Een fris tegengeluid voor mensen die bang zijn dat ze in de toekomst hun auto moeten delen.
Er is geen ontkennen aan, de automarkt is rap aan het veranderen. De ontwikkelingen op technologisch vlak gaan hard, of we het nu hebben over veiligheid, autonome techniek of vernieuwing op het gebied van aandrijflijnen: op alle vlakken gaan de ontwikkelingen razendsnel. In zo’n verandering zijn er altijd visionairs: mensen die ver vooruit kijken en extreme dingen roepen zodat we aan het idee van verandering kunnen wennen, de scherpste kantjes er langzaam vanaf kunnen schaven en uiteindelijk kunnen zeggen “Wat was het toch een mafkees, maar hij heeft toch wel een beetje gelijk gekregen.”
Ik kan me nog herinneren dat ik als kind eind jaren ’80 iemand op tv hoorde zeggen dat we in 2000 allemaal vliegende auto’s zouden hebben zonder wielen. De eeuwwisseling leek toen nog ver weg en ik keek waarschijnlijk graag naar de Jetsons, dus ik nam het voor waarheid aan. Veel verder dan de PAL-V zijn we echter nooit gekomen. En dat ding heeft nog steeds wielen in plaats van jetblasters of een magnetisch veld om te zweven. Oldschool.
Maar goed, een aantal van die visionairs roept al jaren dat we op den duur allemaal auto’s gaan delen. Dat we geen auto meer gaan bezitten maar dat we bijvoorbeeld een abonnement nemen bij een dienst die auto’s op afroep beschikbaar stelt. Dat soort diensten bestaan in zeker zin al in vormen als GreenWheels, Car2Go en Über. Maar laat ik vast die eerder genoemde scherpe kantjes wegnemen, gesteund door uitspraken van één van de allergrootste mannen in de autoindustrie. Carlos Ghosn (CEO van de groep waar Renault, Nissan en Mitsubishi onder vallen) zegt namelijk: “We blijven gewoon autobezitters. Carsharing is geen vervanging voor auto’s kopen en bezitten, het is een aanvulling op auto’s kopen en bezitten.” Aldus de man die met zijn groep merken de strijd aan kan met Toyota Motor Corp en Volkswagen AG, met naar verwachting 10,5 miljoen verkochte auto’s dit jaar.
Natuurlijk zie ik mezelf wel een keer een rit met iemand delen met een handige app, maar ik geef (net als Perry) de voorkeur aan mijn eigen vervoersmiddel op de oprit. Een paar autonome snufjes zou ik niet eens erg vinden voor in de file, maar ik wil een auto voor mezelf hebben. Een auto die ik altijd direct tot mijn beschikking heb, waar ik plezier aan kan beleven, die ik kan aanpassen naar eigen smaak en waar ik niet met iemand anders in hoef te zitten als ik dat niet wil. Misschien zou ik overwegen een auto te delen met mensen van mijn eigen keuze, als dat betekent dat ik de kosten kan delen voor iets wat ik anders niet zou kunnen betalen. Maar dat is voor mij ook wel de enige vorm die ik nu zou overwegen en waarschijnlijk zou het dan niet om de enige auto gaan waarvan ik een sleutel had.
Persoonlijk deel ik dus de mening van meneer Ghosn: autodelen heeft een toekomst, maar is niet dé toekomst. Of denken jullie er anders over?
joeyamg zegt
Voor een enkeling zou het auto delen wel werken. Echter voor de meeste mensen is het geen doen. In mijn situatie zou ik dus voor elke dag in de week 2 auto’s moeten reserveren om naar het werk te gaan en weer terug. Even spontaan bij iemand op visite of winkelen? ‘ah kut! geen auto beschikbaar’. Dan maar weer porno kijken.
Edge zegt
@joeyamg: En in hoeverre is dat anders dan wat je nu doet?
joeyamg zegt
@edge: Buiten het porno kijken staan er 2 auto’s die ik niet hoef te reserveren.
paulvtec zegt
Ben ik met je eens. Kijk maar naar de auto’s vaan Greenwheels. Carsharing bestaat al een tijdje en ik zou er niet aan moeten denken om in de ochtend mensen naast me te hebben zitten die ik niet ken. Als ik carsharing zou willen neem ik wel de bus.
fanboy zegt
@paulvtec: Als je in je Greenwheels auto mensen naast je hebt zitten die je niet kent, zou ik ze eruit schoppen, want het is namelijk een dienst om de auto te delen, en niet de ritten te delen.
Dat is nogal een belangrijk verschil.
Ritten delen willen mensen denk ik niet gauw. Auto delen misschien wel, maar ik zie er niet veel nut in, gezien het gros van de mensen toch kantoortijden aan houdt, en je nog steeds parkeerplekken vol met stilstaande auto’s hebt. Hooguit een marginale verbetering.
Tonnie zegt
Ik denk er precies zo over!
brave zegt
Ooit denk ik dat het zal gebeuren. Maar dan rijden autos autonoom, heb je een hokje voor jezelf in een peoplemover, en krijg je korting als je bereid bent om om te rijden om meer mensen op te pikken. Voor dagelijks woon-werk best prima als dat dan fileloos kan. En ja ze zijn altijd beschikbaar want er zijn er legio. Het is nu best apart hoeveel % van alle auto’s een uur per dag iets doen, en de overige 23 uur stil staan.
viezefreddyw zegt
Is toch ook niet te doen? En waarom zou het de toekomst zijn? Auto’s zijn nu betaalbaarder dan ooit. Iedereen en zijn moeder kan aan een auto komen. Waarom zou je dan de boel gaan delen met een ander?
ronnys zegt
@viezefreddyw: Aan de andere kant als het echt 100% autonoom rijdt. Het grootste voordeel is dan ook dat er heel veel autos veel kleiner kunnen worden. Want voor alle 1 persoonsritten laat je gewoon een 1 persoons auto voor rijden in stappen bij huis en uitstappen bij het werk en weg is de auto weer.
Veel autos zouden dan bijvoorbeeld ook buiten de straat/stad kunnen parkeren om te wachten totdat er weer een rit nodig is.
Voor een 2 persoons rit komt een grotere auto en voor de vakantie weer een grotere.
hehe zegt
@viezefreddyw: de auto is vaak je één na duurste uitgave die je hebt (na je huis) en staat vervolgens 95% van de tijd ongebruikt stil.
Zodra auto’s volledig autonoom zijn stort de huidige taxi markt helemaal in en wordt de autonome taxi goedkoper dan zelf een auto te bezitten.
Dan zullen veel mensen niet meer voor een eigen auto kiezen
Esprit_de_Flandre zegt
Autodelen wordt pas echt interessant als auto’s volledig autonoom zijn geworden. Maar dan wordt het eigenlijk een nieuwe vorm van OV…
drdre1 zegt
Okay, maar laten we het eens een partij vragen die niet gebaat is bij hoge verkoopcijfers. Conclusie: het is denk ik koffiedik kijken. Er zijn waarschijnlijk factoren zoals brandstofcrisis, milieueisen, wereldeconomie, waar mensen wonen, etc…. Zaken die we nu nog niet kunnen overzien.
Gulli zegt
@drdre1: eigenlijk is Car sharing helemaal niet goed voor de fabrikanten, want in theorie zouden ze nu elk huishouden 1 auto kunnen verkopen terwijl dat in de toekomst misschien nog maar 1 auto per 3 huishoudens is oid.
trustmeiamanengineer zegt
Eensch. Carsharing is mijn grootste nachtmerrie. Maar voor juppen in de stad gaat het zeker wel die kant op. Die geven meer dan de helft van hun salaris uit aan de huur van een klein flatje midden in het centrum en geven niks om auto’s.
Henkie86 zegt
Ik volg Ghosn. Vrijwillig communisme is het, dat car sharing. Het staat haaks op ons kapitalistisch gedachtegoed en de drang onszelf te onderscheiden. Als we straks allemaal geen luxe producten meer kunnen bezitten die aan het plebs laten zien hoe groot ons succes is, waarom dan nog je best doen?
janmetdelangeachternaam zegt
Wanneer auto’s autonoom kunnen rijden, kunnen deze dus ook rijden als jij er niet in zit. Hier kunnen ze dan andere mensen vervoeren en geld verdienen voor de eigenaar. Denk dus wel dat dat gaat gebeuren
steelfighter zegt
Het is niet tegen te houden als ze de parkeertarieven en vergunningen met 1000% opschroeven….
mout zegt
Het klopt. Autodelen is niet de toekomst. Het is al jaren de werkelijkheid. En ze hoeven er echt niet saai van te worden. Mijn stretched station deel ik omdat ik het leuk vind anderen hem te laten ervaren.
https://mywheels.nl/auto-huren/wageningen/16392
mgmgb zegt
@mout:
Dat is precies het voorbeeld van waar het wél werkt. Een buitengewone auto die voor de meeste mensen zelden tot nooit nodig is, maar in die uitzonderlijke situaties dé uitkomst kan zijn. Prachtige bak trouwens, kan het kloppen dat ik er ook weleens ergens iets over gelezen heb?
mout zegt
@mgmgb: Thnks.
Ja, rubriekje Blits Bezit. Leuk om te doen – maar het filmpje is rampzalig slecht opgenomen / gemonteerd.
pomoek zegt
Geen idee. Maar ik denk dat de bedoeling van carsharing nu juist is dat de auto juist vrijwel per direct beschikbaar is. Dat in combinatie met autonoom rijden zou gewoon mogelijk moeten zijn. Ja, je springt nu du moment dat je dat wil in de auto maar je wacht ff 5 minuten voor dat die voor de deur staat. Daarbovenopdien: Als de prijs per km nu eens dramatisch lager uitvalt dan de prijs per km voor een bezit auto?
Ik kan me nog wel een soort hybride variant voorstellen waarbij je een privé autootje voor de deur hebt staan, voor het geval dat, en een leenauto op afroep.
defl8 zegt
Als ik bij snappcar en mywheels kijk dan zie ik alleen maar 15 jaar oude gebakkies waar je dan nog €30 per dag voor moet betalen ook (en veel verhuren ze niet). Dus zelfs als je in harmonie met een andere parttimer om de hoek met elk een eigen sleutel precies 10 keer per maand die auto kan huren dan zit je toch nog op een stevig bedrag t.o.v. zelf kopen.
En dan dit:
Ik wil op de fiets naar mijn werk of ik ben een dag vrij en iemand wil mijn auto huren. Dan moet ik wachten tot hij er is en ook weer tijdig terug zijn om in te nemen. Als hij laat is dan heb je meteen bakken roet in het eten (Later op je werk, je kan ’s avonds niet meer weg) .
En dan hebben we het nog niet eens over kinderzitjes die erin of eruit moeten, je eigen muziek, zonnebril, snoepjes, handige gadgets, krabbers en parkeerkaarten, hygiene op je eigen niveau of in ieder geval je eigen vuiligheid om je heen.
gregorius zegt
@defl8: ik lezen en lezen en jij bent de eerste die hygiene noemt.
Als je toch 1-2 uur per dag in de auto zit, wil je niet in een ranzig ding ztiten van andere mensen.
Ook 1 van ergste dingen van een taxi bus of trein.
mgmgb zegt
Volledig mee eens. Delen kan een optie zijn voor speciale situaties, bijvoorbeeld een weekendje een cabrio of juist een grote stationwagen huren via snappcar. Maar voor dagelijks vervoer? Het niet-delen aspect is nu net een reden voor mij om de auto te pakken. Het is schoon, het is rustig, het is mijn plek. Als ik ga delen kan ik net zo goed weer op de incontinentievlekken van de vorige passagier in de trein gaan zitten.
karhengst zegt
Carsharing zal vooral concurreren met het OV en diensten als Flixbus. Het bezit van een auto is vooralsnog een verworven onafhankelijkheid waarvan de kosten niet opwegen tegen de door velen reeds aangehaalde lasten indien er niet direct een eigen auto ter beschikking staan.
Tenzij auto bezit dusdanig hard bestraft gaat worden om mensen tot OV of sharing te dwingen, zie ik geen grote daling van bezit in de komende jaren gebeuren.
por100 zegt
Helemaal eens met jouw opinie @CasperH
Ik kan mij ook nog goed herinneren dat rond de eeuwwisseling op de laatste pagina van de autovisieer altijd een klein interview was met een bekend persoon uit de auto-industrie die dan ook de vraag moest beantwoorden hoe de auto in het jaar 2020 er uit zou zien. Dan kreeg je ook 9 van de 10 keer van die onzin antwoorden als vliegende auto’s, alles elektrisch en volledig waterstof.
Carsharing is net zo iets. Wie wilt zijn auto nu laten afraggen?
Ik woon met redelijk wat familieleden in hetzelfde dorp. Eén heeft een bestelbus. Een ander een zuinig klein stadsautootje en wij een middenklasser diesel voor de kilometers. En dat voor 8 volwassenen is volgens mij de toekomst van carsharing. Deel een auto met vrienden of familie die in de buurt wonen.
Wij moeten overigens nog wel een gezamenlijke sportauto uitzoeken. Mijn broer kijkt nu voor een scirocco, maar dat moet beter kunnen denk ik dan :D
bakingmynextbenz zegt
Mijn wijze ouweheer zegt altijd dat er 2 dingen zijn die je niet moet delen, je vrouw en de auto.
potver7 zegt
@bakingmynextbenz: en dus deelt hij die auto met z’n vrouw?
redbee5 zegt
Als ik een beetje om me heen kijk bij mijn leeftijdsgenoten (23jr) is het echter wel opvallend hoe weinig mensen om een auto geven. Ik ken maar een paar mensen die het echt wat interesseert. Ik gok dat er een best grote doelgroep voor dat autodelen is.