Bruut, bruter, bruutst. Caterham heeft een nieuw topmodel van de Seven geïntroduceerd. Het vedergewicht wordt dit weekeinde onthuld op het Goodwood Festival of Speed.
Nog niet zo lang geleden stond de fanbase van Caterham te kwijlen over de R600, met zijn 275 pk/270 Nm sterke 2.0-liter viercilinder en het gewicht van een luchtbed. Nu hebben de Britten alweer een nieuwe topmodel. Het Ford-blok is opgepompt naar 315 pk, waardoor de Caterham de sprint van nul naar 96 km/u (60 mph) in 2,79 seconden zou kunnen afleggen. Sprinttijden om GT-R’s en Aventadors het nakijken mee te geven (totdat het gaat regenen, maar dat geheel terzijde).
De 620R, die “iets meer dan 500 kg” weegt, is verder uitgevoerd met een neusstuk die voor een betere airflow zorgt en een nieuw koelsysteem uit de racerij. Achteraan is een De Dion-vering te vinden, en om de 13-inch velgen zijn in deze uitgave plakkerige Avon ZZR-banden gemonteerd. Banden die voor het circuitrijden zijn gemaakt, in tegenstelling tot de meer neutrale Avon CR500’s onder de Seven Supersport.
Meer grip, meer power, en een ‘interieur’ dat nu bedekt is met een laag koolstofvezel. In Engeland vragen ze £49.995, oftewel €58.000 voor deze getunede Lotus. Ietwat prijzig.
Oh, en in ander Caterham-nieuws: kijk HIER hoe Alexander Rossi een 485S over de ‘Ring smijt.
Simpson zegt
erg bruut. Ik zou zelf denk ik al genoeg hebben aan een pk of honderd :)
rotarypowah zegt
Die vering is niet afkomstig van een merk dat Dion heet.
http://en.wikipedia.org/wiki/De_Dion_tube
-edit: dank, aangepast!-
barchetta zegt
Doe mij maar Donkervoort, zo chauvinistisch ben ik dan ook wel weer. Wel ultieme wagens, dit soort. Puur liefhebbersgenot.
porschekiller zegt
@barchetta: wat is chauvinistisch ?
barchetta zegt
@porschekiller: dat je meer hebt met iets uit je eigen land.
darkpluisje zegt
@barchetta: helaas wel andere prijsklasse… maar dan ook wel stukken mooier als dit ding… Ze rijden misschien geweldig maar echt mooi vind ik anders, donkervoort ziet er dan stukken beter uit
midasracer zegt
@darkpluisje: Inderdaad. Gewoon een tweedehands S8a kopen. Prachtige sigaar en rijdt een stuk beter dan de S8 (S8a achterwielophanging Sierra diff, S8 Taunus panhard stang systeem). Beide auto’s kun je vinden ruim onder de 30 mille. Ik vind ze alleen wel erg kwetsbaar, bij het minste heb je er al een deukje in vanwege het boterzachte 100% aluminium plaat wat ze gebruikte.
rotarypowah zegt
Ik vind dit soort auto’s echt geniaal. Het enige wat ik op de moderne versies blijf missen, zijn die lange spatborden.
Dat maakt het in mijn ogen echt af.
subgtt zegt
@rotarypowah: ik denk dat je dan naar een donkervoort moet kijken. Wel iets zwaarder maar ook leuk :)
midasracer zegt
@rotarypowah: Totdat je 130 gaat rijden en de neus komt omhoog. Die dingen genereren waanzinnig veel positieve lift en werken dus fysiek als vleugels.
norge zegt
Shit, spetters op mijn scherm nsfw waarschuwing graag.
gregorius zegt
Leuk ding; geweldige speeltjes.
Als je echt je ronde tijden wil verbeteren, misschien zijn die 40 pk’s extra handig. Ik denk echt dat je voor (minder) dan de helft van de prijs relatief nieuwe andere versies kan krijgen met genoeg pk. Ik heb zo’n ding kunnen racen op een half-nat circuit. Geweldig om te doen, lastig om geen wielspin te hebben. Zeker aan te raden!
toroloco zegt
Cool. Het oog mag ook wat hebben, doe mij maar een Donkervoort.
kjeld zegt
Ik hou er wel van echter vind ik dat die koplampen zo echt niet meer kunnen.
Ook het zijaanzicht is erg gedateerd. Ik zou graag zien dat design studio eens een mooie body maakt voor het chassis.
FB_511543851 zegt
Valentino???
-edit: dat moet natuurlijk Alexander Rossi zijn-
Corrado16v zegt
”kijk HIER hoe Valentino Rossi een 485S over de ‘Ring smijt.” Moet dat geen Alexander Rossi zijn ? Althans dat staat bij het filmpje.
-edit: dat moet natuurlijk Alexander Rossi zijn-
coenijn zegt
@Corrado16v: dat dacht ik ook al, zie rossi eerder rally rijden dan over de ring gaan in een auto.
robbie zegt
@coenijn: het was idd een foutje. Is aangepast inmiddels.
akifoskii zegt
Lijkt me een auto waar mee je makkelijk kan driften ;p
midasracer zegt
Ik smelt weer helemaal bij het zien van de foto’s. Alleen die kentekenplaat kan echt niet. De oliekoeler krijgt zo helemaal geen verse lucht en de scherpe rand van de plaat kan verwondingen veroorzaken. So much voor de SVA keuring. Gaan ze eerst met een halve bol langs alle randjes voor controle scherpe delen. Wordt de auto goedgekeurd, moet je vervolgens een vlijmscherpe plaat op de neus schroeven. Als die er tijdens de typekeuring op zou zitten, zou de auto niet eens goedgekeurd worden. Het wordt tijd dat dit soort autootjes onder het motorfietsreglement kunnen vallen en de voorste plaat weggelaten kan worden.
desjonnies zegt
@midasracer:
Och, in het Verenigd Koninkrijk staan ze tenminste niet te zagen en te zeuren als je je plaat erop plakt, hier kunnen ze er wat van.
midasracer zegt
@desjonnies: Inderdaad, 2 weken geleden 130 euro aan mijn broek gekregen voor een kentekensticker. Hopeloos volk dat ze tegenwoordig in politieuniform hijsen. Maar ik laat het voorkomen.
Jochempie zegt
Sowieso is dit leuker rijden dan bijv. een Audi R8!
Hupke zegt
Trop is te veel? 315pk is toch al zeker meer dan genoeg.
Hiermee kan je nietmeer gaan spelen op buitenwegjes en dergelijke…
gillesvp zegt
@Hupke: blokje achter dat rechterpedaal leggen :p