Carbon keramische remmen vinden we doorgaans nog alleen op de dure sportauto’s als Lamborghini, Ferrari en dergelijke, maar als het aan Audi ligt, moeten deze remmen meer mainstream worden. Hiertoe werkt Audi samen met het Duitse bedrijf SGL Carbon, om het productieproces te stroomlijnen en de kosten te reduceren.
De carbon keramische remmen, kunnen veel hogere temperaturen weerstaan dan conventionele remmen, de remschijven slijten minder hard (de remblokjes juist harder) en als bonus zijn ze een stuk lichter, waardoor in totaal tot 40 kilo kan worden bespaard. Bijna alleen maar voordelen dus, maar deze remmen zijn momenteel nog ontzettend duur. Op de Porsche 911 Turbo worden ze geleverd voor een meerprijs van, schrik niet, 13.000 euro. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de gehele auto voor ruim 1.500 euro moet kunnen worden uitgerust met dit type remmen, maar zover is het dus nog lang niet. Tot die tijd weet ik me prima te redden zonder carbon keramische remmen (via: motorauthority.com).
Rossi zegt
Goed idee van audi ;-D
Pieter-jan zegt
Samen met Siemens en enkele ander autofabriekanten werkt Audi ook aan zelf-aanspannende elektronische remmen, die de remweg moeten halveren. Het werkt op hetzelfde princiepe als de slopende deurstop, die aanspant door de beweging van de deur. Op dezelfde manier gaan de elekronische remmen de snelheid van de remmen gebruiken om zichzelf aan te spannen.
Misschien is het in deze context dat Audi onderzoek doet naar de massa productie van keramische remmen.
Quattro zegt
Nu heb ik ooit eens gehoord dat als je aan het remmen (MET keramische schrijven) bent, en je in een plas met water rijd, dat er barstjes in je schijven kunnen komen. Is dit waar?
Of is dit zo’n roddel voor remmen van voor oorlogse kwaliteit?
TomRS6 zegt
Een totaal van 40 kilo? in het geval van een vrachtwagen?
w0o0dy zegt
@TomRS6 ligt ook wel een beetje aan je auto…… een 911 Turbo (of een RS6) heeft niet voor niets grote wielen….. anders passen de schijven niet, dus reken maar dat ziets wat weegt. 10kg per wiel lijkt me ook wel vrij veel dat wel.
Rick dos zegt
Dit is iets wat ik alleen maar kan toejuichen. Volgens mij hebben keramische remmen zich al meer dan bewezen.
Pieter-jan zegt
Barsten komen voor bij gegroefde remmen, waarvan bij plotse afkoeling de vormen van de groeven verschillend zullen uitzetten. Maar enkel als ze abnormaal heet lopen. Ik heb nog nooit gehoord dat keramische remmen hier gevoeliger voor zouden zijn. Ik zou zelfs denken dat ze net minder gevoelig zijn voor temperatuur, en daaroor minder snel zullen barsten door ongelijke uitzetting.
Wel waar is dat ze vlugger breken bij een ongeval omdat ze broozer zijn dan metaal. Maar eens je in die situatie bent, dan heb je je remmen toch niet meer nodig.
Citrofiel zegt
Dat gaat idd nog wel ff duren, zeg. Nu nog 13.000 en dat moet 1500 worden… Het is wel leuk, maar bij gewoon dagelijks, rustig gebruik van je auto heb je er niet veel aan. Ik weet niet of veel mensen er echt wat aan hebben. Ik denk dat mensen ze alleen zouden kopen om het idee, maar of ze er echt gebruik van maken, van die voordelen… Ik betwijfel het.
Quattro zegt
@ Peter-jan :
Bedankt ;)!
Seb zegt
het moet maar dan he
brad_p zegt
mijn buurman heeft deze optie op zijn f430 , schandalig veel geld. Wetende dat er mensen zijn die een auto kopen voor dat bedrag. is dit bij ferrari geen 17000euro? Moest toen ook even slikken toen hij dat vertelde.
Nismo zegt
@Pieter-jan Brosser, keramisch materiaal is brosser dan metaal, en niet broozer. Of is dat uit het Oud-Hollandsch ofzo?:P
SimonMc zegt
@Nismo: je bedoelt brozer…
TomRS6 zegt
@ W0ody,
Dus als ik het goed begrijp kunnen de velgen binnenkort ook een aantal inches kleiner!
Finally!
sosa zegt
En hoe zit het met het gepiep van de keramische remmen eigenlijk??
Weet iemand dat?
Quattro zegt
@ Sosa:
Als je het aan mij vraagt, kunnen die gewoon niet meer piepen.
Ik heb er geen theoretische uitleg voor, maar dat is wat ik denk en toch wel zeker ben.
Quattro zegt
@ Sosa:
Als je het aan mij vraagt, kunnen die gewoon niet meer piepen.
Ik heb er geen theoretische uitleg voor, maar dat is wat ik denk en toch wel redelijk zeker ben.
maartenunplugged zegt
Heel spannend als je 300+ kan. Heel suf om dat aan je fiat panda te hangen.
Misschien wel nuttig voor dikke vrachtwagens, maar om daar je 3serie/a4/s50 mee te gaan stoppen? Dan voldoen de huidige ook wel genoeg, anders heb je het toch al totaal verkloot.
heidekonijn zegt
@maarten
Lijkt me ook nogal vreemd voor een “gewone” sportieve auto. Meestal worden autosport items mis/gebruikt om GTI toestanden op te vrolijken (denk aan zgn “dtm uitlaten” en meer van die onzin), maar erg bling zijn mini-carbon remmetjes niet, toch? Ben erg benieuwd hoe dat gaat uitzien.
Kawouter zegt
Hoeven die dingen tegenwoordig niet meer op te warmen alvorens goed te werken?
Barry330cd zegt
Kan dit alleen maar toejuichen. Ik rij zelf vaak hard en ga graag zo hard mogelijk op een bocht af, lekker laat remmen en dan na de Apex er vol doorheen. Zalig gewoon! Dus met keramische remmen kan ik nog later remmen, geweldig!
@ Maarten: Alvorens ze op een Panda komen, zijn we nog wel ff heel wat jaartjes verder, maar op potente modellen van BMW, Audi, Mercedes, Alfa enz. zie ik het nut er wel van in.
LuMoWe zegt
Enig idee hoe veel ze kosten als optie op de 599 GTB?
dit is serieus… daar is die 13 000 euro een lachertje bij, ze kosten maar liefst 21 000 euro :)
Als je ziet hoe groot ze zijn is dat ook wel begrijpelijk, Ferrari Ceramic
Bartholomeo zegt
Zover ik weet hebben normale remmen al geen moeite met het blokkeren van de wielen. Laat staan wat zo’n keramische bijters doen. Ik denk dat de combinatie wegcontact-goede grip banden meer belangrijk zal worden ( meer dan nu ),
En ABS kick in als de uiterste grip van de band bereikt is, dus met een betere grip is er “nood” aan betere remmen. En een kortere remafstand = klote voor degene achter je die niet zo kort kan remmen als jij.
supergrover zegt
Denk dat dit voor trucks heel interessant kan zijn. Die rijden heel veel km’s, gemiddeld 120-140D km@jaar, dus heb je het sneller terugverdient als de levensduur van carbon keramische schijven 2x of 6x zo lang is.
En gewicht van een vrachtwagen remschijf is gigantisch, dus daar een % besparing van 100%, tikt enorm aan. Kunnen ze toch weer wat extra lading meenemen ;).
Robbie zegt
Op een Audi S8 kosten keramische remschijven 13.947 Euro.
Op een RS4 kost het 10.111 Euro maar dan krijg je alleen keramische
remmen op de vooras. Op de S8 voor- en achteras.
AlwinH zegt
De belangrijkste reden om keramische remschijven te nemen op je Porsche is volgens mij nog steeds het feit dat je remklauwen dan GEEL zijn ipv ROOD.
Dat wil dus zeggen dat andere mensen ook kunnen ZIEN dat je die extra 13k neergelegd hebt, errug stoer :-)
CSL zegt
Zeker goede actie van Audi.
Als die inderdaad voor 1500 te koop worden aangeboden, dan zal ik 100% paar sets kopen.
Rijk zegt
vet.. keramische schijfjes op mn dacia :D
Doon zegt
Ik heb al 30.000 km ervaring met een Porsche Turbo S, met keramische schijven, groot voordeel als je op een circuit rijd (bijvoorbeeld met de Vijverberg-trofee) blijven de remmen het gewoon doen. Terwijl snelle en duurdere auto’s zonder dergelijke schijven eerder last hebben van fading.
Op de openbareweg (met name in Duitsland) kan je onbeperkt versnellen en vertragen zonder beperkingen. Mijn AudiA8 met stalen remmen kunnen mij dat genoegen niet geven. Met andere woorden een heel goed idee van Audi om deze schijven betaalbaar te maken.
Een ander pluspunt, de wielen blijven schoner want er komt bijna geen
remslijpsel vrij. Ik zal een R8 bestellen zodra deze geleverd kan worden met keramische schijven. Ik heb deze op de fabriek mogen aanschouwen. Een geweldige vernieuwende auto.
O ja het piepen, van de schijven gebeurd alleen als je stevig (lekker) geremd heb. Maar de keramische schijven van mijn GT3 piepen meer. Waarvan akte.
Mareno zegt
waarom doet iedereen zo geschrokken over de prijs van 13.000 euro voor pccb bij de 911?
Deze remmen zijn tot 6x zo duurzaam als normale stalen varianten, dus als je terug rekent zijn ze over die hele periode maar een paar duizend euro duurder en daarvoor heb je veel betere remmen bij hoge belasting.
Kevski-Style zegt
@ Pieter Jan: Klopt niet. het komt namelijk niet voor groeven, maar wel bij gaten. daar kunnen scheurtjes optreden, of ze breken gewoon in zijn geheel af als ze erg warm zijn van het remmen en ineens gekoeld worden door koud water. Brosser zijn over het algemeen ook niet. ze zijn ontzettend stijf, maar kunnen niet vervormen. daarom scheurt een RVS spruitstuk ook eerder dan eentje van ijzer.
Bartolomeo: Je kan met ceramische schijven niet harder remmen als met andere conventionele schijven. Een schijf is een schijf. Materiaal maakt alleen uit voor de fading en eventuele levensduur. ABS wordt de afstand waarmee geremt wordt overigens niet korter door, maar langer.
@ Doon: Ze zullen inderdaad iets schoner blijven, maar remmenslijpsel is makkelijk schoon te maken. Remmenstof van de remblokken zal daarentegen net zo aankoeken als voorheen. Vermoedelijk zelfs meer omdat ceramische schijven harden zijn dan carbonstalen schijven, wat betekend dat het remblokje harder slijt.
@ iedereen: Wat een hoop mensen vergeten is dat een goed werkende remschijf wel eerst een goede temperatuur moet hebben om het maximale uit een remschijf te halen. Daardoor werken ceramische remschijven wel eens minder als je in eerste instantie afremt voor een afrit na een rit op de snelweg waarbij je je remmen niet gebruikt hebt. Op het circuit geeft het alleen maar voordelen. Als er trouwens mensen zijn die wat meer willen weten over remmen dan kan ik wel een link hier neerzetten over de stukjes die ik schrijf….
RallyeNLD zegt
Ik zit wel te wachten op lichtere remschijven. Dat werkt allemaal door in ophanging waardoor het onafgeveerde gewicht wordt verlaagt. Kunnen lichte auto’s ook comfortabeler worden.
Materiaal van een remschijf heeft wel degelijk invloed op de remprestaties vanwege de frictiecoefficient. Of een keramische remschijf hier beter in scoort kan ik niet zeggen, weet wel dat Teflon het heel slecht zou doen.
Kevski-Style zegt
Frictiecoefficient zal inderdaad een rol spelen, maar volgens mij verschilt dat nagenoeg niet bij keramische schijven ten opzichte van stalen schijven. Ik ken ceramiek alleen van verschillende soorten coating en van kookplaten. Beide zijn glad in dat geval. ik denk dan ook dat die van keramische schijven iets lager liggen….
rider zegt
leuk idee, vooral als ze gemonteerd zijn op bv. een fiat 500. bij remmen klapt iedereen achterop en jij zelf gaat door het voorraam. superlicht dus nog kortere remweg!
nee alle gekheid bij elkaar, ben benieuwd wanneer dat in grote getallen gaat gebeuren.
tegenwoordig is men met de productie zover dat de remmen geen opwarmtijd meer nodig hebben. dus ook als je net van de snelweg komt vertragen ze gelijk als een dolle. het gepiep is ook zogoed als verdwenen alleen het geschaaf blijft (nog) bestaan. remstof zal altijd een issue blijven. (ookal bestaan er al remblokken die geen of nauwelijks stof geven)
maar wat wil je, of alles vervangen door slijtage of alleen de remblokken? nou ik weet het wel.