Enkele weken geleden slingerde Caterham een teaser de wereld in van een nieuw ‘supercharged’ model. Dit blijkt de zojuist onhulde Superlight R600 te zijn, met een 275 pk/270 Nm sterke 2.0 Duratec aan boord.
Echt nieuw is het niet, eigenlijk is het de zoveelste Lotus Seven Replica*, maar dan een stukje krachtiger. Dit is dus met name een auto voor de kleine, maar loyale fanbase van Caterham die een nog betere pk-gewichtsverhouding wenst (een gewicht wordt niet vermeld, maar verwacht iets meer dan 500 kg).
Het vedergewicht kan nieuw besteld worden, maar bestaande klanten met een R300 kunnen hun voiture ook laten upgraden. En geef toe, alleen voor zo’n lekkere supercharger-huil (perfect te horen vanuit je Caterham) zou je het al doen toch?
Deze raceklare Caterham komt met Titan limited-slip differentieel en radiale Avon-slicks of regenbanden. Laat oom Agent je er dus niet mee op de openbare weg betrappen. Prijskaartje? 44.995 GBP, zo’n 56.000 euro dus.
Een ‘nieuwe’ Caterham, 99% van de mensen haalt er zijn schouders bij op (tenzij het de SP/300.R is), maar de overige 1% wordt er serieus gruizig van. Autoblog denkt ook aan de minderheden, dus deze is voor jullie, 1%.
*Hoewel, replica…Team Lotus (van Tony Fernandes, die onder de naam Caterham achteraan het F1-veld meerijdt) is tegenwoordig eigenaar van Caterham.
johanhummer9 zegt
500 kg en 275 pk , hebbe hebbe
lambo4all zegt
geweldig dat dit soort wagens nog gebouwd worden, het is toch wel het ultieme track speeltje. en ziet er in de lotus kleuren nog mooi uit ook!
mercedesclk350 zegt
Waar zijn de lampen? Caterhams zijn toch racertjes voor op de weg of begrijp ik dat verkeerd?
bullgod76 zegt
@mercedesclk350: Laat dit toevallig een versie zijn die alleen op het circuit mag racen.
Maar je hebt gelijk dat ze ook als straatracer verkrijgbaar zijn.
mercedesclk350 zegt
@bullgod76: Ik wil een Caterham voor op de weg en anders geen Caterham.
bullgod76 zegt
@mercedesclk350: Dat kan, Van der Kooi Sportscars is de officiele Nederlandse dealert van Caterham.
http://www.lotuscars.nl/website/caterham/index.php
lamborghini zegt
Dat ik bij die 1% hoor wist ik niet
fadje104 zegt
Leuke bakken zijn dat, voor de zondagmiddag op het circuit, of alleen al om je buurman jaloers te maken, heerlijk!!
fep739 zegt
I like it maar 56k voor een motorblok met een buizenframe is mucho dineros.
JeejEm zegt
R600 staat voor de pk/ton verhouding. Je weet dus wel hoe zwaar dit bouwpakket zal zijn. Met dit opgegeven vermogen zou je uitkomen op een gewicht van 458.3 kg. Dit is wel erg laag dus dit moet het leeggewicht zijn zonder vloeistoffen. Of het kan eraan liggen dat die Engelsen weer andere measurements hebben voor een ton. Lastig Lastig dus toch.
midasracer zegt
Deze valt in de categorie widowmaker met waarschijnlijk nog slippende banden in de 5e versnelling. Ooit gereden in een 180pk Donkervoort. Dat ging al onvoorstelbaar snel. Meer dan 200pk heb je volgens mij niet nodig in zo’n autootje, tenzij je een kleine piemel hebt.
norge zegt
@midasracer: Juist, en veel gewicht voorin verpest alleen het rijgedrag.Max 200 pk, maar ik vind 150 al zat.
abnerd zegt
@norge: De duratec motoren zijn helemaal niet zwaar, zelfs een stuk lichter dan de oudere zetec motoren en nog krachtiger ook :). 275 pk zou ik niet iedereen adviseren…maar als je enige skills hebt is dit wel het summum!
Svensson zegt
“En geef toe, alleen voor zo’n lekkere supercharger-huil (perfect te horen vanuit je Caterham) zou je het al doen toch?”
Nee dank je, niet voor mij. De R500 is een van de laatste auto’s die nog dat lekkere rauwe aanzuiggeluid heeft via de individuele throttle bodies. Waarom zou je dat verpesten door er een supercharger voor te plaatsen die dat wegfiltert? Dat gehuil is misschien eventjes leuk, maar na een tijdje zou ik er helemaal simpel van worden.
Doe mij maar deze rauwe N/A sound:
http://www.youtube.com/watch?v=tZ6iDenkYI0
Trouwens, een R500 heeft standaard al 263 atmosferische pk’s, dat lijkt me meer dan zat vermogen.
ericc zegt
Een R500 heeft 263pk met een 2.3liter
De R600 is een 2.0liter met turbo.(zonder turbo is dit 200Pk en steekt in de R300).
Svensson zegt
@ericc: Geen turbo.. supercharger.
JanJansen zegt
@ericc: nee hoor, de R500 heeft gewoon een 2.0
De 2.3 is voorbehouden aan de grotere CSR.
Zelf heb ik wel een 2.3 in dit kleinere chassis, daarvoor moest ik een speciaal gegoten kleppendeksel monteren gezien het 2.3 blok 1,6cm hoger is en anders net niet onder de motorkap past. Maar ik wilde graag het hogere koppel van dit blok hebben omdat ik voornamelijk op de weg rijd.
abnerd zegt
99 % haalt zijn schouders op bij een Caterham? Ik denk eerder dat 99 % zijn nek omdraait! Vergeet niet dat de Caterham R500 nog steeds na een rondje (in de kou) op de 11e plaats staat van de top gear power lap!
jrk68 zegt
Dames en heren van Autoblog, hartelijk bedankt (een lid van de 1% club)….
kickass zegt
Liever een Donkervoort, maar dit is ook wel een circuitmonster.