Scuderia Toro Rosso zal het seizoen 2016 in precies dezelfde samenstelling aanvangen als dit jaar, met Max Verstappen en Carlos Sainz jr. als eerste rijders. De Spanjaard lijkt nu op een slip of the tongue betrapt te zijn, door te verklappen dat er volgend jaar een Ferrari-blok in de STR ligt.
In een interview met het Spaanse Movistar+ rondom de seizoensafsluiter in Abu Dhabi dit weekend deed Sainz nog even zijn beklag over de Renault-motor, waarbij de engineers in de paddock de hand boven het hoofd wordt gehouden, en de Renault-technici in de fabriek ondertussen een veeg uit de paellapan en een trap na krijgen (tweede deel van het citaat hieronder):
“Por un lado es un alivio que sea la última carrea con Renault. Con Ferrari creo que tendremos mas caballos el año que viene, no creo que Renault los supere, y mejorarña la fiabilidad por ser el segundo año de motor. El problema es de fabrica en Renault, no lo saben hacer correr y los ingenieros que están aquí en el ‘paddock’ se llevan la culpa cuando en realidad lo único que hacen es maximizar lo que tienen”
Vrij vertaald: Sainz is opgelucht dat dit de laatste race met een Renault-motor wordt, en hij denkt dat ze het komende jaar met Ferrari meer pk’s hebben. Volgens de berichtgeving zal het een 2015-spec motor van Ferrari zijn, hetzelfde exemplaar waarmee Vettel en Raikkonen nu hun rondjes draaien dus.
Als Sainz de boel hier niet aan het trollen is, betekent dat in principe goed nieuws voor hem en Max. Als je kijkt hoe moeilijk ze dit jaar de Force India’s voorbij kwamen (zeg maar gerust: gewoon niet op snelheid), dan weet je dat het komende seizoen qua power zeker een verbetering wordt.
Foto: Carlos, Max en teambaas French Toast hebben lol in Abu Dhabi
viezefreddyw zegt
Het is natuurlijk al lang geen verrassing meer, maar ben blij met de power-unit. Ik ben benieuwd naar welke resultaten het blok de twee heren kunnen brengen. Ik sta al te popelen voor volgend jaar.
martinus zegt
@viezefreddyw: Het is een tweederangs Ferrari Blok. Laten we hopen dat Max na dit seizoen weg gaat bij TorroRosso en gewoon kiest voor het team met een betere, of de BESTE motor.
goodolddays zegt
@martinus: blok wordt ondersteund door ferrari en door ontwikkeld dus ik denk dat het wel meevalt…
martinus zegt
@goodolddays: Het is speculeren natuurlijk, maar zoals het er uitziet krijgen RB, en TR een B-spec engine. Een tweederangs PU, of een verouderde motor, dit zodat Ferrari de concurrentie achter zich kan laten.
theracingelf zegt
@goodolddays: Blok wordt zeer waarschijnlijk een 2015 blok en wordt dus niet doorontwikkeld, alleen de 2016 motoren worden doorontwikkeld. Ferrari gaat geen apart ontwikkelingstraject opzetten voor alleen STR. Daarnaast zou dat een nieuwe homologatie betekenen en dat is niet toegestaan.
martinus zegt
@theracingelf: Manor heeft het zelfde gedaan met het 2014 blok afgelopen jaar toch?
Mooie resultaten haal je met zo’n oud Ferrari blok.
bassx zegt
@martinus: Manor begon dit seizoen met financiële problemen en koos voor een 2014 chassis dat aangepast werd op 2015 specificaties. Als je het seizoen zo begint met een oude auto op te knappen en moet smeken bij de FIA dat je 2014 specifieke chassis + onderdelen mag gebruiken valt Ferrari weinig te verwijten.
theracingelf zegt
@martinus: Klopt, maar de sprong tussen de 2014 en 2015 motoren was veel groter dan wat ze verwachten tussen de 2015 en 2016 motoren.
bassx zegt
@theracingelf: Dat mag voor het seizoen 2016 niet. Het is van de FIA niet toegestaan om een 2015 motor te gebruiken of te leveren. Ferrari is verplicht een 2016 motor te leveren. De “customer engine” is een nieuwe motor die gewoon in “customer” trim staat; 30 – 50pk minder dan een motor die in race trim staat.
theracingelf zegt
@bassx: Jawel, het mag nu weer wel…dat is alweer veranderd. Het was idd de bedoeling om in 2016 weer alleen 2016 motoren toegestaan maar dat is tijdens de laatste bespreking weer terug gedraaid omdat Ferrari niet de capaciteit heeft om aan 4 teams 2016 motoren te kunnen leveren.
bassx zegt
@theracingelf: Dank je! Dat heb ik dan weer gemist. Weet wel dat Ferrari hun veto heeft gebruikt betreft de prijs van de motoren maar niet dat ze ook 2015 motoren mogen leveren.
theracingelf zegt
@bassx: Geen probleem, de regelgeving is net zo veranderlijk als het weer dat je makkelijk iets mist als je 1 dag je pc niet aanzet :P
viezefreddyw zegt
@martinus: Ik hoop het niet, dat ie na dit seizoen al weg gaat bij Toro Rosso. Bij dit team kan hij nog onbevangen rond rijden, zonder druk op zijn schouders om maximaal te presteren. Ik denk dat het goed is voor hem om minimaal nog een jaar te rijpen en ervaring op te doen. En laat na 2016 nou net een heel mooi stoeltje vrijkomen… ;)
martinus zegt
@viezefreddyw: Max heeft een 2+1 contract bij Redbull/TR inderdaad.
Met ‘dit’ seizoen bedoelde ik eigenlijk het komende seizoen met het tweederangs Ferrari blok in de TR.
viezefreddyw zegt
@martinus: Als Max komend seizoen net zo goed kan presteren als dit seizoen, met een (naar alle waarschijnlijkheid) betere motor, heeft ie de teams voor het uitkiezen. Laten we het met zijn allen hopen, maar er vooral van genieten.
martinus zegt
@viezefreddyw: “Betere motor” ik had het gevoel dat de Renault in de praktijk TR praktisch bijna altijd het Ferrari achterveld de baas was.
ALLE teams Ferrari B-spec motoren staan in het klassement achter TR.
6cilinder zegt
@martinus: Gelukkig is die beslissing aan hem en zijn management. De jongen is pas 18, nog een jaar zonder druk rond rijden met een betere motor is beter voor zijn ervaring in de f1. Direct overstappen betekent onnodige druk. Met nog een seizoen als dit, en dan heeft hij de teams voor het uitkiezen….
martinus zegt
@6cilinder: Ja, als Max en Team dan voor het beste of niets kiezen. Dan heeft Verstappen in drie jaar ook ervaring met drie verschillende motoren fabrikant.
2015: De matige onbetrouwbare Renault.
2016: De zwakke verouderde Ferrari motor.
2017: De beste Mercedes motor.
Die ervaring is goud waard.
En als je kijkt hoeveel het Mercedes team flirt over twitter over de prestaties van Max het 1e seizoen, en dat er ook herhaaldelijk vanuit het management team van Verstappen is bevestigd dat er ‘gesproken’ is met team Mercedes. Lijkt mij het een logische keuze.
Als Limburger snapt verstappen de Duitse ethiek en cultuur ook. En net als Mercedes heeft Max de “Beste oder nichts” mentaliteit die een wereldkampioen nodig heeft.
martinus zegt
@martinus: Overigens is het wel speculeren of Mercedes de beste motor zal blijven in 2017.
Beter dan de B-spec van Ferrari zal die in ieder geval wel zijn.
roppp zegt
@6cilinder: hoe bedoel je ‘zonder druk’ rijden? Ik denk dat er komend seizoen een enorme druk op hem ligt. Hij heeft het dit jaar boven echt ieder zijn verwachting gedaan en dat schept verwachtingen. Als hij het komende seizoen niet waar maakt, is het over voor hem. Kijk maar naar zijn vader. In de Benneton reed hij als de beste. Politiek en marketing technisch was hij niet interessant voor Briatore en mocht hij gaan en kwam hij in de kelders van de F1 terecht en was zijn carrière over. Ik denk echt dat Jos veel verder was gekomen in een goede auto. Hij kwam te snel…..
rovadepo zegt
@roppp: bij Max ligt het anders als bij Jos, iedereen is lyrisch over hem. Jouw theorie zou mij echt verbazen.
roppp zegt
@rovadepo: nee hoor. Kijk maar naar dat artikel over de vergelijking tussen MV en RvP. Robin was de held van de natie toen hij vliegent de Spanjaarden uitschakelde tijdens de wk in Brazilië. Nu wordt hij verguisd. Niet alleen door het volk, maar ook die Blind(e). En zo zijn er nog veel meer voormalig helden afgeserveerd na een mindere prestatie. Misschien iets menselijks en in mijn ogen ook erg NL’s.
dieselaer zegt
@viezefreddyw: als er aan dat oude blok niets meer wordt verbeterd ben ik benieuwd hoe dat gaat worden. Zo rijdt Manor dit jaar met een 2014-spec motor het hele jaar al op grote afstand achteraan…
viezefreddyw zegt
@dieselaer: Dat klopt, maar wat @goodolddays al aangeeft; het blok zal doorontwikkeld worden, dus het zal wel goed komen schat ik zo in. En dat de Manors achteraan rijden heeft grotendeels te maken met de ontzettend slechte auto die ze hebben. Dat is bij de Toro Rosso niet het geval.
martinus zegt
@viezefreddyw: Elk B spec Ferrari blok, doorontwikkeld of niet rijdt achter de Renaults dit seizoen.
awesome zegt
@martinus: Sauber kon nog een aardig potje breken aan het begin van het seizoen. Chronisch geldgebrek (met ‘dank’ aan Giedo?) heeft er voor gezorgd dat de auto niet doorontwikkeld is. Tel daar 2 matige coureurs bij op en het is niet raar dat ze achteraan rijden.
Naar kan af en toe nog wat, maar Ericsson stelt echt niets voor.
Bij TR hebben ze wel het totaalpakket: solide basis, budget om te ontwikkelen en 2 rijders die het (meer dan) uitstekend doen voor een stel rookies.
Dutchdriftking zegt
Lijkt me sterk dat hij z’n mond voorbij praat. Maar je weet het nooit.
awesome zegt
@dutchdriftking: hij roept wel vaker gekke dingen inderdaad.
E34M5Touring zegt
Zou mooi zijn. Die motor is een stuk krachtiger dan de huidige krachtbron. Dat de auto verder wel goed in elkaar zit hebben de boys wel bewezen dit seizoen. Dus met net dat beetje extra pk’s kun je wellicht structureel meespelen in de hogere middenklasse. Als je hiermee net onder de top uitkomt denk ik dat je gewoon prima meedoet als ‘2e’ team.
2jzpower zegt
@E34M5Touring: no shit sherlock haha
yipikaye zegt
Onderschat Renault niet.
Nieuwe jaar, nieuwe kansen.
baasbas zegt
@yipikaye: We hebben inderdaad gezien wat de fantastische updates gebracht hebben op de wagen van Ricciardo…
yipikaye zegt
@baasbas: klopt, een evolutie van de bestaande motor zal niet veel brengen.
Maar Renault kennende zullen zullen ze er alles aan doen om 2017/2018 terug te komen aan de top ?
clarkson zegt
@yipikaye: Zondag maken ze bekend of ze lotus gaan overnemen. Laten we dat eerst eens afwachten. Anders stopt Renault er gewoon mee.
Zodra Renault heeft bevestigd dat ze lotus overnemen klopt dit bericht van sainz. Maar dit zal wel goedkomen.
baasbas zegt
Eh. Ferrari heeft dit seizoen updates doorgevoerd die best een verschil hebben gemaakt. Ik ga er van uit dat de “2015 motor” die van de eerste helft is. Austin heeft laten zien dat met vochtig wegdek de STR kon knokken met de Ferrari’s. Met dezelfde motor als in de Ferrari is STR te gevaarlijk. Met de pre-updates “2015 motor” blijft er voordeel voor de rode bolides.
Overigens denk ik dat die motor sowieso een upgrade is ten opzicht van de Renault. Betrouwbaarheid is vele malen beter en nog een paar pk meer ook.
Gulli zegt
@baasbas: Zolang het een betere motor is dan ze nu hebben of anders volgend jaar van Renault zouden krijgen is het sowieso winst. STR gaat echt niet proberen volgend jaar kampioen te worden. Uiteraard proberen ze het wel, maar het is niet reëel om te denken dat ze dat gaat lukken. Eerste in de middenmoot zou een hele knappe prestatie zijn waar het hele team trots op mag zijn.
baasbas zegt
@Gulli: Mee eens. De vraag is natuurlijk altijd: maken de concurrenten qua performance een grotere sprong of niet. De vooruitgang is relatief natuurlijk en zou per saldo achteruitgang kunnen betekenen onder aan de streep. Maar dat laatste lijkt me niet waarschijnlijk
jaapiyo zegt
@baasbas: Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in dat dit ze echt wat gaat brengen in de rangorde. Precies wat je zegt; op dit moment lijkt het een vooruitgang als ze bijvoorbeeld het blok van Sauber achterin hadden liggen (overigens wel geupdate, alleen later dan bij het fabrieksteam). Maar ja, wat doen de andere teams…
Tenzij het heel gek loopt staan Mercedes en Ferrari volgend jaar sowieso voor STR. Dan heb je nog Williams en RBR die toch ook geacht mogen worden volgend jaar beter te zijn, Force India dat misschien vooruit kan met extra cash van Diageo, Renault dat misschien dan toch echt Lotus overneemt, McLaren dat samen met Honda een stap kan en vooral moet maken…
Omdat STR al een puik chassis heeft is het ook moeilijker om op dat vlak nog een grote stap te zetten. Als anderen daar wel in slagen kan het wel eens tegenvallen met de tweede beste klantenmotor in het veld.
Maar gelukkig kunnen we daar al vast over speculeren om de lange maanden tot Australië door te komen.
baasbas zegt
@jaapiyo: Dat wordt lekker lang bakkeleien over geclaimde performance wins de hele winter lang inderdaad :-)
Maar zelfs al is qua performance de upgrade exact voldoende om wat dat betreft de status quo te bewaren, dan nog is de winst qua betrouwbaarheid significant. De STR’s zijn kostbare punten kwijtgeraakt door geplofte motoren…. … en daarna door de bijbehorende grid penalties. Als dat ietsje minder was hadden ze nu niet achter Lotus gestaan in de stand.
jaapiyo zegt
@baasbas: Dat wel…maar aan de andere kant, lekker belangrijk als Max elke race uit kan rijen op P6-P10; meer snelheid en powah willen we (nou ja ik tenminste) zien in dat ding.
Liever 1 race een podium en 3 races een plofje dan 4 races betrouwbaar en kleine puntjes sprokkelen.
awesome zegt
@baasbas: de Ferrari aan het begin van het seizoen was al een stuk beter dan de Renault na het doorontwikkelen.
Het gaat hier meer om de specs die teams als Force India en Williams volgend jaar hebben. Als die ook een upgrade van de PU krijgen, dan is het wel een stuk minder mooi voor TR.
aquila2003 zegt
En volgend jaar heeft de 2016 Renault motor meer vermogen als de 2015 Ferrari motor en loopt iedereen weer te janken.
mrB zegt
@aquila2003: Als ze niet de laatste versie van 2015 krijgen is dat best een reële kans lijkt me. Renault zit natuurlijk ook niet stil en tussen het seizoen kan er veel verandering door gevoerd worden.
baasbas zegt
@aquila2003: Zou heel grappig zijn maar ik betwijfel het. Renault had er alle baat bij om alle criticasters de mond te snoeren met hun laatste upgrade. Bovendien konden ze deze upgrade bij RBR testen en zelf voor hun eigen team de vruchten van deze testdata kunnen plukken. Maar die upgrade heeft niet bepaald (bepaald niet?) uitbetaald in Brazilië
tdsl zegt
Robert Doornbos vertelde laatst bij de lancering van Audi Sport bij de introductie van de nieuwe R8 ook al dat er gereden ging worden met een Ferrari krachtbron
stephanotis zegt
Vandaag werd ook bekend dat Red Bull een deal heeft voor volgend seizoen, met Renault. Trouwens, over die trap na, Renault’s eigen F1 managing director Cyril Abiteboul zei er het volgende over: “This season is an example of a complete lack of discipline that there is in the management of our technical programme, and I am a part of that.” Volgens hem vooral omdat er bij Renault niemand is die zich volledig richt op het managen van prestatieverbeteringen. Als het goed is wordt het R&D budget van Renault F1 met tigmiljoen verhoogd.
clarkson zegt
@stephanotis: Ze zeggen niet dat Renault de leverancier gaat worden? http://www.autosport.com/news/report.php/id/121999
stephanotis zegt
@clarkson: O.a. de BBC zegt hardop dat Renault een contract heeft om RB volgend seizoen van motoren te blijven voorzien, maar het allerlaatste nieuws is inmiddels dat Renault(-Lotus) dreigt zich terug te trekken uit de F1 i.v.m. de geplande verdeling van prijzengelden.
cor1 zegt
Haha, hardop gelachen om de fotocredit!
gregorius zegt
Krijg Sauber dan volgens jaar wel de 059/5 motor, of zouden ze de 059/4 motor houden? Dat zou dan best grappig zijn om te zien als er weer een STR achter een Sauber vast zit (of frustrerend).
Maar goed, STR was dit jaar ook aan het vechten met de FI die volgend jaar gewoon weer een nieuw MB blok krijgt. 2016 MB vs een 2015 Ferrari; denk dat het verschil met nu zomaar in stand kan blijven.
t1mothys zegt
Tis allemaal best leuk en aardig hoor, we weten inmiddels wel dat de auto totaal (motor en chassis) eigenlijk heel goed mee kunnen maar pure snelheid door de motor mist. Laten we hopen dat de motor van ferrari ook dusdanig in het plaatje past dat het vermogen ook nog goed tot zijn recht kan komen. Tel daarbij de ontwikkeling op van de overige teams en we kunnen echt nog niet stellen dat het vooruitgang is. Eerst de tests en dan nog de eerste race zien, dan geloven…