![Caterham X330 concept](https://static.autoblog.nl/images/wp2007/Caterham%20X330%20concept.jpg)
De Caterham Seven is 50 jaar oud en ter ere van die verjaardag heeft het merk de extreme X330 concept onthuld. De auto is gebaseerd op de CSR en krijgt 330pk! Ter vergelijking, de standaard 2,3-liter Ford Duratec uit de CSR heeft 260pk.
De X330 is ook lichter dan de standaard CSR, met dank aan een update van het chassis. De auto word op dit moment getoond op Donington Park (Derbyshire), alwaar Caterham een race-feestje geeft.
UPDATE: het persbericht van Caterham:
To celebrate its 50th anniversary, Caterham has unveiled the most powerful Seven ever; the X330 – a one-off supercharged model boasting a mind-boggling power-to-weight ratio of 600bhp per tonne. The stealthy, matt black concept is based around the range-topping CSR Superlight, but the addition of a supercharger to the four-cylinder 2.3 litre Ford Duratec engine increases power massively from 260 to 330bhp – as the name suggests.
That means the X330’s equivalent power-to-weight ratio puts it ahead of the Bugatti Veyron (521bhp per tonne) and the McLaren F1 (559bhp).
The near 35% power hike is achieved by a Rotrex C30-94 supercharger, which provides a boost characteristic that rises linearly with engine speed. In other words, although the X330’s punch is greater at higher revs and speed, low-speed driveability isn’t compromised thanks to an exceptional torque curve with over 221 lb-ft from 5500 to 7500rpm – 20 lb-ft more than the CSR260.
As the X330 is an engineering test bed it is envisaged that some of the concepts will eventually find their way into production. To begin with the X330 will spearhead the British firm’s R&D into bioethanol power in the coming months as it seeks to assess the viability of alternative fuel sources in road and race applications and cement a further 50 years of history for the legendary Seven.
In keeping with the Seven ethos of ‘adding lightness’, the extremity of the X330 doesn’t stop at moving parts. Lighter gauge steel is used in the trellis-style chassis and the use of new lightweight wheels together with an abundant use of carbon fibre for the bodywork all adds to the stealth appearance of this perfect 50th birthday present.
Concept? Al die dingen lijken op elkaar! Ander vermogen en ze noemen het een concept?
Concept of geen concept, hij gaat in ieder geval goed vooruit!!!!
oops… de CSR Superlight met 260pk doet 0-100 al in 3,1 seconden…. dus dit zal binnen de 3seconden wel op 100 moeten zitten…. als het vermogen een beetje te doseren is en je met weinig wheelspin kunt sprinten.
@fej jah dat wel
Ik ben benieuwd wat de tegenreactie van Donkervoort is. Een RRS 340??
een Donkervoort is op bijna alle vlakken anders…. alleen de wielbasis is vrijwel gelijk. De Donkervoort is voor smaller (140cm tegen 150,5) en achter net zo breed als de Caterham auto’s (D:147, CSR:146,5). Daarnaast is een Donkervoort maar liefst 4 cm lager dan een CSR met een normale voorruit. Door al die wijzigingen aan de auto’s door de jaren heen zijn die auto’s steeds minder op elkaar gaan lijken (qua techniek) en rijden ze dus ook totaal anders.
De kwaliteit van een Donkervoort zul je bij de Caterham auto’s niet vinden. Da’s ook logisch want ze mikken toch wel op een andere doelgroep. Caterham rijders zijn vaak circuitrijders en Donkervoort rijders willen een auto die op de openbare weg erg goed is, maar ook op het circuit met auto’s als de Caterham kan meekomen…..De jonge mannen gaan misschien voor de Caterham, maar de heren gaan voor het kwaliteitsproduct… (En kunnen dat ook betalen).
deze caterham zou misschien nog wel eens sneller op de 100 kunnen zitten dan de Atom (2.8 sec.). ik hoop dat het niet bij een ‘concept’ blijft…. ik blijf dat british green trouwens een prachtige kleur vinden!
Concept? het enige wat ze verandert hebben zijn het aantal peekaa’s, dus hij lijkt me best productierijp :P
Ah ja, ze ZIEN er misschien hetzelfde uit, maar ze houden zich zoals porsche aan één dezelfde filosofie : ” never change a winning team”.