Met de Castagna Tender2 kun je ideaal door de zomer karren.
Je zou het niet zeggen als je uit het raam kijkt, maar we zitten midden in de zomer. En bij een zomer hoort een leuke zomerauto. Gewoon een leuke funmobiel. Het hoeft niet extreem snel of luxe of duur te zijn, zolang het maar fun is en een beetje stijl heeft.
De Castagna 500e past helemaal bij die omschrijving. Castagna Milano is een carrossier in de klassieke zin des woords. Geen modehuis dat met stripjes chroom en reepjes leer een nieuw model maakt. Nee, ze doen hier nog echt aan het (flink) bewerken van de carrosserie.
Ultiem strandvervoer
Ze noemen het de Castagna Tender2 en uiteraard is de basis van die auto de Fiat 500. Castagna heeft de auto onthuld bij – hoe kan het ook anders – het Comomeer in Italië.
Het is niet zomaar een cabrio-conversie, ze hebben er echt werk van gemaakt om dit het ultieme strandvervoer te maken. Niert alleen het dak van de Fiat is weg, ook de achterklep ontbreekt en er zijn geen zijdeuren meer.
Mocht je denken: “hey, dit ken ik toch al?”, dan zit je er niet helemaal naast. Ze hebben al eens iets soortgelijks gebouwd. Dat was in 2008, nog op basis van de vorige generatie (de ‘312’) van de Fiat 500. Beide auto’s halen natuurlijk hun inspiratie van de Fiat 500 Jolly uit de jaren ’60.
Aandrijflijn Castagna Tender 2
Het is niet alleen wat ze weghalen dat de Castagna Tender2 zo bijzonder maakt, maar ook de aankleding. De auto is namelijk afgewerkt met een lading hout waar een Rolls-Royce of een Bentley nog een puntje aan kan zuigen. Het lijkt rechtstreeks afkomstig te zijn uit Riva-speedboot.
De stoelen zijn afkomstig van een BMW en opnieuw bekleed door de Italianen. Er is gekozen voor mooie stoffen bekleding en eco-vriendelijk leder. Geen leder dus, maar een materiaal dat erop lijkt.
In technisch opzicht is het een Fiat 500e, dus met een 116 pk sterke elektromotor die zijn energie haalt uit een accupakket van 42 kWh. Daarmee kan de auto zo’n 320 km halen. Of er productieplannen zijn, is niet bekend. Maar als je heel veel geld bij de Italiaanse koetswerkbouwer achterlaat, zullen vast wel een zaag in een Fiat willen zetten.
Edge zegt
Teakhout uit Myanmar zeker?
kniesoor zegt
😂
rulefollower zegt
Dus je haalt eerst het leer van de stoelen om er vervolgens eco-vriendelijk leer op te zetten?
Wat is er mis met de rieten stoelen uit de Jolly eigenlijk?
rwdftw zegt
Ze hebben heel veel inspiratie gehaald uit een originele Fiat Jolly
https://i.pinimg.com/originals/f2/c1/cc/f2c1ccbbc30b6733ff134cc8e34c09aa.jpg
Er mist alleen een stoffen dakje.
Wolflow zegt
Eco vriendelijk leder is blijkbaar ander woord voor plastic?
rollingstoned zegt
Yup. En wat er precies ‘eco friendly’ is aan kunststof en plastics ontgaat me een beetje…
Edge zegt
Kunststoffen en plastics zijn in de regel veel makkelijker te recyclen dan natuurlijk leer, dus als die auto ooit aan z’n einde komt kan dat eco vriendelijke leer gewoon weer gebruikt worden als grondstof voor iets anders.
Maar dat eco vriendelijke is alleen het geval als je het meteen toepast. Dus af fabriek meteen bekleden met kunstleer in plaats van natuurlijk leer, of bij schade kiezen voor kunstleer in plaats van echt leer. Wat ze nu doen is juist minder eco vriendelijk, want je hebt twee keer grondstoffen nodig: eerst het dierlijke leer om die stoel in de fabriek mee te bekleden, en vervolgens nog eens het kunstleer waarmee Castagna als coachbuilder aan de gang gaat.
brammetjedeb zegt
Voordat je een lapje leer hebt is er een godsvermogen aan voer en arbeid in zo’n dier gestoken, dat het dan ook nog eens niet overleeft. Ik vind leer prachtig, maar vind eco leathers super interessant! Hoop dat ze dat snel op eenzelfde niveau als echt leer kunnen brengen!
sleepyj zegt
Je kan je strandtas nu niet achterin leggen. Je kan t doen, maar kans is groot dat t niet aankomt.
Roskampies zegt
Hagel proof voor bij het gardameer, zo zonder dak…
jarnobakker zegt
Je zou hem maar gekocht hebben.
En er nu mee in Nederland zijn 🤣
wimof zegt
Volgens betrouwbare bron haalt hij die 320 km niet!
https://www.youtube.com/watch?v=pgbMYr0qfXM