Op 1 oktober 2005 opende het Belgische Cardoen zijn eerste vestiging in Nederland en hoewel het in eerste instantie een groot succes leek te worden heeft het toch niet zo mogen zijn. Binnen twee jaar na opening hebben de Nederlandse aandeelhouders Toin van de Mosselaar en Joop Iriks besloten om de pijp aan Maarten te geven en per 1 mei as. de deuren te sluiten. Volgens beide heren is Nederland er nog niet aan toe en kregen ze vanuit België auto’s aangeboden die niet bij de Nederlandse markt pasten. Te veel grote diesels. En sommige auto’s waren zelfs duurder dan bij de Nederlandse dealer.
Het is opvallend dat dit concept in Nederland niet is aangeslagen, want in België is Cardoen met 9 vestigingen uiterst succesvol. In 2006 werd een recordomzet gehaald van 185 miljoen euro en werden er 13.500 nieuwe auto’s verkocht (2,6% van de Belgische markt).
Brilliance
Vanochtend schreef ik nog dat het de laatste tijd nogal stil bleef op het Brilliance front, waar Cardoen importeur voor de Benelux van is. Maar de heren van Cardoen Nederland werpen gelukkig wat licht op de zaak.
Ook hebben de Nederlandse aandeelhouders een verschil van inzicht met Karel Cardoen over hoe het Chinese merk Brilliance te implementeren.
…
Karel Cardoen verwacht dat de start van de Chinese import – vooralsnog alleen Brilliance – nog maanden kan duren in verband met typegoedkeuringsperikelen. Joop Irks: ‘Dat duurt voor ons te lang.’
En tot slot nog even het goede nieuws, komend weekend houdt Cardoen Roosendaal opheffingsuitverkoop. Wees er dus snel bij en zoek wat leuks uit! De twee Nederlandse aandeelhouders heffen hun bedrijf op papier echter nog niet op en ze beraden zich nog op een mogelijk vervolg. (via Bovagkrant)
Citrofiel zegt
Tsja, zonder goed aanbod tegen een redelijke prijs ben je nergens… Enerszijds jammer, maar anderszijds toch goed voor de merkdealers. Over Brilliance; Woohoo! :P
DAT zegt
Geen wonder met deze bedrijfsfilosofie :
“De produktiekosten van een auto zijn amper 50% van de verkoopprijs, de andere 50% zitten in de reclame en verkoopkosten.
Wij hebben geen dure verlichting en over het algemeen is de temperatuur in de showrooms iets lager.”
Rick dos zegt
Had er nog nooit van gehoord. Kan me zo voorstellen dat dat voor meer mensen geldt.
Wellicht nog een reden voor het sluiten van de deuren?
Citrofiel zegt
@ DAT; Wat is daar vreemd aan? Door die filosofieën hoef je nog niet failliet te gaan volgens mij… Vooral die tweede is toch juist goed?
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Are you kidding me?! Nog nooit van Cardoen gehoord? Niet dat ik precies wist wat het inhield, maar ik kende het wel. Echt helemaal niet?
Rick dos zegt
@Citrofiel
Nope can´t say that I have…….
Je kende de naam wel maar wist niet wat ze deden. Dat zegt toch ook genoeg?! Of begrijp ik je verkeerd?
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Je begrijpt me goed. Bravo! ;) Overigens wist ik wel dat ze een soort dealer waren voor heel veel merken, maar hoe dat precies zat wist ik niet.
DAT zegt
@ Citrofiel: de 1e stelling is gewoon niet waar en voor de tweede reist men niet gelijk af naar Roosendaal. Zo krijg je niet veel klanten volgens mij.
Knilles zegt
Denk niet dat we verdrietig moeten zijn vanwege het feit dat die koekblikken van Brilliance nog niet op de weg rijden. Lijkt wel de naam van ijzerpoets, Brilliance…. Wat een zeperd zeg! :D
Rick dos zegt
@Citrofiel
Dus je bent het met me eens dat ze wat meer PR hadden mogen doen.
Armada zegt
Misschien hadden ze het beter midden in de randstad kunnen doen. Kan me voorstellen dat daar toch een wat grotere afzetmarkt is.
Dennis zegt
@Rick dos: Kom op zeg, je leest toch Autoblog? Op Autoblog is Cardoen geregeld voorbij gekomen. Zoek maar eens op “Cardoen”
http://www.autoblog.nl/?s=cardoen
En we doen nog wel zo ons best om te zorgen dat de Autoblog bezoekers goed geïnformeerd zijn en blijven. ;)
Rick dos zegt
……..uhm dat was voor mijn tijd……… heb ik me er zo uitgel*ld? ;)
Maar ik begrijp dus dat ze onze lokale afhaalChinees worden……
Dennis zegt
@Rick dos: Ehm nee, maar dit foutje is je vergeven. ;)
Cardoen heeft in ons land de deuren gesloten, maar is in België zeer succesvol. Daarbij is Cardoen helemaal wild van de Chinese merken, dus wellicht binnenkort ook hier weer gewoon “sambal bij”.
Hans zegt
Als het goed was las ik ergens op internet laatst dat Cardoen een nieuwe vestiging ging openen binnenkort..
Dat zal dus wel niet waar zijn..
Jeroen zegt
Heb er diverse presentaties over gezien, maar had toen al mijn twijfels…..
Lekker dicht olé olé
Mark zegt
Toch apart dat het in NL niet aanslaat en in Belgie wel. Grote diesels zijn onaantrekkelijk in Belgie, maarja hier zijn de grote diesels doorgaans lease…en die haal je nie bij Cardoen.
Of zou de Logan brigade alles wegsnoepen :)
w0o0dy zegt
….. eerste lowbudget autosupermarkt gaat gelijk failliet terwijl het bedrijf in België goede zaken doet….. en dan zeggen de Belgen dat de Nederlanders zo op de centen zijn.
lincoln zegt
en wij maar zeggen dat belgen dom zijn….. (kijk voor de zekerheid even wat je aftikt voor een veyron in nederland)
Citrofiel zegt
@ W0o0dy en lincoln; LOL!
Pieter zegt
Ik heb ongeveer een half jaar bij Cardoen gewerkt, en het is jammer dat de inkoop van Cardoen Belgie totaal niet op de nederlandse markt was gericht. Het concept was wel goed, daar lag het niet aan.
Ik vind dat ze het nog lang vol hebben gehouden, in de tijd dat ik er was, nov 2005 tot maart 2006 was het al erg rustig. En toen waren ze maar net open.
Jammer dat het niet gelukt is voor de eigenaren, het is toch een gedurfde stap.
Bas zegt
Hey Pieter, zie je nou wat er van komt als je te weinig auto’s verkoopt : )
Nee…. even serieus… het is zeker jammer dat het ze het niet geredt hebben. Het had voor de Nederlandse automarkt wel interessant geweest als er in de toekomst nog een paar Cardoen vestigingen waren bij gekomen.
Heb er zelf vanaf de opening tot januari 2006 gewerkt en het is jammer genoeg nooit geworden wat we er allemaal van hoopten.
stefan555 zegt
vind het niet erg dat ze gaan sluiten.
krijg wij het misschien wat drukker met het verkoop van nieuwe auto’s
N!SS@N zegt
Wat er fout ging?
1) Ze zaten op n afgelegen plek die voor onbekende niet de vinden was
2) Ze hadden alleen nieuwe autos staan waarvan reeds een nieuwer model uit was.
3) Slecht verkochte kleuren in ’t buitenland verkopen ook slecht in Nederland
4) De website was bagger; onoverzichtelijk en niet te volgen
5) Belgen zijn andere autokopers dan nederlands; belgen zijn niet zo kieskeurig over kleur, model, motor of n deukje meer of minder
6) Zo kan ik nog wel even door gaan…
Het idee is goed, maar de uitwerking is finaal geflopt.
Ach, over n paar jaar nog maar eens proberen.
PS: Jan Jaap Van Der Wal; Je Hebt Geen Humor!
Peter zegt
Leuke reactie van iedereen. Vooral die van Niss@n ( lijkt op het merk Nikksan ) Maar ff door gaan op je theorie. Tjeemig wat heb jij verstand van zaken zeg…
Ik zou graag een keer met je op de foto willen want ik heb nog nooit iemand ontmoet met een meesterlijke kijk op de auto markt als het jouwe…..
Leuk dat er nog mensen zijn die achteraf wel alles weten.
Gr aan Bas en Pieter …. Jullie waren kanjers
P.S. I will be back
Pieter zegt
Peter, ik ben benieuwd wanneer je weer terug komt. Hopelijk snel, want thuis zitten lijkt me ook niks. Anders kom je maar bij mij klussen. En Bas, ook jouw hulp kan ik wel gebruiken.
Laters…….