Er is wel heel erg veel carbon op deze auto van 2.400 kilogram.
Sommige trends laten ze zich heel erg goed combineren, ook al lijken ze wat tegenstrijdig. In dit geval gaat het om carbon op een auto die meer weegt dan twee Mazda’s 626 bij elkaar. Niet dat de auto daadwerkelijk veel ruimer is dan de genoemde Japanse middenklasser, want de BMW X6 heeft een nogal vreemde opbouw.
Het begint onderop als een grote, zware X5 en eindigt met een daklijn waardoor je geen ruimte hebt voor triviale items als een hoofd, nek en schouders. Uit ervaring kan ondergetekende melden dat je achterin écht beroerd zit als volwassene. Zie deze auto als een videoclip waarin de muzikant in kwestie een Jerobaum-fles Roederer Cristal over de vloer strooit. Je gaat het niet gebruiken waarvoor het bedoeld is, het is gewoon een teken naar de buitenwereld dat jij je huishoudboekje meer dan op orde hebt.
Carbon op een auto van 2.400 kg…
In dit geval is het ook geen gewone BMW X6, maar de Manhart MHX6 700 WB. Normaliter weet Manhart behoorlijk goed te auto’s te verbeteren met enkele kleine modificaties. In dit geval gaat het een beetje mis. De basis is de BMW X6 M van de F96-generatie, dat is al niet bepaald een chique auto. De afkorting ‘WB’ staat voor Wide Body en duidt op de 24-delige bodykit van carbon.
Ja, 24 zorgvuldig gemonteerde delen carbon op een auto van 2.400 kg. In dit geval gaat het volgens Manhart om ‘Forged Carbon’. Verder gaat het vooral heel erg mis. De 22″ inch wielen (10,5J voor, 12J achter) zijn vooral veel te groot. En een simpele verlaging (H&R veren) van 30 millimeter is ook discutabel op een crossover, natuurlijk. Als je een lage grote BMW wil met vier deuren en beperkte hoofdruimte, is er toch ook een M8 Gran Coupé?
Motor
Dan de technische specificaties van MHX6 700 WB. De motor is middels een MHTronik-module gekieteld van 625 pk/750 Nm naar 730 pk en 900 Nm. Dat lijkt een enorme stijging, maar vergeet niet dat die 4.4 biturbo van BMW standaard al (veel) meer levert dan opgegeven. Prestaties worden niet vermeld.
Voor een beter geluid halen ze bij Manhart het benzinepartikelfilter voor je eraf en monteren ze een nieuw sportuitlaatsysteem. Maar waarom doet Manhart al deze moeite dan? Simpel: van dit soort projecten gaat de schoorsteen roken. Zoals Theo Maassen in Ruwe Pit zei: “Kennelijk is er behoefte aan, en wie zijn zij om daar niet aan te voldoen?”
De Manhart MHX6 700 WB zal staan te schitteren op de IAA 2021 in München, samen met de MH14 GTR en de MH5 GTR.
knapzuur zegt
Best goed gelukt die kunststof recycling look, en dan die koddige flap oortjes aan de achterkant helemaal cute & kawaii!
ericd zegt
Carbon de bling-bling van ‘het einde van het carbon’ tijdperk?
Johanneke zegt
1 groot voordeel van alles elektrisch is dat dit soort projecten een dood zullen sterven. Wat een zielige vertoning. Deze auto blinkt nergens in uit. Ja patserig zijn, maar dat is het dan ook.
Hubert zegt
Daar gaat het toch om met deze auto.
Ik zou zeggen… missie geslaagd!
redneckdarian zegt
@Johanneke: Uhm ik ben bang van niet. Hoewel veel minder, zijn er ook mensen die hun Tesla zo aan (laten) pakken…
superfunky zegt
In de categorie: weet je het niet, verneuk het dan! 🙈
lekkerlinksrijden zegt
Toppunt vind ik persoonlijk de achterzijde van de stoelen, toen ik dat zag dacht ik: dit wil ik ook
dawwg zegt
… direct met vuur uit z’n lijden helpen…
Charles Taycan 4S zegt
Brrrrrrrr…..
harrie zegt
Toppunt is de “”diffuser””.
Ben benieuwd naar de CFD analyse van dat ding, waarschijnlijk functioneert die prima als luchtrem.
Charles Taycan 4S zegt
Brrrr… wat een ordinaire wansmaak op wielen.. visuele landschapsverontreiniging….😉
karhengst zegt
Daar waren de hier getoonde aanpassingen eigenlijk nog niet eens voor nodig.
cossiekiller zegt
@Willeme Hij zal niet schitteren op de IAA. Hij is immers ook nog mat ook.
Robert zegt
De horror. Ze hebben zelfs niet eens de moeite genomen om walvispenisleer in de bekleding te verwerken.
pa045 zegt
Het ziet er dik en duur uit. Dus er is markt voor. Doel bereikt lijkt mij.
christian85 zegt
Ik vraag mij toch weleens af wat de creators nu precies denken zodra een project is afgerond. Wow? Wat gaaf?
pignon zegt
Als dit werkt om de patser uit te hangen, bij wie stijg je dan in achting? Ik snap er in ieder geval niets van
cossiekiller zegt
Bij eigenaars van een standaard X4, X6 GLC coupé of GLE coupé.
Bella Macchina zegt
Zeker dat dit carbon is, het lijkt wel graniet.
kenner zegt
‘van dit soort projecten gaat de schoorsteen reken’ roken ?
Poulusma zegt
Volgens mij hebben ze voor het besparen van gewicht aan de achterzijde het dak ook platgeslagen… Ik kan het geen verbetering noemen…
camber24 zegt
Eigen logo’s enzo op een BMW. Soort van Alpina dus.
*rent weg
Benny_Weisz zegt
Technische tunning +1
Optische tunning -1.000
allesmetturbo zegt
Net een lotus zo, add lightness.
Ahum..
Wat pauper zeg dit
karhengst zegt
Alsof het nog niet straf genoeg was om überhaupt achterin te moeten zitten, moet je ook nog eens tegen de achterkant van de voorstoelen kijken.
Van 0-kotsen in slechts luttele seconden.