Het is tijd voor ons onregelmatig terugkerend grootverdienerslijstje uit de autoindustrie, met vooral in Japan een interessante ontwikkeling.
Zojuist werd bekend dat Carlos Ghosn (Nissan) niet langer Japans bestbetaalde CEO is. Jarenlang voerde de kleine Braziliaan de lijsten van grootverdieners aan, maar nu is hij van zijn troon gestoten. door een man die de laatste jaren vooral een toonbeeld van soberheid was: Akio Toyoda van, juist, Toyota.
Over het laatste fiscale jaar (dat in Japan doorgaans niet gelijk loopt aan het kalenderjaar) verdiende Toyoda 1,27 miljard JPY, tegen de huidige koers is dit ruim € 9,1 miljoen. Hiermee troefde hij Ghosn, die voor Nissan in totaal een povere 1,14 miljard JPY bij elkaar schraapte, af. Gelukkig heeft laatstgenoemde ook nog inkomen van Renault, dus op een houtje hoeft hij niet te bijten.
Japan probeert sinds het (her-)aantreden van de liberale president Abe uit een decennialange cyclus van deflatie te komen. De bestedingen moeten worden opgevoerd, en de Yen devalueerde enorm ten opzichte van de euro, en nog meer tegenover de Amerikaanse dollar. Voor Toyota, dat het gros van zijn productie in Japan draait, betekent dit dat de export een stuk goedkoper is geworden, wat ruimere marges toelaat dan bij een sterke Yen. Kennelijk vonden de aandeelhouders het hierom tijd Toyoda wat ruimhartiger te compenseren.
Andere grootverdieners
Het salaris van Toyoda ligt aardig op één lijn met dat van Winterkorn (Volkswagen) en Zetsche (Daimler). Toch kan je als Rupsje Nooitgenoeg het beste in de VS aan de slag: zo streek Ford-CEO Mark Fields omgerekend € 16,6 miljoen op, en Sergio Marchionne van FCA – inclusief alle bonussen en regelingen – zelfs € 33,9 miljoen. Een schril contrast met zijn eerdere ascetische remuneratie, maar de man draait dan ook aardige werkweken.
Mary Barra (GM) deed het met € 14,5 miljoen overigens ook niet onaardig.
Bedrijf | CEO | Compensatie (in miljoenen euro's) |
Fiat Chrysler Automobiles | Sergio Marchionne | 33,9 |
Ford | Mark Fields | 16,5 |
GM | Mary Barra | 14,5 |
Volkswagen | Martin Winterkorn | 9,3 |
Toyota | Akio Toyoda | 9,1 |
Daimler | Dieter Zetsche | 8,7 |
Nissan | Carlos Ghosn | 8,2 |
BMW | Norbert Reithofer | 4,3 |
bofkont zegt
Jaja, dat doen ze goed :)
Deze loonslaaf is lichtelijk wat jaloers ;)
oranje123456789 zegt
Geen probleem mee
granlusso zegt
Nou prima toch? Laat ze maar lekker verdienen. Ook mooi dat deze koers de Japanse economie weer wat meer stabiliteit geeft voor de toekomst.
paddoswam zegt
Slechte trend in een land waar de verschillen tussen werknemer en baas meestal niet heel groot zijn in tegenstelling tot ‘het westen’.
lincoln zegt
@paddoswam: sinds wanneer liggen Afrika India en het midden-oosten in “het westen” ..
5cilinder zegt
@lincoln: Ze liggen ten westen van Japan.
BloodSeaker zegt
@lincoln: de Aarde is een bol. Kwestie van em wat rond te draaien en plots ligt alles in het westen
paddoswam zegt
@lincoln: ik zei ‘het westen’ als referentie naar hier en Amerika, maar dat is voor hun gezien misschien wel het oosten.
“Zojuist werd bekend dat Carlos Ghosn (Nissan) niet langer Japans bestbetaalde CEO is.”
In Japan zijn gemiddeld gezien de inkomensverschillen tussen CEO en schoonmaker minder groot dan in ‘het westen’ gebruikelijk is.
lincoln zegt
Terecht .. Die lui hebben geeneens de tijd om te autobloggen ..
Dutchdriftking zegt
Ja dat zijn hele mooie cijfers, en nu kan ik wel gaan zeuren dat het niet eerlijk is en ik helemaal niet jaloers ben…. bla bla bla…… Geniet er van heren, jullie hebben er hard voor gewerkt!
super zegt
@dutchdriftking:
een “productiemedewerker” werkt ook hard, alleen heeft niet de mogelijkheid om zijn eigen salaris aan te passen zodat het “marktconform” (aka opwaarts spiraal zonder controlemechanisme) blijft, dat is het enige verschil.
autoriteit zegt
@super: er nog wel een ‘klein’ verschil: deze mensen dragen nogal wat meer verantwoordelijkheid en geven leiding aan een volledig concern met duizenden werknemers. Zo’n functie is slechts voor weinigen geschikt en daarom vind ik het niet meer dan redelijk dat zij dit soort bedragen verdienen.
lamborgfan zegt
2014? Toen de Gulden nog van hout was..
hondar zegt
Damn! Niet voor velen weggelegd
philipf zegt
Doen ze goed!
kapitein187 zegt
Ik vind dat Norbert van BMW wat weinig krijgt in vergelijking met zijn branchegenoten
super zegt
@kapitein187:
dat is exact de reden van het uit de hand lopen van ceo beloning; ze vergelijken het allemaal met elkaar en omdat er 1 altijd wel meer verdient dan de andere ontstaat een opwaarts spiraal. Vergelijk het eens met de inkomsten van de laagstbetaald werknemer van het bedrijf…
FelixF zegt
@super: Terwijl als de gemiddelde modaalverdiener bij een ander bedrijf het dubbele salaris zou kunnen krijgen, hij er nooit over na zou denken dat aan te kaarten of over te stappen…
c-ad zegt
Verdienen of krijgen?
autoriteit zegt
@c-ad: beide
clarkson zegt
Wat een machtig mooie vent die sergio!
kristof_somers zegt
ik zou wel ‘ns willen weten hoeveel de CEO van Spyker opstrijkt haha :p
lekbak zegt
Nou rode brigade, kom er maar in met je afgunst en jaloezie.
Volledig verdient voor deze mannen. Ik zou niet graag met ze willen ruilen, al zou ik het kunnen. Ondanks dat ik vaker wel dan niet het dubbele werk van wat ze in dit landje een voltijd baan noemen is het mij te hard werken.
uselessblogger zegt
sergio zou beter wat minder aan zichzelf uitkeren en wat meer aan alfa geven zodat ze snel met een tweede nieuw model kunnen komen!
mrrallycross zegt
Bij de meeste geen probleem. Wel bij de merken met dikke staatssteun die weer bijna omvallen.