De Volkswagen Groep bestormt met Audi in 2026 voor het eerst de Formule 1. Kennelijk staat Carlos Sainz het hoogst op de lijst als gewenste coureur.
Na letterlijk decennia van geruchten, gaat het in 2026 daadwerkelijk gebeuren: Vollkswagen gaat meedoen aan de Formule 1. Het doet dat onder de banner van luxemerk Audi. Op een of andere manier past dat ook wat beter bij de sport en vermoedelijk is het marketingtechnisch ook handig. Op Audi’s maakt de Volkswagen Groep namelijk een stuk meer marge dan op Volkwagens. Wel fijn dus als de premium b0iZ die boksbeugels kopen aan de toog in ieder geval kunnen snoeven over de zoveelste F1 zege van ‘hun merk’. BMW wie?
De entree van een nieuw merk biedt ook kansen (en risico’s) voor coureurs. Audi neemt namelijk het team van Sauber (dat nu door het leven gaat als Alfa Romeo) over. Feitelijk heeft het dat zelfs al gedaan, alleen pas vanaf 2026 wordt het team ook officieel ‘Audi’ in naam. Dat wil zeggen dat de huidige coureurs de nieuwe broodheer zullen moeten overtuigen van hun kunnen. En dat als dat niet lukt, anderen hun plekjes kunnen innemen.
Momenteel zijn ons aller Valtteri Bottas en Guanyu Zhou de coureurs van de boksbeugel. Beiden zetten op het moment de wereld niet echt in vuur en vlam. Bottas heeft potentieel een probleem met het chassis van zijn nieuwe Sauber Alfa. Hij gaat na een goed optreden in Bahrein namelijk werkelijk voor geen meter meer in de C43. Zhou was hem de afgelopen races te snel af, maar heeft zo op het oog ook niet de grote progressie geboekt die dit jaar van hem verwacht wordt.
Waar de Fin nog een deal heeft tot en met 2024, moet Zhou elk jaar knokken voor zijn plek. In Duitse media gaat al lang het gerucht dat Mick Schumacher reeds in 2025 (en misschien wel 2024) een plekje krijgt bij het team uit Hinwil. De combinatie lijkt een logische: Duits merk, jonge Duitse coureur met een extreem goede achternaam. Dat gezegd hebbende is er inmiddels wat koud water op dat gerucht gegooid door Audi honcho Markus Duesmann. Volgens hem is er met meerdere coureurs gepraat, maar níet met Schumacher. Enfin, wat niet is, kan nog komen.
Maar de nummer één op het lijstje van Audi is Schumacher naar verluidt sowieso niet. Want dat zou volgens ingeweiden Carlos Sainz zijn. De Ferrari coureur is inmiddels 28 jaar oud en een gevestigde man bij Ferrari. Tegelijkertijd lijkt het erop dat, met name wanneer de auto goed is zoals vorig jaar even het geval was, Sainz de tweede viool speelt bij team rood achter het wonderkind Charles Leclerc.
Mocht dat over drie jaar nog zo zijn en/of als Ferrari een puinhoop van de zaken blijft maken, zou een overstap naar Audi over drie jaar wellicht aanlokkelijk kunnen zijn voor Sainz. Hij wordt daar dan herenigd met Andreas Seidl, waarmee hij ook bij McLaren al veel gewerkt heeft. Dit zou ook de belangrijkste reden zijn voor de link met Sainz. Maar er is nog een link: Carlos senior heeft ook jarenlange ervaring bij Audi is de rally (raid) sport.
Als 31-jarige veteraan (op dat moment) zou Sainz dus inderdaad zomaar eens de aangewezen man kunnen zijn om de charge van Audi in de F1 te leiden. Al dan niet met een 26-jarige Schumacher naast hem in de tweede auto. Best een strakke lineup, zo lijkt ons. Of moet Audi toch weer terug in zee met Robin Frijns? Laat het weten, in de comments!
harrie zegt
Schumacher? Kansen genoeg gehad, veel te weinig laten zien.
Rijdt er niet wat Duits talent in de F2/F3 als het zo nodig een Germaan moet zijn? Of misschien verveelt Vettel zich wel.
pomoek zegt
Carlos Sainz werkt toch al voor Audi? https://www.dailystar.co.uk/sport/f1/carlos-sainz-dakar-rally-fia-28893339
jensoffbutton zegt
Ik gok op Carlos Sainz en Théo Pourchaire
Een Duits met talent is er voorlopig niet te vinden.
Oliver Goethe eventueel als reserve coureur of toch Schumacher.
Maar Schumacher is enkel interessant voor de PR.
berlinetta zegt
Ik begrijp nooit zo de meerwaarde ervan als er dan bij een Duits team ook een Duitse coureur moet rijden. Je wil als team toch de beste rijders die je kan krijgen? Niet een middelmatige brokkenpiloot die toevallig ook Duits is.
HZW zegt
Het is allemaal nog ver weg, voor dat Audi de eerste GP meters gaat maken.
En zo lang Alfa Romeo nog een Contract heeft met Sauber, kan Audi ook niet zo veel doen bij Sauber.
De beoogde Coureurs van nu voor dan, kunnen wel helemaal niet beschikbaar zijn, en ergens anders nog onder contract staan.
Edge zegt
@HZW: Dat contract loopt eind van dit jaar al af. Maar Alfa Romeo heeft sowieso niks te vertellen daar in Hinwil. Die betalen voor de naam, de rode verf op de auto en wat promoshoots met de heren Bottas en Zhou.
En denk je niet dat Audi wellicht al een jaar eerder aan de slag wil met hun beoogde coureurs? Als Audi (dan nog onder de naam Sauber) alvast een Sainz voor 2025 vast kan leggen hebben ze een volledig jaar voorbereiding met die gozer. Als ze dan in 2026 met de nieuwe auto’s en nieuwe motoren aan de start verschijnen hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je coureur ook nog moet settelen binnen het team. Dat zou los van dat voordeel ook slim zijn omdat aardig wat coureurs eind 2024 uit hun contract lopen: Perez, Hulkenberg, Bottas, Leclerc, Sainz, Albon, Ocon, Gasly en Piastri zijn op dit moment allemaal vrij man na 2024.
Edge zegt
Dat is dan een knap stukje lobbywerk van Carlos Sr, want zo’n geweldenaar is Carlos Jr. niet. Ten opzichte van de echte top komt hij gewoon een paar tienden tekort en maakt hij ook wat vaker kostbare fouten. Toch denk ik dat Carlos Sainz wel van het niveau is waar Audi op moet mikken. Op basis van de huidige grid zijn er zes coureurs die ik beter acht dan Sainz: Verstappen, Alonso, Hamilton, Russell, Leclerc en Norris. Verstappen en Russell zitten goed waar ze zitten, die gaan helemaal nergens heen. Voor Hamilton en Alonso geldt hetzelfde, als die vertrekken is dat omdat ze met pensioen gaan. Blijven Leclerc en Norris over. Leclerc heeft wat voor velen een droombaan is: F1 coureur, bij Ferrari en dan ook nog de grote meneer daar zijn. Maar het feit dat Ferrari er continu net niet bij zit zal Leclerc ook gaan opbreken. Ik kan mij voorstellen dat hij bij een pensioen van Hamilton zijn geluk bij Mercedes wil beproeven. Als Aston Martin er zo goed bij blijft zitten geldt dat ook voor het stoeltje van Alonso als dat vrijkomt. Norris zit bij McLaren een beetje in hetzelfde schuitje; er wordt continu beterschap beloofd maar die beterschap blijft uit. Norris is nu ook wel uitgeleerd bij dit McLaren en zal wellicht de stap naar een ander team willen zetten om de kans te vergroten dat hij om overwinningen en kampioenschappen mee kan doen. Daarbij zie ik Norris niet zo snel voor Audi kiezen, ik zie hem eerder proberen om bij Mercedes of Aston Martin terecht te komen. Of misschien dan toch Red Bull als Perez eind 2024 zijn congé krijgt.
En dan kom je dus al snel uit in de categorie van coureurs die goed zijn maar niet bij die absolute top horen. Carlos Sainz is in dat opzicht gewoon een hele goede keuze.
thearchitect zegt
Speculeren over wat er over drie jaar gaat gebeuren in de Formule1?
Ja hoor, laten we dat doen..