Onlangs was Audi nog aan de beurt en niet geheel verrassend zit nu een andere VAG-dochter in de hoek waar de klapjes vallen.
Het Duitse Der Spiegel heeft onlangs onderzoek laten doen naar de uitstoot van de Cayenne met zelfontbrander en zoals je waarschijnlijk al verwachtte braakt de V6 TDI in de Cayenne volgens dat onderzoek teveel NOx uit. De uitstootwaardes zijn op verzoek van Der Spiegel gemeten door TÜV Nord onder normale omstandigheden.
De hoeveelheid NOx die de Cayenne Diesel uitstootte was dusdanig hoog, dat de auto op basis van deze waarden niet had mogen worden goedgekeurd voor de openbare weg. In een reactie liet Porsche weten dat het merk zich niet kon vinden in de testresultaten en dat de uitstoot van diverse factoren afhangt.
Ondertussen wordt de gang van zaken bij Audi onderzocht omdat autoriteiten het vermoeden hebben dat De Boksbeugel het niet zo nauw nam met de uitstootregeltjes.
EdGaR zegt
Het houdt niet op..
Dutchdriftking zegt
You don’t say!
basv zegt
Is Der Spiegel niet een soort privé/story?
mashell zegt
@basv: meer een soort serieuze versie van wat wij kennen als Elsevier.
Erik zegt
@basv: is in de BRD ook op de TV. Vergelijk het met nieuws uit.
Erik zegt
@erik2907: nieuwsuur!
mzonneveld zegt
Het boeit me eerlijk gezegd vrij weinig… sorry Autoblog.
VeniVidiVici zegt
Zucht… milieu geleuter 2.0
fanboy zegt
@venividivici: Zucht… volksgezondheid geleuter bedoel je.
lincoln zegt
Maakt toch geen reet uit ..
Kan gewoon zeggen dat ie 1op50 loopt ..
Kan gewoon zeggen dat je de versnellingsbak nooit van nieuwe olie hoeft te voorzien ..
Niemand houdt je hier tegen ..
Oplichting en sjoemelen zit (heel toevallig net als corruptie) in de gedoogzone ..
zwannes zegt
@lincoln: klopt!
sracert zegt
@lincoln: Net zoals veel te veel beunhazen garages in NL, waar je niet mag mee kijken en vragen stellen.
mashell zegt
Maar is er wel onder de juiste omstandigheden getest? Want als je anders test komt er ook wat anders uit.
siemi zegt
Dus als ik het goed begrijp is de Cayenne getest onder andere omstandigheden dan voorgeschreven waarna het resultaat afweek van de voorschriften. Nou en?
ko4n zegt
Porsche maakt geen diesel motoren. Die komen rechtstreeks van Audi. Dus als n A6 3.0 TDi te veel uitstoot is het niet echt verassend dat een Cayenne 3.0 TDi dat ook doet
vierkoloms zegt
Zolang ik links en rechts ingehaald wordt door al die zogenaamde gte’s bluemotions, hybrids en ecoflexen maakt het niets uit.
Zodra ze de showroom uit zijn is de uitstoot 20x hoger.
Men zou bijvoorbeeld de bijtelling afhankelijk kunnen maken van het werkelijke verbruik. Alle data is er, maar de privacy zal het in de weg staan.
mashell zegt
@vierkoloms: en het gezond verstand staat het ook in de weg. De bijtelling is de belasting over het genoten voordeel van de prive kilometers in de auto van de zaak. Daar heeft het verbruik niks mee van doen. De regering heeft om mensen te stimuleren zuinige auto’s te kiezen deze een paar jaar een lagere bijtelling gegeven. En de mensen gingen masaal daarvoor, zo masaal dat de regering die voordelen weer heeft afgeschaft. Maar met verbruik heeft bijtelling niks van doen. De enige manier om bijtelling eerlijk te doen is de gemaakte prive kilometers te tellen. Dat hebben we ooit gehad, Maar bleek te fraudegevoelig en veel te veel administratie te veroorzaken.
vierkoloms zegt
@mashell: ik rijd mijn auto zakelijk met 22%. Dankzij de teruggeschroefde subsidies.
Echter rijd ik gemiddeld 5,3l/100km. We hebben de data van de tankpassen, de hoeveelheid km’s per jaar. Daar komt een gemiddeld verbruik uit. Redelijk foolproof in mijn ogen. Als de regering daar diverse bijtellingsclausules op los laat kan je als berijder er ook wat op besparen. Des te hoger je verbruik, hoe meer je betaald. Daarmee stimuleer je zuinige auto’s (minder vervuiling) en de vervuiler betaald.
Als ik iets oversla in mijn beargumentatie lees ik graag je antwoord.
jorden zegt
@vierkoloms: wat als er een nieuw model op de markt komt?
vierkoloms zegt
@jorden: daar zijn dan toch verbuikscijfers van beschikbaar? Ivm typegoedkeuring. Daarnaast kan je de actuele km stand en hoeveelheid getankte liters berekenen.
duufjexc90t8 zegt
Heb op spiegel-tv een stukje hierover gezien en hoe de test werd uitgevoerd. Vooraf was met een stukje software te zien dat de auto op straat in een andere versnellingsbakmodus reed dan net na het starten. Op de rollenbank bleef de auto in de zuivere modus rijden. Enige verschil met de 2 e test was dat de auto voor even werd opgekrikt en weer neergezet waardoor de auto in de “normale” versnellingsbakmodus ging. Nox uitslag was in de 2e test duidelijk boven de norm.
stuko zegt
Gezien het aantal reacties op deze berichten lijkt het me prima om te stoppen met deze onzinnige servervulling…