Met deze ultralichte en superdure jetsers worden stoeprandjes nog een heel stuk beangstigender.
De volgende stap in gewichtsbesparing: koolstofvezel wielen. En dan bedoelen we niet carbon look, maar het echte werk. Enkei deed het eerder, maar hun wiel ging niet in productie. Vier jaar geleden toonde ook Weds een full-carbon velg van minder dan 3 kg, maar of hier de productie mee is gehaald kunnen we je niet zeggen.
Nieuwkomer Carbon Revolution toont zijn eigen exemplaren, en houdt vol dat hun velgjes de “first one-piece carbon wheel made available for sale” zijn. Wellicht dat enkele voorgangers van andere merken uit meerdere delen bestonden, en dat daar de crux van de claim ligt.
Maar laten we, nu we alle formaliteiten en punten en komma’s behandeld hebben, eens kijken naar dit mooie stukje techniek, met de naam CR9 Full Carbon Fiber wheels. Ten eerste de prijs: 11.600 euro (15.000 USD) per set is voldoende om een heleboel mensen weg te jagen, en tegelijkertijd perfect voor de bragging rights van (te) rijke patsers.
Een voorwiel van 19 x 8.5 inch weegt 6,9 kilogram, terwijl de achterste sloffen in de maat 19 x 12 inch niet meer dan 8,1 kilogram in de schaal leggen. Ter vergelijking: een vergelijkbaar lichtmetalen-performancewiel van 19 x 12″ weegt zo’n 13 kg.
De wetten van de natuurkunde dicteren: hoe lager je onafgeveerde gewicht, hoe beter, wat dat betreft zit je met carbon erg goed. In de wielen van de Mosler MT900S wordt ook koolstofvezel toegepast, en ook magnesium is een populaire lichtgewicht-optie. Laatstgenoemd materiaal is echter wel aan erosie onderhevig. En als je geen geld hebt, dan ga je gewoon weer voor staal.
Een nadeel van carbon is wel dat het breekt (versplintert) in plaats van deukt als het een (flinke) klap te verduren krijgt. Desalniettemin zijn deze CR9-units voor de gewichtsfreaks met een groot budget een interessante optie. Kennelijk hebben de wielen een sterke voorkeur voor Porsche, als we de gallery bekijken. Maar een Mansory Carbonado zou t ook kunnen hebben. (via Carscoop)
fejjie zegt
Zou wel eens een vergelijkingstest willen zien. Eerst een fastlap in een snelle wagen op standaard velgen, vervolgens deze velgen eronder schroeven en opnieuw een fast lap doen.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@fejjie: En dan niet met een vatsige Duitser achter het stuur natuurlijk…
mightymike zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: bijv Michael Schumacher
kaasboerin zegt
Zal ongetwijfeld lekker licht sturen..
Maar aangezien die dingen bijna net zoveel kosten als m’n hele wagen nu waard is zit het er voor mij niet in helaash.
cedio911 zegt
De Koenigsegg Agera R heeft toch ook al full carbon wielen? Ok, die zijn niet voor andere auto’s verkrijgbaar, maar door hun centerlock systeem wel op andere supercars mogelijk…
KUYL zegt
@cedio911: Nope, velgen leverancier daar is/was Dymag. Die zijn failliet gegaan (weet niet of ze doorgestart zijn of overgenomen). Maar die hadden carbon velgen met magnesium hart. Mosler heeft ze ook en Callaway leverde ze ook bij hun tuning pakketten. Ook HRE maakt gebruik van de Dymag techniek maar die maakten dan weer verschillende designs qua hart.
kniesoor zegt
@KUYL:
Even op de Dymag site gekeken, lijkt erop alsof die alleen (nog) velgen voor motoren (m.n. Ducati) maken.
Qua HRE die Dymag techniek zou gebruiken : wellicht voor meerdelige velgen, die M40 monoblocs op mijn MB zijn gesmede velgen op basis van ruw materiaal van Aluminium Precision Products.
KUYL zegt
@amghans: Daarom schreef ik ook hadden. Eerder hadden ze een aparte site(gedeelte) voor auto velgen. Daar stonden ook alle OE partners op zoals Koenigsegg. Als je alleen op dymag had gegoogled, dan zie je ook eerst alleen maar die autovelgen.
En hier staat het van HRE. Monoblocks maken ze zelf, maar leek me vanzelfsprekend dat het om de carbon serie ging.
http://www.hrewheels.com/blog/hre-and-dymag-announce-strategic-partnership/
zeevink zegt
Kijk dit zijn echt porno wielen. Die eigenaar van de de Dacia in het Matgroen zou wel een eindbaas zijn als deze set carbon wielen eronder komen. Lol
dragspert zegt
Euhm… Ducati had dit toch al een jaar of 10 geleden op de 999R?
civicfk3 zegt
@dragspert: Die had een volledig carbonnen kuip, velgen waren gesmeed alu. Er was een after market leverancier (BST) die carbonnen velgen leverde voor verschillende Ducati modellen.
darkpluisje zegt
@dragspert: niet vanuit ducati zelf, aftermarket waren ze wel verkrijgbaar… maar aftermarket zijn carbon velgen bij motoren al vaker voorbij gekomen. Omdat ze veel minder gewicht moeten dragen was het daar makkelijker voor te maken I guess
pieter-jan_catteeuw zegt
ik herinner mij een forum post van enkele jaren terug van een Porsche eigenaar wiens CF velg(en) in een ongeluk versplinterd waren dus zijn dit in elk geval niet de eerste op de markt. Als ik me goed herinnen waren hun prototypes volledig CF maar hadden de producten voor verkoop een metalen rim.
Doe maar die RS 4.0. Of een Donkervoort indien ze aanvragen inwilligen.
Prijs valt nog mee voor wat het is.
KUYL zegt
@Pieter-Jan Catteeuw:
Deze bedoel je:
http://forums.rennlist.com/rennforums/944-turbo-and-turbo-s-forum/477675-well-whats-it-been-5-mins-since-the-last-how-do-you-like-my-new-wheels-thread-3.html
booije zegt
Dan denk je wel 3x na voordat je je band laat vervangen bij de kwikfit
kaasboerin zegt
@booije: Heb ’t daar ook is laten doen..
Zolang je erbij staat is er niks aan de hand.
nibor zegt
@kaasboerin: dat is dan wel een eis ja… Wat een prutsers zijn dat.
kaasboerin zegt
@RRenault: In mijn geval werd ik geholpen door 2 fanatieke jongelui die erg enthausiast waren over de betreffende wielen, de omgang met m’n spullen was dan ook erg subtiel te noemen.
Met de achterliggende gedachte dat ik 5m verder sta te paffen natuurlijk.
stanny zegt
11.000 euro om “enkele” kilo’s te besparen? (Had verwacht dat het verschil groter ging zijn).
Gaan we enkel zien op race auto’s lijkt me.
w0o0dy zegt
@stanny: reken het eens om naar precentuele besparing van het gewicht… een kilo meer of minder gewicht maakt al behoorlijk verschil bij een echte sportieve auto.. (dus geen lomp slagschip van bijna 2 ton nemen als referentie)
Megakix zegt
@w0o0dy: 1 kg = 1 tiende per circuitronde sneller (ongeveer in de F1). Dus het scheelt bij een personenauto welhaast niks.
w0o0dy zegt
@Megakix: als je een normale auto pakt (dus zonder circuit set-up) is het verschil veel groter omdat je wielen beter “aan de grond blijven” ondanks relatief soepele demping.
Megakix zegt
@w0o0dy: wat wèl heel duidelijk voordeel oplevert, is de besturing van de auto, die veel lichtvoetiger zal zijn (denk aan de BBS velgen).
Hupke zegt
@stanny:
Ken je de term onafgeveerd gewicht?
Des te lager je onageveerd gewicht is des te beter je vering je wiel op de grond kan houden des te meer grip je hebt en des te beter de rijeigenschappen van de wagen zijn.
Die enkele kilo’s daar maken dus een ongelofelijk groot verschil uit.
supertjeduc zegt
Volgens mij mag je elke kg gewicht die bij een wiel bespaard vermenigvuldigen met 7
Dat heeft temaken met dat die dingen nogal hard draaien
En dus op gang gebracht moeten worden en ook weer afgeremd
Ik ken mensen met carbon velgen op motorfietsen en die zeggen dat het erg veel uitmaakt
w0o0dy zegt
@supertjeduc: het grootste verschil is dat een wiel dat lichter is beter onder controle gehouden wordt door de vering/demping. Dus meer grip over (kleine) oneffenheden zonder dat je kneiterharde veren/dempers nodig hebt.
dotternetta zegt
Waarom niet van Twaron? Prins Dokkum maakt ze al jaren voor vrachtwagens.
Hupke zegt
@dotternetta:
Geen carbon toch? Wel een composiet.
sdk16420 zegt
Er zal wel een reden zijn dat supercars niet standaard carbon velgen hebben. De prijs is voor die kopers vast geen probleem.
w0o0dy zegt
@sdk16420: als je extreem veel kracht loslaat op wielen dan wil je ZEKER WETEN dat het heel blijft en nieuw hopen dat het heel blijft.
Ram-G-maN zegt
‘Full carbon’… Yeah right. Hier haal ik mijn neus voor op zolang het schroefdraad van het ventieltje niet van carbon is. ;-)
Megakix zegt
@AutomotiveDesigner: :lol:
Ram-G-maN zegt
@Megakix: Toch wel jammer, het ontbreken van smileys. :-(
Megakix zegt
@AutomotiveDesigner: als je bij je ‘ingekomen’ berichten kijkt, dan staan de smiley’s er wel…tsja…controle op secuurheid is niet aan AB.nl besteedt.
Ram-G-maN zegt
@Megakix: Dat is inderdaad niet consequent…
Ach we kunnen nog steeds zelf smileys toevoegen. Moet je wel meer moet voor doen.
Met een beetje html-creativiteit.
Ram-G-maN zegt
@AutomotiveDesigner: *moeite
Ram-G-maN zegt
@AutomotiveDesigner: Ik ben vooral benieuwd naar Horacio Pagani’s interpretatie van een volledige koolstofvezel composieten velg. Zal ongetwijfeld een symmetrische weef krijgen per spaak.
towi1989 zegt
@AutomotiveDesigner: Het gaat om de VELG, niet om het WIEL.
Hupke zegt
Ik ben vooral geinteresseerd in hoe lang deze velgen meegaan. Carbon herstelt zichzelf niet, een breukje is een breukje en velgen krijgen het zwaar te verduren op een sportwagen.
redneckdarian zegt
Zag de titel dacht ‘O nee daar gaan we weer. Dat wordt lelijk’. Maar hij is best mooi!
Nu de banden nog met helium vullen en je hebt echt serieus lichte banden
4991 zegt
breekt carbon dan niet sneller door schokken?
bigcar zegt
1 hevige klap bij een autobahn-(top)speed run en je bent dood.. als ik de keus had zou ik het wel weten; lichtmetalo’s
E34M5Touring zegt
@bigcar: Ja, want dan gebeurt dat niet……. Ik gleed met mijn Fiesta op stalen velgen de stoeprand op in de winter. Dat ging echt met 10km/h. Had me een deuk in het wiel. Een lichtmetalen velg was gebroken denk ik.
integralechubasco zegt
Mijn velgen zijn ook een welbewuste keus op gewicht.. 6,0 kg materiaal elektron 6×14 velgen uit de jaren ´70..
marvinr zegt
Mooi om te zien dat dit product ontstaan is vanuit de Formula Student (of SAE) wereld: http://carbonrev.com/about.php
Aangezien de reglementen in deze klasse zo vrij zijn kunnen de teams experimenteren met technologieën die bijvoorbeeld in de F1 niet toegestaan zijn. Dit is een mooi voorbeeld waarbij men ziet hoe kennis en ervaring vanuit Formula Student ook buiten de competitie toegepast kan worden.
Overigens wordt Nederland in deze internationale competitie vertegenwoordigd door de TU Eindhoven (http://universityracing.nl) waarvan het team ook zelf carbon velgen heeft ontwikkeld.
pieter-jan_catteeuw zegt
Een beetje jammer dat ze voor de RS 4.0 bvb overschakelen van een centre lock die normaal lichter is. Ze hebben daarvoor de hub moeten wijzigen of zijn die prentjes geshopped. Dan maar op de Donkervoort.
Ik vraag me dan of als je dit zomaar steekt zonder de ophanging aan te passen; lichtere wielen – minder momentum voor de compressie – meer demping vd beweging – dus een stuggere ophanging (meer beweging zal naar het chassis doorgegeven worden omdat de wielen te licht zijn om de veren de compresseren en de demping te overwinnen)? Moet je dan uw dempers en veren zachter afstellen?