We hebben weer een stapel nieuwtjes over de malaise in de autoindustrie…
Via de website peru.com is een verhaal gepubliceerd over de Venezolaanse president Hugo Chávez, die interesse zou hebben in Saab en Volvo (“a ticket for entry to the industrialized world”). Juist ja, dat bericht is vergelijkbaar met de recente Venezolaanse claim op de Nederlandse Antillen (via ttac).
De overige headlines:
- Canada helpt Ford, GM en Chrysler.
- De Engelsen komen deze week met een reddingsplan.
- China pompt extra geld in autoindustrie.
- Nog steeds onduidelijkheid over Amerikaanse staatssteun.
- Ghosn ea willen meer hulp van Sarkozy.
- GM wil minder merken en modellen (duh).
- Welke recessie? MINI krijgt 10 nieuwe dealers in de US.
vla zegt
Valt er geen vrolijker fotootje te shoppen voor de Carmageddon reeks? :P Ik zal eens ff iets in elkaar flansen!
vla zegt
Joeplahoi! Daar heb je al een meer gekleurd exemplaar! :P
vla zegt
En het is wel verbazend dat Canada de grote drie helpt! We hebben het hier weliswaar over 7 miljard! Btw GM wil minder merken en modellen (duh). :lol: Het zijn de details die het hem doen hé! ;)
C6.R zegt
Niet te vroeg juichen vla, dan is de teleurstelling straks minder groot! ;)
Focus zegt
@ de vlaeminck
is die foto zo vrolijk dan? :P
vla zegt
@ C6.R
De echt legendarische merken zullen wel worden overgenomen door Jay Leno! :P
@ Focus
Hell yeah! De straf van jaren verloederde arbeid! In een vrije markt moet je rekening houden met de vraag, anders ga je ten onder, hoe groot je ook bent. Ze maken geen goede auto’s (geen goede auto’s voor het grote publiek that is) en dus kunnen ze niet meedraaien, simpel als dat! (in mijn ogen althans)
Victortje. zegt
@de vla, als hun falliet gaan dan kan het westen net zo goed stoppen want,
amerika gaat falliet door de werklozen en de niet betaalde leningen.
en als amerika falliet dan word het heel moeilijk door te gaan.
so keep them alive
vla zegt
@ Victortje.
En als ze blijven opereren, centraliseert Obama de economie en gaan we alsnog ten onder.
Victortje. zegt
@de vla, dan duurt het tenminste langer:D
en als ze blijven operen maar even heel het hebben en houwen omgooien blijven we wel bestaan!
vla zegt
Maar ik heb er een hate-love relationship mee… Jullie gaan dit mss niet geloven omdat het uit mijn virtuele mond komt, maar Amerikaanse auto’s (niet de mainstream rubbish maar ook niet alleen de exclusieve modellen en vooral de oldtimers van alle tijden voor gelijk welk publiek) hebben toch wel een zeer aanstekelijk charisma…
vla zegt
@ Victortje.
Als ze ineens zo’n ommedraai maken dat hun nek kraakt tot in Beijing en hun carosserieën krom staan van de torsie, dat het niet meer nodig is de Amerikaanse economie uit het rood te helpen, weet ik niet wat Obama dan zal doen… Een vrije markt laten wss, en dan kunnen we inderdaad doorgaan met onafhankelijk proberen te worden van de States, maar die ommedraai zal nooit gebeuren, het zou een grootschaals mirakel zijn als 1 van de drie ook maar overweegt naar een andere richting te neigen.
lincoln zegt
Chavez ??
o.k. .. ik ben best wel pro-roddelen en speculeren ..
maar dit is regelrechte zottepraat ..
Citrofiel zegt
Die carmageddon-reeks wordt maar groter en groter. En dan hebben we het hier alleen nog maar over de autoindustrie…
@ vla; Jij bent actief vandaag…
Klaas zegt
Antillen naar Chavez? Dat is een goed idee, waar wachten we op?
vla zegt
@ Citrofiel
Jawel! Laatste examens vandaag, dus dan kan ik me ff wat permitteren in de vorm van tijd. ;)
Victortje. zegt
@de vla, daarmee bedoel ik dat ze zuiniger gaan produceren en helaas aan de elekriciteit en hybride gaan, om meer klanten te trekken en als ze nou is op zichzelf gaan concentreren, dus ford volvo afstoot en GM de verlies makende bedrijven dan zal het denk ik zo een stukje beter gaan.
vla zegt
@ Victortje
Pff… Ik zou het niet weten… Aan wie zou GM dan die bedrijven kunnen verkopen?
Victortje. zegt
@ de vla, de chinezen, mischien wat sjeiks in het oosten of gewoon een groep investeerders die opel of andere merken weer kunnen herstructueren
vla zegt
@ Victortje.
Hmm… Er zitten geen fouten in je mening, of enige redenen uitgenomen de houding van de fabrikanten, waarom het niet zou kunnen. Hoewel ik niet denk dat ze hun imago snel van zich zullen kunnen afschudden, en dat zal zich weerspiegelen in de verkopen van later (als later al bestaat voor de merken).
Christian Adriaensen zegt
Gisteren was ik op de nationale GME (GM Europe) meeting voor de dealers.
Daarin werd duidelijk dat GME cash genoeg heeft om nog jaren door te gaan en eventueel de kracht heeft om zich los te trekken van GM Corp. , ook al is dat een scenario dat ze zelf ook niet willen zien gebeuren. Saab zou kost wat het kost NIET verkocht worden omdat de mensen van GME veel belang hechten dit merk een nieuw elan te geven.
Opel doet het overigens goed in Europa, groeide zelfs met een 6.50% marktaandeel. Overigens stak het Ford (toch lang toonaangevend) voorbij bij de LCV’s. Volgend jaar komt er een nieuwe Movano.
De nieuwe Astra is zoals geweten voor eind 2009, net als de Meriva voor begin 2010. Ook een facelift van de Vivaro ziet er aan te komen medio 2009.
Heel de media zet veel in het verkeerd daglicht. GM Corp., Ford en Chrysler vragen eigenlijk enkel korte termijn kredieten. Uiteraard mogen we niet ontkennen dat er DRINGEND iets moet gebeuren.
robbie zegt
@Christian Adriaensen, Opel doet het goed? Dan heb je zeker niet de laatste Europese verkoopcijfers gezien!
Opel: -38.7% (November) en -14.9% (YTD). Het marktaandeel is dit jaar gedaald van 8.5 naar 7.8.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Jammer jammer jammer…
Als zelfs dictators mijn mooie merkje gaan gebruiken om een steek uit te delen aan het grote boze westen!!!
Wat een onzin
Svenska_Aeroplan_AB zegt
En het had zo mooi kunnen zijn!
Als bewijs dat het technisch bij Saab zooooo vooruitstrevend is:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Variable_Compression_engine
DIT is downsizen!!
Deze concept-motor heeft een kantelende cilinderkop, waardoor de turbocompressie wijzigt.
1.6 met 225pk en 305nm!!
En dat in 2000…
Saab was zn tijd echt VER vooruit!!!!
Helaas: ‘shelved bij GM due to cost’…
SUKKELS!!!!!!!!!!
heidekonijn zegt
Euhm, de cilinder compressie wijzigt door de variabele positie van de kop, niet de turbocompressie.
Geert zegt
@ Svenska Aeroplan AB: Maak je geen zorgen, het artikel op peru.com heeft het over “Sabb”
Laurens zegt
@S A AB
Overigens heeft iedere automotor een variabele compressie, afhankelijk van de stand van het gaspedaal verandert de zogenaamde vullingsgraad, wat dan weer leidt tot een andere dynamische compressie.
Statische compressie is wel constant.
Er zijn vele manieren bedacht om ook de statische compressieverhouding te beïnvloeden. De beweegbare cylinderkop is er maar een van (en vast niet als eerste door Saab bedacht).
Venezuela zou er overigens waarschijnlijk wel op vooruit gaan als ze allemaal Saab gaan rijden. En wij waarschijnlijk ook als niemand ze hier meer wil hebben ;-)
de sjonnies zegt
@ de Vlaeminck – Het is op zich niet zo vreemd dat Canada de Amerikaanse autoindustrie te hulp wil komen omdat er een groot aantal fabrieken in Canada staan.
Verder kan het best wel eens zo zijn dat Bush de banken zal ‘instrueren’om ook een gedelte van het aan hen geleende geld (voor zover het nog niet op is) aan de noodlijdende autoindustrie te lenen via een achterdeurconstructie.
Zoals ik al eerder heb gezelgd, als de grote Amerikaanse drie omvallen, dan heeft Amerika een echt probleem in de vorm van oorlogsproduktie.
Stel dat er ergens een echt conflict uitbreekt waarin de Amerikanen betrokken raken, GM kan in 48 uur op oorlogsproduktie overschakelen.
Verder kan iedereen wel een grote mond hebben en schadefreude hebben over de grote drie, maar dan schijne ze de geschiedenis niet of nauwelijks te kennen.
De grote drie hebben de tweede wereldoorlog gewonnen, door o.a. tanks, vliegtuigmotoren, jeeps en vliegtuigen assamblage lijnen, scheepsonderdelen, helmen en noem maar op uit metaal te vervaardigen.
En dit omschakelingsproces ging destijds enorm snel.
We moeten ons als bondgenoot van de VS afvragen of we het ons kunnen veroorloven om zonder de grote drie door te gaan
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ laurens: check de link, natuurlijk is Saab daar de eerste mee geweest!!
Vergeet niet dat Saab in de branche bekend staat om zn turbo-vernuft!
Check de specs, check de link, in 2000 diverse prijzen gewonnen en zelfs nu is er geen merk die aan deze motor kan tippen…
Maar 1 reden dat dit niet allang leverbaar is: mismanagement GM.
Sad…
wilco zegt
Ach ja, GM mag van mij best omvallen. Heb niks met hun producten. Idem met VW eigelijk.
Laurens zegt
@S A AB
Aandoenlijk, je liefde voor het merk uit Zweden.
Saab is imo destijds met turbo motoren gekomen omdat ze te weinig geld hadden om een 6 cylinder te ontwikkelen en in hun toenmalige modellen in te bouwen. Verbruik was in die jaren minder interessant.
En met een hoop marketing geweld houden ze tot de dag van vandaag vol dat het allemaal geweldig was. Terwijl een BMW (323i) ook toen al rondjes reed rond de Saab (99 Turbo).
De reden dat de Saab variabele compressie motor er niet gekomen is (volgens je Wiki) kosten. Zouden dat niet de kosten zijn om de motor te bouwen? Ik denk van wel, ik heb het principe destijds al in de autobladen gezien en me verbaasd over de complexiteit van het geheel, laat staan de betrouwbaarheid.
En gaat een beetje 2.0 TFSI niet al richting de 300 pk en 400 Nm? Dan lukt VAG het ook wel om de prestaties van jouw motor te halen zonder een bewegende cylinderkop.
Ik heb niets tegen Saab of willekeurig ander merk hoor, maar verbaas me altijd weer over het fanatisme waarmee mensen dingen verdedigen die aantoonbaar onjuist zijn.
Ik rij graag Alfa (gebruikt, al lekker afgeschreven), ook zo’n merk waar het slecht meegaat, misschien door de te hoge GM invloed in hun volume model 159?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laurens: thanks!
Marketing-geweld van Saab??????????????????????????????????????????
WHOAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAA!
Met 1/300 van het budget van bijvoorbeeld Volvo of Audi raken mensen zo bevooroordeeld dat ze de realiteit uit het oog verliezen.
Voorbeeld: Audi? ‘Vorsprung durch technik!’ zal de meute in koor roepen. En wat is de realiteit? VW motor, (getuned) VW chassis, etc. Welke Vorsprung?Audi’s merknaam is echter supersterk. De oorzaak? MARKETING.
Volkswagen betrouwbaar? In de perceptie van het publiek misschien ja…
De realiteit: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=8221&n=10
ALLE onderste plekke in de Autbild duurtest.
Een Laguna is veel betrouwbaarder dan een Passat!
Toch zal niemand dat denken.
Wederom dus een enorme scheefgroei tussen perceptie en realiteit!
Reden? marketing!
Saab is daarentegen altijd het stille ‘bescheiden’ merk geweest.
maar 1 ding kan Saab claimen: het merk houdt al 31 jaar vast aan het concept Turbo. Weinig merken kunnen dat zeggen van een ‘merkeigen’ techniek…
Wat betreft de Turbo’s in het begin hebh je natuurlijk gedeeltelijk gelijk. Saab is altijd klein en arm geweest, heeft altijd leentjebuur gespeeld bij andere merken. Maar de Turbo is vooral ontstaan uit de samenwerking met Scania, die toen nog broer was.
Verder zeker no hard feelings, ik hou van een goede discussie, maar ‘aantoonbaar onjuist’ is ‘aantoonbaar onjuist!’ :D
Rij zelf o.a. ook een 147, heerlijke auto!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wow, is dat een record?
LOL