Wellicht had je al zoiets meegekregen, maar het loopt niet bepaald storm met de Europese autoverkopen. Dit ligt grotendeels aan de zuidelijke knoflooklanden, maar ook hier is het niet bepaald hosanna, en dus gaan er geluiden op om de slooppremie maar weer van stal te halen. Een goed idee?
Tussen 2009 en 2010 werd, om de algehele malaise van de autobranche te mitigeren, naar goed Amerikaans voorbeeld in verschillende Europese landen een slooppremie gehanteerd. In het kort betekende dit dat het aantrekkelijk werd gemaakt je oude afgetrapte stinkblik in te ruilen voor een glanzend nieuw, maar vooral ook schoon, exemplaar. Goed voor de economie én lief voor het milieu, twee vliegen in één klap.
Momenteel zitten de verkopen wederom in het slop, en dus kan je er donder op zeggen dat er weer stemmen opgaan voor nog een rondje slooppremie. Hee, misschien kunnen we er zelfs die gevreesde fabriekssluitingen mee voorkomen, nietwaar?
Inderdaad: niet waar. Een dergelijke regeling heeft slechts een tijdelijk effect, vergelijkbaar met de registratiegekte van deze maand. Zodra hij voorbij is slaat de markt vermoedelijk weer dood. Zeker in Europa is er sprake van overcapaciteit, en een verminderde vraag, omdat de consument bang is en zijn geld liever op zak houdt. Zou het dan echt helpen om kunstmatig vraag te creëeren door er weer een zak overheidsgeld tegenaan te gooien, of schuift dat de problematiek slechts een jaartje door?
Ik denk zelf het laatste. Laat de noodlijdende fabrikanten nou eens door de zure appel heenbijten en orde op zaken stellen. Kost wat, maar het levert op de lange termijn wel voordeel op. Echt veel toekomstperspectief heeft de niet-high end autoindustrie in West-Europa niet. Lullig voor de werknemers die buiten de boot vallen, maar zo werkt de economie nou eenmaal. Diezelfde werknemers hoor je ook niet als het crescendo gaat, en er nieuwe banen geschept worden.
Bovendien had het vorige programma spilzieke uitwassen, vooral in de Amerikaanse variant, Cash for Clunkers. We worden eigenlijk liever niet herinnerd aan de beelden van tiptop-auto’s die alleen om de economie aan te jagen de vernieling in worden geholpen.
Bovenstaande is natuurlijk geheel de persoonlijke mening van ondergetekende, misschien heb je er zelf een andere kijk op? Deze is uiteraard welkom in de comments.
KEV9 zegt
Ik zeg…slopen die benzinemotoren lang leve de diesels ;-)
F612S zegt
@Soulmaster: Kom dat alsjeblieft eens in de Verenigde Staten vertellen. Ze rijden daar praktisch alleen maar benzine auto’s. Zelf snap ik niet waarom diesel er zo impopulair is.
toyotafortuner zegt
@F612S: in Amerika is benzine retegoedkooop en moeten diesels aan strenge milieueisen voldoen.
desjonnies zegt
We houden Griekenland al overeind
En straks Spanje.
Nu ook nog de auto industrie?
Waar komt het geld dan vandaan?
Oh shit, van ons……..natuurlijk.
Ooit het compleet gave als nieuwe interieur van een DS Pallas in Frankrijk gekocht.
Die was gecrusht door de zgn Balladur regeling.
Was van Opa geweest. Die DS
Die hem had ingeruild op een nieuwe Nissan.
ruudw zegt
@desjonnies: Dat geld komt niet direct van ons. Daar moet eerst nog voor worden geleend bij de bank
Hubert zegt
@ruudw:
Maar wij houden de banken overeind…
mezos zegt
@desjonnies:
Precies, Nederland heeft al een gigantische staatsschuld. Nederland kan het niet veroorloven om slechte economische landen in Europa miljarden te geven met grote kans dat het nooit terug komt.
lincoln zegt
nou nou nou .. “sloop”regeling ..
je bedoeld waarschijnlijk de “stuur die ouwe meuk maar met subsidie naar Afrika regeling” ..
dennisr zegt
Ik vraag het me af, een oud barrel word particulier toch nog meer voor betaald dan bij de stealer..
Zie nog geen stormloop op nieuwe auto’s als ze dit er weer bij doen eerlijk gezegd..
nielsvanderweiden zegt
“Zou het dan echt helpen om kunstmatig vraag te creëeren door er weer een zak overheidsgeld tegenaan te gooien, of schuift dat de problematiek slechts een jaartje door?”
En dat is de crux van het verhaal. Omdat de industrie de overcapaciteit niet wil aanpassen moet de belastingbetaler er maar voor opdraaien, die dan een beetje van zijn geld kan recupereren door een nieuwe auto van de slooppremie te kopen.
Mijn ouwe hok (21 jaar) doet het nog prima. Deze maand vijf jaar in bezit and counting. Nieuwe auto? Nergens voor nodig.
*”Abwrackprämie: ich habe überlebt!”-sticker bestelt*
awesome zegt
Ja, laten we de dealers vooral overeind houden met een slooppremie. Jammer alleen dat de zelfstandige dealer er zo weinig aan heeft.
Zoals al eerder aangegeven, hebben steeds meer importeurs dealerschappen overgenomen(PON, Louwman). Deze kunnen echt wel rondkomen zonder slooppremie volgens mij.
Zij leven helemaal niet meer van de verkoop van nieuwe auto’s, maar van de lease.
Mocht het toch door gaan, wil ik ook graag een slooppremie voor bankstellen en fietsen. Hier in de omgeving gaat de ene woonwinkel na de andere fietsenmaker kapot, maar steun vanuit de overheid is nergens te bespeuren.
meneersander zegt
Vind dan wel dat alleen afgeragte auto’s hiervoor in aanmerking mogen komen. In de tijden van de slooppremie zijn veel nog goede auto’s gewoon zonder pardon gesloopt….
awesome zegt
@meneersander: Maar wat is in dit geval afgeragd?
Een auto met 400K op de teller hoeft niet afgeragd te zijn…
meneersander zegt
@awesome: een auto die amper nog op zijn veren staat, aan alle kanten roest, deukjes en krassen heeft, en ongeveer 10 minuten nodig heeft om te starten en vervolgens met een geluid waar je rillingen van krijgt in de versnelling gaat.
Melvivio zegt
@meneersander: Die komen alleen nog maar in aanmerking voor slopen. De dingen die jij opnoemt zullen allemaal APK afkeur zijn.
awesome zegt
@meneersander: Ok, maar volgens mij rijdt daar over het algemeen een groep mensen in die geen andere auto kunnen betalen. Die zijn niet in de gelegenheid om even 5K neer te leggen voor een andere auto…
meneersander zegt
@awesome: Nee oke prima. Maar het is toch zonde om nog goede auto’s te slopen. Mijn buurvrouw reed in een Ibiza die heeft ze 2 jaar terug met slooppremie weg gedaan. Dat sing had 97k op de teller, super netjes, prima onderhouden ga zo maar door. Echter moest dat ding gesloopt worden vanwege de slooppremie.
ThomasBol zegt
De registratie gekte snap ik niet. Wij krijgen vanuit de fabriek allemaal voorraad toegezonden die over twee weken niemand meer wilt kopen i.v.m. wijzigingen in het belastingstelsel. Ik ga die dingen pas registreren als ik ze verkocht heb, maar dat gaat helaas niet snel gebeuren.
dnadave zegt
Sure, het zal de autobranche stimuleren
Maar voor de regering van Nederland is het grotendeels weggegooid geld. Waarom? Omdat Nederland zo goed als 0,0 auto industrie heeft. Al het geld gaat linea recta naar Duitsland en andere autoproducerende landen. Alleen de BPM, die komt wel bij de overheid terecht.
norge zegt
Het naar de sloop sturen van nog goede auto’s met steun van de staat.Lekker slim…
mezos zegt
Als de Nederlandse overheid nog meer Europese landen miljarden gaat geven die ze nooit terug kunnen betalen (bijv. Griekenland) dan zal Nederland nog sneller falliet gaan.
Simpson zegt
Het is een sigaar uit eigen doos…voor niet-rokers.
De industrie heeft maar een mogelijkheid: Aanpassen of verdwijnen
mellie zegt
@Simpson: hier ben ik het mee eens
Crownvictoria-owner zegt
Hoe linken ze mijn foto’s aan deze post??
autoblogger zegt
@Crownvictoria-owner: als je op de foto klikt dan kom je bij autojunk, waarschijnlijk heb je de de foto daar geupload?