Nederland is een lichtgewicht elektrospeeltje met een bijzondere naam rijker. Maak kennis met de Carice, een Speedster-achtige die slechts 350 kg in de schaal legt.
De Carice werd al eerder opgemerkt door de collega’s van Groen 7, destijds woog de auto nog 300 kg. Ondertussen is het open autootje wat kilo’s aangekomen, en hebben we een prijs. Vanaf 22.000 euro (of: een goed aangeklede Ford Focus) heb je een exemplaar. Wij spraken met Richard Holleman, de oprichter van Carice B.V, en stelden hem een tweetal brandende vragen:
Carice, wat een aparte naam. Leg hem eens uit?
“Vrienden spreken mij als verkorting van mijn naam vaak aan met ‘Ries’. Zet daar ‘Car’ voor, en je hebt Carice. Daarnaast ventileert de naam het charismatische van de lichtgewicht auto, en een associatie met een elegante dame [Carice van Houten, red.] is een leuke bijkomstigheid.”
Hoe groot is het accupakket?
“Dat is afhankelijk van de klantwens. Het opgegeven gewicht is de lichtste variant, waarmee je met een rustig rijgedrag zo’n 50 tot 70 kilometer ver moet kunnen komen. Wil de klant meer bereik, dan is dat mogelijk, maar er zijn (met het oog op het laag houden van het gewicht) natuurlijk grenzen.
Overigens gaan wij de Carice ook met een range extender in de vorm van een 1-cilinder benzinemotor (met 4 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenas) aanbieden.”
U ziet het, temidden van alle loeizware maar ook meer praktische EV’s krijgt Nederland er een minimalistisch vlieggewicht bij. Over het minimumformaat van het accupakket hebben we geen concrete uitspraak losgekregen, maar als je uitgaat van een (zeer zuinige) 150 Wh per kilometer, kom je uit op om en nabij de 10 kW.
Wellicht niet zozeer een daily driver, maar wel een auto waarmee je handig tussen het stadsverkeer door kunt laveren, danwel een zondagsritje op een achterafweggetje maken. Voor wie hem wil zien: de Carice Mk.1 beleeft zijn debuut het aankomend weekend op het Concours d’Elegance ’t Loo.
porschefan993 zegt
Ze hebben ook totaal niet gekeken naar een Porsche 356 speedster! Erg origineel!
KUYL zegt
@porschefan993: Denk eerder onderdelen shoppen bij PGO:
https://www.google.nl/search?q=pgo+356&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=c2WhU7LwMIq20QWJn4CQCg&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1113&bih=823
w0o0dy zegt
Veiligheid? Prestaties? Chassis? Materialen? Oplader?
sir_smokalot zegt
Ga dit weekend naar Apeldoorn en je kunt het hem zelf vragen :)
gop1 zegt
@w0o0dy: De auto is al goedgekeurd voor de openbare weg.
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Leuk initiatief. Maar qua styling een beetje duckmobiel 2.0.
rickr zegt
Komt zoiets ooit op kenteken in Europa? Of werken ze op basis van bestaande auto’s?
maranello zegt
Deze auto kan je ook al vanaf je 16e rijden, brommobiel wordt het dan.
rotarypowah zegt
En een beetje ‘broem broem!’ roepen achter het stuur.
Jantje_555 zegt
een actieradius van 50km? dus waarschijnlijk 3x vol gas aan een verkeerslicht en het is gedaan met de jus
rob5nismo zegt
Voor dat geld koop ik liever een kit car met v6 of v8
nvn1993 zegt
Ben ik de enige die gelijk aan donald duck moet denken?
tupperware zegt
@nvn1993:
Ja, de rest leest dat al jaren niet meer..
tupperware zegt
Geinig ding, maar een actieradius van 50 á 70km is wel aan de krappe kant voor een toertje.
Dan liever 400kg en een dubbele range.
gash zegt
Dat wordt ‘m niet. Daarbij mogen ze wel oppassen: mijn oom Henk is met iets vergelijkbaars bezig in z’n schuurtje.
dotternetta zegt
Jammer van die golvende deur, of zou dat zo horen?
rotarypowah zegt
Ding kost trouwens 26k incl. belastingen.
Rob zegt
Het ontwerp alla 356/PGO blijft natuurlijk appetijtelijk, niks mis mee. Maar ze hadden best wat onderscheidender mogen zijn.
Van die range van 50 tot 70 kilometer wordt ik niet heel vrolijk. Een lekker stukje toeren zit er eigenlijk niet. Laat die range extender maar komen! Dan kan het best een geinig ding worden…,
tomr zegt
Ok, ik kon ’t niet laten ;) Ik hoop dat ’t werk :)
dragspert zegt
Prachtig initiatief, alleen waarom ziet ‘ie er dan uit als Vitamientje van Suske&Wiske? En als je bij het opendoen van de deur je sleutels laat vallen, zitten ze klem in de sluitnaden van de (golfplaat) deur denk ik…
Het interieur vind ik dan wel mooi klassiek en simplistisch gehouden!
mgmgb zegt
Ah, net als mevrouw van Houten ook opvallende koplampen die het autootje altijd moet laten zien!
reistje zegt
50km als je rustig rijd… Dat is dus 25(?) als je niet rustig rijd? -5/10km omdat je het laatste stuk niet wilt duwen en dus wat marge houd, dan haal ik het net naar de supermarkt en terug.
En stel je rijd wel rustig, dan kan je alsnog niet veel verder weg dan 25km. Kort zondagsritje is dat toch…
razzie zegt
Ik vind hem leuk :O Lekker basic en klassiek interieur. De prijs is ook realistisch. Maar eigenlijk zou er ook een 1.0 ecoboost versie gemaakt moeten worden!
supercharger zegt
Geinig wagentje. Een iets grotere actieradius en het kan een leuk cultautootje worden.
escort77 zegt
Leuk karretje, rijdt ook al een tijdje rond.
Mooi dat autoblog er eindelijk ook eens aandacht aan geeft.
toniominestrone zegt
Kitcar, Groot Brittannië is vergeven van dit soort gedrochten.
richardp zegt
Prijzen beginnen bij €22.000 exclusief BTW (€26.620 inclusief BTW)…..beetje veel als je de kieren ziet. Kun je nog een auto in parkeren…..
pomoek zegt
Leuk dingetje dat je maar nog net een auto kan noemen. Maar dat heeft zo zijn voordelen. Na een botsing hoeven ze je niet uit de carrosserie te knippen maar je stoffelijke resten gewoon van het wegdek in een vuilniszak te vegen.
lacker zegt
Special in India over de Car Ice – zoals ze hem daar uitspreken :-) ijscokar
https://www.youtube.com/watch?v=XZwvbrRbefw