Goed nieuws voor iedereen die auto’s haat, slecht nieuws voor mensen die van banen, welvaart en auto’s houden. De autproductie in Italië is teruggevallen naar het niveau van 1956.
We hebben het op deze site vaak over de malaise van de Duitse auto industrie. Ons geliefd Duits premium heeft het zwaar. Dat zou allemaal nog niet per se slecht nieuws zijn, als het zou betekenen dat Alfa Romeo eindelijk de markt had overgenomen. Immers is er maar één ding wat we liever hebben dan Duits premium en dat is Italiaans premium. Echter mag het niemand een verrassing heten, dat dit…euhm…niet bepaald het geval is.
De teloorgang van de ooit trotse Duitse auto industrie is slechts een symptoom van de teloorgang van de gehele Europese auto industrie. We kunnen feitelijk wel zeggen; de geplande teloorgang van de Europese auto industrie. Want ja, als je allemaal regels maakt waardoor nieuwe auto’s duurder en minder prettig zijn dan oudere auto’s, koopt niemand meer nieuw. Wellicht goed om SDG-doelen te behalen. Maar niet zo goed voor het welzijn en de welvaart van de Europese burger.
Soms zijn het harde cijfers die onderstrepen hoe erg het is. Dat het niet bepaald wemelt van de FIAT’s en Alfa’s op straat kan iedereen wel zien. Maar dat is in meerdere of mindere mate al jaren zo. We nemen altijd maar als een gegeven aan dat deze merken op een of andere manier toch weten te overleven met een succesmodel eens in de zoveel jaar. Doch als je hoort dat je terug moet gaan naar 1956 om een jaar te vinden waarin er minder auto’s zijn gebouwd dan in 2024 in Italië, gaan de alarmbellen toch wat harder rinkelen.
Waar in 2023 Italië nog 751.384 auto’s bouwde, waren dat er vorig jaar nog 475.090 stuks. In de fameuze Mirafiori fabriek in Turijn werden 70 procent minder auto’s gebouwd. De Maserati fabriek in Modena wordt nog harder getroffen (-79 procent). Met dergelijke teloorgang houdt niemand het lang vol. Vakbondsleider Ferdinando Uliano identificeert dat het niet alleen een probleem is voor Italië en roept de EU op om regelgeving omtrent CO2-uitstoot te versoepelen:
This is a battle for Europe. Single countries can only lose.
Waarvan akte. Een groot probleem in de auto industrie is dat de benodigde investering om ‘mee te blijven doen’ enorm is. En dat het steeds moeilijker wordt die te financieren als je niks verkoopt. Stellantis heeft twee miljard verzameld om nieuw product te ontwikkelen. Maar of dat voldoende is en op tijd komt…
R zegt
Ik heb t al eerder gezegd, 2025 komt de giga crisis – voor een groot deel te danken aan de doorgeslagen groene regelgeving , de complete auto industrie wordt verkracht – het zal t begin zijn van een politieke omslag – nog verder (extremer) naar rechts – en de politici maar met boter op hun hoofd blijven rondlopen. In Nederland duurt het gemiddeld 10!!!! Jaar voor je nieuwe huizen kan bouwen (na alle bezwaren tot treurens toe voor een rechter te hebben aangevochten), ik walg ervan. Ondertussen bouwen ze in China / India / Afrika door aan kolencentrales – en planten ze zich in de laatste twee nog steeds als konijnen voor….maar nee hoor , hier moeten we alles kapot maken want klimaat crisis – die niet eens bewezen kan worden, ja t wordt warmer – maar die cycli hebben we altijd gehad in de afgelopen millennia , nog voordat er überhaupt industrie was, maar dat mag je niet zeggen.
tweetyv6 zegt
Niet alleen de autoindustrie.
Alle (zware) industrie. Door energieprijzen en regelgeving zolas CSRD en CBAM.
De EU graaft zijn eigen graf.
Jantje_555 zegt
en de overlords laten het maar begaan. Ik denk dat ze liever de lege fabriekshallen gebruiken voor asielzoekers in op te vangen dan effectief de economie te redden.
GJZ zegt
Helemaal waar @R, we moeten en zullen geloven dat “groen the way to go is”
Wist je dat in de versnellingsbak die in een windmolen zit, olie gewisseld moet worden en dat met zekere regelmaat dit moet gebeuren…… dus hoezo geen uitstoot.
We worden massaal voor de gek gehouden in de EU, wij als kleinste werelddeel moeten de problemen oplossen van de rest van de wereld….. het is lachwekkend hoe de J. Klavers van deze wereld controle willen krijgen.
R zegt
Ja windmolens zijn absoluut niet rendabel. Alleen al voor het fundament (op land) moet 1400M3 beton worden gestort plus 9 ton staal – duizenden liters smeerolie – en de Carbon footprint wordt pas na 15/20 jaar afgezet – en raad eens hoe lang ze meegaan – op dit moment max 20 jaar…en dan heb ik het nog niet over de productie / materialen van de windmolen zelf gehad – mensen zijn zo blind (gemaakt) of te dom om zelf deze logica in te zien…..
seatleon zegt
Dit klopt helaas niet. Uit meerdere studies blijkt dat een windmolen binnen 6 tot 12 maanden de uitstoot die samenhangt met transport, productie e.d. heeft terugverdiend. Windmolens produceren veel schonere energie dan kolencentrales en gascentrales. Geen wonder dus dat veel landen dit zien als een goede vorm van energie en laten we al NL nou eens op een goede plek zitten voor windenenergie. Betekent dit dat we geen problemen hebben in Europa? Nee, er zijn grote problemen die mede worden veroorzaakt door hoge energieprijzen. Voornamelijk door duur gas uit de VS en Quatar.
Fernando zegt
Een beetje meer informatie omtrent windmolens opzoeken en dat niet via Feesboek zal je wijzer maken. Je reactie zou zo waar die van D. Trump kunnen zijn. De CO2 uitstoot vooe de productie en installatie van een windmolen is binnen het jaar weggestreept. Met de huidige energieprijzen is de financiering van een windmolen binnen de 3 a 4 jaar terug verdiend en blijft het 25 a 30 jaar energie opwekken. 800 liter smeerolie die ong. 10 jaar mee gaat.
Wat de rest van de wereld doet of niet doet is niet belangrijk, als wij voor onze energiehonger geen of weinig fossiele brandstoffen nodig hebben is dat winst voor onze samenleving. Ik leef off grid (geen stroom, gas of wateraansluiting) en dat gaat prima zonder dat we moeten inboeten aan comfort.
Wolflow zegt
Wat denk je dat er met wieken gebeurt op moment dat deze vervangen worden?
Er is geen enkele oplossing om deze te recycleren….
O plaat zegt
De hoogdagen van Europa liggen ver achter ons.
Geen echte democratie, maar een Cubaanse democratie waarbij je mag stemmen op politici die vervolgens op grote leider Von Der Leyen stemmen.
Geen vrije markt maar een plan economie op basis van de groene ideologie.
Stemmen die oproepen voor “chat control” wat erger is dan om het even wat de KGB kon bedenken.
Het is enkel berg af van hier. Ja het was het slechtste jaar voor de Italiaanse auto industrie, tot nu toe. Binnen 5 jaar dromen ze er van om de cijfers van 24 nog eens te halen.
verdebosco zegt
Tjonge jonge, je vertelt precies hoe het in WO2 uit de hand liep. Losers laten zich precies vertellen wat ze moeten doen voor hun dictator. Wees geen na-prater. Het kan altijd beter en doe mee om het ook beter te doen.
O plaat zegt
Ik zie dit eerder als de soviet unie circa 1980… Tussen dit en 10 jaar komt de val.
PrettyAwesome zegt
Mening over politiek en een anus… iedereen heeft er één
jaapiyo zegt
Neemt niet weg dat cijfers steeds helderder ondersteunen dat de auto industrie in Europa teloor gaat.
Fernando zegt
Dat heeft (mijn mening) vooral te maken dat door allerlei regeltjes de auto véél duurder is geworden. ABS, ESP en airbags zijn prima hulpmiddelen en voorkomen meer dodelijke ongelukken maar de hutsepot aan irritante hulpassistenten niet. Ongelukken en slachtoffers voorkom je door attente chauffeurs en niet met een berg assistenten die het vaker fout hebben dan juist, om nog te zwijgen van die vervelende en storende schermpjes en alarmen. En dat k*twijf in dat scherm dat te pas en te onpas denkt dat je haar nodig hebt is nog erger dan een hysterisch viswijf als passagier. Ik geniet van het rijden met bv een Saab 9-3 met een Night Panel knop waardoor alle onnodige verlichting uitegeschakeld word terwijl dat in een 2024 Ford Mustang niet mogelijk is.
PrettyAwesome zegt
@jaapiyo deze rol staat je niet. Ik krijg de indruk, door je soms vermakelijke manier van schrijven, dat je verre van achterlijk bent. En dat je wel een overzicht hebt hoe het globaal werkt in de wereld. Dat wekt anderzijds ook weer verbazing in combinatie met je visie van hoe het zou moeten zijn op deze wereld. Maar dat terijde. Jij gaat mij nu vertellen met deze enigszins slachtoffer-achtige opmerking dat jij niet bekend met de wetmatigheid van de conjunctuur van economie? Koop ik niet van je, net iets te makkelijk.
Petrovski zegt
Als ze in Italië weer net zo mooie auto’s gaan bouwen als in 1956 komt het vast weer goed.
HZW zegt
Op dit moment worden er ook steeds meer uit productie gehaald.
FIAT 500 typ 312 is einde oefening, ook de Alfa Romeo Giulia is einde verhaal.
En wat er overblijft zijn EV’s die niet verkopen, en alles is veel te duur.
Een FIAT 500e is geen auto voor de massa met zijn hoge prijs.
De versie met kleine motor en accu wil niemand hebben voor € 26-27K
Met grotere motor en accu kost het gelijk dik over € 30-32K
En als je straks 100% MRB moet gaan betalen over je EV wordt ook niet vrolijk van.
Hawkeye72 zegt
Maar die auto’s mag je helaas vandaag de dag niet meer verkopen.
marcus zegt
Welkom op Wappieblog.
Vroeger ging het over auto’s, nu loopt Jaapiyo lekker te zeuren over politieke dingen dichtbij en verder van huis. Of ze nou relevant zijn of niet.
Ferrari en Lambo zijn de enige Italiaanse automerken die de laatste decennia goed zijn gegaan. De rest is al decennia lang steeds minder relevant aan het worden. Zelfs als ze wat leuks uitbrengen (hallo Guilia) koopt geen hond deze auto (inclusief al de redactieleden en reaguurders op Autoblog). Komt een punt dat ze er mee op moeten houden, tenzij wij ineeens allemaal Italiaans gaan kopen. Hopelijk komt Stellantis met genoeg leuke producten om het tij te keren, maar ik heb er een hard hoofd in…
Tonnie zegt
We moeten ze gewoon gaan kopen. Leuk spul genoeg, zoals de giulia. Mensen kopen teveel met de restwaarde in het hoofd. Koop spullen waar je lol en plezier aan beleeft. Restwaarde heb je niet veel aan tussen zes plankjes.
Jochen zegt
Als leaserijder is de restwaarde toch niet te ontkennen. Ik rijd een jaar of 15 een leaseauto, verspreid over een periode van ruim 20 jaar. Elke keer schrik ik weer wat een Italiaan doet in de lease. Voor hetzelfde bedrag shop je een segment hoger bij de Duitsers. Ben nu weer aan iets nieuws toe, valt eigenlijk niets meer te kiezen. MB is verhoudingsgewijs het voordeligste momenteel via vwpfs.
Fernando zegt
Tussen 6 plankjes heb je niks aan de restwaarde maar zolang je leeft wel. Mensen worden rationeler en kopen wat het meest economisch is. Een Guilla schrijft harder af dan een BMW 3 serie en je geraakt het ook moeilijker kwijt.
Toen een doorsnee auto 15-25K was de restwarde niet zó belangrijk maar sinds het 60K is word dat wel belangrijk
Stiggy zegt
Een Giulia schrijft niet harder af dan een BMW 3. Verrassend genoeg staat de Giulia in de top 10 van meest waardevaste auto’s, met een restwaarde van 56% na 5 jaar, exact hetzelfde als een BMW3 touring!
Zie: https://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kiezen/gezinsauto
herve11f zegt
Hoezo val je er niet uit in Nederland? Wij Belgen gebruiken 8 plankjes. We vinden dat handiger.
Lambrusco zegt
@Marcus The good old days! De dagen dat we nog mooie AB specials op zaterdagavond hadden.. ach ja.
herve11f zegt
How jong. Ik heb wel een Stelvio QV gekocht, hé. Alsook een Abarth Esseesse. Ik heb mijn deel bijgedragen.
mjpamsterdam zegt
Ik ga wel mee met de gedachten dat de auto-industrie wel heel veel regels krijgt opgelegd. Maar ik vraag mij ook af of de autofabrikanten in de eurozone niet te laat zijn. Heeft de arrogantie (wij zijn gerenommeerd en iedereen wil onze auto’s) van hen ook geen rol ? Daarnaast gaat het tenslotte al decennia goed. En toen veranderde de wereld ! Behalve een paar “ Autoblog-gekken “ willen anderen gewoon vervoer tegen zo laag mogelijke kosten.
Fernando zegt
Tijdens de coronapandemie maakten alle automerken gigantische winsten omdat er een tekort was aan chips. Die tijd is voorbij en het lijkt moeilijk te slikken dat ze het nu met minder winst moeten doen. Ik ben ondernemer en ja ik heb liever 2mlj winst dan 800k maar bij het laatste denk ik we boeren niet slecht want we maken nog steeds winst.
De EU regels zijn een pest voor zowel de autoindustrie als de gebruikers maar vooral onze honger naar steeds meer en meer is de dood van onze economie. De Italianen hebben liggen slapen en zijn nu merken zonder waarde.
jensoffbutton zegt
Mensen zijn echt dom. Ze steken het op het beleid van de EU en gaan dan rechts stemmen…
Alsof meer protectionisme de oplossing is. De meeste groei kwam net door globalisering en liberalisering, kapitalisme..
Wie is er in Italië sinds 2022 aan de macht… inderdaad.. Meloni. Rechts, populistisch, Elon Musk vriendinnetje.. Wat heeft het opgebracht? Inderdaad, de cijfers die je post zijn geen kentering, in tegendeel.
De oorzaak ligt grotendeels bij de Europese autosector zelf, die veel te laat zijn begonnen met innoveren, ze lagen te slapen.
Kijk wat er op de baan rijdt: Vooral hyundai en Kia’s, Tesla’s, Geely Volvo’s.. dat zijn geen slurpende diesels waarmee gesjoemeld werd.
De overheid in China pompt enorm veel geld in de auto industrie. Daardoor verliezen vooral de westerse bedrijven daar veel marktaandeel.. omdat hun auto’s niet meer mee kunnen. Maar China is een economische ramp hoor, kijk naar de jeugdwerkloosheid cijfers, naar de vastgoedmarkt, kijk maar naar hun aandelenmarkt, aandelen zoals Alibaba wou je niet in je portfolio hebben de afgelopen 5j… ze betalen er een stevige prijs voor hun beleid.
Nu is aan de andere kant van de bol Elon Musk de heilige man; Gaat alles oplossen door iedereen te ontslaan. Dat er veel jobs kunnen vervangen worden door AI is een feit. Dat dit bij Twitter enorm goed uitpakte, daarbij had hij geluk dat het een specifiek business model was waarbij veel jobs door AI konden vervangen worden (het modereren van tweets etc).
Dat gaat niet hetzelfde effect hebben bij de overheid… en veel sociale organisaties gaan kapot gemaakt worden waardoor je nog meer zombie’s aan de flakka op straat zal zien.
herve11f zegt
Meloni kan niet in 2 jaar rechtzetten wat de vorige regeringen 30 jaar lang om zeep hebben geholpen. Dit is echt kort door de bocht en gevingerwijs. Een feit is dat de kwaliteit van de Duitse auto industrie de laatste jaren zwaar achteruit is gegaan. Je kan de mensen niet blijven voor dom verkopen.
De Japaners geven tot 15 jaar garantie; de Koreanen 10 jaar. De Duitsers 2 jaar. Wat wil je dan.
En wat Europa betreft; dit evolueert meer en meer naar een totalitair continent met hun overreglementering en controle drift. Er gaat geen moment voorbij dat ik me niet erger aan de leugens die dagelijkse kost zijn geworden in onze media.
Die ganse vergroeningsdrang, hun “Green deal”. Wat brengt het op? Enkel economische ellende.
Ik beweer niet dat rechts het zal oplossen, maar zo kan het ook niet verder.
Diegenen die nog werken worden kapotbelast, via allerlei verzinsels. Het is van alle tijden, Alleen is het nu niet via de zure regen of de Ozonlaag, of de olie die bijna op was, Neen het is een veel beter plan. Via de Co2 uitstoot. Men kon ook zeggen dat men een taks op ademen zou maken want dat treft ook iedereen. Deze regel treft niet alleen de auto, maar ook de woningen, de reizen, het transport en door dit laatste ook onrechtstreeks alles. Van onze voeding tot de kledij, gewoonweg alles.
Dat het doel de mens zonder auto te zetten een plan is lijkt me sinds een poos geen fantasme meer en dat dit de controlestaat in het voordeel speelt is meegenomen.
Maar dat dit allemaal op de bevolking begint te wegen en dat deze schreeuwende minderheid moet beginnen opletten hebben ze blijkbaar nog niet allemaal door. Maar het kantelpunt komt dichter en geloof me, dat wil je niet meemaken.
Als het volk honger krijgt, wat zal gebeuren als Europa zijn beleid niet wijzigt, dan krijg je weer rijk en arm en geen middenklasse. Omdat rijk niet doodgeslagen zou worden zullen ze zich weer slotgrachten moeten bouwen rond hun kastelen en dan weet je dat we terug in de donkere periode zitten.
Domheid stijgt en is omgekeerd evenredig met beschaafdheid.
Leuke vooruitzichten, toch? Het zal wel aan mij liggen zeker? Ik zal wel te zwartgallig zijn…
baardmijt zegt
De tipo 33 kwam pas een jaar of 10 jaar later toch?
In 1956 waren er ook fraaie Alfa Romeo’s.
snelheidisrelatief zegt
Zo dan meneer JaapiWappio & friends. En hoe erg is het dan eigenlijk dat ‘onze’ westerse autoindustrie het loodje legt? Stop met janken en koop zelluf een nieuwe Volkswagenachtige of godbetert een Stellantisding. Kans gemist, (fabrieks)deurtje dicht en straks allemaal in een Kia of op de fiets. En vriendelijk verzoek; kunnen we het weer over auto’s hebben op dit in toenemende mate steeds treuriger en bruinhemdiger wordende blog?
mashell zegt
Is het niet gewoon natuurlijk? Italiaanse auto’s die niet aansluiten op de markt. Auto’s die steeds langer mee gaan. Gecombineerd met een afname in bevolkingsgroei door vergrijzing, minder kinderen en een rem op immigratie. Onzekerheid door de verrechtsing van Europa en het moment in de varkenscyclus. Dat komt allemaal samen in de vraag naar nieuwe auto’s.
Strenge regels wakkeren innovatie aan, zorgen voor voorsprong op markten die trager zijn met strengere regels en leveren zo economische winst op.
550maranello zegt
Nou nou wat een reacties allemaal op een feitelijke constatering. Wappie, bruinhemd, etc. Ja ik ben autoliefhebber en wil ook graag artikelen zien over mooie autos, maar ik denk dat het ook best wel eens mag gaan over politiek/ economische zaken die aan de reacties te zien veel losmaken. Afgelopen decenia kon je geen kritiek hebben op milieubeleid en migratiebeleid want dan was je een extreem rechtse racist en klimaatontkenner. Dit lokt altijd een tegenreactie uit en daar zitten we nu midden in. Laten we constateren dat we nog steeds zeer rijk zijn, op het meest democratische continent leven en bijvoorbeel in Nederland, in een van de minst racistische landen van de wereld wonen. We moeten echter keuzes gaan maken om onze welvaart te behouden. Zoals minder en gereguleerde immigratie, snellere besluitvorming in NL en in Europa en hogere uitgaven op defensie ten koste van de verzorgingsstaat om te anticiperen op veranderingen in de maatschappij/ wereld. Dat blijft een grote opgave in een democratie, iedereen wil maar meelullen. Hebben Erdogan, Xi en al die andere autocratische leiders het makkelijker mee. Maar ja, die leggen ook zo het loodje en dan staan die landen weer op achterstand. Zeg het maar. @Jaapiyo, goed gedaan blijf vooral zo doorgaan!
Spidersonny zegt
Straks weer allemaal op de fiets en met paard en wagen maar pas op met de stront van het paard CO2 weet je nog !!!