Caterham is er trots op weer te kunnen racen in Abu Dhabi, maar de comeback van het Formule 1-team verdient absoluut geen schoonheidsprijs. Al het personeel in Leafield is namelijk ontslagen.
Het leek zo mooi: Caterham verschijnt dankzij een succesvolle crowdfund-campagne weer aan de start bij de laatste race van het seizoen. De Britse renstal stond door financiële problemen aan de zijlijn in Austin en Interlagos, maar de vrijgevige fans maakten het mogelijk om in Abu Dhabi terug te keren. Tot zover de zonnige kant van het Caterham-verhaal, want achter de schermen gaat het er minder fraai aan toe.
Op het moment dat bekend werd gemaakt dat Caterham zou racen in Abu Dhabi, kreeg een groot deel van het teampersoneel namelijk te horen dat ze op konden krassen. Dat werd natuurlijk niet naar buiten gebracht door het team, maar lekte alsnog uit via een van de ontslagen medewerkers. Zij hebben namelijk salaris tegoed, maar lijken na alle hectiek te kunnen fluiten naar hun centen.
“It is dismaying to see the amount of publicity surrounding the success of the crowdfunding on the same day that there entire workforce was made redundant while owed seven weeks salary. The cynic in me would suggest that the two are not unrelated and the good news has served as a convenient opportunity to bury the bad news. If this is the case then it seems to have worked as there hasn’t been a peep anywhere”
Het is wat ons betreft duidelijk dat er de smerigste spelletjes worden gespeeld bij Caterham, terwijl de hardwerkende mensen in de fabriek daar nu dus de dupe van dreigen te worden. Voormalig eigenaar Tony Fernandes heeft ‘zijn’ mensen keihard laten vallen en lijkt er nog mee weg te komen ook. Laten we hopen dat er in Abu Dhabi genoeg geld bij elkaar gereden wordt, zodat het personeel én de leveranciers alsnog netjes uitbetaald kunnen worden.
123bat zegt
Bah bah. Vieze streek.
Carreza zegt
Wat hopen ze nog te bereiken door in Abu Dhabi te racen… het geld is overduidelijk op dus dat is sowieso over en uit voor volgend seizoen.
Als het op zo’n manier moet gebeuren, trek er dan gewoon meteen de stekker uit.
Hupke zegt
@Carreza:
Eer, sportieviteit,…
Of nuja gewoon zien dat je genoeg races gedaan hebt zodat het team nog verkoopbaar is.
parker zegt
Hoezo meteen smerige spelletjes? Redenen kunnen volledig legitiem zijn. Verdiep je eerst eens in de materie in plaats van op basis van het woord van één werknemer meteen met modder te gooien.
super zegt
@parker:
Ja, inderdaad, laten we vooral genuanceerd blijven als het om de team-eigenaren gaat, laten we de kort door de bocht reacties liever reserveren voor paupers.
norge zegt
Wat is er een vies spelletje dan? De boel is kapot en ze krijgen van de fans geld om nog 1 keer te rijden, wat is daar een vies spelletje aan?
Dat ze zolang geen salaris hebben gehad is niet mooi, maar daar zijn ze toch zelf bij?
6cylinder zegt
@norge: Lijkt me toch fatsoenlijk om eerst je personeel te betalen voordat je je hand ophoudt om door te kunnen gaan met je activiteiten.
Mischien dacht het persoeel wel dat de crowd funding was bedoelt voor hun salaris.
norge zegt
@6cylinder: Ze kregen geld om nog een keer te racen, jammer genoeg niet om het personeel te betalen….
awesome zegt
@6cylinder: die activiteiten genereren inkomsten. Er zal vast een afweging gemaakt zijn… Daarnaast: dit komt de wereld in bij monde van een personeelslid dat niet blij is met de situatie. Dat zal dus nooit positief naar buiten komen. Laten we wachten op wederhoor, goed?
JordyS zegt
@norge: Heel triomfantelijk roepen dat je genoeg geld hebt om in Abu Dhabi (en wellicht daarna) te racen en op hetzelfde moment je personeel op straat zetten is niet bepaald fraai. Dat laatste mocht blijkbaar niet bekend worden en tja, dan komt het wel heel goed uit als je het kunt doen op het moment dat je positief in het nieuws bent.
norge zegt
@JordyS: Fraai niet nee, maar zijn we dat niet gewend van die snelle jongens?
JordyS zegt
@norge: Klopt inderdaad… Niet de eerste keer dat het zo gaat
awesome zegt
Hoezo voormalig eigenaar? De toko is helemaal nooit verkocht als ik het goed heb…
Naar voor het personeel, maar dit hadden ze aan kunnen zien komen he? Dit is ongeveer het zelfde als nog elke dag met je broodtrommel onder de snelbinders naar Zeewolde fietsen om Spykers te ontwerpen…
jackass266 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Supra1981 zegt
Erg jammer, dat geld had dan beter voor het personeel gebruikt kunnen worden.
awesome zegt
@supra1981: een crowdfunding voor het salaris van personeel? Dan moeten mensen wel heel erg gek van een team zijn. Ik snap sowieso niet dat ze die 3 mio bij elkaar hebben geharkt…
gtwillem zegt
Ik snap niet waar ze zo hun moeite voor aan het doen zijn. Ze doen heel erg hun best om aan de start te verschijnen, om vervolgens wat te doen?
De ene Caterham valt na 14 ronden uit, de andere finisht laatste met 4 ronden achterstand op Hamilton.
awesome zegt
@gtwillem: ze doen zo hun best om een start licentie voor volgend seizoen te hebben.
Dit geeft waarde aan de hele boedel, want een start licentie is allesbehalve goedkoop.
gtwillem zegt
@awesome: ahhh, uiteraard. Dankjewel!
zetje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
HZW zegt
Jullie vergeten allemaal de belangrijkste reden van het racen in Abu Dhabi, namelijk licentie behoud.
Door niet te racen behouden ze de licentie “NIET” voor volgend seizoen, en dat geeft geen toekomst perspectief.
Door hier te racen behouden ze de licentie voor volgend jaar en dat heeft misschien een possitieve uitwerking op het geheel.
Een F1 team zonder licentie is helemaal niets waard en dan kan de stekker er gelijk uit getrokken worden.
awesome zegt
@HZW: ik zou er wel voor kiezen om als ‘nieuw team’ aan de start te verschijnen. De naam Caterham heeft een negatieve lading, daar wil je als sponsor je naam niet aan hangen.
mashell zegt
@HZW: maar het behoud van die licentie is helemaal niet belangrijk. Een formule 1 team zonder fabriek is kansloos. Dit is gewoon het krampachtig vastklampen aan een strohalm.
roppp zegt
@mashell: als er in 2015 nog maar 12 auto’s aan de start staan, is zo’n licentie zo geregeld
trustmeiamanengineer zegt
Jammer dit, wat heeft een laatste race rijden dan nog voor zin? Als werknemer gewoon je achterstallige salaris aan onderdelen mee naar huis nemen. Ze hebben vast nog wel een paar leuke motorblokken staan daar.
XiPHiAS zegt
@trustmeiamanengineer: is diefstal, kan je voor veroordeeld worden. (en hard!)
desjonnies zegt
Doodgewoon beslag laten leggen met een aantal collega’s, kijken of ze dan nog überhaupt uit de loods komen die hokken…
cthijs zegt
Personeel komt altijd in op de laatste plaats,maar aan de andere kant zullen er ook nog genoeg zijn die zelfs voor niks wel bij een f1 team willen werken
JanC zegt
Dit lijkt een fraai staaltje “fact-free journalism”. Er zijn bij Caterham meerdere entiteiten. De fabriek in Leafield is een entiteit die losstaat van het raceteam zelf. De constructie is natuurlijk belachelijk, maar het personeel in de fabriek staat dus los van het racen in Abu Dhabi.
toniominestrone zegt
Bernie is zo gek nog niet door te stellen dat er voor lozers geen plaats is in de F1.
Frankypanky zegt
De “schrijver” van dit -idd ‘fact-free’ onzin verhaaltje- heeft overduidelijk geen onderzoek gedaan.
Ten eerste willen de curatoren Caterham nog kunnen verkopen. Het team moet daarvoor aanwezig zijn in Abu Dhabi zodat de lincentie volgend jaar ook geldig is. Daarvoor had men al een half miljoen voor betaald.
Ten tweede krijgen die mensen nu hun ontslag, zodat ze een uitkering kunnen aanvragen. Dat kon eerder niet en die jongens wachten al drie maanden op geld.
Ten derde zouden ze eventueel een bedrag tegemoet zien indien de F1-loot wordt overgenomen.
Zo makkelijk was het dan ook, “@JordyS“…