Aangezien we jullie niet bij elke ontwikkeling op het industrievlak met een post willen bestoken hebben we, bij de aftrap van de nieuwe week, het wel en wee van de Europese auto-industrie gebundeld in een kort overzichtspostje.
Fiat verlengt de zomervakantie van de Pomigliano-fabriek bij Napels, waar de nieuwe Fiat Panda wordt gemaakt, met twee weken. De Europese en met name Italiaanse automarkt zit nog steeds in het slop, waardoor er minder output van de fabriek wordt gevergd. Eerder deze maand gaf CEO Sergio Marchionne al aan dat het niet ondenkbaar is dat Fiat bij aanhoudende crisis een tweede fabriek moet sluiten (eerder werd de fabriek op Sicilië al gesloten).
Bij PSA heerst ook nog onrust. Het bedrijf draait momenteel elke maand bijna 200 miljoen euro verlies, de machtige Peugeot-familie schijnt CEO Philippe Varin te willen wippen, en diezelfde familie geeft bij monde van Thierry Peugeot aan dat de verzwakking van het concern allemaal de schuld is van de kritische Franse overheid. Ondertussen wil PSA van diezelde overheid wederom een lening lospeuteren, maar die komt er pas als er flinke concessies gedaan worden.
Ford Europa draait al jaren verlies, maar bleef tot nu toe altijd onder de slecht nieuws-radar. Gisteren werd echter bekend dat ook deze organisatie misschien niet aan de hakbijl ontkomt. De faciliteiten in Genk en/of Southampton zitten op de schopstoel, aldus insiders.
Opel was de afgelopen weken het voornaamste onderwerp van negatief nieuws, met het vertrek van CEO Stracke als climax, maar het bedrijf lijkt in iets rustiger vaarwater terecht te komen. Doemdenkers opperden na het vertrek van CEO Stracke en lobbyist Volker Hoff het meest negatieve scenario dat GM de boel zou laten klappen, maar dat lijkt onwaarschijnlijk (hoewel niet uitgesloten). Naast interim-CEO Thomas Sedran werd er ook een nieuwe CFO aangesteld, Michael Lohscheller. Dit betekent niet dat de werknemers geen zware tijden tegemoet gaan, maar een tweede Saab is het niet.
Tot zover het overzicht, we zijn niet van plan hier een wekelijks ritueel van te maken, maar in het geval van voldoende nieuwswaardige informatie komt er een vervolg.
johanz911 zegt
De Fiat Panda wordt NOG 2 weken langer gemaakt. Dit is inderdaad in en in triest nieuws….
robbie zegt
@johanz911: langer? Korter zal je bedoelen. In plaats van 3 weken is de fabriek nu 5 weken gesloten ivm vakantie.
johanz911 zegt
@robbie: ow, ze verlengen niet de productie. Maar de vakantie van de productie….
screamer zegt
Het ligt misschien een beetje aan mijn omgeving, maar dan vraag ik me toch af wat die fabrikanten “verkeerd” doen.
Ik zie namelijk heel vaak de DS3, 508, Fiesta/Focus/Mondeo en Astra/Insignia rondrijden.
En ik zie dus niet op de weg terug dat ze het slecht doen
3reihe zegt
@screamer:
Heel simpel: COS (cost of sales). Je moet als fabriek veel auto’s produceren wil je winst behalen op een auto. Als een fabriek de break-even niet haalt, maken ze geen winst maar verlies per auto.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@screamer: Nederland is als automarkt te verwaarlozen natuurlijk… Fabrikanten hebben liever 1% marktaandeel in China dan 100% in Nederland!
lijphoofd zegt
@Johanz911: nee de werknemers hebben twee weken langer vakantie. En om eerlijk te zijn vind ik het best een leuke auto, lekker no nonsense en toch behoorlijke kwaliteit.
@screamer: Dat zegt niks over hoeveel de auto kost en hoeveel ie opbrengt.
Rob zegt
”Aangezien we jullie niet bij elke ontwikkeling op het industrievlak met een post willen bestoken hebben we…”
Juist wel doen! In plaats van al die tuning meuk, dit is veel interessanter..
sir_smokalot zegt
@Rob: Ik denk dat we er een beetje een balans in moeten zien te vinden. Industry-berichten slaan doorgaans wat minder aan dan andere berichten (bijvoorbeeld: PSA is vandaag officieel een samenwerking met Toyota aangegaan aangaande lichte bedrijfswagens die uit de fabriek Sevelnord komen rollen. Wil je zoiets weten?) , en vaak zijn het onderwerpen die op zichzelf staand misschien net te mager zijn voor een artikel.
Een bundeling leek me dus wel een aardige oplossing, zeker ook om wat afwisseling in de posts aan te brengen.
Rob zegt
@sir_smokalot:
Mee eens! Berichtjes van drie regels is inderdaad niet wat. Bundelen is goede oplossing. Neemt niet weg dat ik dit soort nieuws kan waarderen, waar best wat meer aandacht op AB mag worden besteed.
kaasboerin zegt
PSA: PSA met zijn 200mio per maand burnrate, het zinken te stoppen/vertragen door de fabriek nabij Parijs te sluiten en duizenden mensen te ontslaan. Hollande die roept dat die dat gaat “blocken”, LOL! Heeft die straks 10x zoveel werkelozen in z’n mooie landje. Ach, PSA laten ze (nationalist in hart en nier) absoluut niet pleite gaan, moet gewoon een bezem doorheen in combinatie met (wederom) wat hulp van de überheid.
kaasboerin zegt
@kaasboerin: Maar om die hulp te geven moet het er natuurlijk wel uit zien dat ‘ie van alles eist van PSA, anders verliest ‘ie stemmetjes want het is immers het geld van de belastingbetaler. Beetje EU-Griekenland zeg maar.
gregorius zegt
ik zou de belasting de schuld geven als ik die autobouwers was. Iedereen moet hier maar een gigantisch bedrag per auto aan belasting aftikken! En auto’s zijn al belachelijk duur.
En dan eist Europa OOK nog dat alles schoner moet worden (dus verplichte inovatie kosten voor de industrie).
Overigens ook een belabberde lobby die de gezamelijke Euopese Autoindustrie heeft!
mashell zegt
@gregorius: Die verplichte innovatie is een zegen voor de industrie. Dat zullen ze nu niet zeggen maar as ze hierdoor voorop lopen in techniek zal de europese autoindustrie er wereldwijd de vruchten an plukken. Bovendien is dit de enigen manier waarop EU in stimuleren zonder veel geld uit te geven. Zijn auto’s nou echt duur? Tuurlijk Zit er pakweg een derde aan belasting op. Maar als je ziet wat je voor pakweg 15.000 euro netto bij de fabrikant aan staal, electronica, plastics, etc koopt en wat de R&D daarvan kost en wat het logistieke proces kost om dat allemaal te maken en hoe concurrerend de markt is dan zijn auto’s eigenlijk spotgoedkoop.
desjonnies zegt
Frankrijk PSA
Zwaar communistisch georganiseerd land qua werknemers bescherming en net een nieuwe “sociaal democratische” lees socialistische president Hollande, die het never nooit aan zijn achterbankan verkopen dat amper na twee maanden zittend in het Elysee hij kan toestaan dat PSA 8000 Franse werknemers de straat opschopt.
Italië FIAT.
Uiteraard, de meeste Fiats worden tegenwoordig in Polen gebouwd voor de Noord Europese markt, de Italiaanse fabrieken zullen -een aanname mijnerzijds- meer gespeend zijn op de lokale markt cq export naar Griekenland, Noord AFrika (in Libië en Egypte is FIAT groot) en deze markten zijn gezien de crisis en de machtsverschuivingen instabiel geworden.
Ford enOpel weet ik weinig van, maar als deze twee multinationals (ze hebben het multinational zijn zo’n beetje uitgevonden) ook geoliede productiecapaciteit hebben in het voormalig Oostblok, zal men zich daar op gaan concentreren.
Overigens komen de befaamde Transits allemaal al sinds jaar en dag uit Turkije.
Dan zijn vooral PSA en FIAT groot in Zuid Europa – Need I say more?
En deden Opel en Ford daar ook geen slechte zaken.
sir_smokalot zegt
@desjonnies: Puur qua productie en onderdelenbouw wordt al steeds meer uitgeweken naar Midden- en Oost-Europa, ook door de premium-merken (Mercedes heeft net een fabriek in Hongarije geopend, en Audi schroeft in Györ al jaren motoren in elkaar).
Alleen als je echt duur spul maakt red je het in West-Europa nog als je het mij vraagt, de modale/budgetmodellen zitten al tijden in de lage-lonenlanden, of deze nou in Zuid-Oost Azië of Europa liggen.
Door de slechte markt komt de pijn alleen wat duidelijker naar boven.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@sir_smokalot: precies, kun je bijv. zien aan het succes van de Koreaanse merken. Die zijn als jonge bedrijven direct begonnen met produceren in Oost Europa. Hebben zeg maar niet de ‘ballast’ van productiefaciliteiten in dure landen. Kijk naar de recente voorbeelden van Opel en PSA…
mashell zegt
@sir_smokalot: de primaire fabrieken voor uiterst modale auto’s als Golf, Astra en Focus staan gewoon in Duitsland. Je moet de loonkosten van de productie (die zoveel mogelijk geautomatiseerd is) per auto niet overschatten. Als je nieuwe fabriek wil beginnen is het relevant maar als je een bestaande fabriek wilt verplaatsen (lees sluiten en elders een nieuwe openen) dan heb je afkoop en opstart kosten. De tendens is dat de lonen in lage lonen landen vrij snel stijgen, het voordeel gaat daarmee snel verloren. Verhuizen levert imago schade op, die in je thuis markt wel eens blijvend kan zijn. Je wilt echt niet dat de potentiële klant gaat denken, “die Golf en I30 komen allebei uit het Oost Blok dus hoe Duits is die Golf dan nog? Ik neem wel de i30, die is goedkoper maar net zo goed”.
sir_smokalot zegt
@mashell: Ik ben er nog niet ingedoken, maar zou eens moeten uitzoeken of ook daadwerkelijk alles van wat je aanhaalde in Duitsland wordt geproduceerd, of dat veel voorwerk in goedkopere landen gebeurt, en de assemblage uiteindelijk in de duurdere landen.
Het is niet onmogelijk, fabrieken als Saarlouis en Wolfsburg bijvoorbeeld draaien nog goed, maar toch is het voordeel van de lonen die in Midden- maar zeker Oost-Europa nog immer veel lager liggen, en bovendien ook de arbeidsmentaliteit (niet zeuren, overuren geen probleem) niet te onderschatten.
Windowmaker zegt
Helemaal eens met Rob, dit soort artikelen zijn juist erg interessant!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Windowmaker: klopt, helaas scoren tieten beter op AB.nl…
p993 zegt
Goed topic smoke , dat mag gezegd!