Er is een carbon dak leverbaar voor de BMW M3 Touring.
Elke week worden we bedolven met emails waarin mensen vragen hebben. Zo hebben we geregeld mensen die het hen opviel dat hun M3 Touring geen carbon dak heeft. Dat is een beetje een vreemde situatie. Want de sedan heeft het wél.
De BMW M3 CSL (van de E46-generatie) was destijds de eerste BMW met carbon dak. Daarna volgden er er meer modellen met een carbon, zoals de M3 coupé (E92) en M6 Coupé (de E63). De huidige M3 en M4 hebben een carbon dak (de M4 Cabrio om logische redenen uiteraard niet), maar de M3 Touring heeft dat dus niet. Warum?
Dakenkwestie
Dan zou je denken: omdat een panoramadak leverbaar is. Het gekke is: dat is niet eens mogelijk. Alle M3 Tourings hebben gewoon een normaal dak. De M340i kun je wel met een panoramadak krijgen. De Alpina B3 Touring is eveneens leverbaar met panoramadak.
BMW heeft het panoramadak goedgekeurd tot 250 km/u. Daarboven niet. Bij Alpina kwamen ze erachter dat het dak niet goed vast blijft zitten. Om dat aan te pakken hebben ze een extra lipje voor het glazen dak gemonteerd om de windstroom eroverheen te geleiden. Maar ondanks dat je bij Alpina veel kunt krijgen, is een carbon dak niet mogelijk.
Carbon dak voor M3 Touring
Gelukkig kan dat bij Evolve wel. Evolve is een Britse specialist die de mooiste carbon-items bedenkt voor diverse sportieve auto’s. Ze hebben een M3 touring gekocht en zijn bezig met een hoop upgrades voor die auto. Het carbon dak van de M3 Touring is hun laatste wapenfeit.
Goedkoop is het niet, maar het had zeker duurder gekund. Voor 2.693,95 euro is het dak namelijk van jou! Het voordeel is dat het carbon is, dus je hoeft het niet alsnog te gaan spuiten.
Dutchdriftking zegt
Kan iemand mij uitleggen wat er zo mooi is aan een carbon dak? Ik vind het namelijk geen gezicht. Net als een carbon motorkap of achterklep. Ik denk dus dat je dit dak wél zou moeten spuiten. Dan heb je het gewicht voordeel (wat zal het zijn, 5 kilo?) en mooie looks.
drdre1 zegt
Looks. Dit is net zo logisch als een carbon dak op een Hummer zetten. Tis wel een angry oink zo met die Franse lampjes.
lekkaah zegt
Nee, vaak heeft carbon op dit soort producten weinig effect inderdaad. Maar een carbon dak is in dit geval echt effectief. Het zwaartepunt is daarmee een stuk lager en geeft extra stijfheid bovenin.
rollingstoned zegt
Geen idee wat er mooi aan carbon is. Daarbij, een carbon dak op een auto die net geen 2 ton weegt… 🙄
joki zegt
En toch zal het zwaartepunt net dat ietsje lager komen te liggen. Niet alles aan een wagen is, zoals nogal veel mensen denken, voor de looks. Je kan van zo’n M3 wel wat gewicht afhalen. En dat gaat nu éénmaal gram per gram. Maar je zwaartepunt verlagen is echt wel een goede ingreep. Ik dacht trouwens dat het dak niet van Evolve komt maar dat zij het als eerste lieten installeren. Het werd trouwens ook gespoten, met volgens mij een vernis. Alleen vond ik de achterspoiler er niet bij passen want die leek geen carbon.
Gele Koplamp zegt
Geen idee, maar als die koplampen nou eens de productiefase zouden halen…
coupedriver zegt
Die koplampen kan je bij de M modellen gewoon aanvinken op de optie lijst volgens mij. Zijn wel enkel de standlicht en. Koplampen zelf zijn wit led licht, en dacht ook dat gele niet toegelaten zijn op nieuwe auto’s? Vind het ook mooi staan trouwens.
Gele Koplamp zegt
Gele lampen mogen naar mijn weten (althans in NL) wel, maar alle lichten moeten dezelfde kleur zijn.
In Dld is geel niet toegestaan (TüV-afkeur)
Styling24 zegt
Mooi of niet, het gaat om de plek waar je gewicht in mindering brengt. Je wilt het zo min mogelijk gewicht wat verder weg ligt van de Center of Gravity.
mashell zegt
Tuurlijk, maar als je zo denkt dan kies je niet voor een M3 touring met z’n lange hoge dak maar ga je voor de M4 of zelfs M2. Dit carbon dak is gewoon een manier om geld uit te geven en het te showen. Op een circuit heb je niks aan omdat de M3 sedans en M4 coupe’s je nog steeds te snel af zijn.
joki zegt
Iemand die dat geld aan een dak geeft zal de ophanging ook wel wat aanpassen en rijdt dan rondjes om een standaard versie hoor. Ik zou er trouwens de hemelbekleding aflaten en niet terug monteren zoals bij die Evolve wagen, komt je zwaartepunt nog lager.
rollingstoned zegt
Eens met @mashell, die 5 kilo gaan echt geen wonderen verrichten op een auto van 2 ton. Dit is gewoon louter om het aandachtshoeren. En een beter zwaartepunt begint bij een goed en licht ontworpen chassis, niet door het weglaten van een futiliteit als hemelbekleding…
e36thuglife zegt
Ja ik zou ook de binnen spiegel en de zonne kleppen en de intrieur lampjes er uit slopen en me stoel ze leuning helemaal naar achter en me hoofd in trekken dan word de zwaartepunt nog lager.
golf1985 zegt
Ik denk niet dat die prijs is met montage. Zijn ze wel even mee bezig zo te zien. Wel een dikke wagen die m3 touring. Zeker met die gele koplampen en de leuk verzonnen kentekenplaten
ouwedibbes83 zegt
Voor een kleine 2.700 EUR is t dak van jou. Haal je op een zaterdagmiddag je hemelbekleding eruit, je dakrails los en je voorruit eraf, paar schroefjes verder en je nieuwe dak kan er op. Zoiets doe je toch zelf? ;)
julian06 zegt
Ik weet al wel iemand die dit gaat kopen
Fruitcake zegt
Beter een andere neus
Michel-GR zegt
Dit ziet er ook niet uit. Lijkt wel een wrap. Zoals de mat carbon wrap die er fabriek-af op mijn auto op zat. Heb deze laten verwijderen zodat het forged carbon dak zichtbaar was en er ppf overheen laten doen. Ziet er echt super uit!
drtim zegt
Leuk voor youtubers en influencers..
e36thuglife zegt
Nee bro die nemen toch allemaal spicy Volkswagens zoals Audi en Lambo.
Bimma is voor echte strijders niet voor influencer ladyboys.