De verkopen van de BMW M devisie zijn dit jaar met maarliefst 50% gestegen. Hoewel de reguliere modellen uit Beieren wat moeilijker verkocht worden, hebben de sportievelingen daar geen last van. Samen met het feit dat Porsche nog steeds Volkswagen dreigt over te nemen geeft dit toch het gevoel van een omgekeerde wereld. Wel een mooie wereld, maar toch apart als exclusieve snelheidsmonsters een sterkere marktpositie hebben dan ‘normaal’ vervoer.
Tot en met November 2008 heeft BMW M wereldwijd 22.350 auto’s verkocht. Vorig jaar werden er 14.092 verkocht. Vooral de nieuwe M3 is verantwoordelijk voor deze verkoopstijging. De M3, die nu als coupe, cabrio én sedan te krijgen is de nieuwste sportieveling en dekt met de drie uitvoeringen het grootste deel van de markt. Exacte aantallen worden verder niet genoemd. Verder staat het nieuws in de autowereld niet stil.
- Volvo is verzekerd van staatssteun, onafhankelijk van de plannen van Ford.
- Als GMAC (financieringstak van GM) omvalt dan kan 40% van de dealers de deuren sluiten!
- Er wordt een flinke golf van ontslagen verwacht bij autodealend Nederland.
- Nederland gaat geen specifieke (extra)hulp verlenen aan de automobielbranche.
Kees zegt
De verkopen zijn niet zo heel verwondelijk, de M3 E90, E92 en E93 zijn eigenlijk op het juiste moment gelanceerd. Desalniettemin blijft het een mooie prestatie.
Btw, volgens mij loop de eerste zin niet lekker.
Fiskmas zegt
“Omhoog” moet zijn “Gestegen”
–edit: is inmiddels gefixt–
Car-Nerd! zegt
zijn met maar liefst 50% gestegen i.p.v. omhoog… idd Maar het is echt niet normaal wat er nu allemaal gebeurd… We gaan helemaal naar de klote :S
Kees zegt
Ach, ik moet zeggen dat ik er allemaal weinig van merk. Ik sta met een glimlach bij de pomp, en veel bedrijven doen hun producten voor weinig weg.
Daarmee wil ik niet ontkennen dat de halve economie in puin ligt, maar ik maak me er niet druk om. En volgens mij is dat ook niet nodig als student.
(verwondeRlijk in m’n vorige post)
Josje zegt
@ Kees
komt nog wel…
Sabic draait momenteel 60 miljoen euro per maand verlies. Dit ondanks de lage olieprijs (want dat is wat ze voor een groot gedeelte inkopen producten van te maken… o.a. plastics)
Als maatregel hebben ze besloten i.i.g. tussen kerst en nieuwjaar met zo weinig mogelijk personeel te draaien. Iedereen die hiervoor overbodig is, moet verplicht verlof oppakken.
Zo begint het…. kijken wat er komend jaar nog volgt?
Josje zegt
correctie
60 miljoen euro per week….
blokker5 zegt
sorry beetje mierenneukerig maar toch:
De duitsers weten het hoofd nog boven water te houde. houde=houden
Welk merk mag van jullie absoluut niet verloren gaan in de crisis?
AlfaR zegt
@ Josje
Wat moet een student er van merken?
In de vorige laag-conjunctuur periode was ik zelf nog student en ik heb d’r toen geen klap van gemerkt. Hooguit dat de rente van m’n IBG-lening iets lager was en de boodschappen bij de Appie er niet echt duurder op werden…
Ondertussen als zelfstandige heb ik overigens wel enige zorgen…
Josje zegt
@ blokker5
fanboy vraag he?
Appii zegt
josje? werk je bij sabic? raamsdonksveer?
MrSelected zegt
Het is divisie, niet devisie. Soms vraag ik mij of het artikel nagelezen wordt voor het posten.
gioor zegt
volgende keer ffies spellingcontrole er over heen gooien?? ;)
staan toch wel veel slordige foutjes in
Einser zegt
Jonguns, kom op! Dur worden mir BMW em’s verkogt. Daar gaad het tog om!
Wort het tog nog moi op de weg in 20009!
Timmie zegt
“het feit dat Porsche nog steeds Volkswagen dreigt over te nemen”. Waarom toch zo negatief???
autoblogger zegt
@MrSelected: soms wel/niet, maar we doen ons best. Excuses voor de foutjes.
robertovicioro zegt
@ gioor
“ffies de spellingscontrole er over heen gooien” komt niet over denk ik ….
theiz zegt
GMAC heeft ook aardig wat hypotheken in Nederland verkocht. Ben benieuwd wat daarmee dan gaat gebeuren als ze omvallen.
gioor zegt
@robertovicioro
nou ik denk het wel hoor :)
Ruof A Idua zegt
@Einser: grappig die mongolentaal………..(NOT!)
Iedereen die zegt zich niet druk te maken om wat er op het moment met de wereldeconomie gebeurt moet toch even zijn kop uit het zand trekken. Wellicht zal het je niet direct persoonlijk raken maar er komen volgend jaar heel wat mensen op de keien te staan (zo’n 12.000 ww’ers per maand in Nederland alleen al). Dat moeten we toch echt met zijn allen opbrengen.
Majinstar zegt
Alle M modellen die van de band komen compenseren de overige verliezen. Dus BMW maakt helemaal geen verlies zoals de meeste dat wel beweren.
lincoln zegt
@Ruof A Idua .. en de connectie steuntrekker/BMW ??
o.k. .. ik vat em al ..
Waxweazel zegt
De gevolgen van de negatieve kant van Kapitalisme : De rijken worden enkel rijker en de armen worden armer.
En door de crisis wordt de gewone man nu ook armer, de reden waarom de gewone auto minder wordt verkocht dus.
Josje zegt
@ Appii
sabic Geleen
@ AlfaR
ligt er maar aan hoever de crisis gaat doorzetten?
misschien beetje extreem, maar ik zou geen Amerikaanse student in IETS wat ook maar met auto’s te maken heeft willen zijn… Denk dat daar op dit moment niet veel toekomst meer in zit.
Ruof A Idua zegt
@lincoln: natuurlijk, doe het maar af met een ‘spitsvondigheid’, het wordt er alleen niet minder waar door :-)
Rick dos zegt
@Ruof A Idua
Dat hébben we al met z’n allen opgebracht.
Waarom denk je dat men volgend jaar geen WW-premie meer hoeft te betalen?
Ruof A Idua zegt
@Rick Dos: en hoe lang denk jij dat we die ww-premie niet meer hoeven te betalen wanneer de werkloosheid verdubbelt in twee jaar? Precies: dat zou dan wel eens heel snel voorbij kunnen zijn.
Maar goed: eerst maar eens een jaartje genieten van he? :-)
Rick dos zegt
@Ruof A Idua
Enig idee hoe vol de potten van de WW zitten?
Dat is het voordeel als je in economisch betere tijden wanneer er lage werkeloosheid is nog steeds WW-premie betaalt. ;)
Ruof A Idua zegt
@Rick dos: enig idee hoe snel potten leeg raken wanneer je maandelijks 600.000 werklozen zo’n 1.500 euro moet storten: bijna een miljard per maand. OEPS!
De ww-reserve bedraagt op het moment, zo lees ik, 9 miljard euro. Oh jee: dan halen we straks het eind van 2009 niet eens, kunnen we er straks niet eens een jaar van genieten :-(
Klopt natuurlijk niet helemaal. Die 600.000 werklozen wordt opgebouwd in een tijd van twee jaar en de werkgevers betalen nog wel gewoon premie. Dus 2009 zit nog wel goed. 2010 gaan we gewoon weer ww-premie betalen met zijn allen, vermoed ik .
Regeren is vooruitzien las ik net ergens op autoblog (dus dat zal dan wel zo zijn) :-)
Rick dos zegt
@Ruof A Idua
“Wellicht zal het je niet direct persoonlijk raken maar er komen volgend jaar heel wat mensen op de keien te staan (zo’n 12.000 ww’ers per maand in Nederland alleen al). Dat moeten we toch echt met zijn allen opbrengen.”
“Dus 2009 zit nog wel goed.”
Dus je bent het toch wel met mij eens dat wij het toch al opgebracht hebben. ;)
Dat men in de toekomst weer WW-premie moet gaan betalen dat sluit ik zeker niet uit. Maar dat is weer een andere discussie. ;)
Ruof A Idua zegt
@Rick Dos: dat is natuurlijk niet eerlijk, twee quotes uit verschillende reacties knippen en ze vervolgens aan elkaar plakken. Zo worden zaken uit zijn verband gerukt. Sommige BN’ ers worden daar erg boos over wanneer dat in de pers wordt gedaan. :-)
Laten we een compromis sluiten: er is een reserve, die hebben we met zijn allen al opgebracht. Maar die reserve gaan we in 2009 heel snel opmaken, waarna we weer van voor af aan (of erger) gaan beginnen.
Blijf bij mijn punt dat de problemen die er nu zijn wegwuiven met “mij raakt het niet”, zoals sommige bloggers hier schrijven, de kop in het zand steken is.
Rick dos zegt
@Ruof A Idua
Ik ruk niks uit z’n verband. Ik constateer alleen maar na het lezen van je comments dat je het eigenlijk met mij eens bent. Namelijk dat we de rekening vooraf betaald hebben en dat we dat niet achteraf doen. ;)
Daarnaast ben ik er niet zeker van dat we volgend jaar al door onze reserves heen zullen zijn. Maar ookal zal dat gebeuren dan zullen we pás door onze resreves heen. Waarna we dan pas in de feitelijke vaatjes gaan tappen. Dan nog blijft het aangevuld worden met de WW werkgevers premie.
Ik ben het wel met je eens dat we de kop niet in het zand moeten steken. Maar goed, iemand die z’n baan zeker is die zal er minder van merken dan iemand die dat niet is.
Ruof A Idua zegt
@Rick dos
Je bent duidelijk geen man van compromissen. Dat is alleen maar te waarderen.
We hebben in het verleden premies betaald die door een dalende werkloosheid uiteindelijk hebben geleid tot een reserve. Dat ‘sparen’ is geen bewuste keuze geweest. Net zoals het nu geen bewuste keuze is om juist op dit moment de ww premie voor werknemers af te schaffen. Die beslissing is namelijk al genomen toen nog niemand in Den Haag dacht dat de crisis in deze mate de oceaan over zou steken. Als regeren vooruitzien is dan zou men dat nu kunnen bewijzen door die keuze alsnog terug te draaien.
Een groot gedeelte van deze crisis is veroorzaakt door het feit dat de halve wereld zich tot ver over de oren in de schulden steekt. Als we niet oppassen gaan we met de ww hetzelfde (weer) doen. Je kunt op je klompen aanvoelen dat die opgebouwde reserve als sneeuw voor de zon gaat verdwijnen. Ofwel: we hebben 9 miljard gespaard maar moeten straks een tekort gaan compenseren door weer (extra) ww premie te gaan heffen (lees een schuld aflossen).
Maar ik kan er net zo goed naast zitten, misschien is dit akkefietje over twee maanden weer voorbij en kunnen we fijn met zijn allen verder slapen/dromen (en nu bedoel ik niet de heer Dos, die behoorlijk wakker op mij overkomt). Ik zou er echter voor kiezen een beetje Calvinistisch verder te ‘sparen’.
I rest my case………
Rick dos zegt
@Ruof A Idua
Wij hebben beiden zo onze mening. En deze discussie is een leuk gevolg daarvan. ;)
Dat het afschaffen van de WW-premie niet een ingeving is geweest van de huidige situatie daar kunnen we het eens over zijn.
Het is eerder een gelukkige bijeenkomst van omstandigheden.
Waar wij blijkbaar ook van mening verschillen is de wijsheid van het afschaffen van de premie. De reserve in de Awf pot is een x aantal keer van de gestelde minimale norm (en als ik mij niet vergis is dat 6 of 7 keer). Men is al sinds een paar jaar bezig om die reserve meer in lijn te krijgen met een reeële waarde. Daarom hebben we de afgelopen jaren al gestaag minder premie hoeven af te dragen.
In deze tijden is het naar mijn mening juist van belang om de uitgaven te stimuleren van de consument. Dat kun je via belastingvoordelen doen, maar ook op andere manieren. Veel landen hebben niet de unieke mogelijkheid zoals wij die hebben zonder zich in de schulden te steken. Je kunt het zien als een soort van “verlaat de gevangenis zonder te betalen” kaart. Waar andere landen de schulden die ze nu oplopen later moeten afrekenen.
Maar zoals ik al zei: ik sluit niet uit dat we in de toekomst weer moeten gaan betalen, maar dat was ook gebeurd met of zonder crisis.
Ruof A Idua zegt
@Rick Dos: deel je mening volkomen dat juist nu consumenten moeten worden gestimuleerd geld uit te geven. Sterker nog als iemand daar goed in is (geld uitgeven) ben ik het. Maar dat staat helemaal los van deze crisis :-)
Dat stimuleren van de consument kan op veel andere manieren. We hadden het over het potje van de ww. En dat is nu net een potje waar in de zeer nabije toekomst de nodige aanspraak op zal worden gemaakt.
Voor dat stimuleren moeten we uit andere vaatjes tappen (btw, overdrachtbelasting etc). Hoe je het wendt of keert; een euro is een euro uit welk potje die dan ook komt. Wij kunnen daar over blijven discussiëren maar ben bang dat we daar niet mee uit de crisis raken hahaha.
Ik tref je ongetwijfeld in een latere “Carmageddon” post!
Rick dos zegt
@Ruof A Idua
We zullen zien! ;)
CSL zegt
Die stijgingen zijn wel te begrijpen. Mensen zijn nu voorzichtiger met hun keuze en kiezen gewoon voor de top!
BmwFreak68 zegt
Hou is op met het lullig doen, iedereen let hier op de spelling.
Ga ergens anders controleren, dit is een auto website!
LPJ zegt
Inderdaad BmwFreak68, een auto blog, daar waar taal gecombineerd wordt met auto’s. Let dan ook beetje op alletwee ;)
BmwFreak68 zegt
Right, waar taal gecombineerd wordt met auto’s.
Ik heb het hier over de spelling, of kleine typfoutjes.
LanciaGamma zegt
Wij hadden ooit een ’82 M535I en toen zag je 1 keer per jaar een M , alhoewel 1 van de weinige M’s woonde 500 meter verderop naast een sierra cosworth met taartschep.
Dat waren mooie wedstrijdjes op de dijk, waarschijnlijk dat onze M535I als een van de wijnige op de sloop beland is.
Niet door schade maar omdat mijn ouders ik en broers standaard plank reden en ook burnout specialist waren ( ; en de hele achter trein het begeven had na 10 jaar
hij was op