De puzzelstukjes vallen op hun plaats. Volgens verschillende bronnen is Sainz de belangrijkste pion in een deal die implicaties heeft voor Renault, Toro Rosso, McLaren en Honda.
In principe is het geen nieuws dat Carlos Sainz als een mogelijke kandidaat genoemd wordt om het zitje van Jolyon Palmer over te nemen bij Renault. Het is een publiek geheim dat Sainz een stapje hogerop wil op de F1-ladder en dat Renault al eens op de deur heeft geklopt bij Toro Rosso/Red Bull om hun interesse in de jonge Spanjaard kenbaar te maken. Sainz zou zelfs al vanaf de Grand Prix van Hongarije in de gele auto kunnen zitten. Zoals we inmiddels weten is dat echter niet gebeurd. Red Bull heeft duidelijk te kennen gegeven dat het iedere intentie heeft Carlos junior aan zijn contract te houden.
Maar niets is veranderlijker dan de wereld van de F1. Inmiddels hebben er zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan waardoor Sainz nu alsnog op weg kan naar Renault. Dat berichten althans respectabele media als Sky Sports en F Uno World.
Veel heeft te maken met de paringsdans tussen McLaren en Renault. De Britse renstal zou afwillen van partner Honda en Franse motoren uit Viry-Châtillon willen betrekken, teneinde Fernando Alonso gunstig te stemmen. Probleem: Renault levert al de motoren aan drie teams, te weten hun eigen fabrieksteam, Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. Zowel RBR als STR hebben ook voor 2018 een contract om Renault-blokken af te nemen en de Franse fabrikant vindt twee klantenteams eigenlijk wel voldoende.
Het goede nieuws is echter dat Toro Rosso het onder bepaalde omstandigheden wel ziet zitten om met Honda in zee te gaan. Red Bull probeert al lang extra geldschieters voor het junior-team te vinden om ze minder afhankelijk te maken van energieblik-geld. Honda zou eventueel in dat plaatje kunnen passen, mits ze niet opeisen dat er ook een Honda-protegé in een van de zitjes van het RB-opleidingsteam komt te zitten. Extra probleem: Renault kan STR gewoon aan hun contract houden en het team dwingen Renault-blokken af te nemen in 2018.
Je voelt dat hier bepaalde belangen met elkaar oplijnen, maar dat er ergens wat smeerolie nodig is om de draaimolen op gang te brengen. Gelukkig werd Carlos Sainz sr. vroeger gesponsord door Repsol en heeft hij al eerder aangetoond dat hij nog wat vaatjes op voorraad heeft staan als dat politiek gezien handig is.
De gedachte is dat Sainz naar Renault zou kunnen gaan als Renault het contract met Toro Rosso door midden scheurt. Toro Rosso kan dan in zee gaan met Honda en dat maakt ruimte vrij voor McLaren om motoren van Renault te krijgen. Om de eventuele valkuil van de Honda-protegé bij Toro Rosso te omzeilen, kan er eventueel nog een leenconstructie worden bedacht waardoor Sainz officieel bij Red Bull onder contract blijft staan en slechts tijdelijk voor Renault gaat rijden. Mocht er in de toekomst dan een zitje vrijkomen bij RBR wanneer Verstappen naar Ferrari gaat, kan Sainz die alsnog invullen. Alonso kan in dit scenario met een gerust hart bij McLaren blijven in de veronderstelling dat de renstal volgend jaar motoren heeft die niet vrijwel elke race kapot gaan.
Mind Blown. Het klinkt zo allemaal ‘logisch’ als je het op een rijtje zet, maar of het echt gaat gebeuren weten we zoals gebruikelijk pas als we het met eigen ogen zien. Wellicht gebeurt dat echter al sneller dan verwacht: een en ander zou al los kunnen gaan voor het einde van het jaar. Renault is namelijk niet blij met de prestaties van Jolyon Palmer en Toro Rosso zou graag Pierre Gasly willen evalueren in race-weekends. Slecht nieuws is er ook als dit alles doorgaat: als Sainz naar Renault gaat lijken de kansen van sympathieke Pool Robert Kubica om een comeback te maken verkeken te zijn. Enfin, wordt vervolgd.
trustmeiamanengineer zegt
Hmm, maar ik zie hier heel weinig voordelen voor TorroRosso in eigenlijk, behalve de Euro’s die Honda meebrengt. Ze verliezen hun beste coureur en gaan op een (nog) slechtere motor over.
Aan de andere kant lijkt me het voor RedBull wél heel interessant om de Honda een jaartje te kunnen evalueren. Als Honda nou enorme stappen maakt volgend jaar en Renault blijft door prutsen kunnen ze in 2019 het Honda blok ook in de RedBull’s mikken.
antoonniels zegt
@trustmeiamanengineer: In de RB komen vanaf 2020-2021 toch Porsche blokken mag ik hopen. Ene H. Marko moet daar toch voor kunnen zorgen. Daarvoor overstappen naar Honda moet wel een heel groot voordeel met zich mee brengen.
awesome zegt
@antoonniels: moet je dat willen? Wat als Porsche een Hondaatje doet en jaren aan rommelt?
basman147 zegt
google maar eens op Porsche 3512 of Footwork Porsche om te zien dat niet alles dat bij Porsche vandaan komt goed gaat
tenaci zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ikschrijfookoverautos zegt
Er gaan tevens berichten rond dat Toro Rosso deels als proefkonijn voor RBR met Honda in zee zou gaan, omdat RBR, gezien de ambities van Renault, waarschijnlijk geen kans meer krijgt om kampioen te worden met de Franse krachtbron. Als het Honda dan bij TR lukt om hun motoren verder te ontwikkelen en betrouwbaarder en vooral veel sneller te maken, kan RBR zelf de overstap maken, en wellicht zelfs kampioen worden.
Edge zegt
“Slecht nieuws is er ook als dit alles doorgaat: als Sainz naar Renault gaat lijken de kansen van sympathieke Pool Robert Kubica om een comeback te maken verkeken te zijn. Enfin, wordt vervolgd.”
Niet per sé! Kubica staat namelijk ook op de shortlist bij Williams, samen met Perez. Wehrlein zou er ook goed op staan bij Williams, maar die is met zijn 22 jaar geen optie. Martini eist namelijk dat er minimaal één coureur van 25 jaar of ouder voor het team rijdt, zodat men die coureur kan gebruiken in advertenties en promotie-activiteiten. Perez lijkt met Force India te gaan verlengen, dus Kubica zou zomaar bij Williams op kunnen duiken. Ik hoop het in ieder geval wel, want als je één iemand een stoeltje gunt is het wel de sympathieke Kubica.
Verder: Zoals hierboven al door anderen aangegeven wordt Toro Rosso-Honda inderdaad een proefballon voor Red Bull-Honda. Of Sainz daarin betrokken gaat worden betwijfel ik, vooral omdat Pierre Gasly nou ook niet het supertalent lijkt te zijn dat Red Bull zoekt. Sainz, mits ‘ie het hoofd koel houdt, is gewoon een uitzonderlijk snelle gast.
kilum zegt
@Edge: Nyck de Vries naar Torro Rosso? Als McLaren er nog wat geld bij gooit lijkt me dat ook niet zo’n probleem.
amersfoorter zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Femme zegt
Klinkt inderdaad als een logische deal om te maken. Aanprutsen in een rookieteam is minder schadelijk voor Honda dan een wanvertoning bij een voormalig topteam die een voormalig wereldkampioen in dienst heeft. RBR kan meekijken bij twee motorleveranciers en makkelijk te overstap maken naar Honda mocht er toch nog onverwacht een eind komen aan Honda’s faalcampagne. Reden om het niet te doen is dat RBR met een Renault achterin de McLaren’s meer concurrentie op de grid zal ondervinden.
johanw zegt
Nee Renault is lekker betrouwbaar!!!
Red bull heeft minste race ronden en palmer zijn auto schijt er ook telkens mee uit…
Waar Renault echt al lang stilstaat qua performance zie je bij Honda wel steeds meer snelheid komen, q3 wordt al gehaald en Renault redt dat vaak ook niet…
Let maar op alonso gaat weer een beslissing maken en dan strijdt Honda ineens mee en Renault blijft nog kwakkelen…
mashell zegt
@johanw: echt verschrikkelijk die Renault motoren, totaal onbetrouwbaar en langzaam. Maar Daniel Ricciardo staat er wel gewoon vierde mee in het kampioenschap. Blijkbaar is Daniel Ricciardo een supertalent.
johanw zegt
@mashell:
Vraag hoe verstappen over de Renault denkt…kansloos zei die…
sracert zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gregorius zegt
Lijkt me interessant hoe de Japanners van Honda met Italianen van STR gaan samenwerken, terwijl er ook nog een Oostenrijks-Brits management boven zit. Gezellig wordt dat.
Aan de andere kant, in de motoren racerij werken de Japaners al jaren samen met Italianen en Spanjaarden.
Bij STR weten ze iig wel hoe ze een auto aan een ander merk aan moeten passen; ze doen dat vrijwel elk jaar en na de winter lijkt het altijd wel aardig in elkaar te zitten.
RB heeft dan ook nog een andere out voor 2019 met Honda, terwijl ze ook nog even naar Renault kunnen blijven kijken.
Honda zal betalen, Sainz zal betaald worden en meer waard. Prima eigenlijk.
awesome zegt
@gregorius: Illien er bij halen om die Honda helemaal binnenstebuiten te keren en zijn visie er op los te laten
Renault heeft hem na een seizoen alweer de deur gewezen, dat heeft ze geen goed gedaan want het ging meteen weer slechter.
In 2019 kan RBR ooket Honda motoren rijden en WK worden. Droomscenario, en als Max slim is blijft hij waar hij zit.
Gulli zegt
Als STR nou gewoon Daniil “Torpedo” Kvyat de laan uitstuurt heb je ineens veel meer bewegingsruimte
Joost zegt
Conclusie van het verhaal: we weten het niet. En zo speculeren we weer verder.
Alleen Mercedes, Ferrari en Red Bull hebben het allemaal vrijwel vast liggen. Bij de rest kan nog genoeg gebeuren..
clarkson zegt
Zou slim zijn van redbull. Mocht die honda moten het wel gaan doen zitten ze goed.