Veel van de rijken in onze wereld hebben hun vermogen het afgelopen jaar fors zien krimpen. Desondanks hebben de exclusieve automerken, nog niet verschrikkelijk zwaar te lijden gehad. Wellicht komt dat nog, want het Britse Caterham zegt dat veel eigenaren van dure exoten hun bolide inruilen voor iets kleiners.
De fabrikant van lichtgewicht tweezitters ziet een toename in de verkoop van Caterham Seven occasions als vervanging voor dure supercars. Een Caterham biedt dezelfde prestaties, maar voor slechts een fractie van de kosten. Om supercar eigenaren met geldzorgen over de streep te trekken, heeft men wat cijfertjes op een rij gezet. Een Caterham CSR260 wordt vergeleken met een Aston Martin DBS en een Ferrari 430, waarbij de Caterham natuurlijk de beste papieren heeft. Vorige maand nog, werden volgens het bedrijf een Ferrari 430 en een Porsche 911 Turbo ingeruild voor een lekker goedkoop lichtgewichtje.
Ach, zo ken ik er ook nog een paar. Als de prestaties werkelijk het enige is waarnaar gekeken wordt, dan dan kun je bij heel veel tuners terecht om een relatief voordelige auto toch hele leuke cijfertjes te geven. Neemt niet weg dat de auto’s van Caterham heel leuk speelgoed zijn. (via: pistonheads)
L-Fred zegt
Ach, om eerlijk te zijn is een Caterham ook veel leuker…(ook al die Aston is toch ook wel erg lekker, hoor)
Dan zegt
Wel een beetje makkelijk vergelijken zo. Maar ik heb liever wel de Caterham denk ik!
gschoots zegt
Maar zonder flauw te doen, een Aston of Ferrari is (al is het niet praktisch) wel te gebruiken als gewoon woon-werk verkeer auto….
Rocket Dog zegt
Leuk voor bochtige B-roads……maar op snelweg heb je niks te zoeken.
PigPen zegt
Caterham is echte circuitauto, terwijl bijvoorbeeld een Aston of Porsche in het dagelijkse verkeer nog goed bruikbaar zijn. Ik denk dat de eigenaren hun dure auto’s inruilen en geld toe krijgen… extra vermogen op de bank is denk ik de grootste drijfveer.
Dan zegt
@ PigPen
Maar wie gebruikt een ferrari/ aston/ porsche als dagelijkse auto. Deze auto’s gaan maar mondjesmaat de garages uit. En hiervoor kan je ook een Caterham gebruiken, die is ook leuker voor op het circuit dus de keuze word zo wel héél makkelijk, toch?
YK zegt
Tjah, wel leuk en aardig qua kosten, accelleratie, verbruik, weggedrag(?), wegbelasting, onderhoudskosten en misschien nog een paar andere punten, MAAR, wellicht ook de enige “maar”, je word toch wel lekker rechts gezet op de snelweg als zo’n DBS of 430 ff in je achteruitkijkspiegel opdoemt. 155 < 191 < 197 :mrgreen:
Stefan-Venema zegt
Leuke speeltjes zijn het ja. Je hebt alleen 0,0 comfort, terwijl de duurdere supercar’s nog wel iets van comfort hebben.
RijNouNsDoor! zegt
Alsof je een Caterham bij een pakje boter krijgt… écht niet goedkoop!
tt zegt
@ dan
“Maar wie gebruikt een ferrari/ aston/ porsche als dagelijkse auto.” ? een heel pak van de mensen die ik ken die zo een wagen hebben, en als het geen klassieker is rijden ze er echt wel elke dag mee.
PigPen zegt
Nou, ik werk langs de A15 en ik zie regelmatig een Porsche voorbij komen. Deze is dan nog redelijk betaalbaar in vergelijk met Astons, Ferrari’s en Lambo’s… maar die zie ik toch ook nog wel eens.
En ik zit niet de hele dag uit het raam te kijken ;)
RijNouNsDoor! zegt
Een MK Indy is dan beter.
Sebastien zegt
Geef mij maar een Ariel Atom!!
http://www.autojunk.nl/clips/view/156609 8)
JanJansen zegt
Het is toch ook veel leuker om te kunnen zeggen dat je je eigen auto hebt gebouwd. In een Caterham zie je ook nog eens je voorwielen de contouren van het wegdek volgen en hij gaat op het Top Gear circuit sneller rond dan een Veyron.
Maar waar ik nog het meeste van geniet is dat hij het patserige imago mist wat veel duitse auto’s hebben. Helemaal mijn auto!
http://www.youtube.com/watch?v=6tN6_xUL8j4
Yeelen zegt
sinds wanneer accelereert een ferrari f430 (niet scuderia) van 0-100 in 3.5 secs?
CrazyHenkie zegt
Opzich klinkt het wel logisch, maar ik twijfel eraan of de crisis voor die mensen echt de doorslag is geweest om een Caterham te kopen ipv van een 911 Turbo naar een Cayman (S) te gaan oid ;)
Peer zegt
Uuuh Autoblogger, moet je nu geen stukje schrijven over hoeveel deze malloten de overheid kost?
PCCB zegt
Ik ben absoluut te vinden voor Caterhams, maar ze zijn helemaal iets anders dan de supercars van Italiaanse of Duitse makelij. Snelheid is niet het enige wat telt.
Caterham is de oer-Spartaanse racer, zelfs nog onpraktischer dan de gemiddelde supercar. Je kan zelf je zetels niet verzetten. +1.85m en je mag het vergeten! Desondanks vind ik het wel een uniek concept (Ariel Atom en consoorten zijn maar spin-offs in mijn ogen en zijn bovendien lelijk)! Ik zou me er zeker eentje aanschaffen moest ik geld op overschot hebben…
mashell zegt
Caterham is niet erg premium, als je een minder grote stap terug wilt in merkbeleving kun je beter een Donkervoort kopen.
Donkervoort zegt
@RijNouNsDoor!: in verhouding met ferrari’s en aston martins is een caterham een koopje
voor een plinternieuwe caterham betaal je minimaal 1 ton minder dan een ferrari of aston martin met vergelijkbare prestaties, en je hebt ook nog eens véél meer fun.
caterhams zijn geweldig, en als ik het geld er voor had… nou, dan zou ik nog even doorsparen voor een Donkervoort.
Lan_Evo zegt
Ik heb nooit echt gesnapt wat iedereen ziet in van die ’trackday’ auto’s, of hoe je ze ook wel omschrijven. Als je echt iets puur voor de fun zoekt, dan koop je toch gewoon lekker een 1000cc sportmotor, is nog eens een stuk goedkoper, nog een stuk sneller en veel meer fun (als je niet dood gaat). :)
Bruno zegt
De Aston en Ferrari hebben wel iets belangrijk wat een caterham niet heeft…
een pussymagnet ! Gelijk of niet?
Neluz zegt
@pigpen: rijd jij maar is elke dag door laren en die porsches zijn gewoon normale auto’s en je vind ze dan ook spuuglelijk ook XD :P
oli4k zegt
Als er nou Lancer Evolution had gestaan ipv Caterham had ik het een logischer vergelijk gevonden. Naar het schijnt heeft er echt iemand z’n Ferrari (weet niet welke) ingeruild op een Evo X.
Twee keer zoveel deuren voor de helft van het geld :)
#Lennard zegt
En voor dagelijks vervoer niet bruikbaar. Lekkere vergelijking..
koen zegt
@Lennard:
Er zijn maar heeeeeeel weinig Ferrari’s die dagelijks gebruikt worden. Bijkomend voordeel van de Caterham is dat je die ook nog goedkoop kunt trashen op een circuitje. En je hebt meer beleving, maar het geluid van een DBS of Fezza haalt ie naturlijk niet.
EnzoR zegt
Dit is voor de fun.. en als het droog is. Meer plezier auto dan dagelijks gebruik
VonStroke zegt
Leuk een Caterham, maar daar laat je geen DBS of F430 voor staan. Een Caterham is leuk als (op zn minst) tweede auto. Maar voor de rest ben je daar weinig of niets mee.
RenJie zegt
@Lan_Evo
Ook altijd mijn punt geweest. Maar ja, er zijn ook nog mensen die de fun willen hebben op 4 wielen. Voor de toerenfans is een 600 de betere optie!
JanJansen zegt
@ RijNouNsDoor!
Voor dit dilemma heb ik ook gestaan. Maar toen ik het frame en body van een MK Indy naast een Caterham chassis zag staan was de keuze simpel. Om een voorbeeld te noemen; er zitten in de voorste draagarmen bij een MK bochten (les 1 bij werktuigbouwkunde was triangulatie), niet erg doordacht.
@ gschoots
Een caterham is inderdaad niet comfortabel als je >185cm en/of obees bent. Als ik geen diesel voor mijn werk zou rijden zou ik elke dag met mijn seven willen gaan. Het weggedrag is heerlijk lichtvoetig en vergevingsgezind. De vering en anti-rollbar is nl erg soepel afgesteld (wat je niet zou verwachten, ikzelf eerst ook niet) want er is bijna geen massa wat in bedwang gehouden hoeft te worden.
@ Lan_Evo & oli4k
De redenen waarom lichte auto’s zo veel leuker zijn dan die logge auto’s die jullie opsommen:
http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=fdtqf&preview=1&_x=1#/page2/?fm=2
Lan_Evo zegt
@JanJansen
Lan_Evo is gewoon mijn gebruikersnaam, beter kijken volgende keer. ;) Ik probeerde juist duidelijk te maken dat je voor de fun gewoon beter een motor kon kopen, alhoewel ik wel kan begrijpen waarom iemand een Evo zou kopen, i.p.v. zo’n dure sportwagen. De Evo is natuurlijk gewoon veel meer bang for your buck en ook nog eens praktischer en beter te gebruiken als dagelijks vervoer, als je hem ten minste niet te erg opgevoerd hebt.
NLBUURMAN zegt
niet realistisch, een ferrari koop je omdat je geld zat hebt EN om het imago, en een caterham koop je voor het rijplezier
Sorcerer zegt
Dennis: vertel mij maar eens welke tuner je auto naar 0-100 in 3.1 seconde brengt…
Een Caterham is een prima toerauto voor de zondag. Rijdt nog best zuinig ook zo’n ding, plus als je 50 rijdt voelt het al of je 80 gaat…
Behalve voor lange afstanden e.d. is zo’n Caterham echt prima hoor. Een Ferrari 430 is nou ook niet handig voor dagelijks gebruik. Denk dat je filerijden in die auto ook snel zat bent met die zoemende motor die niets anders wil dan keihard accelereren…
Dennis zegt
@Sorcerer: 0-100 in 3,1 seconde dat wordt lastig. Wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer er enkel naar prestaties gekeken wordt, het niet zo hoeft te zijn dat er minimaal 6 cijfers op het prijskaartje staan. Caterham doet het nu een beetje overkomen alsof zij hét voordelige alternatief zijn voor de dure supercars, terwijl je voor een zuivere vergelijking niet enkel naar prestaties zou moeten kijken.
Dan zegt
@ Neluz
Daar ben ik het inderdaad mee eens, een Caterham zie je niet zo vaak.
@ tt
Nou, dat valt ook wel mee hoor en als ze ermee gaan rijden doen ze er ook niet veel mee……
M-lover zegt
zoon caterham is leuk, maar je hebt er wel echt 0,0% gezingsbak aan… leuk om extra erbij te nemen.
BananaFlip zegt
Inderdaad, leuk speelgoed voor een zonnige zondagmiddag.
Maar meer ook niet.
Een Ferrari heeft echte Italiaanse passie en emotie.
En een Aston de Britse perfectie.
Bovendien vind ik Caterhams ook niet echt heel erg mooi.
En bovendien is een dak af en toe ook wel handig.
En bovendien zijn vliegjes irritant.
WithGolD zegt
zo’n caterham is net een kart, Totaal geen comfort, daarin tegen een porsche/aston, dat heeft nog eens comfort en zeg nou niet dat een porsche/aston geen Comfort hebben, het is nog altijd een Sport/Race wagen ;) dus niet vergelijken met een opeltje of iets dergelijks,
en hoezo weinig Ferrari’s (aston of wat dan ok) op de weg?? zijn der dan veel mensen in nederland die een Ferrari? dacht het niet, en al kopen ze een ferrari ofzo dan is het ok vaak op lening, tjah dan is het logisch dat ze er niet veel mee rijden 1x ongeluk en weg geld, ga kijken daar achter in de woestijn daar rijden ze verdomme met een Rols-Roys/ SLR McLaren door de woestijn heen, nou das lekker goed voor je motor al die fijne stof
autogek zegt
doe mij maar een donkervoort
Citrofiel zegt
De mensen die puur om prestaties geven hadden allang een Caterham (of iets vergelijkbaar lichts), en geen Ferrari. Mensen die Ferrari’s hebben, doen dat toch vooral om úit te stralen dat ze snel zijn, maar vooral dat ze geld hebben. Dat lukt in een Caterham toch een stuk minder.
Hupke zegt
Ik vind dat de catherham een geweldig iets is net als al zijn neefjes en nichtje bij andere merken en zijn stamvader de Super seven LOTUS.
Hupke zegt
Mischien dat wat aërodynamica en een iets krachtigere motor (voor het lichtjes toegenomen gewicht van de aërodynamica) de wagen echt af zouden maken.
Martin van Hulst zegt
Je koopt inderdaad een Porsche of Ferrari om mee te pronken en te scheuren.
Een Caterham koop je alleen voor het scheuren.
Colin Chapman introduceerde ooit de Lotus Seven. Deze rechten zijn later verkocht aan merken die daarvan replica’s maken. (Donkervoort, Caterham, Westfield, Locost etc. etc.).
Zelf heb ik een Westfield met 190 pk of 570 kg … ben bij het stoplicht nog nooit zoek gereden ….
JanJansen zegt
Leuk weetje: de vrouw van Jeremy Clarkson (Francie) is ook Caterham-nuts:
http://www.timesonline.co.uk/tol/driving/features/article578445.ece
@ Martin van Hulst
De rechten zijn inderdaad door Lotus verkocht, net als de mallen voor de chassis en body. De koper was destijds Caterham, zij hebben dan ook het alleenrecht de originele seven te bouwen.
@ autogek
Saillant detail; de eerste Donkervoorts waren aangepaste caterhams. Dat aanpassen heeft Joop in de jaren zo ver doorgevoerd dat er sprake was van een compleet nieuwe auto.
@ Sorcerer & Dennis
De Caterham R500 doet zelfs 2,88s van 0-100 km/uur. De eerste keer toen ik voluit accelereerde was ik helemaal flabbergasted dat een Seven zo makkelijk snelheid maakt en ook weer van zich af schudt. Mijn vriendin schoot ook in een lachstuip en vindt mijn Seven nu zo leuk om in te rijden dat ik hem al 2x met een lege tank heb aangetroffen (en ik maar zoeken naar een lekke brandstofleiding)
gogogomagazine.com zegt
Leuke links allemaal JanJansen! Die van driversrepublic is ook een mooi concept.
Incognito zegt
Kan voor AB een testje doen met een C7 500, paar vrienden uit UK hebben zo’n ding. Ga met ze naar le Mans dit jaar.
Nilo zegt
Op autoblog mobiel is de caterham blauw