Bang voor problemen met een occasion? Dan is Care to Drive misschien iets voor jou.
Het kopen van een occasion blijft altijd een risico. Natuurlijk kan je dat risico verminderen door goed onderzoek te doen en niet zomaar de eerste de beste tweedehandsje te kopen. En onze aankoopadviezen te checken, natuurlijk. Toch blijft het altijd mogelijk dat er ineens iets stuk gaat en je ineens een flink (financieel) probleem hebt.
Zeker voor mensen die minder verstand van auto’s hebben, kan dat afschrikwekkend werken. Ben je iemand die bang is voor problemen met een occasion? Dan zou Care to Drive van Aon wel iets voor jou kunnen zijn. Managing director bij Aon Robert Spaan was vrijdag te gast bij de BNR Nationale Autoshow om het idee uit te leggen.
In principe is Care to Drive een stukje verzekering en een stukje kostenspreiding. Care to Drive verzorgt namelijk zowel het reguliere onderhoud van je auto en het is een vorm van verlengde garantie. Gaat je motor ineens stuk? Dan fixt Aon het voor je. Komt er weer een apk aan? Ook die betaalt Aon.
Het idee is dat je straks bij je dealer een occasion koopt en bij diezelfde dealer een Care to Drive-abonnement kan afsluiten. Dan moet je dus steeds terug naar die dealer voor het onderhoud. Fijn voor de dealer, want hij heeft een terugkerende klant. Tegelijkertijd heeft de klant weer een stukje zekerheid.
Er zijn wel wat voorwaarden aan de dienst verbonden. Sowieso moet de auto tussen de drie en acht jaar oud zijn. Daarnaast mag er maar 100.000 kilometer bij aanschaf op de teller staan en mag de motor niet meer dan 335 pk leveren. De auto moet tevens een gezondheidscheck krijgen van de dealer, om te voorkomen dat er allerlei mankementen aan de auto zijn. Oh, en banden, glas en lak vallen niet onder Care to Drive.
Waarom die leeftijdsbeperkingen? Omdat Aon zich voor nu mikt op private-lease-auto’s die terugkeren naar dealers. Aon gebruikt daarnaast data van de fabrikanten om te kunnen voorspellen hoeveel onderhoud een auto nodig zal hebben. Op die manier kan de verzekeraar de kosten inschatten. Hoe ouder de auto en hoe meer kilometers deze heeft gelopen, hoe minder voorspelbaar deze kosten worden. En hoe minder voorspelbaar de kosten worden, hoe hoger de prijs voor de klant moet worden.
Dat terwijl Aon die kosten voor de klant naar eigen zeggen juist laag wil houden. Gemiddeld betaal je bij een abonnement zeventig tot tachtig euro per maand. Dat hangt natuurlijk volledig af van de auto. Eigen risico kent Care to Drive niet, een claimlimiet is er eveneens niet. Aon verwacht dat de dienst rond Pasen zal starten met twee dealers. Daarna moet Care to Drive verder uitgebracht worden.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Wouter en Meindert praten samen met Bovag en LeasePlan over het BNR Autodebat. En Stichting Tesla Claim geeft een update.
moveyourmind zegt
Als de gemiddelde klant al op een kleine 1000 Euro per jaar uitkomt betaal je voor een bovengemiddeld leuke auto vast een klap meer…
Kan je net zo goed zelf zorgen dat je geld achter de hand hebt voor onverwachte kosten. Zit je niet vast aan een dealer, kan je zelf bepalen of er originele-, imitatie- of gebruikte / gereviseerde onderdelen onder komen, en zie je wel waar het schip strand.
Ik zou zeggen, betaal gewoon zelf je onderhoud. Ik noem het Dare to drive!
Sluit je vandaag nog bij mij aan, je hoeft je nergens bij aan te melden, geen duur abonnement, geen kleine lettertjes, gewoon net als ik zelf je onderhoud zelf aftikken.
towi1989 zegt
En anders is er nog dare to keep driving; doe je eigen onderhoud en bespaar nog veel meer.
johanw zegt
bij honda kan je gewoon op een 2e hands auto tot de 10e levensjaar garantie krijgen tot 180.000km, zo lang deze maar in onderhoud is bij honda…
maarja honda hoor je daar niet over….terwijl Kia met 7 jaar overal men daar wel vanaf weet.
W115 zegt
@johanw: Honda is een premium merk met daarbij een bijbehorende aanschafprijs
johanw zegt
een premium merk in kwaliteit wel, prijs valt reuze mee….een audi of bmw is een stuk prijziger.
onlangs weer een beurtje gehad met apk, honda komt de auto voor mijn deur ophalen (indien nodig auto achterlaten als ik die nodig heb) en zodra de beurt klaar is komen ze de auto weer netjes langsbrengen. Meest recente beurt, 308 euro inclusief apk, nooit echt onderhoud nodig dan puur smering etc vervangen en slijtage onderdelen…
en stel, de automatische bak ofzo moet vervangen worden, dan kost mij dat niets…ook niet als de auto 7 of 9 jaar oud is.
The Stig NL zegt
@w115: Honda, premium?
rrfm zegt
Het is maar net wat je premium noemt.
De 1 ziet het als een dashboard met leder bekleed en de ander als geen mankementen.
jmeverts zegt
@rrfm: in het ene geval is de kwaliteit premium in het andere geval de prijs
woertquattro zegt
@00carguy00: zeker , wat denk je wat het model van Max kost ?
W115 zegt
@00carguy00: een Honda Accord kan je prima naast een 3 serie zetten.
hehe zegt
@johanw: bij Porsche heb je ook Approved garantie.
Tot de leeftijd van 15 jaar kun je nog maximaal 3 jaar bijkopen.
En voor een 911 is dat 80€ in de maand…
simon83 zegt
De dealer is in dit verhaal de merk dealer? Die heeft toch ook een eigen occasion label waarbij je een paar jaar garantie hebt en niet binnen bepaalde tijd onderhoud nodig hebt. En een Europse dekking. Wat is hier het voordeel van?
por100 zegt
Ik ben wel benieuwd naar de dealers!
PunicaOase zegt
Leg die 80 euro per maand zelf apart.. wedden dat je over bijv. 4 jaar gezien geld overhoudt bij die tweedehands leasegebakkies..
nietcreatief zegt
Voor de niet zo bang aangelegde occasion kopers heb ik nog wel een Alfa 90
Johanneke zegt
70 euro per maand voor onderhoud exclusief banden?? Een auto die je 840 per jaar gaat kosten zonder banden moet je niet kopen. Simpel als dat. Als een auto van max 8 jaar oud en max 100k op de teller er zo slecht aan toe is, dan moet het wel een vag 1.4 met 150pk of meer zijn. Je kan beter private leasen als je van plan ben 70 a 80 euro per maand aan onderhoudsverzekering af te sluiten.
Sure ik rij maar 12k per jaar in die auto, maar mijn 1998 galant is net weer door de apk, heb een kachelmotor laten fixen, beurt, versnellingsbakolie laten verversen. 440 euro. Kan ik weer minimaal een jaar. Kapot gaat het blok toch niet, ijzersterk en pas 125k gelopen. Wat voor fragiele zooi moet je wel niet hebben als je denkt dat deze verzekering de uitkomst is.
wimof zegt
Als je je oor eens wat verder te luister zou leggen zou je weten dat het overal niet altijd goud is wat blinkt.
O.a Jean-Pierre Zimmer heeft een you-tube kanaal waar hij zijn Mercedes kennis ten dienste stelt.
Je geloofd ogen en oren niet wat er allemaal stuk gaat aan al die peperdure motoren.
Johanneke zegt
Ja en wat dekt deze verzekering niet?
En wat dekt het care to drive niet:
“Kosten voor onderdelen en arbeidsloon die niet binnen het geplande onderhoud vallen”
menyo zegt
Door dit artikel eens verder geklikt en een paar voorwaarden gelezen.
Het grootste risico voor een occasion koper is niet zozeer het geplande onderhoud maar als er onverhoopts iets groots mee is. Anders is het gewoon een soort gespreide betaling.
En wat dekt het care to drive niet:
“Kosten voor onderdelen en arbeidsloon die niet binnen het geplande onderhoud vallen”
Dus het grootste risico van autobezit wordt niet meegenomen. Hoeveel van de kopers van dit product zal dit beseffen?
rrfm zegt
Dacht al dat er niet veel mis kan gaan bij de dealer met dealer onderhouden auto’s tot 100k maar bet is dus gewoon oplichterij.
Een beurt kost geen 840 euro bij de gemiddelde auto.(uitgaande van 1x per jaar)
Ik haakte al af bij “Waarom die leeftijdsbeperkingen? Omdat Aon zich voor nu mikt op private-lease-auto’s die terugkeren naar dealers.”
Want die auto’s hebben amper kilometers gemaakt (helemaal met de 100k max) en zijn onderhouden zoals voorgeschreven.
degrotemuis zegt
@menyo Waarschijnlijk vrijwel niemand, met dank aan dat stukje ronduit misleidende reclame op de startpagina? Motorschade staat er prachtig als eerste, als iets dat iedere 5-10 jaar wel voorkomt. Ik heb nog nooit echt motorschade gehad in ruim 25 jaar, ook niet bij auto’s ruim ouder dan dat en met standen tot zo’n 4 ton, maar buiten dat: motorschade valt ook niet bepaald binnen gepland onderhoud.
Inderdaad niet bepaald nuttig product als alleen gepland, preventief onderhoud gedekt wordt en niet het incidentele. En aardig onzin dat er dan een limiet is qua km of leeftijd, want preventief onderhoud is prima te berekenen.
Wel benieuwd hoe ze de wel gedekte koppeling of remblokken dan voor zich zien. Ja, slijtage onderdelen, maar vervangen daarvan heb ik ook nog nooit op de onderhoudslijsten gezien als geplande taak.
ghost zegt
In Duitsland kan dit al jaren op aanschaf van de premium merken. Ben eigenlijk meer verbaasd dat het hier door een externe partij wordt aangeboden…
Jan zegt
Tja , in ons land draait alles om (graai) geld.
Na de koop van een wasautomaat krijg je ook direct een mail om je de eerste 3 jaar bij te verzekeren terwijl je daar gewoon al consumenten bescherming voor hebt.
Ga naar een vertrouwde garage en kopen op 1 of andere louche automarkt is not done en vragen om moeilijkheden.
vbarchetta zegt
Hele vreemde voorwaardes als je doorklikt op hun site
Kosten voor onderdelen en arbeidsloon die niet binnen het geplande onderhoud vallen, worden niet gedekt.
???? Met andere woorden. Heb je een defecte motor of knapt je distributieriem buiten het geplande onderhoud kan je alsnog zelf voor de kosten opdraaien…
Leuk verdienmodel trouwens €80p/mnd en dan “gokken” ze op ex private lease auto’s. Tja zo kan ik het ook €1.000 per auto ontvangen en dan garantie geven op Aygo’s, Upjes, Kia’s die vaak na 4 jaar niet meer dan 50.000km hebben gereden..! Hier gaat niets aan kapot en het regulier onderhoud kost geen drol…
Beter zelf €80 apart leggen per maand, kan je naar een paar jaar op vakantie van het geld wat over is…
c-ad zegt
Als ’t te mooi lijkt om waar te zijn, is dat ook vaak zo.
Robert zegt
Er zullen ongetwijfeld nog meer addertjes onder het gras zitten anders dan de beperkingen aangaande de leeftijd en km-stand. Aon is vooraleerst een commerciële verzekeringsmaatschappij Er zal dus geld moeten worden verdiend, want over elke transactie moeten ze marge pakken. Ergo: gemiddeld genomen betaal je méér voor je onderhoud dan wanneer je het allemaal zelf ter hand neemt.
En dan is dit ook nog eens een verzekerings-maatschappij met een ‘in het wereldje’ uiterst dubieuze reputatie. Ze werken vooral met tussenpersonen en gevolmachtigd intermediairs die het vaak niet zo nauw nemen met regels en moraliteit. Vraag bijvoorbeeld elke willekeurige schadehersteller maar eens.
Ik zou er met een grote boog omheen lopen.