De Spanjaard wilde zo graag zijn voormalige teamgenootje achterna, maar zojuist is bevestigd dat hij volgend jaar zijn derde seizoen bij Toro Rosso zal rijden.
Christian Horner heeft vandaag tijdens een media-event namelijk bevestigd dat ze de optie in het contract van de Spanjaard hebben benut en dat ze Sainz nog een extra seizoen in dienst zullen houden. Je zou zeggen dat het fijn is om nu al zeker te zijn van een stoeltje voor volgend jaar, maar voor Sainz komt het ongetwijfeld als een tegenvaller. Hij ambieerde namelijk een stoeltje bij Red Bull Racing, maar dat feest gaat dus niet door.
Horner liet zich op datzelfde event overigens ontvallen dat hij verwacht dat ook de Rus Kvyat volgend jaar gewoon weer achter het stuur kruipt van een Toro Rosso. Over tegenvallers gesproken… Daarmee lijkt het overigens ook vanzelfsprekend dat Ricciardo en Verstappen volgend jaar voor Red Bull Racing zullen rijden, aangezien lege stoeltjes bij RBR doorgaans worden opgevuld met Toro Rosso-coureurs. Ricciardo wordt namelijk, net als Sainz overigens, nog wel eens in verband gebracht met Ferrari, waar Kimi Raikkonen zijn beste tijd wel heeft gehad. (via Motorsport)
ocda zegt
Eigenlijk oud nieuws gezien de recent vernieuwde contracten van Max en Ricciardo
awesome zegt
@ocda: toch voorspel ik dat Ricciardo in 2017 niet voor RedBull rijd, maar voor Renault of Ferrari (vervanger Kimi).
Dat weet men bij RedBull ook en daarom is nu de optie gelicht op Sainz als vervanger.
Kvyat voor de 2e maal naar RedBull in 2 jaar tijd doet hem geen goed, die mag nog een jaar Toro Rosso rijden waarop het team verkocht word aan een Rus. De potentiële rijders-vijver staat compleet droog, de eerste in lijn is die Nederlander die ze laatst hebben aangenomen maar die heeft geen superlicentie en komt pas over 3 jaar in aanmerking. RedBull zal hem een jaar stallen bij die Russen als part of the deal waarna hij Max op mag volgen.
henkhupelschoten zegt
#33
wimbraber zegt
Nou nou wat een straf…
w0o0dy zegt
Als Ferrari echt wil dan vertrekt Sainz bij Toro Rosso. Maar Ferrari heeft voldoende opties. Vergne, Perez, Hulkenberg, Grosjean…
Edge zegt
@w0o0dy: Streep Vergne maar alvast door. Degelijke coureur, maar die zal gewoon in de Formule E blijven racen en af en toe een demo voor Ferrari doen. Als Ferrari hem in 2017 had gewild, hadden ze hem wel dit jaar bij Haas gestald.
Bottas en Hulkenberg vallen af. Die zijn vorig jaar al gewogen en te licht bevonden door Ferrari. Bottas zou wel snel genoeg zijn, maar niet consistent genoeg zijn en bij Hulkenberg is het precies andersom. Die heeft de consistentie, maar mist de absolute snelheid.
Grosjean leek zich begin dit jaar op te werpen als absolute topfavoriet, maar die wordt de laatste races toch wel heel erg makkelijk ingehaald door Gutierrez. Nu weet ik niet of Grosjean nou een vormdip heeft, of dat Gutierrez toch beter is dan wij dachten, maar je teamgenoot verslaan wel een belangrijk dingetje zeg maar.
Dan blijft over; Pérez. Mijn persoonlijke favoriet. Heeft te vroeg de stap naar de top (McLaren) gemaakt, maar heeft zich heel goed herpakt na dat slechte seizoen. Het enige obstakel kan de Italiaanse trots zijn. Pérez verliet de Ferrari Drivers Academy om naar McLaren te kunnen, dus je hebt best kans dat daar nog oud zeer zit.
svdv zegt
Hij wist toch dat riccardo en verstappen al een contract hadden dus het moet niet als een verassing gekomen zijn dat hij bij torro rosso blijft
lincoln zegt
#55 .. Kenny Powers ..
kraakensmaak zegt
Ik dacht dat Sainz naar Renault zou gaan in ruil voor de nieuwste Renault motor voor Red Bull? Dat heeft Christian vorige week nog aangeboden aan Renault, hadden kennelijk geen interesse.
fmgarcia zegt
Prima dat Kvyat blijft. Alleen ben bang van niet!
Rick-dos zegt
Ik vraag mij af of volgend jaar het nog veel verschil gaat uitmaken of je bij RB of TR rijdt. Gelet op het feit dat ze dezelfde motoren krijgen en het chassis van TR helemaal niet slechter of minder is dan dat van RB.
kraakensmaak zegt
@Rick-dos: onzin, dat is wel degelijk slechter. Toro Rosso doet het met een budget van 150 miljoen en Red bull met 450 miljoen.
Edge zegt
@Rick-dos: Er zal altijd een groot verschil blijven, omdat je de aerodynamica nog altijd zelfstandig moet ontwerpen. Red Bull is een veel groter team en heeft betere mensen (o.a. Newey) en faciliteiten, dus reken er maar op dat die gewoon een stuk voor Toro Rosso blijven rijden. Doordat ze vanaf volgend jaar weer dezelfde motoren gaan gebruiken kan Toro Rosso wel de versnellingsbak afnemen van Red Bull, en ook bijvoorbeeld de ophanging kan één op één overgenomen worden van Red Bull. Ik verwacht niet dat het gat tussen Red Bull en Toro Rosso aanzienlijk slinkt, ik verwacht eerder dat beide teams een stap vooruit maken; Red Bull eentje waarmee ze terug naar de top kunnen, en Toro Rosso eentje waarmee ze definitief in de subtop zitten.
Edge zegt
Ricciardo heeft zijn contract onlangs verlengd tot en met 2018, dus die zal sowieso niet weg gaan. Red Bull heeft hem als zoethoudertje een kampioenensalaris van pakweg 20 miljoen euro per jaar gegeven. Als Ferrari dat contract af wil kopen, zullen ze diep in de buidel moeten tasten. Zo diep, dat ik denk dat ze dan toch eerder een Sergio Pérez bij Force India wegplukken. Ferrari heeft met Vettel al hun golden boy in huis, dus alles wat ze nodig hebben is een goede tweede coureur die helpt het WCC veilig te stellen.
Wat Sainz betreft: Ik zou er nog niet helemaal zeker van zijn dat hij bij Toro Rosso rijdt. Er gaan in het paddock geruchten dat Red Bull Sainz aan Renault wil uitlenen in ruil voor een snellere uitrol van de motorenupdates en/of korting op de motoren. Je kunt een coureur niet uitlenen als hij niet onder contract staat, dus om dat te laten plaatsvinden moesten ze de optie sowieso lichten. Anders zou hij gratis de deur uit lopen (wellicht ook naar Renault) en zou Red Bull hem niet als bargaining chip kunnen gebruiken. Of Renault er zin in heeft weet ik niet, maar gezien de prestaties van Palmer lijkt het mij waarschijnlijk dat er wel een stoeltje vrij komt.
Dat Kvyat volgend jaar nog voor Toro Rosso rijdt lijkt mij niet meer dan logisch, zeker als Sainz inderdaad uitgeleend wordt. Als je gaat kijken naar de talenten die deel uitmaken van het Red Bull Junior Team, zie je dat alleen Pierre Gasly in aanmerking komt voor een superlicentie. De rest van de coureurs is ofwel te jong, of kan niet genoeg superlicentiepunten bij elkaar rijden om in 2017 aan de start te verschijnen. Pierre Gasly is een aardige coureur, maar heeft absoluut niet meer potentie dat Kvyat, dus hem zou ik alleen doorschuiven in het geval van een Sainz-Renault deal. Anders zou ik Kvyat lekker laten zitten. Is net zo goed, en je kunt hem ook nog eens gebruiken om vermogende Russische sponsoren aan het team te binden.
E34M5Touring zegt
@Edge: Ben erg benieuwd wie er straks in de Ferrari zit. Denk dat Perez een serieuze kandidaat is. Die heeft zich wel laten zien de laatste tijd.
mashell zegt
@Edge: “Ricciardo heeft zijn contract onlangs verlengd tot en met 2018, dus die zal sowieso niet weg gaan”. Een bekend philosoof zegt op tv heel vaak: “een contract is in de F1 minder waard dan het papier waarop het geschreven is”.
toniominestrone zegt
Wanneer Ferrari zijn zinnen zet op Sainz dan gebeurd dat gewoon, inmiddels weten we dat contracten in het F1 wereldje net zoveel voorstellen als een 3-laags rolletje wc papier.
Dutchdriftking zegt
Niet heel verassend toch?
maikelschennink zegt
Contracten zeggen tegenwoordig niet heel veel meer, kan giedo over meepraten…
bassx zegt
@maikelschennink: Giedo van der Garde was een pay driver. De contracten voor een pay driver zijn heel anders dan voor bijvoorbeeld Hamilton of Vettel.
CRX zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik maak me toch sterk dat als ze Kvyat nog op een nette manier kunnen dumpen, er een mooie fles open gaat in de directiekamer. Lijkt me een onruststoker als hij niet tevreden is.
clarkson zegt
Sainz naar ferrari? grapje zeker…
Een jaartje extra bij torro rosso zal hem goed doen.
Kvyat mag van mij de F1 uit. Het is een matige coureur. Dan zie ik liever weer een jong talent binnenstromen.