Een sportieve elektrische auto, dat is de Caterham Project V.
De meeste elektrische auto’s zijn vooral logge crossovers en SUV’s. Op een echt leuke sportwagen is het wachten. Natuurlijk heb je de originele Tesla Roadster. Anno 2023 is het wachten op iets nieuws. Porsche werkt aan een volledig elektrische 718. En nu heeft Caterham zijn ambitie gepresenteerd op een elektrische sportauto.
Het is iets heel anders dan je wellicht van dit merk zou verwachten. Caterham is toch vooral bekend van zijn spartaanse auto’s zonder dak en met een enorm laag gewicht. Dat relatief lage gewicht is behouden gebleven met de Caterham Project V. Van een spartaanse auto is echter geen sprake.
Het exterieur lijkt wat designelementen te hebben van andere auto’s, al zal de designer ongetwijfeld boos worden als je dat zegt. De koplampen doen een beetje denken aan een Aston Martin Valkyrie en de achterlichten hebben wat weg van een Bentley Continental GT.
Specs
De elektrische auto beschikt over een 272 pk sterke elektromotor op de achteras. Daarnaast is er een 55 kWh groot accupakket aanwezig, genoeg voor een actieradius van 400 kilometer WLTP. Snelladen kan met een max van 150 kW DC. Daarmee is de accu van 20 tot 80 procent in 15 minuten geladen.
De compacte EV sprint in 4,5 tel naar de honderd. De topsnelheid ligt op 230 km/u. Dat alles op een gewicht van 1.190 kg, wat niet veel is voor een elektrische auto. Met dank aan carbon en het gebruik van aluminium.
De Caterham Project V moet een 2+1 worden. Optioneel kun je er nog een stoeltje bij bestellen waardoor het een 2+2 wordt. Het interieur ziet er echt wel strak uit. Met mooie materialen, een fraaie afwerking van het dashboard en moderne integraties zoals Apple CarPlay.
Voor nu is de Caterham Project V nog een concept. Het Britse automerk neemt de auto mee naar het Goodwood Festival of Speed dit weekend. Eind 2025 of begin 2026 moet de Project V daadwerkelijk op de markt komen. De specs klinken veelbelovend.
MaartenD zegt
mooi design
potver7 zegt
Ontworpen door de nieuwe hoofdontwerper van Caterham, Anthony Jannarelly. Deze meneer heeft al een paar jaar z’n eigen ‘merk’ waaronder hij de Jannarelly Design-1 verkoopt. Qua uiterlijk is deze Project V een Design-1 met dak en een andere achterkant (en alles net ietsje anders getekend om het niet een 1-op-1 kopie te laten zijn).
Het resultaat mag er zijn, dat is zeker. Als ze de prijs een beetje normaal kunnen houden dan kan dit wel eens een groot succes worden (relatief voor Caterham…). O.a. de BMW i3 en Alfa 4C hebben laten zien dat ruim gebruik van koolstofvezel niet meteen hoeft te leiden tot exorbitante prijzen.
royaledeluxe zegt
Laat hem dan ook maar een mooie roadster versie tekenen van deze, dan hebben ze bij Caterham er een nieuwe klant bij als de prijzen degelijk blijven…
pomoek zegt
Jammer dat dit slechts een concept is. Het is echt een beauty.
Edge zegt
“wat niet veel is voor een elektrische auto”
Schrap dat elektrische maar. 1190kg voor een moderne auto is überhaupt niet veel. Sterker nog, daarmee komt deze elektrische Caterham aardig in de buurt van de Alpine A110. En omdat ‘ie een goeie 20pk meer heeft dan de A110, is de pk-gewichtsverhouding bijna identiek.
Bastiaan zegt
Veel belovend. In potentie een super leuke auto!
Robert zegt
Zo, die maken even een stap vooruit, van de Seven naar de Project V. En een heel geslaagde stap, vind ik.
giulia64 zegt
Eindelijk weer eens een mooi, licht autootje met gewoon genoeg vermogen. Helemaal in Lotus traditie: add lightness
Svenska II zegt
Wow. Het design is echt geweldig!
bluebluered zegt
Prachtig, geeft hoop voor de toekomst.
Als de batterijen effectief de helft van het gewicht zullen zijn binnen enkele jaren, krijgen we soortgelijke auto’s van gelijkaardig gewicht met 600+km range.
In de 718 Cayman/Boxster EV zit de batterij achter de stoelen, benieuwd waar ze de batterij hier gestoken hebben. Als ze deze onderaan hebben kunnen plaatsen om het zwaartepunt laag te houden hebben ze hier helemaal een unicum in handen.
bluebluered zegt
Aha:
Rather than stuffing the batteries directly under the cabin, lowering the centre of gravity but raising the driving position, Caterham has instead split the battery into two locations: one behind the passenger compartment and the other below the legs of the occupants.
cossiekiller zegt
Mooi en leuk!
Dit zou weleens de eerste interessante elektrische keuze kunnen zijn.
cdlop01 zegt
Ziet er erg goed uit, beteik zal met aanspreken prestaties uiteraard een fractie zijn van opgave maar voor zo’n sportwagen noet echt een probleem, toch meer voor de fun.
drdre1 zegt
Mooi, zelfs klassiek te noemen design. :-)
Jozo zegt
Erg benieuwd naar de uiteindelijke prijs. Gebruik van carbon zal dat niet veel goeds doen vrees ik.
erce zegt
Wat een onverwacht leuke verrassing van Caterham. Schitterend apparaat en als de prijs nog een beetje oké is, dan hoop dat we hem vaak tegen gaan komen.
ghost zegt
Ik vind dit interessant, beetje in de slimheid van een bmw i3, die weegt net zo veel, heeft 100pk minder maar rijdt daardoor erg goed. Uiteraard heb je hier betere stroomlijnen en dergelijke, maar goed, mensen die een i3 hebben bestuurd, weten hoe slim die auto is, en weten ook dat een laag gewicht EV gewoon fijner rijdt.
leaper035t zegt
Laat maar komen!
petroldrinker zegt
Ben ik de enige die hem heel veel vind lijken op de Aston Martin Valhalla? Gaaf design, spijtig vd aandrijving
Polo Fun zegt
Ik weet niet waar jij je ogen hebt zitten, maar ik vind hem verre van op een AM valhalla lijken,
mashell zegt
Die Valhalla heeft ook vier wielen!
throwingstars zegt
Ik heb een sterk Artega GT-gevoel bij het design – wat overigens een compliment is.
Het hele ding spreekt me bijzonder aan, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
mashell zegt
Voor een Engelse kitcar bijzonder knap vormgegeven. Technologisch zeer interessant. Elektrische sportwagens, waar Tesla het helemaal opgegeven heeft, Rimac voor overdreven gaat is er met Caterham dus een merk dat voor licht en leuk rijden gaat.
kniesoor zegt
Kitcar ? Da’s zo zachtjesaan een wel erg kort door de bochte kwalificering van het merk.
alfa147ti zegt
En een auto met een dashboard, dat hebben we nodig in de plaats van losse schermen.