Het Britse Caterham kennen we als directe concurrent van ons eigen Donkervoort. Ze bouwen tweezits G-kracht opwekkers, oftewel heel snel speelgoed. Een paar weken geleden lieten we je nog de Caterham RST-V8 zien. Een vederlicht projectiel waarin je in minder dan 3 seconden naar een snelheid van 100 km/u wordt afgevuurd. Het nieuwste wapenfeit van Caterham is de Superlight R500.
Dit model zal in de tweede helft van het jaar leverbaar zijn voor een bedrag rond de £40,000 (zo’n 60.000 euro). Veel wil Caterham nog niet kwijt over de R500, maar er is wel alvast een teaser vrijgegeven. De luchtopening bovenop de neus hint richting de 2,3 liter Ford Cosworth Duratec motor uit de Caterham CSR, aangezien dat model eveneens een dergelijke opening had.
Hoogstwaarschijnlijk dus niet zo’n potente rakker als de 507 pk sterke RST-V8 met z’n 2,4 liter V8. Niet getreurd, want zelfs met een bescheiden 260 pk en een gewicht rond de 500 kilo, zal de acceleratie naar de 100 km/u zich in de 3 seconden regionen bevinden. Topsnelheden kunnen dan oplopen tot meer dan 240 km/u. Dus niet geschikt voor toupetjes.
UPDATE 11-04-2008: Caterham heeft direct maar de afbeeldingen vrijgegeven. Het ziet er bruut uit en ook de specs zijn bijzonder: 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden! Het vermogen van 263 pk komt uit een 2,0-liter Duratec.
Met dank aan Tjouwke voor de tip
RenJie zegt
jammer dat de 2,4 V8 er niet in komt -.- Volgens mij zijn die kleine cilinderblokken echt zalig :)
ZwerverRoodbaard zegt
Ziet er nou niet zo heel agressief uit die foto van de caterham :( Als ze nou zwart deden met rode strepen dan had je een compleet andere indruk.
dekster zegt
Ik vraag me eigenlijk af met welke banden je 0-100kan doen in minder dan 3seconden in zo’n vederlicht wagentje…
Jan zegt
@ Dekster
Banden?? dat ding gaat vliegen :):D
SuperSeven zegt
Hier staat wat info over de nieuwe R500;
http://www.blatchat.com/t.asp?Id=149463
Samengevat is het een 263 bhp Duratec 2 liter, draait 8600 toeren en heeft launch-control.
Zo veel toeren vindt de versnellingsbak niet leuk, daarom schrijven ze dat de R500 mogelijk de reeds lang aangekondigde Quaiffe-H-bak heeft (en een sequentiele als optie krijgt).
De 2.3 blijft voorbehouden aan de CSR.
Nieuwe schakelaars op dash, foto’s:
http://good-times.webshots.com/photo/2706451340103317499Kmyoyv
De eerste review in zal in het Juni-nummer van Evo magazine komen.
oh ja, kosten 36K (pond).
FiXeR zegt
2.4 Liter V8 is afkomstig uit de formule 1 wereld. Niet 2 aan elkaar gelaste Hayabusa blokken zoals ik een keer hier had gelezen.
Maar hoe dan ook, een erg nette prijs. Alleen komt hier nog BPM bij enzo. Anders was dit echt een gaaf alternatief voor een BMW Z4 en de Mercedes SL.
StormRAM zegt
haha, LOL @ Jan :D
Ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe eruitziet. Denk dat Caterham ook aan het milieu wil denken en dus zo’n blok erin doet als tegenhanger van de RST V8 :roll:
JanJansen zegt
@ FiXer
Voor een volledig overzicht:
http://www.totalkitcar.com/tkc_article_780.php
RenJie zegt
@FiXeR
wat is dat nou, ALTERNATIEF voor Z4 en SL ? :|Waarom vergelijk je deze met die 2 auto’s? Zijn totaal verschillend..TOTAAL niet te vergelijken. Als je toch de Caterham met de Z4 en SL vergelijkt, dan zou de SLK een betere vergelijking zijn ;)
Mr Hyde zegt
@ fixer, de begin basis komt wel van 2 hayabusa blokken, alleen zijn ze zo zwaar gemodificeerd dat je er niet meer over kunt spreken als hayabusa blokken. Het idee is uit de formule 1 gehaald, en technieken om die toeren en die kracht aan te kunnen, echter: de basis is wel van 2 hayabusa blokken.
IlCuoreSportivo zegt
fixer
De visie van alternatief voor een SL is me iets of wat onduidelijk????
De SL is een walvis
Dit is een mus.
Zo groot is het veschil.
Voor alle dag is een caterham helemaal niks, voor wekelijks gebruik in de zomer is het echter de beste auto die je kan hebben.
dimitri zegt
Check dit filmpje maar eens. Ze haden er al eens een gebouwd met hetzelfde blok met 2 liter inhoud 330 pk. Is al meer dan zat lijkt met met ongeveer 500 kilo’s onder je kont gewicht. Het blok wordt gebouwd door Mountune en is wel prijzig. 21000 Engelse ponden
http://nl.youtube.com/watch?v=Mx62obeje0o&feature=related
dimitri zegt
Trouwens de basis is een yamaha 1000 blok en niet de hayabusa. Radical maakt ook een v8 met wel als basis de hayabusa.
w0o0dy zegt
Voor de mensen die met onzinnige vergelijkingen komen als “alternatief voor een Z4 “…….. dit ding is zoveel sneller, scherper, spannender… etc… Dit is meer een formule raceauto voor twee personen, die toevallig ook de openbare weg op mag…. iedere vergelijking met normale straat auto’s slaat nergens op.
Even wat beeldmateriaal voor een beter perspectief.
http://www.youtube.com/watch?v=9qufFxrfw_I
w0o0dy zegt
Overigens staat de 500 in R500 tot nu toe voor het aantal pk’s per ton… 500 dus. Aangezien deze wagen waarschijnlijk rond de 550kg zal gaan wegen (of net iets minder, zou ook kunnen) zal er dus ongeveer 275pk uit de motor komen. Tenzij het gewicht omlaag gaat…naar ongeveer 530kg dan kan die motor met 265pk het ook halen.
Tim Schrick met de Toniq R en de Caterham 260csr superlight
http://www.youtube.com/watch?v=9qufFxrfw_I
dekster zegt
Eigenlijk een concurent voor de atom dus.
500pk of 600pk/ton wat maakt dat nu nog uit, ze gaan toch beiden 0-100 in minder dan 3.
Tymen zegt
@ w0o0dy
dank je, het eerste filmpje van de Caterham CSR 260 kende ik nog niet.
Wordt gewaardeerd!
Volslagen nutteloos om te vergelijken met consumables als een Z4 laat staan met een Merc SL, die weegt meer dan de maan. (Z4 = 3x zo zwaar, de SL > 4x)
Dit is zo veel mooier! Hoe kan de Caterham Superseven anders 50 jaar zijn geworden…
ps de R400 (pk / ton) weegt 525kg
de R500 (pk / ton) zal dan op 263 pk moeten ophoesten
met dezelfde aluminium Duratec
Ter vergelijking; de snelste Z4, de M coupe heeft 231 pk/ton.
tenzij er natuurlijk op de R500 meer gewichtsbesparing wordt toegepast zoals meer carbon en verwijderen van de voorruit, wat bij deze lage gewichten relatief meer nut heeft.
autoblogger zegt
UPDATE: alle officiele afbeeldingen zijn inmiddels ook toegevoegd!
JanJansen zegt
@ autoblogger
Super deze Update!
Wat opvalt zijn de nieuwe side-wings op de neus, heldere achterlichten en schakelaars op dash. Daarnaast heeft ie een erg korte demper zonder catalysator, ben dan ook benieuwd of hij Euro4 is en deze kant op komt.
Launch control is echt uniek, verklaart ook deels de 2,88s (!) naar 60 Mph.
Toch vreemd dat nog steeds de oude spatborden zijn gemonteerd die niet om de wielen passen, (ook niet bij 15″ ipv afgebeelde 13″). Dit heeft Donkervoort toch netter geengineerd.
Typisch Engels, afwerking blijft een vreemd goed.
bram zegt
Die side wings op de neus waren al verkrijgbaar, opzich niet nieuws. De uitlaat verbaasd mij ook, ik denk zomaar dat dit niet de uitlaat is die er uiteindelijk op komt…Wanneer doen ze de lichten nou eens omlaag en stappen ze af van die caravan achterlichten? Binnenkort ga ik naar de fabriek, zal eens kijken naar de schakelaars.
LionSpeed zegt
Leuk! En ook nog goedkoop ook. 3 seconden.. Sneller dan een SLR en Carrera GT!
JanJansen zegt
@ Bram
Ben het helemaal met je eens over de te hoog geplaatste koplampen en caravan-verlichting, aan de andere kant bepaald dit wel voor een groot deel het karakter van de auto.
De schakelaars worden gemaakt door Apem, type A1 series;
http://www.apem.fr/pdf/uk/section_g/01-Series%20A01_A1-A.pdf
Ze zijn helaas niet zwart geanodiseerd te verkrijgen, hier een foto van het dash van een Engelse collega die ze anders heeft gerangschikt;
http://www.hawkengineering.co.uk/dash.JPG
Wist wel dat de side-wings voor de CSR verkrijgbaar waren, had ze alleen nog nooit op een S3 gezien, vandaar.
Juppe zegt
Fantastisch dit soort auto’s. Maar over de afwerking zoals hierboven genoemd ben ik het wel eens. Het blijven kit-cars die door de fabriek zelf worden gemonteerd. En dat voor 60 a 70.000 euro. Dan is de Donkervoort D8 toch van een heel ander caliber (ook wat duurder, maar oke). En over de GT nog maar te zwijgen. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe die het gaan doen in de GT4 light.
Heb trouwens eens in een Donkervoort D8 210 mogen rijden, en eens meegereden met een coureur op het circuit van Assen in een D8 270RS. Wat gaat dat hard, echt niet te vergelijken met andere ‘snelle’ wagens.