We weten al een tijdje dat Porsche met een Cayenne diesel gaat komen (nadat men dit eerst keihard wist te ontkennen), maar telkens kan ik me er weer over opwinden. Dit is namelijk het bewijs dat we structureel worden voorgelogen door de industrie.
We schreven reeds dat we de oliegestookte Porsche ergens in 2009 konden verwachten, Automobilwoche is nu iets specifieker en schrijft dat de introductie in maart van dat jaar zal plaatsvinden. De V6-zelfontbrander gaat 240 pk leveren en is afkomstig van Audi. Waarom dan niet de 4.2 TDI V8 diesel, zo hoor ik u denken? Het zou me inderdaad niet verbazen als we die in de nabije toekomst ook mogen verwachten. Tja, Q7 of Cayenne, het maakt straks niks meer uit.
Als basisprijs wordt volgens Duitse insiders een bedrag van 55.000 Euro genoemd (voor de Duitse markt, that is).
super zegt
wtf??? een porsche diesel? met “maar” 240pk? voor zo’n zware bak? vind de prijs ook erg laag (voor een porsche). lijkt me dat ze hun imago hier geen goed mee doen, misschien verkopen ze er een tijdje wel meer autos mee, maar de schade aan het imago lijkt me op lange termijn zwaarder wegen.
Het wordt in elk geval wel makkelijker voor de (iets meer dan) gemiddelde auto om een porsche eruit te trekken.
technopatat zegt
onze xc90 heeft er 160 en ik vind dat al niet zo slecht trekken, dus met 240 en een hoop nm’s denk ik dat hij wel niet zo slecht zal trekken…
Corrado vr6 slc zegt
Nee toch geen porsche diesel?!!?
Dat is net zo iets als lopen op sandalen, dat doe je ook gewoon niet als je een beetje style hebt ;)
AlwinH zegt
Ah daar gaan we weer, met dat geneuzel over schade aan het imago. Wat een onzin.
Is het slecht voor het imago van Mercedes dat ze ook een A-klasse verkopen?
Ik hoef ook geen Porsche met een Diesel motor, maar het feit dat ie er straks is doet voor mij niks af aan de kwaliteit of het imago van een 911.
Luc zegt
willen ze hem meer als leasebak gaan aanbieden ofzo ;l
PCCB zegt
Porsche en diesel kan niet voor mij. Net zoals een R8 diesel voor mij helemaal niet hoeft. Als die er komt, dan is dit voor mij toch een streep te ver. De Cayenne hebben we moeten verdragen met de jaren. Maar een diesel… Wat is de volgende stap, een diesel in de Panamera?
Dirk zegt
waarom niet.
De moderne diesel is in een suv een goede combinatie een 911 is natuurlijk iets anders
PCCB zegt
@Dirk: Ja, het kan zijn dat de Cayenne D goed verkoopt. Dat rechtvaardigt het product. Maar dat neemt niet weg dat ik er niks aan vind, omdat het nog een groter deel van de exclusiviteit van Porsche wegneemt. Bovendien vind ik Porsche nog altijd een sportwagenbouwer. En voor mij persoonlijk gaan sportwagens niet samen met diesels.
super zegt
mercedes heeft niet echt het imago van kwaliteit meer dat ze een jaar of 20 geleden hadden. Dat komt niet alleen door de eland- A-klasse maar ook door allerlei andere problemen (elektrische, roest op de vorige E etc.) In 3e wereld landen zie je nog duizenden w123’s rijden, als je erin gaat zitten valt het vaak op hoe goed ze nog zijn (deuren sluiten goed, onderstel nog goed etc.) ondanks decennia lang misbruik. Dat zie ik met de huidige e-klasse echt niet gebeuren.
Tjerk zegt
WTF? De Cayenne ZELF is al erg genoeg! Gaan ze er ook nog een diesel in pleuren en dan niet eens een V8…
Maartenb zegt
Wat een onzin.
Porsche is een bedrijf dat winst wil maken meer niet. Wat maakt het nou voor wezenlijk verschil, de 911’s, cayman’s enz blijven toch gewoon even sportief? net als een Mercedes C63 AMG en een Mercedes A-Klasse prima dezelfde merknaam kunnen hebben.
Als jouw bakker ineens ook kaas gaat verkopen is dat slecht voor zijn imago of dat van zijn brood? Bovendien vind ik de gedachte dat diesel motoren ver uit de buurt van sportwagens moeten blijven ook heel frapant. Er zijn al zoveel goede en krachtige dieselmotoren..
Turbo zegt
Als klanten niet bereid zijn te betalen voor kwaliteit, krijg je vanzelf rommel. Hetzelfde geldt voor de politiek: domme kiezers, incapabele politici. Dat is niet het probleem van Mercedes alleen.
Kennelijk is er vraag naar een diesel bij Porsche. Een scherpe handelsgeest speelt daar op in, zeker nu brandstofprijzen de aanschafoverwegingen toch meer en meer gaan domineren. Sportautofabrikanten kunnen zich best een stukje milieu-verantwoorde techniek veroorloven. Porsche besteed daar volgens mij al veel aandacht aan, nu de alternatieve brandstoffen dan (te beginnen met Diesel).
super zegt
@maartenb
helemaal geen onzin, in de marketing is het de normaalste zaak van de wereld dat merken “gepositioneerd” worden. Er zijn voorbeelden te over van bedrijven die meerdere merken die op verschillende doelgroepen gericht zijn voeren. Waarom denk je dat toyota de lexus modellen onder een andere merknaam verkoopt? Waarom rijden mensen liever in een S/7/A8 dan een phaeton terwijl een phaeton toch geen slechte auto is?
Je voorbeeld van de bakker snijdt geen hout omdat je bakker op de hoek hoogstwaarschijnlijk niet bezig is met het opbouwen van een merk. Verder zul je als liefhebber van kaas niet zo snel naar een bakker gaan om “bijzondere kazen” te kopen, ook al verkoopt die bakker ook kaas.
Kermit zegt
de tijd dat diesels niks voor sportwagens zijn is voorbij, degenen die er niet tegenkunnen zijn ouderwets
kijk ook maar eens naar le mans, 6 van de eerste 7 auto’s op de startgrid waren diesels
super zegt
@kermit
le mans is geen bewijs, er gelden andere regels voor diesel dan voor benzine.
Appieflappie zegt
lol. In de vorige topic over die diesel cayenne, ston er in de titel Jek beh.
In marokkaans betekent het “het is vies”
Maar goed. Porsche en diesel. Ik heb daar zo me twijfels over.
autoblogger zegt
@Appieflappie: je meent het? Zou dat iets te maken hebben met de Cayenne diesel?
w0o0dy zegt
Heeft nou echt niemand moeite met het feit dat er gewoon een Touareg onderstel met een vrijwel standaar Audi motor voor extra veel geld wordt geleverd? Wat is er Porsche aan die Cayenne? De buitenkant, het interieur (deels) en de afstelling…. is dat de meerprijs waard? Op de Touareg is de winstmarge al hoger dan op andere VW producten….
robin zegt
Wat zit iedereen toch te huilen over diesels dit en diesels dat. Zolang je een keuze hebt, heb je ook niks te klagen.
Tomsns zegt
Porsche & Diesel, geen probleem voor mij, ben geen fan van beide.
Wat is het antwoord van 99 op de 100 vragen?
=> GELD
Porsche heeft een gezonde strategie en daar is niks mis mee.
You don’t like? Get over it.
En volgens mij zal de V10 TDI er wel inkomen want Porsche wou deze al jaren voor z’n Cayenne. Maar net zoals altijd komt de GTI pas later uit :-)
Een mooi voorbeeld vind ik die Golf GTI W12. Een puzzel van Lambo, Bentley VW & Audi. Nu Porsche er nog bij, waarom niet. Maar VAG wordt nu toch wel dominant. Wordt dit de nieuwe microsoft? Met alle gevolgen vandien?
ML320cdi zegt
ik ben van mening dat porsche en diesel misschien geen goede combo is, alleen doen ze toch ook geen diesel in een 911 of cayman.
De cayenne pas het opzich ook wel weer bij (beetje snelle diesel dan)
Mardec zegt
Waarom geen Cayenne 6.0 V12 TDI hoor ik mijzelf zo denken :D
Timmie zegt
De Q7 is wel een stuk groter dan een Cayenne! Het is dus niet zomaar de een of de ander
RenJie zegt
wat een onzin, als het maar goed verkoopt. En dat zal deze zeker wel doen en daar draait het om :)
super zegt
bij een hele generatie roept het merk porsche een bepaalde emotie op. Zeg “porsche” en je denkt aan de 911, 928 etc. (ok, vergeet die 914 en 924 nou maar ;) ), kortom hele snelle sportwagens. Als het nu zo is dat porsche autos gaat bouwen die je met je gti-tje er 9 van de 10x uittrekt gaat die emotie verloren, het woord “porsche” doet je dan waarschijnlijk net zoveel als het woord “opel”. De meerwaarde van zo’n merk gaat dan een verloren en dat zou zonde zijn.
Tuurlijk, porsche moet doen wat ze willen en ze zullen er heus wel over hebben nagedacht, maar het lijkt me zelf wel een riskante strategie (op de lange termijn) om het merk op het spel te zetten door relatief langzame en goedkope autos te gaan maken.
PCCB zegt
Achja, wat doe je eraan. Het is Porsches absolute recht om meer winst te maken.
Zolang ze nog producten als de 911 Carrera S, Turbo, GT3 (RS) en GT2, kan ik het ze wel vergeven.
PCCB zegt
producten maken, moet dat zijn!
Tommy zegt
Nou wat is hier erg aan? Dieselmotoren is niets mis mee en het past goed bij een SUV. De kwalieteiten van de 911 gaan echt niet achteruit als er een TDI in de Cayenne komt ofzo. Net als sommige mensen denken dat sportwagenmerken geen terreinauto’s mogen uitbrengen… De sportwagens worden er echt niet minder om en iederieen moet wat te kiezen hebben.
Rick dos zegt
Tja, wat hoor je als de grote sportautofabrikant bobo liever van je accountant?
“Meneer de sportautofabrikant bobo, we hebben als klein bedrijf genoeg geld om VAG over te nemen.”
óf
“Meneer de sportautofabrikant bobo, we hebben als klein bedrijf twee keuzes: óf we gaan failliet óf we laten ons overnemen door VAG of FIAT en gaan dan petjes en vlaggetjes met logo verkopen om dan maar te hopen dat ze ons niet afstoten…”
Tja, ik zou voor de eerste gaan.
w0o0dy zegt
@Rick dos: als je doelt op Ferrari dan sla je de plank behoorlijk mis….. Ferrari heeft nooit op het punt van faillissement gestaan.
Daarnaast heeft Porsche niet genoeg geld om VAG over te nemen… de aandeelhouders betalen door een hoop extra aandelen de prijs. Dat is trouwens ook de reden dat Porsche nog meer volume modellen introduceert… die aandeelhouders eisen namelijk een fatsoenlijk dividend in ruil voor de kapitaalinjectie.
Rick dos zegt
“In the 1960s the problems of reduced demand and inadequate financing forced Ferrari to allow Fiat to take a stake in the company. Ferrari had offered Ford the opportunity to buy the firm in 1963 for US$18 million but, late in negotiations, Ferrari withdrew. This decision triggered the Ford Motor Company’s decision to launch a serious European sports car racing program. The company became joint-stock and Fiat took a small share in 1965 and then in 1969 they increased their holding to 50% of the company. (In 1988 Fiat’s holding was increased to 90%).”
“we gaan failliet”
Daarmee zeg ik volgens mij niet dat het definitef is maar dat het een mogelijkheid is. En dan zit ik niet ver van de waarheid.
Je moet, als bedrijf, Porsche in dit geval, kapitaaldaadkrachtig genoeg zijn om het overnemen van VAG tot de mogelijkheden te laten behoren. In welke vorm dat is dat is een tweede. Feit is, is dat Porsche
Rick dos zegt
het kan.
w0o0dy zegt
@Rick dos: dat verhaal is niet helemaal juist….. Ferrari wilde geen concessies doen door de kosten van de raceafdeling te reduceren…dat betekende dat de financiële positie op termijn gevaar liep. Een kaptiaalinjectie moest er voor zorgen dat Ferrari niet hoefde te bezuinigen. Een accuut gevaar van een failiissement was niet aan de orde.
Niet willen bezuinigen en niet genoeg kapitaal hebben om te overleven zijn twee verschillende zaken. Extern kaptiaal aantrekken was een strategische beslissing…. Net zoals Porsche nu doet, trok men kapitaal aan met het oog op bepaalde doelstellingen….
Feit is dat Porsche het geld niet heeft/had voor die overname. Dat mensen bereid zijn aandelen te kopen is een ander verhaal.
Thom zegt
@ WoOody
Heeft Porsche voor de financiering dan extra aandelen uitgegeven?
Volgens mij was dat niet nodig en zijn kapitaalkrachtig genoeg om een dergelijke overname te doen zonder een pak nieuwe aandelen uit te geven. Met een netto winst van 3 miljard over 2007 en een miljard in de jaren daarvoor is het denk ik niet nodig om voor een overname van +- 10 miljard extra aandelen uit te geven.
w0o0dy zegt
@Thom: hoeveel aandelen er zijn uitgegeven heb ik niet zo snel kunnen achterhalen, maar……
“To help fund its takeover bid for Volkswagen AG, Porsche has taken on a loan of $46.67 billion and appointed several investment banks to arrange the credit. “
Rick dos zegt
@w0o0dy
Wacht even hoor, en je gelooft écht wat je zojuist opgeschreven hebt?
Thom zegt
several investment banks to arrange the credit (46 billion ?)
dat bedoel ik dus
Dat is wat anders dan eigen aandelen te verkopen (uitgeven) om andere aandelen te kopen.
w0o0dy zegt
46 miljard dollar dus…..
Thom zegt
“. Porsche steekt ruim 10 miljard euro in Volkswagen-aandelen en brengt zijn belang daarmee van 31 procent tot ‘boven de 50 procent’. ”
http://www.fembusiness.nl/web/1016750/artikelSmal/Porsche-compenseert-CO2-in-stijl.htm
Bedoelde eigenlijk of je een bron had, vond 46 nogal hoog
w0o0dy zegt
“Ferrari made it known in the industry that he wanted a large firm to take over the administration and management of his factories so he could devote all his energy to racing, and in the early 1960s, Ford Motor Company made overtures to the Italian carmaker. In return for rights to the Ferrari name, trademark, patents, future technical developments, and 90 percent of the company’s stock, Ford agreed to purchase the sports car manufacturer for $18 million. The acquisition of Ferrari by Ford developed into a national issue, with the Italian press leading the opposition to the deal as a matter of national honor. Negotiations proceeded smoothly until Ferrari insisted on maintaining complete control over the racing operation. Ford executives balked and could not accept a completely independent operation working within the organization. The deal between Ford and Ferrari, which appeared so promising, was suddenly canceled. In 1965, meanwhile, the company changed its name to Ferrari S.p.A. Esercizio Fabbriche Automobili e Corse.
Sports car manufacturers such as Porsche, Jaguar, and the brand new Lamborghini began to chip away at Ferrari’s market in both Europe and the United States, and the grand master’s continued indifference to passenger car production at his own firm finally took its toll: the designs of 330GTs, 275GTBs, and other models were downright ugly, and production was shoddy. Car bodies were inclined to rust easily and component parts were badly or cheaply tooled. U.S. distributors soon discovered that the Ferrari sports cars of the late 1960s were almost impossible to sell. Between 1968 and 1969, car sales dropped from 729 to 619 units. Lacking funds for expansion, and with Ferrari’s insistence on competing in many races at once rather than concentrating his limited resources on, for example, the Formula One competition, the company began to suffer financially.”
rovvel zegt
Dat werd tijd! Ik heb het toch altijd een beetje vreemd gevonden dat een fabrikant nog vrachtwagens levert met een benzinemotor.
geert zegt
Als ik begon te lezen verwachtte ik een beest van een diesel, niet dit…..
Tombnolz zegt
240 pk kán niet, jullie zullen het wel zien in 2009.
Simon zegt
Gaan ze eindelijk weer eens diesels gebruiken. Het was alweer een tijdje geleden dat de laatste porsche met een diesel motor van de band rolde.
Fortuna zegt
Back to the roots:
http://www.allgaier-porsche.be/fg-pd.htm
w0o0dy zegt
@Rick dos: zoals je ziet, ik hoef het niet te geloven… Ferrari is helemaal niet bijna failliet gegaan. En geloven doe je in de kerk.
woutje zegt
zover ik weet zijn er porsche tractors en die lopen op diesel
tss68nl zegt
Al dat gedoe over diesels die het imago zouden schaden van een ‘sport’-merk vind ik een beetje ouderwets eerlijk gezegd. Het lijkt dat we massaal proberen vast te houden aan oude normen en waarden, terwijl Le Mans 24H en de WTCC glashard gewonnen worden door TDI’s.
;)
dekster zegt
D. Ing F. Porsche draait zich om in z’n graf als je’t mij vraag…
gerardo zegt
Tobnolz, waarom zou 240 pk niet kunnen? hoger vermogen is hoger verbruik, met de huidige olieprijs doe je dat “voordeel”weer te niet. Niet dat de gemiddelde Porscherijder daar wakker van ligt maar toch… Bovendien moet men aan het imago denken en “groene” modellen leveren om aan de huidige trend mee te doen en om aan de “labels”te voldoen.
BaronGT zegt
Zonde, porsche hoort met benzinemotoren met veel pk’s te komen!!!
Ernst-Jan zegt
Zijn zat dieselmotoren die ook als een symfonie klinken :) Dus wat betreft mogen ze hun gang gaan van mij :)
Ze hebben ook trekkers gebouwd en die liepen ook op gasolie, dus…
Martijnnnn zegt
Iedereen praat wel over “Benzine motoren met veel pk’s”
Een Cayman 2.7 heeft ook ‘Maar’ 239 pk…
En het is niet verkeerd een 240 pk diesel, je hebt namelijk 500 nm en een topsnelheid van 216.
Lijkt mij genoeg voor een suv van pakweg 2500 kilo, Tog?
jim zegt
ik vindt het echt belachelijk dat porsche (dat een reesmonster met veel pk’s moet zijn) een diesel met maar 240 pk :( gaat maken een cayman is gewoon een bagger auto dat is gewoon een gepimpt fiatje met een porsche tekentje erop, en een cayman is maar 2.7 liter