Met een 610 pk sterke V8 en een gewicht van slechts 780 kg lijkt deze anorexia-SLK van Carlsson, net als Mr. Garrison uit volle borst te willen schreeuwen: ‘I’m not gayyy!‘ Sure thing, Butch.
Maar even zonder gekheid: dit is natuurlijk een geweldig racekanon, zonder compromissen gebouwd, en alleen bedoeld om heel hard een berg omhoog te rijden. Iedereen weet: wanneer je tegen een helling op moet, dan telt elke kilo, vraag maar aan Jan Ullrich.
Later dit jaar gaat de SLK 340 (zijn motorinhoud is 3,4 liter) deelnemen aan de beruchte Pikes Peak hillclimb. Je zou zeggen dat hij rauwe power tekort komt om echt in de eredivisie mee te spelen, maar het lukte Rhys Millen ook met 700+ pk. Bovendien zal de coureur die dit lichtgewichtje naar boven mag brengen er zijn handen aan vol hebben.
Voor de gelegenheid maakte Carlsson ook een snoezig bijpassend Smartje met 112 pk, die op de foto’s links van de SLK staat. Deze 2,7 meter korte Fortwo, met 17 inch lichtmetaal, zal ‘in miniserie’ geproduceerd worden.
norge zegt
Nou kijken of tie de huidige titelhouder (Hyundai) kan verslaan. ……dacht het niet…
Ferry_76 zegt
780 kilo? Weinig origineels SLK meer aan dan, behalve de vormgeving.
lambo4all zegt
@Ferry_76: behalve de voor en achterlichten zitten er precies nul onderdelen op die ook op een normale slk passen.
johanhummer9 zegt
@lambo4all: voorlichten? Je bedoelt stickers
lambo4all zegt
@johanhummer9: asjemenou! Moet denk toch maar een iphone 5 gaan aaanschaffen!
sandervolvo zegt
@lambo4all: hoeft niet ik zach het ook niet
(maar ik zal hem wel kopen)
ronin1130 zegt
@sandervolvo: zach???
Meneer heeft zeker een andere moedertaal dan Nederlands? Dan weze het vergeven…
sandervolvo zegt
@ronin1130: nee hoor puur hollands
gewoon een spel foutje!
Thomasio zegt
@sandervolvo: Tijdens de verontschuldiging knal je er nog eentje uit! Als dyslect doe ik het in de gemiddelde comment niet beter en ik wil mijn eigen punt niet afzwakken, wat ik in feite nu wel doe.
lambo4all zegt
Dit moet echt een belachelijk snelle wagen zijn! en voordat iedereen weer over de enorme spoilers en diffuser valt, dat is nodig omdat de lucht bovenop een berg veel ijler is dus heb je grotere spoilers nodig.
b013 zegt
I like. Maar die grote spoiler had niet gehoeven van mij.. Veelste groot…
trolle zegt
Veel teveel asfalt op pikes peak tegenwoordig
Hupke zegt
Die wint het qua styling toch niet bij de Z4 gebaseerde racewagens en laten we eerlijk zijn daar draait het bij promotie ook om.
guusboum zegt
780 kg is toch bijna onmogelijk?! Een ktm Xbow weegt nog meer!
Frankypanky zegt
“SLK?
No matter how much or big your muscles are…any SLK is gay!”
bozewolf zegt
Bizar laag gewicht! Motor komt van Judd overigens.
carmasterr zegt
Buizenframe + Judd V8 + plastic SLK hoesje en klaar is je hillclimber.
Zo bijzonder licht en krachtig is ie dus eigenlijk helemaal niet (vergeleken met zijn soortgenoten).
carmasterr zegt
Toch erg jammer dat ze Pikes Peak nu compleet geasfalteerd hebben.
Het feit dat het eigenlijk één langgerekt rallycross circuit was maakte het nou juist zo uniek.
Je had er dan ook een behoorlijke unieke wagen voor nodig die op elke ondergrond net zo snel was.
Vandaar dat er extreme alleskunnende vuurspuwers als Rod Millens Celica GT en de Monster Tajima Suzuki´s ontstonden.
Tegenwoordig kan zo´n beetje elk buizenframe met vier rechte wielen en een dikke motor een betere tijd scoren met de helft van de moeite.
En dat haalt toch veel van de magie weg voor mij.