Tuner Irmscher houdt zich voornamelijk bezig met Opels, maar doet zo nu en dan een uitstapje. Ze maakten daarom deze Super Seven waarbij de 2.0 liter turbomotor uit de Opel GT werd gebruikt.
In de Opel GT is deze motor goed voor 265 pk, maar in de “Seven Turbo” houdt Irmscher het iets beschaafder en is het blok getemd op 210 pk met een koppel van 285 Nm. Maar als het echt moet, kan Irmscher ook alle 265 paarden op de auto loslaten.
Met een gewicht van 725 kilo is de roadster 150 kilo zwaarder dan een Caterham, maar dat is nog steeds peanuts voor de turbomotor. Over de prestaties worden vooralsnog geen uitspraken gedaan, maar een acceleratie onder de 4 seconden en een top rond de 250 km/u zijn niet onrealistisch. Ik zeg: op naar de Nürburgring, want we weten dat een rondje ring in een Caterham geen vervelend tijdverdrijf is!
(bron: irmscher, via: autoblog.it)
Citrofiel zegt
“maar in de Caterham houdt Irmscher het iets beschaafder”
Zonde… :( Met alle 265 pk moet het echt bruut zijn! :D Er komt toch wel een update als de specs bekend zijn, niet? Ik wacht erop!
thomaz zegt
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een Caterham en een Donkervoort? Of is het heiligschennis wat ik nu zeg…
jakob zegt
en een lotus seven :p
ziet er wel netjes uit, ik heb trouwens nog een foto liggen van een dubbelspot caterham 7 – lotus elise van vorige zondag :)
Conundrum zegt
Caterham is orgineel. Donkervoort de duurdere commercieele tegenhanger.
Rick dos zegt
Zozo, nou nou, die Irmscher toch…….maar uhm wat is er optisch aan veranderd dan?
Tenck zegt
kentekenplaten?
Citrofiel zegt
@ Tenck; :lol:
mcx zegt
verschil…. het beroemde 7-logo op de gril is verdwenen
Rick dos zegt
@Tenck
Dat zou zo maar eens kunnen. ;)
@mcx
Dat is het! :)
Alwood zegt
eh… waarom zou het blok niet gewoon 265pk leveren?! ik dacht dat juist de caterham een goed onderstel had? beetje dikkere achterbandjes er op en dan kan ‘ie er zo meer weg. Dan kan tie misschien nog wel en updateje krijge ;)
Caterham is verder een stukje minder verfijnd/afgewerkt/exclusief dan donkervoort. Donkervoort gebruikt standaard veel krachtiger audi motoren dan caterham ford(?)motoren gebruikt.
w0o0dy zegt
de verschillen tussen 7-klonen en een Donkervoort zijn groter dan de overeenkomsten. De overeenkomsten zitten in het gebruik van een buizenchassis, achterwielaandrijving, aluminium en in de styling.
Een Donkervoort heeft een grotendeels opnieuw ontworpen buizenchassis en het frame voor de voorruit is van carbon/kevlar. De stijfheid van het chassis is een stuk beter en over het buizenchassis zit handgeklopt Aluminium plaatwerk dat wordt gelijmd (+met popnagels vastgezet). De motor, versnellingsbak en alle ophangingsdelen zijn nieuw en dus compleet anders dan bij de Caterham en de Lotus 7 (of welke kitcar dan ook). Donkervoort levert verder geen kitcars maar handgebouwde kant en klare sportwagens met extreem goede afwerking en extreem goede rijeigenschappen. Nog meer lezen? Kijk dan bij de artikelen over het bezoek aan de fabriek. http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/11/het_donkervoort_productieproce en http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/10/donkervoort_special_from_holla
Moneytron zegt
Ter verduidelijking:
De enige originele seven is de Lotus, gebouwd tussen 1957 en 1973 (SI, SII, SIII, SIV) en is relatief zeldaam. Dan heeft men de Caterham (de enige echte originele Seven die de licentie van lotus overnam in 1973). Dan heeft men enorm veel replica’s waaronder een luxe replica ‘de Donkervoort’.
In de replica’s hebben we de goeie( oa. Westfield, Rush mohr, tiger Avon, Tiger 6, diverse locost modellen,…
en de slechte: T&J, Robin Hood,..
Deze laatste zijn enkel om rustig te toeren en hebben enkel de “Seven”-look gemeen. De andere, dus de goeie, zijn pure fun voor een beetje piloot.
floryn zegt
koop gewoon een donkervoort gt dit ziet er uit als speelgoed
Lampredi zegt
150 kg zwaarder, dus een slechtere auto.
JLJ zegt
Dit is dus geen Caterham. Irmscher bouwt namelijk zelf z’n eigen Super 7 (vandaar dat ie 150 kg zwaarder is, dat ligt echt niet alleen aan de motor)…
autoblogger zegt
@JLJ: je hebt helemaal gelijk! Ik heb het aangepast. Thanks.
Hoox zegt
Ik wil graag even kwijt dat Caterham voor Lotus al Super 7 onderdelen (volgens mij het chassis en carrosserie) bouwde. Toen Lotus niet meer verder wou met de Super 7 heeft Caterham het overgenomen. Wat belangrijk is dat ze dus ook betrokken waren bij de originele Super 7’s.
Donkervoort is zeker veel beter afgewerkt, maar niet perse verfijnder of technisch superieur zoals in sommige posts gesuggereerd word. De Caterham is door de jaren heen technisch ook doorontwikkeld.
Het punt is dat het model erg Spartaans is. Het toepassen van geile stofjes, leer en andere luxe past niet bij de filosofie van de 7. Het gaat om brute rauwheid, om sportwagens pur sang. Als ik een Donkervoort zie, zie ik toch heel iets anders. Het prijsverschil zie ik bovendien nergens in terug.
Dit is toch prachtig
http://www.youtube.com/watch?v=rSwb-AYBzpo
en voor wie meer wil:
http://www.se7enly.be/default.cfm?source=videos
w0o0dy zegt
@Hoox: je zou je eens moeten verdiepen in wat een Donkervoort nou eigenlijk is, want uit je opmerkingen blijkt dat je daar niet genoeg kennis over hebt. Het is dan ook jammer als je dingen gaat roepen als: “Donkervoort is zeker veel beter afgewerkt, maar niet perse verfijnder of technisch superieur zoals in sommige posts gesuggereerd word.” en “Het prijsverschil zie ik bovendien nergens in terug.”
Een Donkervoort is een stuk handwerk een Caterham een massaproduct. Bij Donkervoort klopt men vlakke aluminium platen in de juiste vorm en bij Caterham heeft men een productielijk die platen machinaal in de vorm drukt…. Daar zitten een paar uur werk en dus een boel kosten verschil tussen.
Verder werkt Donkervoort al jaren met HTS studenten die de technologische ontwikkeling en vernieuwing van het product ondersteunen. Ja Caterham is ook doorontwikkeld…. maar waarom denk je dat Donkervoort het record op de Ring heeft kunnen neerzetten? Door sterkere motoren, geavanceerde wielophanging, EN geavanceerde aerodynamica. Je ziet het misschien niet meteen maar een Donkervoort heeft echte downforce en serieuze High-tech instelbare schokdempers. Sommige modellen van Caterham zijn wel modern (de Superlights en de CSR), maar veel van de zaken die Caterham met de CRS heeft geïntroduceerd, zijn al jaren standaard op de Donkervoort auto’s. Ik twijfel er dan ook geen moment over dat een Donkervoort met vergelijkbaar gewicht en vermogen nog steeds behoorlijk wat sneller is dan welk Caterham dan ook….
Don’t get me wrong…. ik ben een enorme fan van Caterham en heb op het punt gestaan een 7 kloon te kopen, maar vergelijken met Donkervoort is echt een belediging voor het werk van de vakmensen bij Donkervoort. Een Z4 is best een leuke cabrio, maar een Wiesmann is toch echt wat anders en wel degelijk superieur…
jan zegt
dat lijkt wel een donkervoort!
Bram zegt
Andersom is het ook een belediging om een caterham een donkervoort te noemen, veel te zwaar en helemaal niet volgens de filosofie van de originele Seven->Less is more!
w0o0dy zegt
@Bram…. een Donkervoort te zwaar? Wat zeg jij nou? Die auto’s wegen minder dan 670kg…..