Hoe zit het eigenlijk met die robots?
Aan het begin van 2018 beloofde GM ons dat het aan het eind van dit jaar de eerste stuurloze auto’s de weg op zou..euhm…sturen. Met stuurloos bedoelen we in dit geval letterlijk stuurloos, als in een autonome auto die geen stuur heeft. Dat is namelijk nog een noviteit want tot op heden hebben autonome auto’s doorgaans wel stuurwielen zodat er ingegrepen kan worden door een mens als het fout gaat.
Inmiddels zijn we aanbeland in de nadagen van 2019, maar GM’s stuurloze auto’s zijn nog nergens te bekennen. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat we niet in Amerika leven, maar vooral ook met het feit dat ze er simpelweg nog niet zijn. Op zich is dat geen nieuws, want GM maakte in de zomer reeds bekend dat het haar eerder gestelde deadline niet zou gaan halen.
Voor de believers van autonoom is het de zoveelste klap in het gezicht. De beste publieke data over hoe het zit met de vorderingen van autonome auto’s komt uit California. De overheid daar gaf vijftig bedrijven een vergunning om hun autonome probeersels uit te testen op haar gritty streets, maar die bedrijven moesten dan wel rapporteren hoeveel ‘disengagements‘ ze tegenkwamen. Dat zijn dus momenten waarbij een mens moet ingrijpen (van binnen of buiten de auto) omdat de autopiloot in de fout gaat.
Het rapport van 2019 wordt waarschijnlijk spoedig bekend, maar tot op heden moeten we het doen met de cijfers over 2018. Die tekenen geen geweldig plaatje voor robots. Waymo kwam over vorig jaar het beste uit de bus, maar alsnog had de robot van Google-moeder Alphabet eens per 11.017 mijl de hulp van een mens nodig om uit de problemen te blijven. Dat zijn nog geen cijfers waarvan de maatschappij als geheel zou zeggen ‘kom maar door met die autonome gebakjes’. GM’s Cruise Automation was de nummer twee, maar had al één ingreep nodig per 5.205 mijl. Het kan veel slechter: Apple’s systeem vereiste eens per 1,1 mijl een ingreep en Tesla deed helemaal niet meer mee omdat het bang was.
Ondanks deze feiten lijkt het erop dat de NHTSA binnenkort toch instemt met GM’s verzoek om stuurloze auto’s de weg op te sturen, zo bericht Reuters. NHTSA-eindbaas James Owens zegt er het volgende over:
I expect we’re going to be able to move forward with these petitions soon – as soon as we can. This will be a big deal because this will be the first such action that will be taken.
Technisch gezien zegt Owens hier natuurlijk alleen dat de aanvraag in behandeling genomen zal worden, niet dat die ook een positief oordeel krijgt. Toch is dat laatste wel de verwachting die Owens zelf schept. In eerste instantie zal de test gelukkig plaatsvinden in ‘Murica, maar Europa kan natuurlijk nooit lang achterblijven. Zit jij er al op te wachten om zo’n beginnende robotbestuurder tegen te komen op de weg?
sudbina zegt
Apple 1,1mijl en GM eens per ruim elf duizend mijl?
trasimo zegt
Nou, als ik naar de huidige stand van autopilot kijk zitten we daar helaas nog niet dicht in de buurt. Maar als het straks wel voldoet, why not? Vooral op de snelweg wordt het al snel veiliger dan al die slingerende appende zondagsrijders, busjes en leaserijders die je daar tegen komt.
RiKe zegt
Gezien het aantal ongelukken welke dagelijks gebeuren door afgeleid/asociaal rijgedrag zou je haast gaan denken dat het beter gaat zonder stuur
blackmilo zegt
Ik zie liever een combo van beiden. Een soort noodstop om handmatig de controle te verkrijgen. Software is nou eenmaal gevoelig voor hackers.
lekbak zegt
@blackmilo: als alles via een draadje gaat helpt een stuur met veredelde potmeter ook niet tegen hackers.
vaakbenjetebang zegt
Omgekeerd ben ik wel benieuwd naar de (niet-bestaande statistieken) van het aantal door mensen gereden kilometers per zinvolle ingreep door rijhulpjes (al is het maar ABS of ESP). Let wel, met zinvol bedoel ik niet ‘het elimineren van ieder beetje slip in welke richting dan ook’ maar echt het verschil tussen schrikken en schade.
dl658 zegt
@vaakbenjetebang: Dat zal niet veel verschil zijn maar neem aan dat AI anticipeert op voorgaande ongevallen, files, enz.. en zo zal leiden tot vlotter rijdend verkeer bij knooppunten. Niet zoals je nu ziet dat ze pas op het einde willen invoegen
jajeroenja zegt
Yes please! Lekker autonoom naar werk, met huidige drukte en bestuurders die naar mijn mening allemaal niet kunnen rijden, is voor mij het leuke er al een tijdje af, ga ik wel lekker achterin zitten. Doe ik op de kerstdagen wel een rondje met m’n eigen bak.
pablo1971 zegt
Als ik zelf niet meer zou kunnen/mogen rijden, dan is de lol er wel af. Vraag me af of de gemiddelde mens kan accepteren bij een naderend ongeval de auto/bestuurder op te offeren ten gunste van bjjv. een overstekende voetgangers.
En hoe handel je schade af met een zelfrijdende auto? En stuur je je auto als onbemande taxi de weg op om je minderjarig kroost op school af te zetten?
Dutchdriftking zegt
Dit hebben we toch allang?! Dat heet een tram…..
lekbak zegt
@dutchdriftking: die tram is maar op een paar plekken in Nederland te vinden. De bus echter rijdt wel door heel Nederland. In theorie dan, want busbedrijven zijn heel bedreven in het om de wettelijke eisen heen werken.
amauryg zegt
Off-topic, maar ik begin me toch echt te ergeren aan de grammaticale fouten hier op autoblog. Elk artikel opnieuw kom ik minstens een dt-fout tegen, om nog maar te zwijgen van ontelbare onsamenhangende zinnen overal. Mijn excuses voor de random opmerking maar het moest me even van het hart, ik denk dat autoblog de lat voor zichzelf gerust wat hoger mag leggen.
jaapiyo zegt
@amauryg: oké kom maar door met de fouten dan. Dit soort dingen roepen zonder voorbeelden is alleen maar irritant.
amauryg zegt
@jaapiyo: Daarstraks stond er “instemd”, ik zie dat het reeds is aangepast. Dit is geen persoonlijke aanval naar iemand, louter een punt ter verbetering. Als je dit beschouwt als “louter irritant” kan men blijkbaar moeilijk om met kritiek hier, spijtig.
jaapiyo zegt
@amauryg: dat stond er niet, maar oké. We streven er verder altijd naar om zo foutloos mogelijk te zijn en als dat niet lukt mag dat best gezegd worden, maar kom dan wel met de voorbeelden. Zo’n generaliserend statement komt een beetje over als nodeloos afzeiken wat alleen maar de sfeer verziekt en waar we verder ook niks van leren. Spelvouten doorgeven kan overigens ook door te mailen naar [email protected], maar ze in een comment zetten is ook prima.
cossiekiller zegt
Zou die dan ook automatisch van de linkerbaan gaan als je gaat bumperkleven?
sirdrinksalotofpetrol zegt
Kan niet snel genoeg komen. Autobezit ook afschaffen zodat je niet meer van die idioten op de weg hebt die met een niet autonome auto ongelukken veroorzaken. Zou dat niet mooi zijn alleen maar elektrisch autonome auto’s op de weg. Geen files en ongelukken meer, heerlijk. Wifi aan boord, tafeltje in de auto, kan je al lekker wat voorbereidend werk doen zoals e-mails sorteren, veel efficiënter allemaal.