Het Nederlandse bedrijf Carver heeft vandaag de pijp aan Maarten moeten geven. Van de bijzondere One hadden zo’n 300 exemplaren per jaar aan de man gebracht moeten worden, maar in plaats daarvan verkocht Carver er slechts 200 in twee jaar.
De driewieler, een kruising tussen een motorfiets en een auto, stond mede dankzij een test bij Top Gear in de internationale belangstelling. Voor €50.000 bood de One een unieke rijervaring, maar in het huidige economische klimaat kiezen maar weinig mensen voor zo’n speeltje. In mei had Carver een grote verkoopdeal staan, maar toen deze werd uitgesteld was er geen ontkomen meer aan. Door het faillissement raken negen werknemers hun baan kwijt; bedrijven die aan Carver gelieerd waren blijven overeind. Ontwerper Chris van den Brink:
“De Carver is een supergaaf product, daarom is het heel wrang dat we het niet door deze moeilijke tijd hebben kunnen trekken. We hebben tijden gehad dat de productie te langzaam ging voor de vraag en dan slaat het ineens om naar de andere kant.”
Een prachtig Nederlands initiatief heeft het niet gered; bij Autoblog zijn we vanavond een minuutje stil…
Met dank aan iedereen voor de tip!
sansebastiano zegt
Naar nieuws! Maar inderdaad best veel geld voor een speeltje voor erbij…
KoguchiPower zegt
NEEEEE!!!
Kom-op! allemaal ff inleggen!
HyperTeHK zegt
Ik kan er niet echt mee zitten, dat dit soort speeltjes verdwijnen.
Alleen jammer dat een Nederlands “auto” merk verdwijnt.
vuggie zegt
Zonde dat ze niet voldoende weerstandsvermogen hadden opgebouwd of financiering hebben rond weten te krijgen. 50k is een hoop geld, maar het is wel een heel guitig karretje.
Doorstart ?
Bas zegt
Heel erg jammer.
Mooi product, natuurlijk in een niche markt.
o.a. BMW is met een soort gelijk product bezig, zou jammer zijn als die het in de toekomst wel zouden redden. Wellicht kan er nog een herstart gemaakt worden in de nabije toekomst.
Donschaap zegt
Erg jammer, het was een leuk ding om te zien..
Harry zegt
Hoe moet het nu met de PAL-V?
Larrs zegt
Wil Maarten alsjeblieft de pijp weer terug geven, want Carver mag niet failliet gaan. Dit zijn voertuigen die gewoon moeten blijven bestaan.
Is er geen fabrikant die het over wilt nemen? BMW of zo. Die past wel bij Carver.
Aiii zegt
Heb me er niet in verdiept, maar waar zit de meerwaarde van dit product in? Doet iets speciaals, of is het gewoon een lage motor met twee achterwielen en een dak zoals het op de foto lijkt?
arjens zegt
Zonde zeg, ja en banken doen nu erg moeilijk mbt kredieten. dus is Carver dan hier ook het slachtoffer van? Of is het mis management? Maar eeuwen zonden. Ik hoop dat er een bedrijf is, die dit innovatieve bedrijf wil overnemen. Maar 50K, vind ik wel erg veel voor zo’n mobiel, in dit soort tijden.
JanJansen zegt
Willen ze die pijp aan Maarten de Bruijn geven dan?
Klaas zegt
Twee euro per jaar op de wegenbelasting – de prijs van een kopje koffie – om innovatie in automotive Nederland te steunen. Of is dat te CDA?
Dr.Bob zegt
Damn, zit er nergens een aardige miljonair mee te kijken die Carver door deze zwar(t)e tijd kan helpen…?
Zou zonde zijn als het resultaat van vele jaren research en dit grappige / technisch zeer coole voertuig zou verdwijnen !
AMGJunk zegt
Hoe laat doen we het autoblog-minuutje-stilte??
Dan doe ik mee :mrgreen: :lol:
JanJansen zegt
Goed initiatief Klaas!
Ik heb altijd al een zwak gehad voor mensen die hun droom proberen waar te maken en daarvoor alles wat ze lief is op het spel zetten. Bovendien, laten we nou eens mensen steunen die er WEL jaren hard voor hebben gewerkt.
Is er iemand handig met het opzetten van een goede website? Op mijn donatie kan je rekenen.
SimonMc zegt
Jammer! Heb zelf eens 1 zien rijden…in België !
bouwt zegt
Zonde zeg…
Men beseft wel dat de komst van de eerste vliegende auto nu zo’n 20 jaar later plaats zal vinden?
Bart_V zegt
Ik heb er dit jaar tog al 5 gezien waarvan 1 bij mij in de straat
Jammer jammer jammer, ik zou zegen allemaal 5 euro inleggen dat konden we ook voor AB om op teevee te helpen.
Citrofiel zegt
Zonde… Kunnen ze geen uitstel aanvragen? Zodat ze over een paar jaar weer verder gaan, als de ‘crisis’ voorbij is. :(
@ Klaas; Moet kunnen. Heb je zelfs nog geld over. Hoeveel kan zo’n bedrijfje nou kosten? Ik bied €2000. ;)
circlestorm69 zegt
Heel erg zonde.
Chris heeft ons in, ik dacht, 1991 het allereerste prototype laten zien. Supertrots stond hij er over te vertellen.
Hij is een echte knutselaar en uitvinder.
Ik ken hem via het snowboarden, waar hij met de kantelbeweging, ook z’n inspiratie vandaan haalde.
Ik vond het een aantal jaren later zo cool om te zien dat de Carver ook echt geproduceerd ging worden.
Hopelijk komt er een vervolg op als er weer betere tijden aanbreken in autoland.
Dit voertuig is echt heel vet, maar helaas niet heel praktisch en goedkoop.
Dat zal het grootste probleem geweest zijn.
Ik ben ook ff een minuutje stil!
W1ck3D-78 zegt
Jammer maar de hoge kost zal er inderdaad wel voor iets tussen gezeten hebben.
Bij deze mijn minuutjes stilte…
wimbers zegt
erg jammer. ik wilde er een in de lease, maar die 50k werd niet echt op prijs gesteld. ze hadden hem in de 14% moeten krijgen.. jammer jammer.
Vanquish zegt
En dit krijgt dan geen steun van de overheid? Zal flink wat voordeliger zijn dan een groter automerk! En aangezien wij hier in Nederland bijna geen andere merken hebben…
clubbtraxx zegt
Jammer inderdaad.
Zag er toevallig vanmorgen eentje rijden in een bocht ook nog en dat is wel een vreemd gezicht ;-)
Te duur toch voor wat je krijgt aan bruikbaarheid denk ik.
Technisch gezien was het wel een zeer innovatief ding.
Misschien een ‘revival’ wanneer het economisch weer beter gaat?
arjens zegt
@Vanquish, maatschappelijk belang is veels te klein. op dit moment zijn veel kleine en leuke bedrijven de lul omdat banken het verdomme om te helpen (ik begin echt uitslag van een rabobank, ing, abn ed te krijgen), dus kunnen komt continuiteit in gevaar, vaak met gevolg dat ze kopje onder gaan. Overigens kunnen veel kleine bedrijven wel een krediet via de overheid krijgen (regeling: besluit bijstandsverlening zelfstandigen) , maar dat gaat dan tot een bepaald bedrag. En daar is Carver niet bij gebaat.
g40freak zegt
Ik woon in hetzelfde dorp als waar de fabriek zit van carver, dus ik zag ze bijna dagelijks.
Ik denk als de prijs wat lager zou zijn en meer vermogen in hebben gezeten dat ze het dan een stuk beter zouden doen (gedaan zouden hebben)
Er zit volgens mij zon blokje in van een K-car uit japan.
Met nog geen 70 pk d8 ik, 700 cc turbo.
Blijf het jammer vinden dat ze failliet gaan.
Ga van het weekend wel ff langs lopen daar, kijken hoe het er uit ziet.
kliko zegt
Faillissement is al uitgesproken hoor:
– op 23 juni 2009 inzake (F.09/116) Carver-Europe B.V., vest.adr. Griendweg 7 B, 3295 KV ‘s-Gravendeel, corr.adr. Postbus 5180, 3295 ZH ‘s-Gravendeel, KvK Rotterdam, 23072038. Cur: mr. E.R. Butin Bik, Postbus 1080, 3300 BB Dordrecht, tel. 078-6133966. RC: mr P.M. Arnoldus-Smit.
laulau zegt
das balen nu nog hopen dat spyker overeind blijft!!!!
Texhnolith zegt
shit zag er een paar dagen terug nog een Oranje rijden richting Deurne en dacht alweer, wat zijn het toch eigenlijk coole dingen.
Echt zonde :(
ferrari_ownt zegt
Jammer dat Carver ermee ophoudt. Heb er een keer in gereden, echt een gaaf ding!
[1 minuut stilte]
:(
Freewarefreak zegt
@ Ferrari_ownt:
Jep, ik ook, wat rijd dat gaaf. Echt zo speciaal in een Carver rijden. Vond het een geweldige ervaring. Heb ook een motor, vond het wel even gek “motorrijden” met een autostuur in je handen.
Was wel een leuke ervaring. Een kennis van mij heeft een Cabriolet kappen bedrijf, Carver was toen bezig met een open versie te ontwikkelen. Ze hadden hem benaderd om een kap te maken. Hiervoor hadden ze dus een prototype in de werkplaats gezet. Dit prototype hebben we toen een avondje uitgelaten op het industrieterrein. Omdat hij weet dat ik een enorme petrolhead ben had ie mij dus even gebeld om te komen rijden. Super!
OT: Hoop dat op één of andere manier Carver een doorstart kan maken. Zou toch jammer zijn als over een tijdje de economie weer aantrekt en dan zijn ze verdwenen. Inderdaad 1 minuut stilte. AB laat maar weten wanneer, ik doe mee.
Jellert zegt
Ik vond het toch altijd een concept voor mensen die te bang zijn op een echte motor te stappen.
bartinspace zegt
Kon ook niet goed komen, te apart concept voor crisistijden.
Hopelijk komt de PAL-V nog wel gewoon.
bentley1969 zegt
Jammer, dit merk moet/kan een 2de kans krijgen!
JanC zegt
Carver, misschien ligt het ook aan de naam. Leuk producet, erg niche, maar behalve als speeltje weinig meerwaarde. Meer vermogen was volgens mij idd welkom, zodat je ook dat direct gevoel van een motorfiets meer hebt.
Thijs zegt
@Aiii,
De auto hangt in in de bochten. Zo kun je als het ware het motor gevoel ervaren zonder bang te hoeven zijn om te vallen. Ik heb zelf een keertje meegereden en het zijn heel erg leuke dingen. Ik heb zelf met een gigantische big smile gezeten. Ik rijd ook zelf motor en ik vond het er niet op lijken, maar dat zat hem voornamelijk in motorisch vermogen en het feit dat je je veel veiliger voelt in zo’n auto dan op de motor.
Het enige nadeel wat ik er aan kon ontdekken was dat hij, als je rustig rijdt en dan vooral op bijvoorbeeld kinderkopjes of gewoon klinkerwegen, hij de hele tijd aan het corrigeren is om hem als het ware overeind te houden. Dat is niet nodig, maar hij denkt dat het nodig is. Dus wordt je dan een beetje heen en weer geschud. Maar dat is verder zo minimaal dat het absoluut geen afhaak punt van deze auto kan zijn.
Dinges zegt
Jammer…..
Maar wel logisch. als we het toch over speeltjes hebben: doe dan maar voor 50.000 liever een Ariel Atom (logisch toch?)
Esprit_de_Flandre zegt
Jammer. Wie gaat er nu met de buit lopen? Tata of Geely of zo?
lincoln zegt
weer een yuppenspeeltjes-fabrikant verdwenen ..
nou nou .. wat verschrikkelijk ..
Midasracer zegt
Zonde. Geinig ding. Met de PAL-V hadden ze het kunnen redden, maar dat was een subsidiespons waarvan je kon aanzien komen dat het niet door zou gaan. Dat zal wel die deal zijn geweest die niet door is gegaan (volgens het persbericht). Ik hoop dat de mallen e.d. centraal worden opgeslagen, zodat als de economie weer aantrekt er eventueel een doorstart gemaakt zou kunnen worden. Zou wel mooi zijn als ze hem goedkoper zouden kunnen maken. Zelf zit ik ook na te denken (als ik geld heb..) over een 3-wieler, de Blackjack zero met Moto Guzzi block. Maar dat zou niet meer hoeven te kosten dan 15000 euro. Dat is andere koek! Ik begin me nu ook zorgen te maken over Donkervoort. Laten we het over Spijker maar niet hebben.
JanJansen zegt
@ lincoln
Heb jij ooit je dromen geprobeerd waar te maken door alles hiervoor opzij te zetten? Zou je eens moeten doen joh, geeft veel voldoening.
Verklaar ik je wel na 10 jaar failliet, ondanks al je bloed zweet en tranen. Ga ik op een blog lopen roepen dat je yuppenspeeltjes maakt en dat het goed is dat je bent opgerot. Veel diepgang hoor, ga zo door.
Dit was nou een product waar ik trots op was om aan mijn buitenlandse collega’s te laten zien. Weer eens wat positiever dan irritante vragen over Wilders te moeten beantwoorden.
Tarwetijger zegt
Wat ontzettend zonde. Gezien de prijsstelling helaas wel enigzins te begrijpen.
Ik heb zelf een Carver mogen besturen bij actionplanet (in de buurt van Amsterdam), echt een fantastische ervaring.
arjens zegt
net gelezen dat de curator denkt dat er een gerede kans is voor een doorstart.
FRANC zegt
Kan mij iemand vertellen waar ik zo een carver kan kopen !!!!!!