Allemachtig. De druiven zijn van een bedenkelijke zuurgraad in Spanje…
We snappen dat Carlos Sainz een katerig gevoel aan de Grand Prix van Hongarije overhoudt. Terwijl Max naar een vierde plaats reed – iets dat hij na afloop amper kon bevatten – liet de Toro Ross-bolide van de 20-jarige Spanjaard het afweten door één van de meest lullige mankementen ooit: een falende slangenklem.
In het officiële wedstrijdverslag van Toro Rosso houdt hij zich nog in. Geen kwaad woord over Max of het team. Maar in de Spaanse kranten AS en Marca loopt de rookie even leeg. Sainz is niet te spreken over de beslissing om Verstappen eerder een pitsstop te geven. Hij had immers een betere start (gifje) en lag een paar plekken voor op zijn teamgenoot. “Ik moest later stoppen dan de anderen, waardoor Max me dankzij zijn pitstop kon passeren. Daar heb ik absoluut geen begrip voor,” aldus een boze Sainz. Hij gaf aan later met het team over de kwestie te hebben gepraat, waar hij te horen kreeg dat dit de gekozen strategie was de beide Williams-bolides te passeren.
Carlos’ beklag dat Max een voorkeursbehandeling krijgt (is er een F1-team waar beide coureurs gelijk zijn? -red.) wordt onderschreven door de Spaanse krant AS, die melden dat dit niet de eerste keer is dat Verstappen de betere kaarten krijgt. “Het is ook lastig te strijden met een coureur die al is bestempeld als de nieuwe Senna”, aldus de volledig onpartijdige huilkrant.
Hoe zeg je butthurt in het Spaans?
wimpster zegt
Muchos calimeros
thierryvth zegt
@wimpster: hoe zeg je allememachies in het Spaans? ( ;
venckman zegt
@thierryvth: todos me maggies
VeniVidiVici zegt
@wimpster: Ik proef een Hamilton/ Rosberg rivaliteit aankomen… ?
MARS zegt
Aah gossie…
danone zegt
Butthurtos waarschijnlijk…
moondustfocus zegt
Is Calimero z’n eierdop verloren?
pomoek zegt
@moondustfocus: Haha, inderdaad, zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk! Altijd een t*ringhekel gehad aan die tekenfilmpjes overigens. Geen idee of hij gelijk heeft. Ik heb toch vaak coureurs in wedstrijden laat zien stoppen om juist door even een paar extra rondjes te rijden iemand in te halen. Later stoppen hoeft geen probleem te zijn. Als je wordt ingehaald door je teamgenoot is het natuurlijk een mooi excuus, maar of dat aan de pitsstop strategie lag is nog maar de vraag, Verstappen had een goede race snelheid en Sainz, afgezien van de start, in mijn ogen niet echt.
Hoe dan ook: Ik denk dat hij wel een punt heeft. Maar gelijke monniken gelijke kappen geldt natuurlijk niet in de F1. Tenslotte denk ik dat héél veel mensen graag op zijn plaats zouden zitten, zelfs als “the bitch” van Verstappen. Geniet er nu maar van Sainz, want voor je het weet rij je redelijk anoniem in de Formula E of zoiets.
awesome zegt
@pomoek: max zat al vrij rap achter Sainz die niet voorbij Massa kwam.
Dus hijbkan klagen, maar beter was ie er voorbij gegaan…
norge zegt
De nieuwe Senna…….Heerlijk toch?
VeniVidiVici zegt
@norge: *boordradio* “Uhh Carlos… Max is faster than you!” ?
bofkont zegt
@norge: blijf vooral dromen.
VeniVidiVici zegt
@bofkont: Niks mis mee hoor… doet Max ook. Afgelopen zondag kwam er bijna weer 1 uit voor hem… Het podium! ☺
bofkont zegt
@VeniVidiVici: Ik hoop het van harte voor hem, maar laten we niet te hart van stapel lopen met hordes fanboys.
Jozo zegt
@bofkont: Hoe lang blijf je dit nog roepen?
Wat mij betreft maakt Max de verwachtingen dit seizoen meer dan waar. Volgens mij hebben we in Nederland nog niet half in de gaten hoe goed hij het doet en hoe bijzonder het is dat een Nederlander in deze tijd zo presteert in de F1.
Hulde voor die jongen!
wif1 zegt
*knip*: Fanboy ben je in jouw ogen al als je zegt: “plek 4, goed gedaan max…”
Vertel me eens welk 17 jarige rookie al eens een 4e plek gefinisht is in de Formule 1?
lincoln zegt
@wif1:
Wat heeft zijn leeftijd er mee te maken dan ??
Je bent F1 rijder .. of niet ..
Lennaert zegt
@lincoln: 17 jaar maakt minder ervaring dan iemand die met 25 de F1 instroomt. Dat maakt zijn leeftijd van belang. Het benadrukt de prestatie.
lincoln zegt
@Lennaert:
Dit zijn geen Paralympics hoor suffie ..
Lennaert zegt
@lincoln: nee, dat probeer ik je duidelijk te maken.
jaccovdzaag zegt
Zielepoot
phaeton zegt
Nee Nederlandse media, die zijn lekker objectief. Het is Max voor, Max na. Als het omgekeerde zich had voorgedaan dan had Max eenzelfde artikel aan De Telegraaf of het AD gegeven. En anders had men het wel verzonnen om te scoren.
thierryvth zegt
@phaeton: dit komt niet van de NL media, vele internationale media gelezen
rolov zegt
@phaeton: denk je dat die Spanjaarden zich druk maken over wat die Hollandse kranten zeggen?
Dimglor zegt
@phaeton: Dank u! Ik durfde het al bijna niet meer zeggen hier…
Want toen ik de vorige keer wat kritisch was over Max werd ik aanzien voor een “hater”…
Er is idd een groot chauvinistisch gevoel rond Max en dat versta ik wel, maar er moet ook nog wat objectiviteit blijven…
Oké, hij doet het nu zeker niet slecht… Maar zoals er hier soms over gesproken wordt is hij net de nieuwe driving god…
lekkaah zegt
Moetje zorgen dat je beter wordt.. jankerd
thierryvth zegt
1 er worden nog al vaak uitspraken gekoppeld aan mensen terwijl het maar de vraag is of ze dat echt gezegd hebben
2 max was tijdens de race te horen dat hij werd opgehouden door Carlos en toen hebben ze hem binnen gehaald.
Wat ik interessanter vind, ik kijk BBC en geen Olaf mol want die mist alles, maar nu heeft ook de BBC het gemist of ik zag het zelf niet goed maar het briljante was dat Max bij de safety car naar binnen is gegaan en naar de hardere compound switchte, vervolgens 1 ronde op hard en toen weer naar binnen voor de softe compound, zo heeft ie dus voldaan aan rijden met beide compounds, briljant dus als ik het allemaal goed gezien heb
thierryvth zegt
@thierryvth: 1 ronde op hard onder de safety car dus
TheVeenmeister zegt
@thierryvth: nee, niet helemaal.. Vlak voor de safetycar switchte hij al naar hard. Dat was zijn tweede stop. Sainz was al bij zijn eerste stop naar hard gegaan. De mazzel was dat na een paar ronden op hard de vleugel van Hulkenberg er aan ging. Dat was precies genoeg qua aantal ronden om een setje zacht tot eind van de race te gebruiken. Zeker omdat er nog een aantal ronden achter de safety car gereden werd. Sainz had op dat moment een rondje achterstand en Max kon gelukkig nog aansluiten..
gregorius zegt
@TheVeenmeister: Hoeveel verloor Sainz eigenlijk met zijn rondje extra tov de outlap van Verstappen.
En zat Sainz opgesloten na zijn stop (kan t me niet herinneren). Uiteindelijk was het het gat tussen Verstappen en Sainz wat het verschil maakte na de vleugen van NicoH en de virtual-safety-car-stop van Vettel.
Ergens wil ik er ook nog wel aan dat de STR extra snel kapot ging door het knokken met Alonso; je weet t niet; maar dat ie ook precies waar men Verstappen van beticht tijdens zijn uitvallers: misschien wel te veel te lang van die auto vragen.
baasbas zegt
@gregorius: Goed punt, Massa ging gelijk met Verstappen naar binnen. Sainz kan niet claimen dat hij opgehouden werd.
TheVeenmeister zegt
@baasbas: T was ook niet Massa die voor oponthoud zorgde. T was Vettel die precies tussen Max (niet op een ronde) en Carlos (+1 lap) in reed. Zo kon Max naar de achterkant van t veld rijden, stoppen, en weer aansluiten.. Kijk de herhaling en je ziet Carlos als tweede auto rijden tot dat de achterblijvers de safetycar in mogen halen..
TheVeenmeister zegt
@gregorius: Hij verloor zoveel doordat Vettel met zijn stop precies tussen Max en Carlos in reed. Sainz was dus nog steeds gelapped en Max niet meer. Die kon dus voor de safetycar uit naar de achterkant van het veld rijden. Sainz moest dat dus doen nadat ie t groene licht van de safetycar had gekregen. 1 ronde daarna ging het veld weer los.. Vandaar de grote achterstand.
Hier kan je de race terug kijken. Tijdens de safetycar is Sainz de tweede in de rij..
https://www.youtube.com/watch?v=HrpNCaO4TmI
gregorius zegt
@TheVeenmeister: Ik heb het juist over het gat tussen Max en Sainz wat direct na de pitstop en voor de virtual safety car er was. Dat heeft m precies de das om gedaan: als Sainz een snellere outlap had en daarna ook de pace oppikte (ik weet de ronde-tijden niet), dan had ie misshcien ook voor Vettel kunnen blijven na Vettel’s pitstop. Dan had hij minder te zeuren gehad.
motoragent zegt
@thierryvth: Max ging een paar rondjes voor de safety car al naar de medium band, net als vele achter hem. Hij heeft inderdaad wel ontzettend veel geluk gehad met zijn positie achter de safety car, omdat hij door Vettels pitstop weer de laatste was die niet op een ronde achterstand stond. Hij sloot helemaal achter aan achter de safety car en kon daardoor ongestraft een stop maken naar de zachte band.
thierryvth zegt
@motoragent: ik ga het nakijken maar dan heb ik liggen slapen
fmgarcia zegt
@thierryvth: Ik kon helaas niet reageren via je link, maar we zijn het dus eens. Heb zelf de koenig op Spa niet gezien. Zal ongetwijfeld wow reacties oproepen bij velen;)! Ikzelf ben meer onder de indruk van een glij-vrij en zga pieploos rondje met wat voor machine dan ook.
thierryvth zegt
@fmgarcia: dat rondje is hilarisch, ze vinden nog steeds excuses ondanks dat het de koenigsegg factory testdriver is die met die boat geen apex weet te raken. Zie YouTube: agera spa, 1:30 lol
fmgarcia zegt
@thierryvth: Er staan genoeg Agera/Spa filmpjes, dus geloof je op je woord. Automotive onbenul Nederland begint steeds meer praatjes te krijgen omtrent autosport. Maak het in mijn omgeving ook veel mee. Moeten we dat met ze allen irritant vinden, of corrigeren wanneer nodig? Ik persoonlijk laat het lekker lullen, maar wat een irritatie om mensen dingen te zien posten over f1. De meeste kunnen de helft vd rijders zelfs niet bij naam noemen, laat staan dat er enige technische, regel of strategische kennis is. Ja mn azijn was lekker, neem er zo nog eentje op Max!
Edge zegt
@thierryvth: Inderdaad. Ik hoorde van een maat die Sport1 keek dat Max naar binnen was geweest. Mijn eerste reactie was dat Olav weer eens scheel was, maar voor de verandering had hij het bij het rechte eind en de BBC niet. Wel jammer dat Olav ook riep dat Max laatste lag, terwijl dat niet zo was.
mrB zegt
oh jeej, doe nou niet Carlos! Ster allures kun je nu nog niet gaan krijgen, het is nog je eerste jaar! Toen Max vaker uitviel hoorde je hem niet klagen over voortrekken, alleen een beetje over de motor.
pomoek zegt
@mrB: Inderdaad, Sainz zit in een bevoorrechte positie, ik klaag niet over mijn leven maar had graag een jaartje in de F1 rond geraced. Stond voor mij niet in de sterren en heb daar überhaupt niet het talent voor. Maar je kan mij niet wijsmaken dat van de 6 miljard bewoners op deze aardkloot er slechts pak ‘m beet 30 in staat zijn een F1 bolide te besturen? Kortom, geniet van wat je doet sainz, en stop met zeuren. Dat geldt niet alleen voor jou maar voor alle coureurs wat mij betreft.
kobus1967 zegt
Car lost.
singer911 zegt
Spaanse lul.
fmgarcia zegt
Het is toch ook een feit dat Sainz met dezelfde strategie/beetje geluk hetzelfde had kunnen doen. En ja die media in Spanje is natuurlijk pro Carlos, net als dat de noobmedia hier alles propageert wat Verstappen betreft.
thierryvth zegt
@fmgarcia: niet alleen de media is noob, ik zie een faal rondje van koenigsegg rond spa (alle apexen gemist en null tractie) en de hele goegemeente liked en zegt wow
gitaarknul zegt
google translate: butt hurt = dolor trasero.
verder, natuurlijk heb je verschillen binnen een team, welkom in de F1
MaartenD zegt
AS en Marca zijn net als de Televaag in Nederland, alles met een flink korreltje zout nemen graag…
dutchcourage86 zegt
Dolor en el culo!
Hupke zegt
Altijd leuk om een Belg te zijn als de Spanjaarden overhoop liggen met een bende Hollanders…
pomoek zegt
@Hupke: Haha, Verstappen is een Limburger en zelfs een beetje een Belg, en heb niet het lef om een Limburger een Hollander te noemen!
Hupke zegt
@pomoek:
Wat Verstappen is doe ik geen uitspraak over, de fanclubs darentegen zijn Hollands en Spaans, en het is hier in dit gebied dat ondertussen België noemt bijzonder gezellig als die 2 ambrass hebben.
bas038 zegt
Misschien heeft ‘ie wel gelijk.
Edge zegt
Ach, storm in een glas water lijkt me. Carlos wordt op de vingers getikt door de mediachef van het team en morgen lezen we weer dat dit uit zijn verband is getrokken
desjonnies zegt
Ik kan het bericht bevestigen, op het Spaanse ‘Chanel 9 Neus’ was het een onderwerp :
https://www.youtube.com/watch?v=ctaszjeaDK0
levon zegt
Dit was een race waar je als rijder geluk hebt zoals alonso rn verstappen hadden. Wat sainz zegt is dan niet echt objectief
rob5nismo zegt
Ach ja kijk naar het webber vettel verhaal
stefan_ijff zegt
Als dat Carlos’ woorden zijn vind ik het jammer dat hij dat gezegd heeft. vind het samen met Max een prima koppel voor Toro Rosso waar beiden van elkaar aan het leren zijn
jaapiyo zegt
Het is wel zo dat als de rijders gelijk behandeld worden de rijder die op dat moment voor ligt in de race de eerste keus heeft om een pitstop te maken. Wat dat betreft heeft Sainz een punt, tenminste, áls hij op dt moment ook aangaf dat hij een stop wilde maken. Als hij dat niet doet en Max wel kunnen ze natuurlijk niet gaan liggen wachten totdat Carlos besluit dat hij naar binnen wil komen, dat kan alleen Mercedes zich tot zekere hoogte permitteren als ze weer eens mijlenver voorliggen met zijn tweeën. De andere teams inclusief STR vecht ook met andere teams en niet alleen een interne battle.
Kortom, we moeten weten of Carlos ook gevraagd heeft hem te pitten terwijl hij klem zat achter de Williams, maar dat het team toen toch eerder Max naar binnen heeft gehaald. In dat geval heeft hij zeker een punt. Zo niet moet ‘ie niet gaan lopen zeuren.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: *dat *vechten
griffendahl zegt
@jaapiyo: Anderzijds is natuurlijk wel zo dat je als team er niet op zit te wachten dat die twee jonge honden elkaar elimineren bij een onbesuisde inhaalactie op elkaar… Max zat erachter en claimde sneller te zijn, als het team zoiets ziet kan je natuurlijk flexibel met je strategie omgaan en een potentieel risico verkleinen.
jaapiyo zegt
@griffendahl: zeker. Ik denk ook dat de afgesproken strategie van Sainz (en van Max) voor de race dan ook was om op dat punt nog een paar ronden door te rijden. Maar op het moment dat Max aansluit bij Sainz en op de radio komt klagen dat hij opgehouden wordt zijn ze bij STR gaan kijken wat ze kunnen doen. Een teamorder had gekund, of een pitstop voor een van de twee. Ik denk dat ze gekozen hebben om Max vroeger te laten stoppen omdat die dus op de radio klaagde en Sainz niet en die dus gewoon op zijn vooraf afgesproken strategie bleef zitten.
Achteraf kan je wel zeggen dat de beslissing uitviel in het nadeel van Sainz maar dat dat een ‘bewussie’ is van het team denk ik niet. De rest van het jaar is er ook niks gebleken van voortrekkerij in richting van de een of de ander en STR/Red Bull heeft daar ook helemaal geen belang bij dus…Bij Webber vs Vettel kon je je nog afvragen of ze niet liever een Duits jong talent uit eigen kweek wilden zien winnen dan een ervaren rot uit Australië, maar in dit geval? STR gaat volgens mij echt geen punten op het spel zetten om Max voor Carlos te laten eindigen.
clarkson zegt
Maar max is toch ook de nieuwe senna? Dus niet janken
lamborgfan zegt
Eten of gegeten worden..
Tijd om dus aan te bak te gaan en beter te worden dan Max. Of.. ga zeuren..
Dat noemt zichzelf dan een pro? F1 is dus toch voor kinderen..
bofkont zegt
Ach dat gezeur van die kinderen ook altijd.
En Max de nieuwe Senna, lol mag ik even hard lachen.
w0o0dy zegt
@bofkont: misschien zou je even op zoek kunne gaan naar degene die dat als eerste heeft gezegd… Neem maar van mij aan het was geen Nederlander *knip*
w0o0dy zegt
@autoblogger: draaft er iemand een beetje door hier?
autoblogger zegt
@w0o0dy: check, we houden het in de gaten, thanks!
mrrallycross zegt
Moet je gewoon harder rijden