Caterham gebruikte voor een groot gedeelte van de auto’s motoren uit de K-serie van Rover. Na 15 jaar worden deze nu afgelost door motoren van Ford. Caterham zal gebruik gaan maken van 1.6 motoren uit de Sigma serie van Ford. Deze worden voor Caterham getuned en in verschillende versies worden geleverd met 140 en 160 pk…
Ook zal Caterham een 115 pk versie ontwikkelen voor de export. De (nog) snellere varianten blijven worden voorzien van 2,3-Liter en tweeliter Cosworth motoren (via ams.de).
fiat zegt
115pk voor caterham kan het wel dat ding gaat dus echt ontploffen
autoblogger zegt
Het Nederlandse persbericht is inmiddels ook binnen:
Caterham Cars heeft bevestigd dat de legendarische Seven sportwagen vanaf eind 2006 aangedreven zal worden door Ford Sigma motoren. De toepassing van een nieuwe motor van een wereldwijd opererende fabrikant valt samen met het speciale ‘50th anniversary’ model volgend jaar.
De allereerste Seven van Colin Chapman in 1957 ontleende zijn aandrijfkracht van een Ford zijkleppenmotor. En hoewel de versie van de Britse two-seater voor de eenentwintigste eeuw qua benaming van de motorisatie wellicht terug gaat in het verleden, geldt dat zeker niet voor de prestaties.
De Engelse 1.6-liter Sigma motor wordt speciaal voor Caterham aangepast door de gevestigde motorenbouwer Power Torque Engineering en zal een waardige opvolger worden van de K-series motor die de afgelopen vijftien jaar zo veel goede diensten aan Caterham heeft bewezen.
De beslissing om de overstap te maken naar de lichtgewicht en betrouwbare Ford Sigma krachtbron, gecombineerd met het chassis, dat met behulp van laserapparatuur en robotten is gelast, markeert de voortdurende betrokkenheid en intentie van Caterham om de legendarische Seven door te blijven ontwikkelen met behulp van de modernste technologie en hoogkwalitatieve productie-methoden.
Klanten in Engeland krijgen de keuze uit een drietal motorvermogens – een 160 pk, een 140 pk en een nieuwe basismotor. Van deze laatste krachtbron zullen de gegevens later bekend gemaakt worden. Caterham heeft ook geïnvesteerd in de ontwikkeling van een 115 pk motor die voldoet aan de EU IV emissienormen en die met name voor de overzeese markten voor een verdere groei van Caterham zorg zal dragen.
De keuzes voor de drie motorvermogens op de thuismarkt betekenen een aanvulling op de bestaande Cosworth 2.3-liter Cosworth motoren (260 pk en EU IV 200 pk) in de CSR, en de met veel spanning verwachte 2.0-liter 210 pk motor die vanaf komende zomer dienst zal doen in de nieuwe Superlight R400.
“De infrastructuur en de ondersteuning voor een krachtbron die wereldwijd wordt toegepast, zoals de Ford Sigma, stelt ons in staat plannen voor de toekomst te ontwikkelen en onze trotse traditie in stand te houden van het beschermen en het ontwikkelen van de Seven voor de komende jaren,” aldus Willem van der Kooi, officieel importeur van Caterham in Nederland. “De motor zelf heeft al aangetoond een enorm succes te zijn door de Formula Ford monoposto raceserie opnieuw en krachtig leven in te blazen.”
Het was geen eenvoudige opgave om de K-Series motor te vervangen door een even lichte en compacte andere krachtbron. “De Ford Sigma is na een uitgebreid onderzoek, waarbij 80 motoren van negentien autofabrikanten betrokken waren, geselecteerd op basis van zijn voortreffelijke reputatie. Uit dat onderzoek kwam de Ford Sigma motor als de meest geschikte naar voren,” aldus Caterham’s technisch directeur, Jez Coates.
De komst van een nieuwe basismotor, die voldoet aan de nieuwste EU IV emissienormen, zal de overzeese verkopen van Caterham zeker ten goede komen. Momenteel wordt in veertig landen wereldwijd de helft van het aantal geproduceerde auto’s verkocht. De 1.6-liter EU IV Ford Sigma motor wordt in de Bridgend Ford fabriek in Zuid Wales geassembleerd.
De productie van de basismotor zal in het vierde kwartaal van 2006 aanvangen, terwijl de levering van de EU IV 115 pk motor tegen het einde van januari 2007 zal plaatsvinden.