrvliet:
Klopt .. Porsche is allang en breed geen autoboer meer ..
Hun producten staan louter toevallig nog op wielen ..
autoriteit zegt
@lincoln: verklaar je nader zou ik zeggen..
Arnoud zegt
@lincoln:
Och jongen toch.. Waren dat je tenen?
knapzuur zegt
Als dat niet klinkt als een match-made-in-heaven als werkgever voor onze azijn gedreven @lincoln!
Boomer zegt
@lincoln: onnozel zeikbedrijf… grappig, dat is altijd het eerste wat in me opkomt als ik jouw comments lees.
rhellema zegt
@lincoln: echt….je moest zelf eens weten hoe goed je bij jouw Porsche past!
autoriteit zegt
@lincoln: Porsche is geen ‘zeikbedrijf’, Porsche is een slimme autofabrikant die geld weet te verdienen door een groot scala aan modellen en uitvoeringen aan te bieden. Ze weten prima waar ze mee bezig zijn en waar de klant behoefte aan heeft, aangezien elk model toch gretig aftrek vindt. Het blijven prachtige auto’s met geweldige rijeigenschappen, perfecte afwerking en een unieke uitstraling. Porsche was, is en blijft een merk die droomauto’s maakt. Niks zeikerigs aan..
vetnek zegt
@lincoln: heb je weer een bak strooizout gegeten……?
martijn11 zegt
Weer zo’n auto die alleen maar staat te stoffen in een autocollectie
Dutchdriftking zegt
Op basis van de oude of nieuwe Cayman?
w0ut zegt
@dutchdriftking: Zat ik me ook al af te vragen
gerjan zegt
@dutchdriftking: laten we hopen op d oude. De nieuwe vind ik niet mooi.
john4545 zegt
Als je blind bent misschien. De 911 is al dood sinds de invoering van de 996 – de minder steile voorruit maakte al minder meisjes opgewonden – maar dit is gewoon verschrikkelijk. Goed, een NA-motor is dan het enige maar verder zie ik geen reden om hier een aanbetaling op te doen. Doe dat wel op de nieuwe Fitipaldi EF-7, met nieuw ontwikkelde NA V8!! Een echte Mannenauto.
berlinetta zegt
@john4545: Van de naam Fitipaldi zullen de dames inderdaad staan te soppen in hun slipjes.
lincoln zegt
@john4545:
Geil hoor .. die bakkebaarden ..
JanJansen zegt
@john4545: Echte mannen bouwen hun eigen auto, met hun eigen handen.
Pronken met een merk doe je maar als je puber bent.
w0o0dy zegt
@janjansen: of niet handig bent maar wel geld hebt ;-)
mashell zegt
@janjansen: Nee hoor, echte mannen hun eigen auto en kopen dan evengoed een Porsche.
super zegt
@john4545:
ik zou de motor er uit halen en er een stoommachine inbouwen, en dan een aanhangertje voor de kolen,
dat geluid…. die beleving…. die emotie…. wordt de beste sportwagen evah.
viezefreddyw zegt
@super: Vergeet niet om dan rondjes te rijden rond het BMW pand in Rijswijk!
toyotafortuner zegt
Man wat een lekker apparaat is he
john4545 zegt
https://www.pal-v.com/en/faq/ nou, de cayman gaat nu alweer huilen. Dit is de toekomst.
redbee5 zegt
Die slots zullen al wel gevuld zijn. De die-hard Porsche klanten – met een gevulde portemonnee – mogen op gesprek komen. En voor de nieuwe klanten is er niets nieuws bekend over een speciaaltje. Beetje smerig allemaal. Desalniettemin zal het een gave bak worden.
E34M5Touring zegt
Als het dezelfde motor is als in de GT3 RS 4.0l wordt dat wel een beest!
jasvl zegt
@E34M5Touring: Met zijn 500 pk zet de gt4 rs dan elke, tot nu toe gemaakt, GT3 RS voor lul.
Denk niet dat Porsche dat toe zou laten:p
Ik hoop dat ik niet gelijk heb want het zou een hemelse combo wezen!
E34M5Touring zegt
@jasvl: Ha, juist. Dat is inderdaad wellicht een beetje te veel. Misschien dat ze 1000 toeren van de redline afhalen en zo rond de 400-420pk uitkomen oid. Had er even niet aan gedacht dat die motor 500pk levert…
w0o0dy zegt
@jasvl: vermogen zal lager zijn dan van de 991 GT3 maar het koppel zal deze gt4 onderscheiden van de rest vd Posches. Power overal en met 150kg minder gewicht z zal de GT4RS het de GT3) rs erg lastig maken.. maar die blijft nipt sneller, of de prijs vd Gt4RS komt bover de GT3RS te liggen ….. het blijft Porsche
Onehp zegt
Heel leuk. Moest ik het geld hebben, dan zou ik ongeveer een goede helft daarvan aan een Lotus Exige Sport 380 geven. Rauwer, lichter en je kan er mee rijden zonder een gat in je portemonnee te branden.
jasvl zegt
@Onehp: Ik denk dat de Porsche je op langere termijn juist geld gaat opleveren en dat Gaat die lotus niet lukken
Onehp zegt
@jasvl: dat begrijp ik, maar ik koop een auto doorgaans om mee te rijden, niet als een hedge fund… Dat is nu de grote tragedie, dat het financiele zelfmoord is om zo een Porsche dan ook écht te gebruiken waarvoor ie bedoelt is. Dat vind ik veel erger dan nog wat meer € op je bankrekening, op dat moment heb je er vast al genoeg van…
w0ut zegt
Iemand een idee/gok of deze (m.b.t. tot de looks, interieur) op de 718 gebaseerd is of nog op het oude model van de Cayman?
redbee5 zegt
@w0ut: Zal de nieuwe 718 zijn, de oude cayman is al uit productie.
w0ut zegt
@redbee5: De oude Cayman staat nog gewoon in de configurator.
cazzo046 zegt
Ach beetje theoretisch gezwam over wie de beste is, de GT3RS of de GT4RS.
99,9% van de rijders kan het potentieel toch niet benutten.
Mijn persoonlijke favoriet; groene 997RS…
En dan vooral om naar te kijken, echt gas geven met zon ding op t circuit durf ik ook niet.
donvliet zegt
@cazzo046: het is helaas zo dat de GT4 kunstmatig klein werd gehouden, niet alleen kwa vermogen maar ook het onderstel is minder goed dan de 991.1 GT3. De GT3 RS heb ik niet gereden dus dat kan ik niet zeggen, maar die is waarschijnlijk nog beter. Het gaafste aan de GT4 vond ik de versnellingsbak, de beste handbak die ik ooit heb gereden.
Hopelijk zal de GT4 RS een flinke stap serieuzer zijn dan de GT4. Ze zullen hem altijd onder de nieuwe GT3 RS houden, en waarschijnlijk ook onder de nieuwe GT3. Maar hopelijk wordt het wel in de buurt van 450 pk en een upgrade aan het onderstel.
Aan de andere kant zou het logisch zijn als het meer een straatversie van de GT4 Clubsport wordt. Die auto had aanvankelijk problemen met het onderstel maar daar zijn inmiddels dingen aan verbeterd. Het motorblok is echter nog de 3.8 zonder GT3 achtig vermogen. We zullen het zien…
berlinetta zegt
Laat maar komen dit apparaat. De GT4 was al mijn favoriete Porsche, maar een nog snellere variant is zeker welkom. Daar kan geen 911 tegenop wat mij betreft.
mrrallycross zegt
Hij is ook al uitverkocht
trolle zegt
Porsche is hun magazijnen aan het leegmaken en had nog wat 4.0 motoren liggen die nie verkocht geraken. Recycleren doen ze wel goed daar
w0o0dy zegt
Ik zet in op 420 pk voor de GT4RS.
100octane zegt
Was gisteren de eerste in mijn porsche center en dus vandaag een aanbetaling gedaan voor wat ik steeds een kappersporsche heb genoemd. Het kan verkeren, zei bredero
stephane8200 zegt
In december was ik in Zuffenhausen. Reed een auto rond die heel even zichtbaar was. Dame die me daar begeleidde zei dat het een nieuw model was nadat hij verdwenen was. Ze heeft me niet verteld welke maar zal deze geweest zijn, vermoed ik.