
Als je bijna exact hetzelfde geld kwijt bent voor een redelijk lekkere Cayenne of een kale Macan, wat zou jij kiezen?
Er is nauwelijks een peil op de autoprijzen te trekken. Echte koopjes zitten er niet meer tussen tegenwoordig, of je moet op zoek zijn naar een stationwagon met 455 pk en topsnelheid van 180 km/u voor 55 mille. Het probleem c.q. het geval dat we in Nederland kennen is de BPM, deze op op basis van de theoretische uitstoot volgens de WLTP.
Dit zorgt ervoor dat de verhoudingen in sommige gevallen erg krom zijn. Vraag maar aan de Nissan-importeur die geen enkele 370Z kon slijten de afgelopen jaren. Maar bij Porsche zien we ook iets vreemds. Als je op zoek bent naar een niet al te dure SUV, weet je dat je minimaal een ton kwijt bent. Ja, dat is tegenwoordig ‘niet al te duur’. Maar we leven nu in tijden dat de Macan DUURDER is dan de Cayenne. Eh, huh?

Cayenne of Macan
En het is niet dat we een Macan Turbo tegen een oude Cayenne Diesel zetten. De goedkoopste Macan is duurder dan de goedkoopste Cayenne. Het scheelt namelijk slechts 100 euro volgens Porsche, maar het is eigenlijk van de zotte, nietwaar?

Speciaal voor jullie hebben we even een tabelletje gemaakt om te zien wat je nu werkelijk krijgt voor je geld:
Porsche Macan (95B) | Porsche Cayenne e-Hybrid (PO536) | |
Prijs | € 106.300 | € 106.200 |
Motor | 2.0 viercilinder turbo | 3.0 V6 turbo, hybride |
Max. vermogen | 265 pk bij 5.000 toeren | 462 pk bij 5.300 toeren |
Max. koppel | 400 Nm bij 1.800 toeren | 700 Nm bij 1.340 toeren |
Transmissie | zeventraps S Tronic | achttraps automaat |
Gewicht | 1.840 kg | 2.270 kg |
0-100 km/u: | 6,4 seconden | 5 seconden |
Topsnelheid: | 232 km/u | 253 km/u |
Verbruik: | 1 op 9,9 | 1 op 32,3 |
Daar komt bij dat de Macan ook nog eens minder goed is uitgerust dan de Cayenne. Want voor cruise control of parkeersensoren dient bijbetaald te worden, terwijl de Cayenne het standaard heeft. Net als lederen bekleding, navigatiesysteem, DAB-radio en LED-koplampen. Kortom, je krijgt bij de Cayenne (veel) meer waar voor je geld. De afbeeldingen zijn overigens precies van de kaalste exemplaren.
Verklaring prijs
Hoe komt dat? Simpel, de BPM. Zoals je ziet kan de Cayenne 1 op 32,3 rijden. Dat is gezien de PHEV-aandrijflijn eventueel mogelijk. Je zou ook 1 op 50 kunnen rijden, 1 op 100 of 1 op 6. Het is maar net hoe je de elektromotor gebruikt. Maar omdat de Cayenne in de WLTP 71 gram CO2 per kilometer uitstoot en de Macan met kleine viercilinder motor er 228 gram per kilometer uitbraakt, zijn de BPM-bedragen anders.
Dankzij het surplus aan BPM betaal je bij de Macan namelijk 35.630 euro EXTRA belasting omdat je in een supervervuilende Macan met schraapmotor onderweg bent. De Cayenne daarentegen: 443 euro. Dus ja, aan de ene kant is het bizar dat je zoveel extra moet betalen om in een vrij modale Macan te kunnen crossen, aan de andere kant: in Nederland is zo’n Cayenne verrassend betaalbaar.
POLL: Porsche Macan of Cayenne?
Wil jij liever een kale en trage Macan of een iets snellere en luxere Cayenne?
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Waar gaat u voor? Een eenvoudige Macan of toch een luxere, snellere en potentieel zuinigere Cayenne? Laat het weten, in de comments! *Let op: de poll is technologisch zo geavanceerd, dat het niet mogelijk is deze in de eveneens extreem hoogwaardige en bugvrije app te tonen. Onze nederige excuses.
Afgezien van dit soort idiote BPM voorbeelden, is het toch eigenlijk bedroevender dat je op een Porsche van ruim een ton niet eens standaard parkeersensoren, cruise-control en een navigatiesysteem hebt?!
@janjanssen: Daar heb jij zeker een punt. Het is inderdaad belachelijk dat dat er niet op zit voor dat geld!!
@v300amg: Inderdaad. Dat dat soort “comfortopties” nou op een sportwagen niet standaard zit, ok, kan ik inkomen, maar op een luxe SUV… bizar.
Oh maar wacht… bij de sportwagens mag je waarschijnlijk bijbetalen om het weg te laten, in de vorm van een clubsportpakket, of zo… ;)
Bij de eerste zin gaat het al mis
Zonder twijfel de Cayman…
‘Mak an’ is best klein. Doe mij maar de Cayenne, wel de coupe vormige.
Tjonge, dat zou voor een importeur toch een reden zijn om zo’n auto uit het gamma te verbannen? Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je in de markt bent voor een SUV en je hebt besloten te gaan bestellen bij Porsche, dat je dan voor de Macan instapper gaat… Want de Cayenne hybrid is ruimer, sneller, luxer, zuiniger (op papier) en op termijn een betere restwaarde… Lijkt me een no-brainer.
Qua model vind ik de Macan iets minder lelijk dan de Cayenne, maar dat komt puur omdat ik SUVs sowieso niet mooi vind, en grote SUV’s (zoals de Cayenne) vind ik dan het minst mooi van allemaal. Dan liever een iets compactere en sportievere uitstraling zoals de Macan.
Van de Macan zal binnenkort ook wel een mooie hybride komen met een flink BPM voordeel gok ik zo.
Wat vallen de prestaties van die Cayenne tegen zeg. Bijna 200pk meer dan de Macan en nauwelijks eerder op de 100. Dattie zwaarder is zou niet zo’n groot verschil moeten geven.
Een ton voor SUV met een viercilindertje, welja.
@harrie: er wordt nog meer betaald voor suv’s zonder cilinders tegenwoordig…
Aparte situatie, maar ik hoef ze alletwee niet; ik wil alleen nog maar een dynamische auto.
De Macan met 2 liter 4 cilinder was er juist om de wagen betaalbaar te houden. Beetje mislukt.
Toen de 4 cilinder net uit was wel. Ongeveer 65k voor een instapper
cayenne, goedkoper (welliswaar 100 euro) betere presaties, jammer van het gewicht. ik ben schipper. daar hadden wij altijd problemen met dat auto’s niet zwaarder dan 2 ton moesten wegen, de autokraan op het schip kon maar 2 ton
Ach. Bij ons in Belgie doet die Macan waarschijnlijk nog geen 70k. Wel nog een paar duizend biv erbij tellen…
Op dit moment een cayenne, maar de macan is zoveel mooier.. (heb hem zelf ook
)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Keine, pijn in ogen auto’s.
Een echte VAG zuiger neemt de Skoda Kudjak. Zelfde platform, minder geld, same pussy magnet.
Iemand enig idee waarom de Macan 228 gram doet en een Audi Q5 met hetzelfde blok 192 gram? Groot verschil wel. Zeker in BPM ook.
Gewicht/verbuik?
Is volgens mij een totaal ander blok wat ik mij herinner, maar ik weet het niet zeker.
Ik zou voor de Cayenne gaan maar dan wel de Coupé die is veel mooier dan de reguliere Cayenne.
Een gevalletje kiezen tussen de Pest of cholera. Als ik een zee container uit Duitsland wil bel ik Dascher wel.
Koop een Lexus RX, ja het is langzamer en minder sportief maar fatsoenlijk formaat en je bespaart zo idioot veel geld op onderhoud en afschrijving + op termijn worden de duitsers gedwongen om eens een kwalitatief goed product op de markt te zetten met redelijke prijzen.
Er is geen auto op de markt die procentueel zo weinig afschrijft dan een Porsche. De Panamera staat al jaren op plek 1 in de lijsten en de andere modellen zitten daar dicht achter.
Klopt, heb mijn ruim 2 jaar oude Cayenne ingeruild en had afschrijving van 8% per jaar!!!
Geef mij maar een lekker wijf.