Los van de looks bieden koolstofvezel velgen de nodige voordelen. Daar hangt echter een prijskaartje aan…
Maar we beginnen bij het begin. Porsche is trots op het feit dat het als eerste autofabrikant velgen van gevlochten koolstofvezel aanbiedt. Vanaf begin volgend jaar zijn de rims te bestellen voor de 911 Turbo S Exclusive Series en het setje is maar liefst 8,5 kilo lichter dan de standaard lichtmetalen velgen. Bovendien gaat het om onafgeveerd gewicht, dus de veeleisende bestuurder gaat het verschil zeker merken.
Het gewicht is dus een stuk lager, maar tegelijk zijn de velgen 20% sterker dan de lichtmetalen varianten. Verder legt Porsche uit dat de velgen worden gemaakt van twee hoofdonderdelen: een centraal deel van carbonvezelmatten en een velgbed. De componenten worden gebouwd in de grootste carbonvezel-vlechtmachine in de wereld, dit ding heeft een diameter van 9 meter!
Na het samenvoegen van de delen moet de boel drogen en krijgen de velgen een transparante lak die het materiaal beschermt. Leuk om te weten: in totaal wordt 18 kilometer koolstofvezel per velg gebruikt. Minder leuk om te weten: in Duitsland betaal je volgens de importeur 15.232 euro per set. De Nederlandse prijs is nog niet bekend.
Het zou overigens wel kunnen dat de 911 Turbo S door deze lichtere velgen minder zwaar wordt belast, waardoor de prijs van de auto iets afneemt.
UPDATE: De importeur meldt zojuist dat de velgen in Nederland 16.085 euro per set gaan kosten.
Alleen voor de Turbo S Exclusive Series? Je zou toch zeggen dat zoiets meer tot zijn recht komt op een GT3 RS
Een prijzige, maar ook nuttige optie. Dit geld vind ik beter besteed dan parelmoerlak van een paar artikelen geleden.
@berlinetta: Ik denk dat je 15k beter ergens anders aan kunt besteden voor performance winst.
@alcantara: twin turbskies?
@rijnooit: of een enkele turbskie, geeft ook al wat :-)
@alcantara: Een Turbo S heeft wat mij betreft niet nog meer power nodig. Ik zou de auto eerder zo aanpassen dat hij leuker rijdt en sneller bochten kan nemen. Maar ik zou sowieso niet eens een Turbo nemen, eerder een GT3 of GTS.
Wat weegt een normale set velgen van hetzelfde formaat eigenlijk? 8,5kg over 4 velgen verspreid vind ik eigenlijk nog tegenvallen.
@aarsgewei:
Een voorvelg zal ergens rond de 10, een achtervelg rond de 11 KG per stuk zitten.
@aarsgewei: Zeg voor 19″ velgen even 10.5 Kg (v) en 12,5 Kg (a) per velg.
46 kg aan velg.
@torsen: maar ze zijn 20″…
Het velgdesign is nou niet echt sexy… voor dit geld wil het oog ook wat lijkt me.
@2wheeler: Dat is toch juist gaaf velgen die functie boven vorm laten prevaleren. Ik vind deze racy look niet verkeerd.
Zoals hierboven, dit is een optie die tenminste iets bijdraagt, is ook altijd het eerste wat ik doe, lichtere velgen.
Vraag we wel af hoeveel die normale alu velgen wegen en hoeveel er overblijft, want 8,5kg is veel, bij mijn huidige 18″ OZ set uit aluminium zou er niks overblijven….
@onehp: 8,5 kg over 4 wielen als ik het goed begrijp.
@torsen: inderdaad. Ik neem mijn woorden terug, erg dure gewichtsbesparing. Ik bespaarde laatst 14kg en door de originele te verkopen heeft me dat welgeteld 300€ gekost incl. betere banden.
@onehp: Als je op het punt komt waarbij je gewicht moet gaan besparen door koolstofvezel en titanium e.d. te gaan gebruiken word gewichtsbesparing nou eenmaal een dure grap.
@torsen: klopt. Wel leuk dat ze ook sterker zijn. Zijn de originele gesmeed?
Turbo S is misschien een mooie uitzondering, maar bij mindere Porsche modellen is het ‘probleem’ eerder dat zelfs de basismodellen besteld worden met te grote en onnodig brede en daarmee te zware 20″ velgen…
@onehp: ja allemaal gesmeed dus dat was al goed. Dan toch een mooie optie.
@onehp: “20 inch 911 Turbo S Exclusive Design wielen (centrale wielmoer) zwart hoogglans gespoten met designlijnen in goudgeel metallic”
Voor de folder vinden ze het belangrijker om te vermelden hoe ze geverfd zijn.
Niet alleen op Porsches. M’n ouders hadden een Polo bluemotion (1.2 TDI) met 16″.
Die waren 225 breed rondom. Ik had toen eenzelfde maar volledig standaard uit de lease.
Verschil was zo duidelijk merkbaar.
@onehp: Hear hear! Een auto wordt leuker van kleine, smalle velgen. Zeker een achterwielaandrijver. Zie de GT86 met Prius-banden. Mijn tip? De 15 velgen van een Aygo passen direct op een MX-5 (NA/NB). 155 breed. Dat is pas leuk.
Absoluut geen nutteloze optie omdat het wel degelijk een groot verschil maakt voor het onafgeveerde gewicht… Maar Porsche is toch niet de eerste? De M4 GTS was namelijk ook verkrijgbaar met wielen van Carbon.
@cupsport: Ze zijn er trots op de eerste te zijn met ‘gevlochten’ carbon velgen.
Volgens mij was Koenigsegg de koploper met koolstof wieltjes.
@torsen:
Volgens mij was Ford met de Ford Mustang 350R de eerste die carbon velgen “in massa” produceerden.
Koenigsegg zal misschien inderdaad de eerste zijn die het effectief toepaste.
@cupsport: ford mustang gt350r heeft ook carbon velgen
Binnenkort ook in replica, gemaakt in China van papier-maché .
Eén keer mee door België rijden en je velg is gebroken…
@camber24: 20% sterker dan lichtmetalen
het is misschien niet het gewicht wat zo ontzettend veel scheelt op de hele auto, maar vooral het sturen
@lekkaah: sterker! En hoeveel stijver?
@camber24: Dat gaat niet gebeuren.
Dit is echt p0rno! Als ik het geld had was dit echt een no brainer optie die je gewoon móét hebben
Koenigsegg is daar als één van de eerste mee begonnen. Heb t productieproces gezien. Blijft vooralsnog bijzonder prijzig en exclusief.
@volvoturbo: Ja maar dat zijn geen noemenswaardige aantallen, wanneer Porsche dit aan gaat aanbieden. Er zijn meer Autoblog artikelen over koenigsegg, dan geproduceerde koenigseggs.
@jorden: net als over Max dus :-) Er is uiteraard maar 1 Max die telt, dat dan weer wel…
@jorden: er zijn er nu ongeveer 140 gebouwd
@woudloper: Eén daarvan zal toch wel een keer een race winnen?
Ik vind het een mooie optie. Wat ik me wel afvraag is hoe een dergelijke velg zich houd als je een stoepje pakt of onverwacht een harde impact maakt. Waarbij metaal misschien flext zal dit toch gewoon in stukken breken lijkt me.
@antoonniels: voor dat geld zullen een paar lessen parkeren er vast ook wel bij zitten.
Hé, wat leuk! Zo’n carbon vlechtmachine hebben wij ook op de zaak! We noemen het de Stargate
@jochempie: Jij werkt voor BMC?! Gaaf.
@Jochempie: ik vind het bijna kunst zo mooi is het!
Minder zware velgen betekent ook dat je minder zware dempers hoeft te monteren. Ze hoeven immers minder gewicht in bedwang te houden. Het mes snijdt aan 2 kanten.
Ps. Naast de hierboven genoemde Koenigsegg heeft ook de BAC Mono al een tijdje carbon velgen. Ze zijn zeker niet de eersten.
Hoe groot is de diameter van een ‘normale’ carbonvezel-vlechtmachine dan?
E I N D E L I J K. Bij koersfietsen doen ze dat al jaren en dat verschil merk je hard.
@zwannes: die prijzen gaan ook hard omlaag. Waarschijnlijk zullen we hetzelfde zien gebeuren bij autovelgen. Ben benieuw of we daar ook hoge aerodynamische varianten krijgen.
@zwannes: motorfietsen ook.
Ik houd het lekker bij Volk Rays TE37
Een optie die ik op zo’n sportwagen zeker zou overwegen. Maar dan zou ik ze wel gewoon zilvergrijs spuiten.
@dutchdriftking: waarom zou je dat doen? Dat is net zoiets als je vriendin een DD-vergtoting geven om vervolgens er een ruime coltrui overheen te doen ;)
@willeme: ik vind het gaaf, maar wel lelijk. De Alfa 8C heeft een carbon motorkap maar is wel gewoon in kleur gespoten, precies zoals het moet. Een vriendin met DD is leuk, maar ze hoeft dan niet meteen topless selfies te maken.
@dutchdriftking: maar om nou met bodypaint rond te gaan lopen.
@willeme: gefeliciteerd jij hebt het weekend gewonnen :-)
@willeme: met een strakke coltrui daarintegen..!
Heavy shit!
Heeft de RR wraith black badge niet ook gevlochten carbon? Dacht zoiets te lezen in TG magazine. Prijs was gelijk aan een kia picanto
@schuiftrompet: Wat ik zo snel kon vinden hebben ze het over ‘forged carbon’.
@torsen: Forged carbon is een vrij goedkoop en snel proces, waarbij het carbon (meestal hele korte, hergebruikte vezels) gewoon in een vormpje geperst wordt. Het lamineren van carbon, zoals bij de velgen van Koenigsegg gebeurt, of het vlechten en vervolgens lamineren van de velgen van Porsche, is een stuk arbeidsintensiever en daarom kostbaar.
@jochempie: bij nader inzien valt de prijs van deze optie zelfs nog mee. Toch in het Porsche universum…
Ik heb geleerd dat een kg velg gelijk staat aan 7 kg ergens anders op de auto
Je hoeft namelijk bij optrekken en afremmen minder massa opgang te brengen ( zelfde als een vliegwiel )
Dus 8,5 kg is best wel wat
@supertjeduc: dat is dan weer goed overdreven en zwaar vereenvoudigd. Beter is gewoon in te zien dat het gewicht op meerdere vlakken meetelt:
Als statisch gewicht – minder gewicht op de weegschaal
Als roterend gewicht – beïnvloedt acceleratie, remmen en stuurgevoel
Als roterend onafgeveerd gewicht – belangrijk voor werking ophanging/demping en dus het wegcontact.
Ondertussen aan men 6e setje beduidend lichtere velgen voor diverse wagens, steeds met hetzelfde positieve effect.
Leuk met stoeprandschade..
Eerste? De eerste productie auto met carbon velgen is gewoon een mustang haha
@kappenou: Dit gaat om gevlochten velgen, die van de GT350R zijn dat niet.
Komt er nog een foto hoe ze eronder staan??
@peurst: zie hier
In NL sowieso 4x duurder!
Vraag me toch af hoe ze het houden bij flink warme remmen,ze zitten toch dicht bij de remschijven die een paar honderd graden kunnen worden. Bovendien een keer een stoeprand en je kunt je wiel weggooien neem ik aan, carbon houd niet van een tik of beschadigingen.
Voordat jullie dit allemaal beginnen te bestellen… begin niet aan Carbon wielen…
De reden is dat Carbon in 1 geheel super sterk is.
Maar bij haar scheur(en) kunnen velgen in stukken breken.
Met name sukkels op banden apparaten kunnen de klemmen er niet goed opzetten, scheur aan de achterkant en jij accelereert 100 keer naar de 300 en opeens pats….
Waarom denk je dat er in de F1 en alle andere auto en motor sporten geen Carbon wielen worden gebruikt maar gesmeed aluminium?
Ten tweede heeft de zon en zeer negatieve uitwerking op Carbon, het wordt broos en zacht na door de jaren heen met als gevolg zelfde als hoe boven.
Tuurlijk kan je met coating en lakken processen uitstellen… maar er is geen afstel.
En ik kan t weten, 12 jaar op de circuits rond gehangen met motoren… niemand gebruikt Carbon… (ja je kuipdelen of andere niet draaiende onderdelen…
Dus, 15 mielletjes lekker in de zak houden… :)
Just my two Carbon wheels ?