Carbon doet het goed in de autowereld, zoveel is duidelijk. We hebben echter wat leuk nieuws over de Mosler MT900S, dat zal namelijk de eerste wagen zijn die standaard wordt uitgerust met “carbon fiber rims” (bij de CCX is het optioneel). De totale winst qua gewicht is 28,56 kilo, de 18″ velgen aan de voorkant wegen 6,35 kilo minder, de 20″ velgen achter wegen 7,93 kilo minder.
De winst van 28,56 kg is toch ruim 2% van het totale gewicht (1.111 kg). De velgen zijn gemaakt door specialist Dymag (via spanish.autoblog.com).
Remco zegt
het zal wel vele jaren gaan duren voor het standaard gaat worden op normale modellen. Carbonfibers zijn verschrikkelijk duur, maar ze zijn zeker sterker dan staal en uiteraard vele malen lichter dan aluminium.
silasse zegt
daarom is het dan de beste in zijn soort!
JeffreyG zegt
jammer dat magnesium velgen zo gevaarlijk zijn
want die zijn nog lichter ;)
Ejay zegt
Bovendien heb je nu ook minder roterende massa, waardoor je sneller remt.
Mpower zegt
De corvette C5 was toch uitgerust met magnesium velgen?
Sir Smokalot zegt
De McLaren F1 is in ieder geval wel standaard met magnesium velgen uitgerust, maar zou dat nou zoveel lichter dan carbon zijn??
Carbon-velgen lijken me eigenlijk ook niet echt veilig, je moet wel regelmatig checken op haarscheurtjes lijkt me.
sicko zegt
Goedkoop zal het niet zijn. Maar dit kan wel enorm bijdragen aan de wegligging. Hoe minder onafgeveerde massa hoe beter uiteraard.
dj zegt
hoest met de bandjes :P Hier met die velgen!!! SUPER
w0o0dy zegt
op een Lotus Elise is dit ook wel een goed idee. Scheelt 3% in het totaal gewicht en met minder onafgeveerd gewicht zal het weggedrag ook nog iets scherper zijn. Hetzelfde geldt voor een Donkervoort, ook bijna 4% minder totaalgewicht, goede zaak!
Erik zegt
Met deze velgen moet je zeker geen stoeprandje meepakken.
Wouter zegt
Las een keertje zown test van verschillende materiaalen velgen in een motor magazine….. Carbon was idd het beste.
Owja wat is er gevaarlijk aan magnesium ookalweer?
Alwood zegt
idd, ze gebruiken niet magnesium! maar een legering van magnesiumOXIDE en nog wat rotzooi. zit idd op de C5 tijd geleden een zien staan en mij erover verbaasd.
gelukkig kon een (scheikundige) kennis het nader verklaren
Mpower zegt
Waarom geen titanium! Bijna net zo licht en net zo stevig!
Mpower zegt
volgens mij hebben we nu 2 mensen die onder de naam Mpower posten…
stiggie zegt
maaar mpower titanium is wel wat duurder
JeffreyG zegt
@Wouter; magnesium heeft een hele lage ontbrandingstemperatuur
een klein vonkje en je velgen zijn weg
stiggie zegt
jeffreyG waarom gebruiken ze het dan bij formule 1 en daar sneugfelt ook regel matig een velg en die brand niet op ofzo hij geeft alleen vonken net als een aluminium velg. maar zodra je het heel warm maakt er water bij doet dan kan het wel gaan branden
s zegt
Weliswaar geen production car, maar volgens mij was het formula Student team van de TU Delft de eerste met hun eigen ontwikkelde carbonvelgen
keislair zegt
magnesium lichter dan carbon? waar haal je die wijsheid vandaan? carbon is extreem robuurst, zolang er geen scherpe dingen tegenaan komen. heel veel mensen denken onterecht dat carbon erg gevoelig is en snel breekt. dat is niet zo. je kunt met carbon (koolstofvezel) heel gericht iets construeren. daar waar je meer sterkte wilt doe je wat laagjes erbij en waar je gewicht wilt besparen laat je wat laagjes weg. (te berekenen met computers) kijk maar naar formule 1 auto’s. extreem licht en zeer sterk. anders waren die ook wel uit magnesium gemaakt. maar magnesium is naast hoge brandgevoeligheid ook erg kwetsbaar en moeilijk te verwerken. voordeel is wel dat het goedkoper is.
hoe lichter de velg, dus hoe lager het dynamische gewicht hoe beter de auto zal reageren, lees sneller optrekken, sneller remmen, sneller van richting doen veranderen. roterende massa is 1 van de belangrijkste massa’s aan een voertuig. geef je eigen fiets maar eens een stel extreem lichte wielen en je zult versteld staan van de snelheid en gemak waar alles mee gaat.