Vette pech voor Carlos Sainz en Ferrari. De straf die de Spanjaard afgelopen race kreeg blijft gewoon staan…
Da’s even een koude kermis voor Ferrari en Carlos Sainz. De tijdstraf van 5 seconden die de Spanjaard kreeg toen hij tijdens de race in Australië tegen Fernando Alonso aanreed, blijft gewoon staan. Dat heeft de FIA besloten.
Daardoor blijft Carlos Sainz uiteindelijk als twaalfde in de boeken staan, terwijl hij anders op plaats 4 gefinisht zou zijn. De FIA oordeelde dat er geen nieuw bewijs was en dat de straf dus niet hoefde te worden teruggedraaid..
Ferrari en Carlos Sainz zijn teleurgesteld
Dat betekent dus dat de Italiaanse renstal dure punten misloopt. Punten die ze in dit -tot nu toe- rampzalige seizoen goed hadden kunnen gebruiken. Ferrari is vanzelfsprekend teleurgesteld en zegt er vrij vertaald het volgende over.
We accepteren de beslissing van de FIA om de straf van Carlos Sainz in de GP van Australië te laten staan. Natuurlijk zijn we teleurgesteld en zijn wij wél van mening dat we voldoende nieuw bewijs hebben aangeleverd om de straf te herzien.
Aldus Ferrari, dat toch érgens puntjes vandaan moet slepen…
Verder wil Ferrari graag nog een keertje in gesprek met de FIA, maar ook met de FOM en de andere teams. Ze willen namelijk dat de regels in de toekomst op een dusdanige manier worden nageleefd dat ze voor een ieder gelijk zijn en de teams dus beter weten waar ze aan toe zijn.
Begrijpelijk, als je je verplaatst in de denkwijze van het team van Ferrari en in die van Carlos Sainz. Alleen jammer dat de uitslag gewoon blijft staan en Carlos dus geen punten heeft gescoord in Australië.
Volgende keer beter!!
gregorius zegt
Het is toch ook terrecht:
er is een herstart en als je bij een start of een herstart iets doet wat niet mag, dan krijg je straf.
In dit geval ging Sainz dus wellicht wat te hard door de binnenbocht waardoor er te weinig ruimte overbleef aan de buitenkant en daardoor was er ene crash. Dat is een actie waar vaker voor is bestraft.
Of die start nou bij ronde 1 of de laatste ronde is, dat moet niet uitmaken.
En dat die start wederom opnieuw moest, is omdat er tijdens de start ook uitvallers waren, die dus niet zomaar punten mogen krijgen.
Dus moet die start opnieuw, in de volgorde van de voor de herstart; daar was ook al een precedent voor dat Alonso gelijk wist en over de radio mededeelde.
En dat er dan dus maar 1 ronde over is; tja, dat is pech.
Ik zie dat er gewoon allemaal prima is gehandeld. Enige nadeel is dat het allemaal erg lang heeft geduurd; maar dat is ook een leer process. We hebben het natuurlijk niet over een miljarden organisatie… o wacht.
Richmond zegt
Niet helemaal want anderen, hallo Gasly, zijn niet bestraft en dat is het hele punt.
gregorius zegt
Ik vond het eerder een fout van Ocon, dan van Gasly. Gasly had op dat moment de ruimte om naar buiten uit te wijken, waarbij hij ook nog van de ideale lijn afgaat. Ocon komt met een veel hogere snelheid aan en ipv gas los te laten, gaat hij voor een gat wat er niet is; iets wat zeker bij acties van Ocon geldt. In deze actie was het aan Ocon om eieren voor zn geld te kiezen.
vopo zegt
Met je eens voor 95%. Blijf het zelf namelijk wel erg raar vinden dat een Piastri die de Vries er vol vanaf beukt geen straf krijgt. Denk dat het voor Ferrari de straf makkelijker te accepteren zou zijn geweest als daar ook een straf voor was uitgedeeld.
gregorius zegt
Dat is ook een beetje what-aboutism. Ik kan me voorstellen dat als Sergeant nog uit die grindbak was gekomen (met of zonder schade), dat hij dan een straf had gekregen. Maar nee, hij viel uit. Weinig zin om m dan nog 5 of 10 seconden te geven, want hij was toch buiten de punten. Het was wel op het randje van een actie waarbij je denkt: die kan moet ook nog wat punten op zn bewijs krijgen, want dit was gewoon dom en gevaarlijk.
Maar dat heeft verder geen invloed op wat Sainz deed, en volgens het boekje deed Sainz wat fout en daarvoor is hij bestraft.
brammetjedeb zegt
Ik ben het er niet mee eens. Juist bij de start worden incidenten vaak niet verder onderzocht omdat het druk, hectisch en rommelig is, plus dat de banden vaak nog niet op temperatuur zijn. Dat was bij deze start niet anders. Ik vond het nou niet echt een bewuste actie, vond hem erg zwaar bestraft. Aan Carlos zijn reactie te zien was het ook echt onbewust, onbedoeld. FIA doet dit zelf, ik snap niet dat ze voor staande starts kiezen. Gewoon een rollende herstart, voorkomt een hoop ellende zoals deze touché. En ook beter voor mijn hart…
gregorius zegt
Je moet t weten.
Zelfde bij Max een handvol jaren geleden in Hongarije in de 2e bocht; te veel snelheid meenemen in de binnenbocht waardoor je de persoon aan de buitenkant er vanaf tikt. Toen vond ook iedereen dat dat misschien wel wat zwaar gestraft was, maar ja, zo’n coureur moet weten dat de banden dan nog niet top zijn en neemt dus te veel risico.
flyerbunch zegt
Het nieuwe bewijs was zogenaamd de telemetrie (die hadden ze wel bij de FIA) en de statement van Carlos (zon in de ogen en koude banden) + die van andere coureurs die hetzelfde verklaarden na de race, oa Alonso. Dit alles was dus geen argument voor hen om dit terug te draaien. Ergens wel begrijpelijk..