In het Midden-Oosten vliegen de kogels en bommen nog steeds in te rond, maar da’s niet voor iedereen slecht nieuws.
Daarmee willen we geen enkel gewapend conflict bagatelliseren, dat mag duidelijk zijn. Toch spinnen sommigen garen bij de gespannen situatie waarin het land in kwestie zich bevindt. In Irak bijvoorbeeld gaat het geweldig met bedrijven die beschadigde auto’s repareren. Schadegevallen lopen uiteen van kogelgaten tot stukken plaatwerk en ruiten die door mortieren zijn gesneuveld. Monteurs hebben het naar eigen zeggen anderhalf keer drukker dan normaal en dus gaan de prijzen flink omhoog.
Voor de gewone man is dat hartstikke zuur, want schadeherstellers zijn als één van de weinige beroepsgroepen gebaat bij de huidige situatie in Irak. Klanten hebben in veel gevallen nog steeds even weinig geld te besteden als voorheen, terwijl zij hun auto’s net zo hard nodig hebben als wij. Misschien zelfs wel harder, als je je bedenkt dat het openbaar vervoer in delen van het land op z’n gat ligt.
Bij bepaalde garages is het zelfs zo druk dat er om zes uur ’s ochtends al een rij voor de deur staat. Bovendien is het ook voor schadeherstellers geen paradijs om in Irak te werken, aangezien zij natuurlijk net zo goed gevaar lopen door de oprukkende troepen van IS. (via: Reuters)
Eerder schreven we trouwens al over een held die met zijn gepantserde BMW talloze levens redde in Irak.
granlusso zegt
Ik denk dat ze je bij Schadenet raar aankijken als je ze vertelt dat je auto beschadigd is door een raket.
bmwe82 zegt
@granlusso: Of door een bermbom!
davelepeef zegt
@granlusso: ach, in Brabant zijn ze wel wat gewend toch?
bischero zegt
@davelepeef: Zeker! Maar bermbommen ben ik hier nog niet tegengekomen ;-)
kilicaviation zegt
Ben wel benieuwd hoeveel ze voor een bepaald schadeherstel vragen vergeleken met wanneer je hier zou laten herstellen
spykerboy zegt
@kilicaviation: geen drol kost het in die regio. Jaren in kuwait gewoond, en ik weet dat je daar een auto volledig professioneel laat overspuiten (inclusief deurranden, onder de kap etc voor nog geen 2000 euro… dat lukt je in nl nog niet eens om een vergelijkbare auto te laten wrappen…)
BmwMPower zegt
De titel doet vermoeden dat het wel ‘leuk’ zou zijn om in Irak als schadehersteller aan de slag te gaan omdat er genoeg werk is.
Ik kan er niet om lachen eigenlijk, de hele situatie daar (en in vele andere landen) is zo afschuwelijk triest.
Respect voor de hardewerkende mensen die deze ellende dag in dag uit weten te overleven.
bmwe82 zegt
@bmwmpower: Ja en de informatie is ook niet waardevol.
cossiekiller zegt
@bmwmpower: Idd. Terwijl ik dit lees sta ik met m’n vrachtwagen net naast een vluchtelingenkamp. Je zou voor minder de moed laten zakken als je ziet wat voor een uitzichtloze situatie dat hier is.
sracert zegt
@cossiekiller: Wat een moeilijke situatie voor je. Veel sterkte en goed dat je er bent!
jack_abarth zegt
@cossiekiller:
Ongeveer 1,5-2 jaar geleden de situatie in Calais van dichtbij meegekregen. Heb het altijd als een “ver van mijn bedshow” beschouwd en mezelf er nooit over druk gemaakt, maar wat was het daar toch schrijnend laat staan de gebieden in Syrië en omstreken.
lekbak zegt
@jack_abarth: ik heb foto’s en filmpjes gezien van een bekende chauffeur die daar altijd over ging. Sindsdien kan ik echt geen medelijden met die mensen hebben. Ze hebben de keus om elders véél beter onderdak te krijgen maar willen zo graag naar de uk dat ze zichzelf en vooral ook anderen gewoon terroriseren.
Het overgrote deel daar is trouwens economische vluchteling, dat zijn lui die helemaal niks in Europa te zoeken hebben. Ik snap dat ze het proberen hoor, het is aan Europa zelf om ze heel rap weer terug te sturen (desnoods betaald door ons).
lebeaunl zegt
@BmwMPower: gehele artikel is bedroevenswaardig.
misterdrogba zegt
Wat maakt nu een kogelgat meer of minder uit.. Voor de “gangsta” met swek hier in Europa verkopen ze zelfs zulke stikkers. Dus die kogelgaten lekker erin laten, heb je eindeloos streetcredit yoo.
misterdrogba zegt
@misterdrogba: sticker**
MrShifra zegt
@misterdrogba: LOL, in Irak is het wettelijk toegestaan om een AK47 inclusief twee volle magazijnen (30 patronen) te bezitten zonder een wapenvergunning. En jij komt met streetcredit.
misterdrogba zegt
@MrShifra: pssst.. mijn reactie niet zo serieus nemen hé.
spykerboy zegt
De een zn dood is de ander zn brood, zeer letterlijk dit keer. Daarbij moet je niet denken dat je rijk word in schade herstel met de prijzen die ze ervoor vragen om te repareren…
Dutchdriftking zegt
Kogelgaten zorgen al snel voor een gevalletje “totalloss” gok ik. Maar in dergelijke situaties ga je ook geen andere wagen kopen. Ik verwacht meer dat de hele economie er pittig onder lijd!
mrrallycross zegt
Niet echt een handige titel. Wel grappig
lincoln zegt
“they took our jobs” zei de Irakees bij het UWV ..